Om vi kollar på vad Castrol R4 egentligen är för olja och vad den har för specifikationer så ser vi att den är märkt med API SG (@see
http://www.castrol.com/castrol/displaysdstdsscreen.do?categoryId=9003125).
Om vi då tar och öppnar BMW Service bulletin #2855 från den 25 november 1998 så läser vi följande:
"[FONT=Courier New]Brand-name HD oil, API classification SF, SG or SH; CD or CE[/FONT]
[LEFT][FONT=Courier New]suffixes are permissible; alternatively, brand-name HD oil, CCMC[/FONT]
[FONT=Courier New]classification G4 or G5; suffix PD2 is permissible.[/FONT]
[FONT=Courier New][/FONT] [/LEFT]
[FONT=Courier New]
[LEFT][FONT=Courier New]The API specification SJ is not approved [/FONT][FONT=Courier New]for use in any BMW [/FONT][FONT=Courier New]motorcycle.[/FONT][FONT=Courier New]"[/FONT] [/FONT]
[FONT=Courier New][/FONT] [/LEFT]
(@see
http://faq.f650.com/GSFAQs/Photos/MiscPhotos/285598-SJ-Engine-Oil-Not-Approved.pdf)
R4 ÄR en SG-klassificerad olja och alltså skall det inte hända ett jäkla skit med motorn, tvärt om.
Den rekommenderade oljan från Castrol (som är den som är godkänd från BMW) är Power 1 GPS. Den har samma specifikation som R4, men är en delsyntet. Alltså kan vi sluta oss till att det inte har att göra med packningarnas hållbarhet mot syntetoljor.
Du kan grotta ner dig upp till hakspetsen i oljeläsning på f650-FAQ'n.