Byta ut värmehandtag på 650 Dakar -00?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byta ut värmehandtag på 650 Dakar -00?

Inläggav Hypercandy » 2007-04-08/16:19

Hello!

Har nyligen blivit ägare till en 650 Dakar -00 och är än så länge mycket nöjd. Eftersom jag kör redan nu (när det är ett par plusgrader på mornarna) så kan det bli rätt... Svalt om händerna. :rolleyes: Tyvärr så var dom värmehandtag som sitter på trasiga (vilket jag visste) och har nu införskaffat nya som jag tänkte montera. Jag fick med en manual på CD av säljaren som jag hade tänkt använda mig av... Men givetvis avhandlar den absolut ingenting om hur man drar tåtarna och till var!?! (dom verkar vara avklippta).

Problem nummer 2 är att någon tidigare ägare har klippt av sladdarna till kontakten som man sätter på handtagen med!! (Whhhyyy??:mad: )

Så;

1. Någon som kan komma med en bra förklaring (eller skicka den delen av en handbok?) till vart sladdarna skall anslutas från handtagen? (Jag antar att dom ska till någon kontakt under batteriet, så långt har jag gissat mig till.)

2. Kontakten som man sätter på värmehandtagen skulle jag bara behöva veta vilken färg som ska gå till vilken kontakt (dom är märkta 1,2,3)? Grön, röd svart har jag för mig...

Alternativt är ju att lämna in den för att få det gjort men hur kul är det? Och inte så billigt...
Hypercandy
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-08/16:08

Inläggav Lime » 2007-04-08/17:38

http://faq.f650.com/main.html borde vara ett bra ställe att börja leta.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-09/15:09

Kolla här under "BMW Heated Grips Installation on the GS/Dakar"
http://faq.f650.com/FAQs/HotGripsInstallationFAQ.htm
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Turbo-Puh » 2007-04-10/06:07

Dum fråga - verkar det inte lite osannorlikt att båda dina värmehandtag havererat? Verkar det inte en smula mer sannorlikt att det är t.ex. relä eller matning som havererat...?

Innan du börjar kränga av etc. Borde inte vara svårt att mäta upp.

Det borde rimligtvis vara att mäta resistansen mellan + och - -kabeln till värmehandtagen. Eftersom de blir varma borde en del resistans vara rimligt, dock ej oändlig aka kabelbrott.

/Mattias
Turbo-Puh
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 2005-09-23/14:31

Inläggav Marie » 2007-04-10/10:39

Turbo-Puh;10179 skrev:Dum fråga - verkar det inte lite osannorlikt att båda dina värmehandtag havererat? Verkar det inte en smula mer sannorlikt att det är t.ex. relä eller matning som havererat...?

Innan du börjar kränga av etc. Borde inte vara svårt att mäta upp.

Det borde rimligtvis vara att mäta resistansen mellan + och - -kabeln till värmehandtagen. Eftersom de blir varma borde en del resistans vara rimligt, dock ej oändlig aka kabelbrott.

/Mattias


Ett klart exempel på hur man styrs upp av hur frågan är ställd, och inte ser det uppenbara med en gång. <dunkar mitt huvud i väggen>
Naturligtvis skall man först av allt göra en ordentlig felsökning, för att båda värmehandtagen läggar av samtidigt är ju osannolikt (såvida de inte är seriekopplade..)
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Hypercandy » 2007-04-16/10:33

Tack för länk och svar! Dock så löste jag det på egen hand efter mycket letande och pillande.

Först så kollade jag helt "enkelt" vart den brun-svarta tråden som redan satt på, slutade någonstans (och kontrollmätte med en multimeter).
Jisses vad änden till dom sitter illa till, framför batteriet längst ner och att hitta dit var nog mer tur än något annat.

Sen gjorde jag likadant med kontakten (den röd-svart-gröna sladden) men den här gången visste jag ju vart den skulle sluta på ett ungefär...

Därefter drog jag bara sladdarna till handtagen likadant som dom som redan satt och det tog ett tag inna jag kom på hur jag skulle dra dom igenom det pyttelilla hålet på undersidan av styret och ut till ändarna men ståltråd och "fiske" funkade bra.
Det som var mest jobbigt var att få loss och dit gashandtaget... Men även det gick efter mycket svordommar och klia i huvudet.

Sen hade vi ju problemet med den avklippta sladden på kontakten... När jag tittade lite närmare (väldigt nära) så kunde jag se rester av en grön plast och en svart plast och då var det ju inte så svårt och utesluta då... :rolleyes:

Lite lödning där och sen var det klart! :cool:


Och som svar till om båda hade havererat eller inte så är det så att det vet jag inte. Eftersom jag köpte hojen i det skicket så vet jag inte vad den förförra ägaren hade hittat på. :confused:
Båda handtagens trådar hade iaf vittrat sönder/bränts upp INUTI handtagen!?! OCH sladdarna till on/off-knappen var avklippta...:mad:
Vilket medförde att det var bara att byta båda. Eftersom det funkar nu så var det inget relä eller säkring iaf...
Men tack för tipsen iaf!
Hypercandy
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-08/16:08


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst