GeCe;10577 skrev:Vill inte ha någon av de två andra cyklarna egentligen då Dakar-modellen är för hög för mig...
GeCe;10583 skrev:Kollade om sitthöjder på BMW sajten och då handlar det om nya cyklar förstås.
En Dakar har normal höjd 870 i sitthöjd och med låg sadel 830. En GS har 780 i normalt utförande och med låg sadel 750, så visst är det skillnad. Sålde en Honda Transalp jag haft i 5 år där sitthöjden var 850, där en anledning var att jag inte gillade höjden då jag bara är 1,71 lång.
GeCe;10656 skrev:Stötestenen är sadelhöjden som kostar en slant där "Touratech" tar närmare 4000 kr för deras lägsta modell. BMW orginal har jag inte hittat några uppgifter om än men lär väl knappast vara billigare.
GeCe;10705 skrev:Du Sven som åker Dakar med insprutning antar jag, har du något problem med start vid varm motor t.ex som jag märkte något av på Dakaren jag provkörde.
GeCe;10711 skrev:Pratade just med den lokala BMW handlaren och fick bekräftat priset på en lägre sadel och hör och häpna, det inkluderar moms.
GeCe;10668 skrev:Tack för tipsen Mattias!
Det där med risken för sned ram är det inte något som en besiktningsman ska undersöka? Cykeln är ju nybesiktad.
Mvh
GeCe
mattiasjohansson1@hotmail;10753 skrev:hej det med en besikningsman är en bluff och båg, hade hojen inne för en besikning i helsingborg dom missade dåliga framhjulslager trots att satte sin hjulspinnare för att kolla hjullager på hojar,olagliga mönsterdjup på däcken fram och bak,broms belägg som nästan gick på metallen,totalt utsletet drivpaket,dom kollade inte ens om det var glapp i styrlagerna.
OBS LITA EJ PÅ YRKES FOLK.mekaniker.hantverkare,kontrollorgan.
skaffa en kompis som kan.kolla till dig
GeCe;10761 skrev:...Och BMW är ju litet speciella som killen på tillbehörsavdelningen sade. De har sitt eget system som är mycket krångligare för oss konsumeneter och även för handlarana, jämför med de Japanska, eftersom de måste gräva sig in i BMW:s datasystem för att t.ex kunna hitta artikelnummer. Och det var han tvungen att göra i detta fallet för att vara säker på om det var med eller utan moms. Så även om det skall så är det inte alltid det är.
Mvh
GeCe
GeCe;10766 skrev:Tack Mimmi!
Reservdelskillen hos min lokala handlare sade också så här: "Det är klart att jobbar man med BMW:s system varje dag så lär man sig det så småningom och då kan man kanske tycka det är enkelt". Det är bara att gratulera att du har din Lennart att tillgå som tydligen kan sin sak.
Det där katalognamnet du nämner låter misstänkt tyskt och tyska tillhör en av mina svagaste sidor så den står jag gärna över. Men tack för omtanken.
Mvh
GeCe
GeCe;10761 skrev:Mattias!
...
Han misstänker att det i första hand kan röra sig om kuggkransen till startmortorn som brukar vara av lägre kvalitet än dreven i växellådan. Och han hade aldrig påstod han, varit med om att en kugge gått sönder i en växellåda från BMW.
...
GeCe;10790 skrev:Mimmi!
Ja plättar kan vara gott!
Goggla på "ErsatzTeilKatalog" så får du se. Hur hittar man den delen som hänger ihop med Fundaron/GS Dakar? Du kanske kan fixa rätt länkar åt mig, isåfall är jag evigt tacksam.
Mvh
GeCe
GeCe;10800 skrev:Gabbe!
Citat:
"Du fick ut skärvan från hålet som oljepluggen satt i?
Då vill jag gärna ha reda på hur en flisa från startkransen har hamna inuti v-lådan?
Nej, jag hoppas att det löser sig... lyssna inte på mig... jag är ju yrkesfolk."
Gabbe;10821 skrev:Jag måste erkänna att jag glömde vilken avdelning av forumet jag befann mig i och ni (Marie) har dragit helt rätt slutsats. Blev också hyffsat irriterad på det uttalandet som gjordes om yrkesfolk, vilket säkert ligger till grund för detta.
Dessutom har jag varit verksam endast i bilbranschen under alla år.
GeCe;11136 skrev:Sideways!
Tack för tipset med oljepluggen i tråget. Det här med aluminium får man vara försiktig med det har jag erfarenhet av sen tidigare. Drog dock med 40 Nm enl. instruktionboken med lite Omega-pasta på gängorna så jag tror det gick bra den här gången. Med ny packning kan man säkert dra med ett mindre moment och ska tänka på det till nästa gång.
Vid oljetömningen så hade jag 3 öppningar uppe om man räknar in att oljefiltret var borta. Vad jag inte testade var att luta cykeln åt höger för att mer olja skulle kunnat rinna ut via filterhuset men där verkar sitta backventiler så det är inte säkert att det hjälpt. Återstår att prova. Min frågeställning om att inte få ut alla oljerester kanske är att ägna sig åt pettitesser. Antagligen rör det sig om mycket små oljemängder och med ett par täta oljebyten så kommer man nog i fortsättningen kanske inte att märka så mycket.
Mvh
GeCe
GeCe;11231 skrev:Fredrik!
Att ha verkstadshandboken och dess rekommendationer kan ju inte vara fel rättesnöre att utgå ifrån, du är inte ensam om att göra så. Men om det nu har hänt det som sign. Sideway nämner så kan det ju vara en anledning till att ta sig en funderare.
Guzzi-Leif!
Citat: " -Med smorda gängor måste man dra med MINDRE moment för att nå samma åtdragning.
-Fabriksangivna moment är beräknade på ny packning och för att ge rätt kompression i densamma."
Ett intressant påstående om pasta som jag faktiskt aldrig hört tidigare. Pastan är ju till för att skydda gängorna och det gör den här. Den minskar friktionen mellan gängytorna och jag kan tänka mig att den också bidrar till att fördela krafterna mer jämt i förbandet. Jag har aldrig tänkt mig pastan som ett hot mot gängorna.
I det här fallet så var den primära orsaken till att pastan kom fram den att jag använde en gammal packning och smörjde in den på bägge sidor för att få tätt. Smorde sen lite grand på gängorna där jag nog normalt oftast är nöjd med lite motorolja. Dragmomentet satt sen i handleden och armbågen som sen kollades med momentnyckeln och det stämde ganska bra. Lite knepigt på Fundaren åtminstonde på mitt ex. där både bult och tråg är i aluminium. Dessutom förvånadsvärt grova gängor.
Jag är väldigt intresserad och du får gärna utveckla mer om ditt påstående om varför man ska dra med ett lägre moment i samband med pasta. Har du kommit fram till det själv av egna erfarenheter eller kommer det någon annanstans ifrån. Att bultförband kan sitta bättre med pasta vet jag sen tidigare.
Mvh
GeCe
Återgå till F, C & G encylindriga
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst