F650GS -01 går som skit

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F650GS -01 går som skit

Inläggav conny » 2007-04-07/22:52

[COLOR="DarkOliveGreen"]OM din F650GS går som skit se här hur just detta problem fick sin lösning [/COLOR]

Detta är inte roligt....
Har haft mc i många år och kroppen vill inte styra runt med en stor tung XRV750 längr så jag provade en hel drös med hojar i 650 segmentet som väger under 200 kg tankad o klar, fastnade för BMW F650GS. Läste in mig på modellen via http://www.f650.com/ - http://www.dhpmoto.com/ - http://www.micapeak.com/bmw/gs/gs.html - http://faq.f650.com/ - http://f650manual.iespana.es/ och här på forumet. Såg DVD'na från Chain Gang och gjorde sedan slag i saken.

Inhandlade en röd å fin F650GS årsmodel 2001 som gått 1500 mil, provkörde den på lantväg och det gick att köra max 100 km på den vägen (riktigt krogigt mao.) testade en grussväng och jag var såld. Den drog bra på fullgas.... Serviceboken visade på 1000 mila service 2004 så den hade inte gått mycket och ofta, då det syntes att den stått hos handlare mesta tiden.

Åkte hem på Skärtorsdagen (2007 i stark trafik så vi (jag o F:en) tog det lugnt och följde trafikrytmen, parkerade i garaget och allt kändes frid och fröjd. Läste igenom båda service och intruktionsböckerna och nu kunde jag verkligen allt om denna apparat, trodde jag....

Långfredag: Kompisen J ringde och undrade om jag inhandlat skådebröd som skulle stå och bli gammalt :confused: Ut å lufta på slingriga vägar men vaf... Hojen gick inte fortare än 120 km/h på mätaren, J undrade nog varför jag låg och såsade, jag gjorde verkigen allt för att få den att gå bättre, fyllde på Akut instrutningsrengöring åkte runt några timmar utan förändring.

Åkte hem och var bedrövad, nu har jag fått problem men vad?
.
/C
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Påskafton GS'en går ff som skit

Inläggav conny » 2007-04-07/23:15

:( Påskafton och nu skulle det undersökas, ringde först till säljaren och frågade lite om årsservice och vältningen och att jag hade problem med performance, jag lovade återkomma. Ut i garaget och tog bort plasten, bort med batteriet, tog bort insugningsröretet och filtret vara helt neroljat och hade börjat bli deformetat för att det höll på att sugas in i luftburken, inte bra. Förre ägaren informerade mig om att hojen vält till höger med ett par skrapskador på styrbågen, inget allvarligt tänkte jag. Men när jag blev påläst så visste jag sedan i natt att olja läcker ut via toppventilation och hamnar i luftburken. Då finns risken att det kommer olja på filtret, därför skall man tömma dräneringsslangen när hojen vält eller tvättats. Tog bort tändstiftet som såg riktigt fint ut och kontrollerade avståndet.

Nu hade jag gjort följande utan att det blivit någon förändring:
- Akut rengöring av insprutningssystemet
- 0-ställt datormodulen
- Tvättat luftfilter, det är ju helg och nytt går inte köpa
- Slagit på tändningen och vrider gashandtaget till max och min läget 2 gånger. så att gaspotten känner till dessa lägen
- Startat upp utan att röra gashandtaget och varmkört på tomgången tills fläkten startat (102 grader), fortfarande utan att röra på gashandtaget. Tomgången ligger stadigt på 1400 rpm.
- Stängt av och låtit stå i 15 minuter
- Provkört i 30 minuter på motorvägen utan att jag kunnat märka någon som helst förbättring. Den går sämre än en 25 kW's F650....

Vad har jag då kvar?
- Omkoppling för 25 till 35 kW (har den blivit felkopplad)
- 2000 mila servicen så snart som möjligt
- Ventilkontroll - justering
- Dekomp prov
- Tappar ut 1 dl olja ut oljetanken
- Omprogrammerng av datormodulen omgående

Alternativ?
- skall jag häva köpet
- går det att häva köpet
- måste jag ta till hårda nypor eller har jag laglig möjlighet till smidighet?

Ge mig några goda råd, men inga dumma förslag, tack:D
.
/C
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Inläggav Roma55 » 2007-04-08/00:11

conny;10001 skrev:Alternativ?
- skall jag häva köpet
- går det att häva köpet
- måste jag ta till hårda nypor eller har jag laglig möjlighet till smidighet?

Ge mig några goda råd, men inga dumma förslag, tack:D
.
/C


Du måste väl ha garanti? Häva köpet får du inte innan säljaren har fått minst 2 försök att åtgärda felet.
Därefter kan prisavdrag diskuteras eller om felet är allvarligt hävning av köp.
Roma55
 
Inlägg: 381
Blev medlem: 2006-05-10/13:23

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-08/08:03

Kolla regbeviset så det inte står 25KW.........
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav skylt » 2007-04-08/08:39

Nåt skumt är det i alla fall - F maskinerna är så potenta att de ska gå att varva ur på 5:ans växel om man ligger och trycker bakom kåpan och då borde (glädje)mätaren stå på 170-180!

Håll oss uppdaterade om hur det går
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-08/09:12

Nu har jag föregångaren med förknasare men 130 är iaf inget problem däremot så är det allt annat än en trevlig och behaglig upplevelse...:eek: Något jag faktiskt är förvånad över är hur pass exakt hastighetsmätaren är.Jag har kontrollmätt med GPS i de vanliga hastigheterna 30,50,70,90 och 110 och det diffar bara ca 2km/h och det tycker jag är bra.Enda nackdelen är att man blir irriterad på bilarna som tror dom håller 50 men i verkligheten håller 43km/h :D
/F
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav conny » 2007-04-08/11:03

Roma55;10003 skrev:Du måste väl ha garanti? Häva köpet får du inte innan säljaren har fått minst 2 försök att åtgärda felet. Därefter kan prisavdrag diskuteras eller om felet är allvarligt hävning av köp.



Privatköp med förhoppningsvis person med "gott i samvetet"
/C
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Inläggav conny » 2007-04-08/11:04

Fredrik Åkesson;10009 skrev:Kolla regbeviset så det inte står 25KW.........
Fredrik


Det var det första jag kikade på redan i annonsen!
/C
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Inläggav conny » 2007-04-08/11:06

skylt;10012 skrev:Nåt skumt är det i alla fall - F maskinerna är så potenta att de ska gå att varva ur på 5:ans växel om man ligger och trycker bakom kåpan och då borde (glädje)mätaren stå på 170-180! Håll oss uppdaterade om hur det går


Håller med, de andra F650 jag provade innan jag fastnade för denna, de gjorde långt över tillåten hastighet trots solen i ögonen och motvind :D
/C
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Inläggav Torparen » 2007-04-08/11:42

Det framgår inte om du har handlat privat eller av en handlare.
Handlare= Konsumentköplagen och ett rättsligt skydd som är konstruerat till konsumentens fördel. Det blir sällan några dispyter.
Privat= Då gäller Köplagen och den reglerar förhållandet mellan parterna mer jämnställt.

Oavsett vilket, så skulle du i detta fallet så som det är beskrivet, inte ha mekat själv utan reklamerat istället. Men det är naturligtvis inte för sent ännu.
1. Dokumentera de åtgärder som du har gjort, (skriv ner dem i ordningsföljd och beskriv metod och anledning.)
2. Om du köpt av handlare: Reklamera.
3. Om du handlat privat: Skaffa ett oberoende utlåtande från t.ex. en mc-verkstad, om huruvida mc.ns uppförande är normalt, tag kvitto och din dokumentation, gärna tillsammans med en utsago från någon annan som kan bekräfta din historia, - och lägg fram din sak för säljaren, sakligt och korrekt utan aggression.

Om du inte kommer längre med din reklamation, så blir ditt nästa steg att inlämna en stämningsansökan till tingsrätten. Till detta bör du ta hjälp av en advokat, även om det inte är krav. Man kan även föra sin talan själv men det rekomenderas som sagt inte.

Kärnan i din argumentation bör vara att hojens ålder, miltal och pris (om du givit marknadspris), föranleder att du har rätt att förvänta dig att den skall fungera mer tillfredställande än vad som är fallet. Om det skulle stå: "säljes i befintligt skick" någonstans på köpekontraktet/kvittot, så är detta egalt. Det är en alldeles för vid friskrivningsklausul för att den skall ha någon egentlig effekt.

I realiteten så är rättsprocesser någonting som man vill undvika, men inte allför sällan så tvingas man "vifta med bössan" för att få till stånd en bra överenskommelse. Om man har förberett sig väl och därmed visar på möjligheten att man kan dra det hela vidare (obs, bluffa aldrig), så är det lättare att reklamera, få prisnedsättning, eller rent av få till stånd en återgång av köpet. Som sagt, lägg fram din sak utan att låta det hela bli en principfråga, och föreslå olika lösningar för motparten.

Vid uppgörelser av tvister, så är det också bra att komma ihåg att rättvisa är någonting som bara finns i den hypotetiska världen - samt i våra drömmar. I verkligheten så handlar det om att fördela ansvar, utifrån lagar som vi stiftat i en demokratisk ordning. Och det är, om uttrycket ursäktas: En jävla skillnad...


//L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Inläggav conny » 2007-04-08/12:00

1. Privat köp (se ovan)
2. Dokumenterat redan gjort här på forumet
3. Marknadspris betalt
4. Kvitto säger inget annat än att säljaren tagit emot pengar som betalning

Tack Torparn för dina svar, dina råd kommer att beaktas framöver Om det blir nödvändigt...
/C

PS! Alla andra vill nog säkert ha reda på vad det kan vara för fel på F650GS när den går så illa, så fortsätt med att posta nya inlägg på denna tråd
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Inläggav Lime » 2007-04-08/13:26

Har du kollar VAR den tänder? Om en singelstånka tänder på lite fel ställe händer inte mycket. Jag skulle tro att du har drabbats av samma som jag råkade ut för på min gamla Fundro, att tändningen försköts nästan 5 grader efter det den skulle vara.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Stefan Tjust » 2007-04-08/14:48

Inlägg från säljare:
Ringde nyss Conny för att jag var ärligt bekymrad och ville följa upp vad som hänt. Vi diskuterade i bra ton om nästa steg och ska höras igen efter helgen. Efter det loggade jag in på forumet för att se om det fanns något i F-forumet som kunde ge idéer. Såg då att Conny redan postat frågor om råd, men blev mycket illa berörd över svar med kommentarer som "vifta med bössan" stämningsansökningar och diverse juridiska råd. Är säljare per definition alltid lurendrejare? Min spontana reaktion var att jag ville ta pengarna och åka till köparen för att låta affären återgå. Fick påminna mig om att vi nyss pratat och faktiskt hade bestämt hur vi skulle börja lösa detta tråkiga. I år har frugan kört den två lugna vårrundor och vi är lika överraskade och bedrövade över felet som Conny är (som inte heller märkte det vid sin provkörning) Tack till "Lime" i alla fall som kom med ett konkret tekniskt tips! Säljer nog aldrig privat igen. Man får väl ta handlarnas bud för att slippa sånt här.
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Hm....

Inläggav conny » 2007-04-08/16:27

Alexander;10047 skrev:Inlägg från säljare:
Ringde nyss Conny för att jag var ärligt bekymrad och ville följa upp vad som hänt. Vi diskuterade i bra ton om nästa steg och ska höras igen efter helgen.. .


Lime;10040 skrev:Har du kollar VAR den tänder? Om en singelstånka tänder på lite fel ställe händer inte mycket. Jag skulle tro att du har drabbats av samma som jag råkade ut för på min gamla Fundro, att tändningen försköts nästan 5 grader efter det den skulle vara.


Hej igen, jag önskar att denna tråd håller sig till konkreta lösningar på ett för alla lämpliga åtgärder på en hoj som drabbats av något:confused: ..... Att säljaren kommer med justa inlägg är heder åt denne :) Jag vill gärna ha F650GS'en kvar om felet kan hittas till varför den blivit som den är, därför vill jag ha goda råd och lösa problem på en enkelt och smidigt sätt. Det är inte min avsikt att kasta i berg glashus etc. utan att lösa ett tekniskt problem som är utmaningen. Och att fler kan kan ta del av hur teknikens landvinningar respektive felkällor justeras steg efter steg. Det är ju det som forum som detta är till för....

Till alla säljare av beg hojar "shit happend" och det kommer det alltid att göra, samt att det finns alltid lösningar på det mesta. Sluta inte sälja hojarna privat, men man får alltid vara beredd på att något kan hända både som köpare och säljare. Den sk. hästhandlar tiden är förbi :rolleyes: och jag tror att Svenska BMW är lika mån av sin goda renomé och om sina brukare oberoende av om de har haft, har eller kommer att ha en BMW mc eller bil. Det finns ju garanti om saker har skötts på rätt sätt och det har det ju i detta fallet, så jag hoppas att en lösning är nära förestående bara helgen är över :)
/C
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Inläggav Okänd » 2007-04-08/16:31

1 kolla soppan
2- 0-ställt datormodulen
3- Tvättat luftfilter, det är ju helg och nytt går inte köpa
4- Slagit på tändningen och vrider gashandtaget till max och min läget 2 gånger. så att gaspotten känner till dessa lägen
....


5- Omkoppling för 25 till 35 kW (har den blivit felkopplad)
6- Ventilkontroll har han meckat själv
7- Dekomp prov
/C[/quote]

1 det kan ha tankats fel sås på hojen ,disel,e 85,vatten i tanken
2 tag av batteriet ett tag efter monterning av batteri kolla att det hörs elekriska motorljud +att klockan visar hela siffror
3 obs papersfilter går ej att tvätta,om det är ett efter marknads "KN" filter det ska tvättas och oljas in med en TUNN olja annars så hojen aldeles för på tjock blaning "KOLLA luftflödes sensorn som sitter i främre luft snorkel.
4 vänta tills att starta hojen ,efter att några lampor tänds sen slocknar en lampa "hojen har läst av alla lägen(hojen kan gå kast de första minuterna om man har haft av en del av det tekniska)
5 det kan man kolla på vajerskivan på insprutaren, titta i insprutaren när du vrider på gashandtaget mäsingsskivan ska nästan stå helt öppet.
6 kammaxlana kan stå en halv kugg fel den bakre ska stå jämt med toppkanten den fremre ska stå en halv kugg fel(över) på"eller mot den bakre
kolla videon som finns på forumet var??
7 hojen har en atomatisk dekomp på den främre kammen kolla upp hur man mäter upp värdena på eller av med dekompen

övrigt kolla fullgas,lamda,luftflödessensor,ventilspel,soppapump,soppafilter,kolla om det blir en fin dimma i insprutaren
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Inläggav Lime » 2007-04-08/17:24

Alexander;10047 skrev:Inlägg från säljare:
Ringde nyss Conny för att jag var ärligt bekymrad och ville följa upp vad som hänt. Vi diskuterade i bra ton om nästa steg och ska höras igen efter helgen. Efter det loggade jag in på forumet för att se om det fanns något i F-forumet som kunde ge idéer. Såg då att Conny redan postat frågor om råd, men blev mycket illa berörd över svar med kommentarer som "vifta med bössan" stämningsansökningar och diverse juridiska råd. Är säljare per definition alltid lurendrejare? Min spontana reaktion var att jag ville ta pengarna och åka till köparen för att låta affären återgå. Fick påminna mig om att vi nyss pratat och faktiskt hade bestämt hur vi skulle börja lösa detta tråkiga. I år har frugan kört den två lugna vårrundor och vi är lika överraskade och bedrövade över felet som Conny är (som inte heller märkte det vid sin provkörning) Tack till "Lime" i alla fall som kom med ett konkret tekniskt tips! Säljer nog aldrig privat igen. Man får väl ta handlarnas bud för att slippa sånt här.


Lugn och fin. Det är alltid lätt att ta till hård polemik på ett forum när deltagarna inte känner säljaren ifråga. Tyvärr är det så att många säljare ÄR oseriösa och inte berättar om de fel de vet om. Jag har själv råkat ut för en sådan och jag blir lika irriterad varje gång jag ser honom på ett BMW-evenemang. Att sedan köparen har undersökningsplikt tar inte bort allt ansvar från säljaren.

Handlarens bud är just en kostnad för att slippa eventuella klagomål men om hojen är helt juste så ska det inte vara några som helst problem att sälja privat.

Det finns en oerhört massa material om just F650 på den här länken: http://faq.f650.com/main.html eller direkt till http://faq.f650.com/GSFAQs/HardStartingFAQGS.htm (länken på main-sidan funkar inte)
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Torparen » 2007-04-08/18:03

Alexander;10047 skrev:Inlägg från säljare:
Ringde nyss Conny för att jag var ärligt bekymrad och ville följa upp vad som hänt. Vi diskuterade i bra ton om nästa steg och ska höras igen efter helgen. Efter det loggade jag in på forumet för att se om det fanns något i F-forumet som kunde ge idéer. Såg då att Conny redan postat frågor om råd, men blev mycket illa berörd över svar med kommentarer som "vifta med bössan" stämningsansökningar och diverse juridiska råd. Är säljare per definition alltid lurendrejare? ....
....
........
.


Om du hade frågat om råd i form av säljare, så hade jag gett dig råd om hur man kan agera, även i en sådan situation. "Vifta med bössan-uttrycket" skall inte plockas ur sitt sammanhang, jag tror inte att någon har missförstått liknelsen. Det gäller ju alltid att förbereda sig och ha bra på fötterna om man önskar ett gott förhandlingsutrymme.

Att du är en ansvarstagande säljare är ju bara toppen, då blir det ju inga problem för varken dej eller köparen. Men eftersom du blivit illa berörd av mina råd på en anonym frågeställning, så tar jag genast bort inlägget.

Må väl,
L-E Jönsson
Torparen
 
Inlägg: 491
Blev medlem: 2005-02-09/13:50

Kanske lite OT

Inläggav Mimmi » 2007-04-08/18:10

Hej!

Jan Leek skrev en gång beträffande ägarbyte på mc:
Varje ny ägare får i genomsnitt fyra fel på en begagnad mc strax efter inköpet. Fel som aldrig drabbat förre ägaren!
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Mer OT...

Inläggav Lime » 2007-04-08/19:56

Mimmi;10066 skrev:Hej!

Jan Leek skrev en gång beträffande ägarbyte på mc:
Varje ny ägare får i genomsnitt fyra fel på en begagnad mc strax efter inköpet. Fel som aldrig drabbat förre ägaren!


Det där finns det en vetenskaplig förklaring på. Samma sak händer när tävlingsförare kör varandras bilar. Det handlar helt enkelt om att olika personer kör lite olika. Det gör att jag kan ha en stil som förare som gör att ett visst fel inte inträffar, men så fort som Fredrik på MC-proffsen sätter sig på min hoj, så inträffar felet.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav conny » 2007-04-08/20:09

Lime;10075 skrev:..... Fredrik på MC-proffsen sätter sig på min hoj, så inträffar felet.


Kan det bli omvänt? :D Tänk vad trevligt det skulle vara för OSS just nu i detta läget! Vilka väntetider är det på service hos Mc-Proffsen?
/C
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Inläggav Lime » 2007-04-08/20:58

conny;10077 skrev:Kan det bli omvänt? :D Tänk vad trevligt det skulle vara för OSS just nu i detta läget! Vilka väntetider är det på service hos Mc-Proffsen?
/C


Senast jag hade problem så tog det 5 dagar innan jag kunde komma... och då bad de nästan om ursäkt. Ring och fråga. Fredrik är aldrig omöjlig.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Ett gratis förslag.

Inläggav Boss » 2007-04-08/21:18

conny;10001 skrev:
Ge mig några goda råd, men inga dumma förslag, tack:D
.
/C


Tjenare, jag satt här och tänkte. Om filtret och burken varit inoljat, vilket det deformerade filtret antyder samt att stiftet visar sig vara helt ok. Kan det vara så att problemet ligger i andra ändan på maskinen?
Det ska ju ut någonstans, vilket ofta glöms bort. Likväl som det ska in, prova utan filter om det blir skillnad.

Har inte den modellen kat? Lambda? Det kan ju vara så att systemet är påverkat pga antingen oljan eller snäll körning. Vid fel värden stryper den ju motorn. Låter kanske dumt men kan vara en förklaring som är lätt att kolla utan att det kostar en krona. :rolleyes:
Kan Du sedan konstatera bra komp (enkelt) så återstår bara inställningarna.
Lycka till.
Boss
 
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-01-27/08:57

Inläggav JonasD » 2007-04-08/21:38

[url="http://faq.f650.com/GSFAQs/Photos/FuelInjectorPhotos/ThrottleCableGSConnection.jpg"]http://faq.f650.com/GSFAQs/Photos/FuelInjectorPhotos/ThrottleCableGSConnection.jpg[/url]
En liten bild som visar hur gasvajern ska sitta när den inte e "stypt".
(inte i det yttre spåret alltså)
Lätt att kolla utan att plocka ner för mycket...
/Jonas
JonasD
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2006-05-16/17:56

Inläggav JonasD » 2007-04-08/21:51

[url="http://faq.f650.com/FAQs/Rotax655TroubleshootingFAQ.htm#Engine%20Related%20Problems"]http://faq.f650.com/FAQs/Rotax655TroubleshootingFAQ.htm#Engine%20Related%20Problems[/url]
Lite fler tips från en mycket informativ sida.
Men du kanske redan har stenkoll på den siten...

/Jonas
JonasD
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2006-05-16/17:56

Inläggav Turbo-Puh » 2007-04-09/11:54

Går den i 120, så känns det som att felet inte borde vara så major som att kammarna står fel eller liknande.

Tändningen styrs ju av en vevaxelgivare som sitter där den sitter sålänge den inte lossnat, något jag fö aldrig hört talas om.

Personligen skulle jag testat följande:

- Ny bensin
- Nytt stift/nya stift (minns inte om du har ett eller två stift). De kan se fina ut, men ändå vara felorsaken.
- Nya tändkablar.
- Se till att du har NGK's isolerade tändhattar.
- Nytt luftfilter. Finns det inget att tillgå, varmkör, hitta en torr väg - kör EN snabb test-vända utan filter. Ingen lär dö av det (eller tejpa dit ett kaffefilter om det känns bättre). Innan alla wise-asses kommer och hackar på mig, ja - man kommer ändra blandningen en smula men det blir nog knappast hål i kolven av en testvända på 500m.
- Kolla eventuella strypningar både på insug/avgas. Råttbo i avgassystemet? Löv i snorkeln?

Elektroniska lösningar:
- Mät upp databoxen, instruktion finns i din manual.
- Mät upp vevaxelgivaren. - lätt.
- Mät tändspolen/arna.
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31

Var hittar jag dessa?

Inläggav Lars Levén » 2007-04-09/21:13

Se till att du har NGK's isolerade tändhattar.

Tips på inköpsställe?
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav Turbo-Puh » 2007-04-10/06:02

Lasse Funduro;10166 skrev:Tips på inköpsställe?


Nej, egentligen inte. Men det är nog bara att gå över sedvanliga detaljister, även de som säljer delar till förhjuliga mc's med tak aka bil.


/Mattias
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31

Inläggav conny » 2007-04-10/12:23

Tack Turbo-Puh mfl. som kommer med "tips o trix", i ditt inlägg ny soppa, stift o filter så är jag inne på denna studie, samt att jag skall kolla upp bilden på gaswirensinfästning.... Filter, har tvättat bort oljan som satt över som en skyddande del på pappen, så nu fungerar det hjälpligt tills F:en är på genomgång hos Autovox i Karlstad på nu på måndag. [COLOR="DarkGreen"]Tack för snabb insats, alla inblandade![/COLOR]
. /C
PS! Åker iväg och fyller SHELL vadennuheter soppan och eventuellt lite spetsad med akut enligt tips från Mc-Proffsen.
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Inläggav conny » 2007-04-10/18:19

[COLOR="DarkGreen"]Nu är upplösningen på gång[/COLOR]

När jag såg förslag på länken till bilden på gaswirens infästning. Så ser det ut här också, men tanken.... flödade.... Var iväg och och köpte nytt rekommendrat NGK tändstift och for till Carlsbarks för att köpa ett nytt luftfilter, inget hemma (som vanligt när det gällt mina andra hojar).

Iaf kopplade bort datormodulen, tog bort plastkåpor och bytte tändstift. Kollade bilden på hur gaswiren sitter fästad och provade det andra läget, UJ vad dåligt gashandtagsutslaget blev. Flyttade tillbaka wiren och kontrollerade vinkeln på gasspjället " Ooopppssss " inte fullt utslag!!!! Ni som följt denna tråd vet att hojen har vält till höger med oljespill i luftburk och förstört filter och troligen sensorer som mäter fel som följd.

Tog isär gashandtaget och där sitter en "vinkelväxel" som hade hoppat över kugg, därför gick den som skit, dvs utan att kunna vrida fullt på gashandtaget för att bygga upp den effekt som krävs för att köra säkert eller dumdristigt. Justerade kuggen till fullt vrid på handtaget så det öppnade gasspället blir helt öppet " därmed var ordningen återställd " till viss del.

For iväg till SHELL och tankade, oj nu gick den som ett ......ja ni vet! Körde mot Läppe i ett huj, fyllde på en skvätt "akut" då den vill rycka under 3000 rpm oberoende av ilagd växel när vi var på rull. Vestermo vägen är ju krokig som sagt och vad härligt det blev helt plötsligt så var jag på väg runt Hjälmaren och jag citerar Ove Fundin som var på TV igår (Sista färden) "jag satt och njöt för full....."

Men jag har ff problem men det är just nu av underordnad betydelse, den rycker konstigt under 3000 rpm och är lite svår att starta. Kanske måste jag göra 0-ställning på fabriksätt som i helgen, se tidgare inlägg på denna tråd.

Vi får se om ryckningarna och svårstart kan botas med stora servicen och att omprogrammering av datormodulen sker till senaste versionen.

Hoppas att ni fått reda på något nyttigt med detta, och att ni tänker på att kolla vissa saker i anknytning till att man råka välta sin ögonsten, det är inte lät att hålla reda på allt. Denna BMW F650GS mc nr 12 i ordningen och BMW nr 2 (gammelbumsen gillar jag inte alls), 2 Husky 250 och 360 enduro, 2 kawa, 2 honda, 5 Guzzi (alla 5 guzzin har totalrenoverats till originalskick av mig). Så just nu har jag 2 hojar samtidigit, BMW F650 GS och Honda XRV750.

Nu skall jag ringa Alexander och informera honom framstegen....
./C
PS! Min fina Honda Africa Twin XRV750, 1990 är tillsalu, kolla på http://kopochsalj.eniro.se/query/what/gti_info/search_word/xrv750/geo_area/%D6rebro/category_id/16500000/direction/full_search/district_code/67/sort/-fulldate/id/A5823366/category_name/Motorcyklar/dir_code/67/parent_district/67/ordernr/-1/stq/0/stq_val/0/hpp/3 Jag är för "sliten kroppsligt" för denna stora fina hoj!
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Inläggav Lime » 2007-04-10/18:41

Lågvarvsryckningarna beror förmodligen på att den får för lite luft och den storknar lite. Om du tar bort filtret (bara en kort stund), slutar den rycka på låga varv då?
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Mycket ska man höra innan örona.....

Inläggav Stefan Tjust » 2007-04-10/19:56

Hej alla idésprutor!
För några år sedan läste jag om den gamle rallyräven Stig Blomqvist (tror jag det var). Mitt under ett rally började hans Saab gå som en viss MC ;) .Mekanikerna rev nästan bilen utan att hitta felet och Stig fick köra flera sträckor med tydligt svagare motor än normalt. Till slut fick någon en ljus idé och gaspedalsmekaniken undersöktes. Stig hade visst satsat lite väl häftigt över ett krön och landat hårt på någon vägbula. Golvplåten var inbucklad under gaspedalen och med några snabba slag med slägghammaren var bilen trimmad igen!:D
Ända sedan jag läste den historien har jag hoppfullt frågat "Får den full gas?" när jag hört om orkeslösa motorer. Så även denna gång faktiskt. Säger det inte för att vara en "Messerschmitt" utan för att det är en lustig historia så här i efterhand. Conny hade förstås (grundlig som han verkar vara) redan kollat gasspelet, men inte i handtagsänden, så att säga. Jobbigt att detta skulle hända på min nysålda hoj men jag kan redan skratta åt det hela.......:)
Tack till Conny för tonen, tålamodet och teknikfokuset. Tackar även alla som bidragit med idéer och inspiration för att hjälpa Conny och därmed indirekt mig! Konstigt nog kan jag mer om hojen nu när vi inte äger den längre;)
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

Under 3000

Inläggav Lars Levén » 2007-04-11/12:26

den vill rycka under 3000 rpm

Jag har i och för sig en Funduro -96 men den går inte heller speciellt bra under 3000 rpm. Vad jag vet är det något man får lära sig att leva med, motorn är helt enkelt sådan?
Det snackas om att man kan trimma med luftfilter, luftburjk, munstycken och avgassystem för att få bättre vrid vid lågvarv men det är inget jag provat eller har ambition att göra. Kanske däremot en drevning?
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav Smartswede » 2007-04-11/13:44

Funduro 99 här och den är ryckig under 3.000 rpm. Fullt normalt. Enstånkor gillar varv.

Ett mer öppet system utan kat som t.ex. Arrow som jag haft tidigare gör en del så man kommer lite lägre i varv innan ryckningarna och även ger en del positivt för vridet på låga varv. Gjorde aldrig justering av annat än byta system. Arrow väsnades lite för mycket för mitt tyckte utan insats och med insatsen på (enkelt av/påtagbar sådan) så gick den ungefär som med orginalsystemet.

Härligt att det nu är ordning på din hojj! :D Lagom till säsongen kommer igång på allvar.
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Inläggav skylt » 2007-04-11/22:31

skylt;10012 skrev:Nåt skumt är det i alla fall - F maskinerna är så potenta att de ska gå att varva ur på 5:ans växel om man ligger och trycker bakom kåpan och då borde (glädje)mätaren stå på 170-180!

Håll oss uppdaterade om hur det går


Förtydligande av mitt tidigare inlägg: med öppet system (sebring race) så gick min F650CS -01 in i övervarvningsskyddet på 5:ans växel - med orginal gjorde den det inte (allt annat orginal och oskruvat). Slutsats: det är skillnad även på topp med kat och annat motstånd bortplockat :D

GRATTIS till väl utförd problemlösning!

"Till alla komplicerade problem, finns en enkel lösning --> men den är fel!"
> HP2 Sport 09 <
> G650X moto 07 <
[medlem 2658530]
Användarvisningsbild
skylt
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2002-06-18/01:00

går, men nästan...

Inläggav conny » 2007-04-18/19:37

Nu har "Funke" :D (Funkint ibland :mad: ) varit på 2000 milaservice. Jo hojen har faktiskt fått ett namn Funke, beroende på det som hänt och är på gång med fellösning.
Sedan vi kom hem har Funke stått och vilat samt att jag var tvungen att vila upp mina armar, Funke är ingen mc att köra långt och snabbt med....
Provade idag att köra en kort sväng, för att se om den ff uppför sig konstigt på varv under 3000 rpm, och det gör den :confused: . På slingriga asfalt respektive grusvägar är den fullständigt opålitlig med sina hyss att vilja tjuvstanna i tid och otid :mad: Med 1 cylider på 650 cc blir det tvärstopp på bakhjulet med efterföljande sladd, något man inte vill ha, tänk om det kommer ett annat fordon när man står mitt på vägen....
Gasen upplever jag som av och pådrag när motorn går under 3000 rpm, när man helt släpper gasen och tänker stanna, så snurrar motorn på med 2000 rpm i cirka 10 sek innan den går ner till 1500 rpm. Har sett något om detta fenomen på Chain gang siten kollar vidare.

Dagen avslutas med att jag tar bort minuspolen på batteriet väntar 15 minuter, sedan gör jag uppstart med 2 full och mingas på gashandtaget med tändningen bara påslagen innan jag startar upp motorn, sedan får den gå på tomgången tills fläkten startar. Detta skall enligt vissa förståsigpåare vara det bästa sättet att 0-ställa datorn.

Jag är också förvånad att man INTE programmerat om datorn på servicen som de påstod tog 5 timmar (jag fick vänta i 5 timmar iaf)! Det står faktiskt angivet i BMW's dokumentation att man vid servicetillfällena uppgraderar datorenheten om det finns nyare uppgraderingar. Det lär det göra i detta fallet då den senast var inne på 1000 milaservice 2004!

I morgon skall vi se om det går att köra med "bättre" motoregenskaper än idag på samma slinga som idag, återkommer.
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-18/19:51

Hej
Enstånkorna gillar inte riktigt att gå under 3000 varv.Min funduro skulle också stanna om jag låg under 3000 varv på ex 3:an.Hela hojen hoppar och skuttar som en kanin.Ska man under 3000 varv så är det på 1:an eller 2:an.Det där med att den har 2000 varvs tomgång i några sekunder händer ibland på ex bilen jag tror det har att göra med avgasreningen på något sätt.Tomgången på f650 familjen ska ligga på 14-1500varv.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav conny » 2007-04-18/19:56

Fredrik Åkesson;10667 skrev:Hej
Enstånkorna gillar inte riktigt att gå under 3000 varv


Har du provat någon Honda Dominator (för hög för mig)! Den motorn klarar sig galant....:D Men jag vill ha en modernare lägre och lättare hoj, så F650GS är ett alternativ!
PS! Det finns F650GS som går riktigt bra på låga varv, och går att köra 30 km/h utan att låta som en övervarvad moppe.:rolleyes:
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-18/19:59

Jo 30 går fint på 2:ans växel.Men högre växel än så då skuttar den som en kanin
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Claes Jonsson » 2007-04-18/20:07

En kompis köpte en GS-D -03 i Malmö nyligen.

Den gick konstigt och slött och med överfylld olja.
Den hade varit inne på en märkesverkstad söderöver på service och sånt.

Han var riktigt besviken. Ska den gå så här dåligt. Fick prova min för att jämföra.
Så han lämnade in den på en firma i Göteborg, och dom fick ordning på den med ny programvara. Det var INTE gjort på länge.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav conny » 2007-04-19/08:46

Offroad;10672 skrev:En kompis köpte en GS-D -03 i Malmö nyligen. Den gick konstigt och slött och med överfylld olja. Den hade varit inne på en märkesverkstad söderöver på service och sånt. Han var riktigt besviken. Ska den gå så här dåligt. Fick prova min för att jämföra. Så han lämnade in den på en firma i Göteborg, och dom fick ordning på den med ny programvara. Det var INTE gjort på länge. Claes.


Snälla berätta mer....
Sedan kan man ju undra varför Svenska BMW Mc inte kontaktar oss som bevisligen har problem, har de inte uppfattat att kunder / brukare med problem skapar "BADWILL" och kan bli verkligt dyrbart för aktieägarna.

Funkint har bytt ägare mer än 10 gånger sedan den såldes i oktober 2001, det kan inte vara en slump att det blivit så många ägare. Framförallt när man inte gör som fabrikens servicemeddelanden instruerar om vad man skall göra på tex. servicarna. Jag skulle vilja veta hur jag gör för att få uppmärksamma denna farlighet med tjuvstopp trots rätt växel och varvtal till Svenska BMW Mc och framförallt inte bli betraktad som ett störande moment utan som en kund som vill bli nöjd med en produkt som jag tror på. det kan väl inte vara så att några 100000 är missnöjda eller biter i det sura äpplet för att inte visa att de gjort ett misstag att skaffa sig en BMW Fxxxxxxx. Rätta mig om jag har fel, gärna med vem som jag skall kontakta i nästa skede!

Jag är trött på det här efter att kört omkring 100 mil på drygt 1 vecka :mad:
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Inläggav Stefan Tjust » 2007-04-19/11:21

Trist det här…:(
Ni som följt denna tråd vet att det är jag och min fru som sålt hojen till Conny.

Har försökt forska lite och sökte tekniskt kunniga på BMW Sverige men där var alla på tjänsteresor. Ringde då till Autowåx för att höra mig för om F650GS i allmänhet och programvara i synnerhet. Pratade direkt med en mekaniker och han bekräftade lågvarvsryckighet som något normalt för motortypen och just denna modell. Han säger också att det säkerligen finns ny programvara sedan 2004. Uppgradering av programvara görs inte per automatik vid service eftersom det ändrar motorkaraktären genom förändring av vridmomentkurvan, och vissa gillar det inte. Därför gör man det bara på anmodan. Kostnad 650 kr. Vidare så berättade han att programvaran (både gamla och nya) är adaptiv så att den lär in hur hojen körs och ändrar värden efter det. Vid uppdatering av programvaran så nollställer man också adaptivvärdena. Den vanliga metoden med att själv koppla bort batteriet o.s.v. trodde han inte nollställde alla värden. Som överkurs kan jag också tillägga att det inte går att programmera om databoxen utan att den är kopplad till hojen.

Slutligen kan jag bara säga att Funke hette Pippi i min frus ägo. Det är kanske det som är problemet…..?;)
Användarvisningsbild
Stefan Tjust
 
Inlägg: 143
Blev medlem: 2005-12-20/01:00

hoppar

Inläggav Okänd » 2007-04-19/18:42

hej har haft några problem med ni hoj med(650 dakar 01)de programerade om databoxen 3gr sen slutade den att tjuvstana vid rödljusen och vid lågfartkörning,fått byta oljetyksgivare 5gr den sista fick jag i skotland på semester,
OBS KOLLA ERA TYPINTYG(RERESTRERINGBEVIS) ATT DET STÅR ANTAL SITT PLATSER 2 I FÄLTET (S:1) fick min omreresterad av bmw för det stod noll
dett kan stå inget också = att man kan tvingas att få lämna av sin passareare på sin resa med sin hoj = hur kul är det???

nu är jag hel nöjd med min bmw hoj (f 650 gs dakar 01 4440mil
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Inläggav Claes Jonsson » 2007-04-20/13:36

Har pratat med kompisen som köpte hojen i Malmö nu.

Han fick reda på att det är mycket viktigt med elektrodavståndet. Och att det är rätt sorts tändstift förståss.

Motoroljan kan påverka också. Lite lugnare gång och framförallt smidigare i vx.lådan. Bytte från Castrol till Motul.

Sen vet man ju inte om det är någon annan som pillat på hojen heller. Dom flesta plastkåpor var sönder lite här och var. Eller så har dom åkt av och på flera gånger.

Ungefär så lät det nu. Det lät mycket värre för ett tag sen...

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Pippi - Funkint - Funke

Inläggav conny » 2007-05-01/17:01

Alexander;10713 skrev:Trist det här… Ni som följt denna tråd vet att det är jag och min fru som sålt hojen till Conny. ........................
Slutligen kan jag bara säga att Funke hette Pippi i min frus ägo. Det är kanske det som är problemet…..?


Jaha så var det klart! Elektronik - Bränsleinsprutning....
Joono är det så, PIPPI var nog ett passande namn, F:en fick Pippi och blev en FUNKINT (norrländska ni vet) men nu är det FUNKE :o Efter att fått uppdradering av programvaran till ver 8.3xxx har det blivit hoj av en BMW F650GS, till slut. Samt att vinkelväxlen i gashandtaget justerats, så full gas verkligen är full gas på trottelspjället!

Vilken hoj på grus och krokiga vägar överlag, det går ju nästan av sig självt. Drar villigt på alla varvtal under 7000 rpm ner till 1500 rpm, helt juste! Det är som min gamla Moto Guzzi men med bara 1 cylinder.

Tack Alexander med fam. som stått för kulorna för uppdateringen och att ni hämtade hojen när det skulle fixas till!

En hel skog med Ris som brinner till Svenska BMW's service organisation som fortfarande INTE kan hantera kundrelationer. Bekanta till mig har sedan tidigt 90 tal har numera slutat att köpa BMW motorcyklar och numera kör japanska vidunder för de just tröttnat på att man i Sverige inte gör som BMW's servicemeddelanden borde säga, att när fel som upptäcks och inte är åtgärdade skall åtgärdas vid nästa service. Undrar hur många som fått betala för självklara reklamationer, typ min med ojämn gång och tjuvstopp i alla möjliga situationer. Detta är en trafikfarlighet som skulle göra att det blir körförbud om man hade lite kurrage i serviceorganisationen till att programupdatering åtgärdas. Men man tar hellre lite osynligt skit från såna som mig....

Tänk hur detta skulle se ut om JAS inte får flygförbud när något konstigt inträffar:confused: . FY - Fy - FY :mad: på de som saknar förståelse för vilka som är deras försörjare, det vi kunder drabbas av detta om vi råkar köpa BMW fordon som inte är klara för produktion/försäljning.

Ja det är dig likt, vi kunder får fortsätta att betala för BMW's utveckling som mig veterligen skulle bli åtal i USA, men Sverige är ju Sverige och där är ju allt gratis..... Rätta mig om jag har fel, försäkringsbolagen, fordonstillverkarna och bankerna älskar Sverige. Dvs. UPA :rolleyes:
/Conny Nöjd med F:en men inte med BMW's kundrelation

PS! Hoppas att det blir nya trådar om detta med åtgärdande av uppenbara reklamationer på Forumet, så här kan vi inte ha det. Att vi som kund skall betala för fel som produkten har redan vid fabriksleverans, det står ju även i köplagen att vi som kund skall slippa uppenbara kostnader på brister vid normalt användade.
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Re: F650GS -01 går som skit - Upplösningen

Inläggav conny » 2010-05-23/19:53

Hej Igen, nu är det dags för konklusion av denna tråd!
Ett tips till Er som har problem med att Er F650GS rycker vid vissa varvtal är att byta tändstift som ger full förbränning i toppen utan några sk. skuggor som har sämre förbränning.

http://www.ontop.nu har 1 tändstift av fabrikatet BRISK med artikel nummer BOR12LGS som gör att hojen blir normal och ett fullblod som inte stannar i första taget, går bra på alla varv utom när den är avstängd :-)
Må väl ni alla som har drabbats av BMW's kvalitetsbrister, läs och åter läs trådar och forum WorldWide så finns en lösning på alla problem.
/Conny
Helnöjd med min Vstrom som köptes ny 2008 och snart passerar 3000 mil ;-)
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron