Olustigt oljebyte!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Olustigt oljebyte!

Inläggav GeCe » 2007-04-16/14:05

Hej!
Nybliven ägare sen ett par veckor till en Fundaro -99. Ny på forumet. Ny i BMW klubben.

Har en fråga till panelen om min Fundaro. Köpte cykeln som bara gått 1500 mil hos en handlare som lämnade 3 mån. garanti som tur var kanske, om historien slutar lyckligt. Körde hem cykeln efter köpet, en tur på c:a 20 mil och cykeln gick enligt min mening som den ska. Även om jag är ovan med en encylindrisk maskin. Åkte tidigare, för några år sedan en Transalp med W-twin.
Sedan har den stått tills idag då jag bestämde mig för att byta olja och tog en tur för varmkörning. När jag sen kom hem och tappade ur oljan låg en flisa från ett kugghjul på oljepluggens magnet. Flisan är c:a 9 mm lång, c:a 6 mm hög i ena änden och avsmalnande i andra änden. Och det är inte att ta fel på att det är en bit från ett kugghjul.
Har ringt till firman som sålde cykeln men har inte fått något svar än på hur de ställer sig. Chefen som inte fannas till hands när jag ringde måste bli informerad om läget och säga sitt.

Jag undrar om det finns någon som varit med om något liknande och vad ni gjorde isåfall. Ska man be en stilla bön och hälla i ny olja och hoppas att det går bra eller ska motorn rivas. Firman måste få en chans naturligtvis men det skulle vara intressant om någon intresserad i panelen här hade någon motiverad åsikt.

Mvh / GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Sideways » 2007-04-16/14:47

Svårt att säga när man inte sett biten som lossnat. Men generellt kan man nog säga att alla större skador på transmissionsdelar är anledning nog att öppna upp motorn. Se till att dom tar tillbaka den där hojen bums. Köp en annan.
Sideways
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-03-12/20:35

Inläggav GeCe » 2007-04-16/15:03

Det är spetsen från en kant som lossnat.

Jo, du har nog rätt och har tänk tanken själv men det känns förbaskat tråkit när det var precis den här cykeln jag ville ha som förövrigt är i nyskick. De har förvisso en GS och en Dakar inne, något dyrare men får väl försöka förhandla om saken.
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav GeCe » 2007-04-17/12:10

Jäkla problematik man ställs inför när säsongen precis börjat. Vill inte ha någon av de två andra cyklarna egentligen då Dakar-modellen är för hög för mig och GS-modellen är ombygd med begränsad fjädningsväg och inte längre är en Offroad dessutom inte i bra skick. Firman skulle ringa mig idag vilket de inte gjort ännu och mitt först alternativ blir att de går med på att häva köpet, vilket jag tvivlar på att de gör. Det andra är att de går igenom motorn men då blir jag väl utan cykel i sommar. För att åka med ett drev i växellådan där mer än hälften av en kugge kanske fattas och riskera totalhaveri låte inte som något trevligt alternativ. För jag antar att ett drev inte är mer än kanske 14/16 mm brett och om det då fattas 9 mm återstår inte mycket av hållfastheten.

Inger mer som har någon synpunkt innan jag talar med firman senare idag?
Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav SvenG » 2007-04-17/12:39

GeCe;10577 skrev:Vill inte ha någon av de två andra cyklarna egentligen då Dakar-modellen är för hög för mig...


Det här med höjden kommer ofta upp när Dakar-modellen diskuteras. Stod själv i valet och kvalet för två år sedan, 1.74 meter över marknivå, när jag hittade en Dakar till "rätt" pris. Visst var den hög vid första provkörningen men det är konstigt så fort man vänjer sig :). Har provsuttit en "vanlig" GS efter detta och blev bara än mer övertygad att jag valt rätt. Skulle man mot förmodan inte vänja sig så finns det ju alltid en lägre sadel att köpa ;)
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Inläggav GeCe » 2007-04-17/14:05

Kollade om sitthöjder på BMW sajten och då handlar det om nya cyklar förstås.
En Dakar har normal höjd 870 i sitthöjd och med låg sadel 830. En GS har 780 i normalt utförande och med låg sadel 750, så visst är det skillnad. Sålde en Honda Transalp jag haft i 5 år där sitthöjden var 850, där en anledning var att jag inte gillade höjden då jag bara är 1,71 lång.

En annan sak som också spelar en stor roll för mig är avståndet till styret där jag på grund av ett lätt handikap vill ha styret så nära mig som möjligt. Med höjningsatsen som finns till Fundaron, som också flyttar styret bakåt kan man bocka styret ned längre utan att det tar i tanken. Provsatt Dakar-modellen men vill minnas att styret kändes längre bort än på Fundaron, men jag minnas fel. Kanske värt att titta på den cykeln lite närmare och undersöka möjligheterna med den.
Det är mycket att tänka på om man ska trivas med en cykel och när man så äntligen hittar en så råkar man ut för sånt här skit, man kan bli f-bannad för mindre.
Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Sideways » 2007-04-17/14:08

Så här säger konsumentköplagen bland annat:

Om det skulle vara något fel på varan - vad kan jag göra då?

Om det är något fel på din vara kan du:
kräva avhjälpande, det vill säga få varan reparerad.
kräva omleverans, vilket innebär att du får en ny, felfri vara.
kräva prisavdrag eller ersättning för att rätta till felet.
häva köpet om felet är av stor betydelse för dig, vilket betyder att du får pengarna tillbaka.
hålla inne betalningen så mycket som krävs för att få säkerhet för ditt krav.
Säljaren har dock rätt att i första hand erbjuda dig avhjälpande eller omleverans om detta kan ske inom skälig tid och utan extra kostnad för dig.


Se särskilt punkt 4, häva köpet.

Läs mer här:
http://www.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngArticleID=147&lngCategoryID=892
Sideways
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-03-12/20:35

Inläggav GeCe » 2007-04-17/14:12

Tack Sideways!
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav GeCe » 2007-04-17/14:16

Tack Sideways!
Det var precis det du nämner jag just letade efter och var på väg att ta kontakt med konsumentverket för att ta reda på mina rättigheter.

Och jag tänker i första hand kräva att köpet hävs då cykeln har stor betydelse för mig då jag den är mitt huvudsakliga fortskaffningmedel då jag saknar bil.
Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav SvenG » 2007-04-17/14:17

GeCe;10583 skrev:Kollade om sitthöjder på BMW sajten och då handlar det om nya cyklar förstås.
En Dakar har normal höjd 870 i sitthöjd och med låg sadel 830. En GS har 780 i normalt utförande och med låg sadel 750, så visst är det skillnad. Sålde en Honda Transalp jag haft i 5 år där sitthöjden var 850, där en anledning var att jag inte gillade höjden då jag bara är 1,71 lång.


Då är du något kortare än jag, men å andra sidan så är mina ben något kortare än dom borde vara om man skall följa snittet så det kanske jämnar ut sig. När det gäller höjden är det ju dessutom inte endast höjden utan även sadelns utformning som spelar in. Såg någon stans att dom även hade angett innerbensmått vilket ju borde vara en betydligt bättre siffra att titta på för att avgöra om höjden är ett problem eller inte. Sen skall ju inte fötterna vara i marken utan på fotpinnarna och dit når ju dom flesta ;)

Notera dessutom att om du skall ut på grusvägarna så är däcksutbudet betydligt större till Dakaren 21" framhjul än Fundurons 19" dito.

Lycka till hur du än gör
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Inläggav GeCe » 2007-04-17/14:29

Tack SvenG!
He, he, visst ska fötter normalt vara placerad på fotpinnarna. Men nog känns det tryggare att kunna nå ned med hela fotsulan i backen med full packning och frugan bakpå och det gjorde jag inte på Transalpen. Speciellt på sådana här cyklar med hög tyngdpunkt. Det erfor jag en gång med Transalpen när en långtradare blåste omkull mig.
Tror säkert att sadeln utformning spelar stor roll och på Fundaron tycker jag den är suverän, det finns inga "kanter" i vägen.

Skall ta tjuren vid hornen nu och ringa MC-firman eftersom de inte ringt mig som utlovats.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Styret

Inläggav Claes Jonsson » 2007-04-17/15:00

Jag hade en Funduro -94 förut.
På Funduron var styret betydligt längre bak än på GS-D.

Och jag som är lite längre trivdes inte på Funduron, utan bytte styre. Då blev det bra.

På min första hoj, en Suzuki GSX 550 -83 var jag med om något liknande som du med vx.lådan.
Vid mitt första oljebyte, åkte det med en metallbit ut med oljan. En metallbit med lite gummi på. Bara 1 cm lång.

Tog med biten till närmaste mc-mek i Gbg och frågade.
Han sa att det troligtvis var en bit efter en tidigare renovering av lådan.
Då kände jag mig lugn.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav GeCe » 2007-04-17/16:42

Hej Offroad!

Då stämmer det nog med mitt minne om styret med Dakarn, tyvärr i detta fallet.
Pratade med en kompis om det här med kugghjulet som är mekaniker och han har också varit med om samma sak. En flisa hade fångats upp av magneten. Men då den "bara" var 3 mm lång fick det bero. Men är flisan 9 mm som i mitt fall så är det för stor del, kanske mer än hälften av kuggen som fattas och det kan man inte acceptera menade han. Och det begriper nog var och en också om man vet att ett kugghjul kanske inte är mer än 14 mm tjockt.
Pratat med MC-firman igen men bossen är inte tillgänglig så än vet jag inte vad som ska hända.
Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav svekke » 2007-04-17/22:08

Hej,
jag kan inte uttala mig om styret på dakar, men sadeln är ganska mycket smalare än exv på en Transalp, och det gör ju att man når ganska mycket längre ner mot marken.
Men om du ska skjutsa mycket så förstår jag hur du tänker om stabilitet, tycker dock du kan prova en Dakar om du får chansen.

Angående dina rättigheter så ska firman ha rätt att avhjälpa i första hand, men om de inte kan avhjälpa skyndsamt så kan det vara skäl för hävning ändå. Hoppas det löser sig...
svekke
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2006-07-11/14:02

Inläggav GeCe » 2007-04-18/17:35

Tack svekke för dina synpunkter!

Hoppas också det löser sig. Var till firman och provkörde Dakar:n vilket faktiskt var en trevlig upplevelse. Verkar som om motorn är påverkad positivt av insprutningssystemet. Den verkade gå jämnare vilket jag tyckte mig märka främst på låga varv. Det här ex. verkade vara i bra skick och inte sönderskruvad såvitt jag kunde se.Styret kanske är något längre fram än på den vanliga gamla Fundaron, ( Classic, heter modellen det med 19 tums hjulet ) men det ska nog gå att ordna med ett annat styre vid behov. Stötestenen är sadelhöjden som kostar en slant där "Touratech" tar närmare 4000 kr för deras lägsta modell. BMW orginal har jag inte hittat några uppgifter om än men lär väl knappast vara billigare.
Inte fått kontakt med chefen ännu men utlovad en sådan imorgon för andra dagen i rad.
Vill man inte häva köpet så ser jag Dakarn:n som ett alternativ att bli kvitt cykeln jag köpte.
Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Okänd » 2007-04-18/18:58

hej jag tycker som dom andra att du ska sattsa på dakaren den är mycket trevlig hoj se till att de har gjort servive på den för 4000mil servicen är lite mer saker som ska göras,Kolla detta skälv drivpaketet på hojen ,bromsar , gaffelpakboxar,styrlager,sving lager,
obs kolla om den är rak i ramen,det lättaste är att köra ca i 50 km och släpp styret hojen ska gå rakt och inte åt sidan eller ha med en kompis som tittar på om hjulen spårar med varan
OBS lita äldrig på en mekaniker.skaffa en kompis som kan hjälpa dig
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Inläggav GeCe » 2007-04-18/19:54

Tack för tipsen Mattias!

Hojen ska nog provköras en gång till innan jag bestämmer mig om affären är akuell, men en service blev jag lovad vid ett köp. En 2000 mila sådan.Stötestenen som jag ser det nu är nog priset för en lägra sadel som är en förutsättning från min sida.

Det enda som jag kunde anmärka på är att en ventiljustering verkade behövas, det lät så iallafall. Sen märkta jag och även försäljaren att cykeln var lite svårstartat varm direkt när jag kom tillbaks efter provkörningen. Men efter en stund så startade den fint igen, en liten egenhet som man kanske får lära sig leva med.

Det där med risken för sned ram är det inte något som en besiktningsman ska undersöka? Cykeln är ju nybesiktad.
Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav SvenG » 2007-04-19/08:07

GeCe;10656 skrev:Stötestenen är sadelhöjden som kostar en slant där "Touratech" tar närmare 4000 kr för deras lägsta modell. BMW orginal har jag inte hittat några uppgifter om än men lär väl knappast vara billigare.


Hittade följande uppgift under tillbehör på [url="http://www2.bmw.se/mc/"]http://www2.bmw.se/mc/[/url]

[COLOR="Blue"]F 650 GS Dakar - Låg sadel

För säker kontakt med marken: minskning av sadelns höjd med 40 mm jämfört med standardsadeln.

Pris
1.575:-

Pris exkl. monteringskostnad. Reservation för ändringar och felaktigheter.
Din BMW MC-återförsäljare ger dig gärna ytterligare information.[/COLOR]


så orginal behöver inte alltid vara dyrare.

Hade samma tankar som du när jag köpte min, dvs att det nog skulle till en låg sadel för att jag skulle bli nöjd. Fick dock aldrig tummarna loss och nu är det definitivt inget jag saknar, man vänjer sig ganska fort vid höjden.
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Inläggav GeCe » 2007-04-19/09:43

Tack för hjälpen SvenG!

Hittade faktiskt den uppgiften själv igårkväll på en annan sida, där budskapet dock inte var så tydligt. Därför hade jag lite svårt att tro att det skulle vara sant att det skulle vara så pass billigt.

Men den sida du hänvisar till ger ju ett klart budskap. Tack för hjälpen! Uppgiften kan komma väl till pass när jag idag förhoppningvis ska få möjligheten att förhandla med firman.

Du Sven som åker Dakar med insprutning antar jag, har du något problem med start vid varm motor t.ex som jag märkte något av på Dakaren jag provkörde. Heller har du något annat på hjärtat som jag bör tänka på att kolla av vikt förutom det Mattias nämde i ett tidigare inlägg.

Angående det här med sadelhöjd så var det inget jag reagerade på när jag köpte Transalpen men allt eftersom åren gick och jag ofta åkte fulllastad på Touring så upplevde jag det som allt jobbigare spec. i trängda trafiksituationer som i städer t.ex.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav SvenG » 2007-04-19/10:54

GeCe;10705 skrev:Du Sven som åker Dakar med insprutning antar jag, har du något problem med start vid varm motor t.ex som jag märkte något av på Dakaren jag provkörde.


Att den skulle vara svårstartad när den är varm är inget jag har märkt. Däremot känns det som ett fullt normalt beteende för motorer generellt när motorn är halvvarm, dvs inte helt uppvärmd alternativt svalnat ett tag, och ingående komponenter inte är helt överens om motorn är varm eller kall. När den är kall så får man ibland vrida på gasen en eller två gånger med tändningen tillslagen innan man försöker starta, antar att man behöver få runt bränsle i systemet innnan det är lönt att försöka.

Några andra konstigheter kan jag inte komma på just nu iallafall.
SvenG
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2005-09-07/01:00

Inläggav GeCe » 2007-04-19/11:14

Tror du har rätt Sven när du säger att betendet inte är något att hysa någon större oro för. Det är ju välbekant från andra motorer.

Dakaren har ju inte någon choke i vanlig bemärkelse utan ska väl starta ändå med hjälp av någon sorts automatik om det är kallt t.ex.. Om det blir Dakaren får jag prova ditt knep om jag får problem.

Pratade just med den lokala BMW handlaren och fick bekräftat priset på en lägre sadel och hör och häpna, det inkluderar moms.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Marie » 2007-04-19/15:05

GeCe;10711 skrev:Pratade just med den lokala BMW handlaren och fick bekräftat priset på en lägre sadel och hör och häpna, det inkluderar moms.



Det är väl en självklar sak!
Ett pris som näringsidkare lämnar till konsument SKALL inkludera moms, om inte annat UTTRYCKLIGEN sägs.

Det lärde jag mig när mitt första barn dog för ett kvartssekel sedan, och stenhuggaren gav ett pris på gravstenen. Sen när räkningen kom lades momsen till. Jag betalade bara det överenskomna priset, skrev ett brev till stenhuggeriet där jag bifogade ett papper från konsumentverket om de gällande reglerna, och påpekade att om han ville ha ut mera så fick vi ses i tingsrätten. Jag hade ju dessutom hans skiss på gravstenen där han hade noterat det överenskomna priset, och där fanns inte en stavelse om att momsen skulle tillkomma...
Behöver jag säga att jag aldrig sett till något ytterligare krav?.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Okänd » 2007-04-19/18:23

GeCe;10668 skrev:Tack för tipsen Mattias!


Det där med risken för sned ram är det inte något som en besiktningsman ska undersöka? Cykeln är ju nybesiktad.
Mvh
GeCe


hej det med en besikningsman är en bluff och båg, hade hojen inne för en besikning i helsingborg dom missade dåliga framhjulslager trots att satte sin hjulspinnare för att kolla hjullager på hojar,olagliga mönsterdjup på däcken fram och bak,broms belägg som nästan gick på metallen,totalt utsletet drivpaket,dom kollade inte ens om det var glapp i styrlagerna.
OBS LITA EJ PÅ YRKES FOLK.mekaniker.hantverkare,kontrollorgan.
skaffa en kompis som kan.kolla till dig
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Toppenbesiktning!

Inläggav Marie » 2007-04-19/18:54

mattiasjohansson1@hotmail;10753 skrev:hej det med en besikningsman är en bluff och båg, hade hojen inne för en besikning i helsingborg dom missade dåliga framhjulslager trots att satte sin hjulspinnare för att kolla hjullager på hojar,olagliga mönsterdjup på däcken fram och bak,broms belägg som nästan gick på metallen,totalt utsletet drivpaket,dom kollade inte ens om det var glapp i styrlagerna.
OBS LITA EJ PÅ YRKES FOLK.mekaniker.hantverkare,kontrollorgan.
skaffa en kompis som kan.kolla till dig


Riktigt snäll besiktning, det kan man inte förneka. Skönt för dig!

En sned ram måste vara MYCKET SNED (så att det uppenbart syns) för att det skall upptäckas hos bilprovningen, det är ju inte direkt någonting de aktivt letar efter.

Den bästa besiktning jag upplevt var för sjutton år sedan, långt från min nuvarande hemort. Jag kom hem direkt från SBP med rent protokoll på min gamla SAAB99, och när jag skulle backa över trottoarkanten in på garageuppfarten brast båda undre bärarmarna till bakaxeln (totalt genomrostade)...........
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav GeCe » 2007-04-19/19:53

Mattias!

Det där med besiktningar verkar kunna vara lite godtyckligt beroende på vem och var man besiktar, det kan nog många vittna om. Där jag normalt besiktar nuförtiden är de i stället åt det motsatta hållet, dvs på gränsen till att vara övernitiska och ibland över. Fast de har blivit både trevligare och mänskligare de sista åren och jag misstänker att de varit på något slags charmkurs för att lära sig bemöta "kunder". Där du besiktar skulle iallafall jag inte vilja besikta nästa gång

Har pratat med chefen för firman idag och blev väldigt positivt bemött och fick löfte om att saken skall ordnas på bästa sätt. Vill jag ha en annan cykel så skulle det inte vara något problem. Men han vill naturligtvis undersöka cykeln och i morgon skall jag köra tillbaks den. Han misstänker att det i första hand kan röra sig om kuggkransen till startmortorn som brukar vara av lägre kvalitet än dreven i växellådan. Och han hade aldrig påstod han, varit med om att en kugge gått sönder i en växellåda från BMW. Och är det så att det handlar om kuggkransen låter jag dem byta ut den och behåller cykeln för det var trots allt mitt första val. Cykeln har ju bara gått 1500 mil och sjunger som om den vore nu ju och är förövrigt nästan i nyskick.
Under tiden de undersöker cykeln vilket jag misstänker tar sin rundliga tid får jag låna en Transalp vilket skall bli riktigt trevlig.

Marie!
Det där med moms är inte alltid självskrivet för var och en. Även om det kanske skall det, som du påstår. Som gammal näringidkare handlade jag alltid varor utan moms t.ex men jag handlade ju inte direkt mot kund. Och BMW är ju litet speciella som killen på tillbehörsavdelningen sade. De har sitt eget system som är mycket krångligare för oss konsumeneter och även för handlarana, jämför med de Japanska, eftersom de måste gräva sig in i BMW:s datasystem för att t.ex kunna hitta artikelnummer. Och det var han tvungen att göra i detta fallet för att vara säker på om det var med eller utan moms. Så även om det skall så är det inte alltid självklart för alla.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Krångligt?

Inläggav Mimmi » 2007-04-19/20:13

GeCe;10761 skrev:...Och BMW är ju litet speciella som killen på tillbehörsavdelningen sade. De har sitt eget system som är mycket krångligare för oss konsumeneter och även för handlarana, jämför med de Japanska, eftersom de måste gräva sig in i BMW:s datasystem för att t.ex kunna hitta artikelnummer. Och det var han tvungen att göra i detta fallet för att vara säker på om det var med eller utan moms. Så även om det skall så är det inte alltid det är.

Mvh
GeCe



Hej!

BMW.s reservdelshantering besvärlig:confused:
Det har jag aldrig upplevt det som. ETK´n, (ErsatzTeilKatalog) är hur enkel som helst. Den finns på nätet och jag har inte haft några bekymmer med att hitta delarna där. Några besvärligheter tycks det heller aldrig vara för Lennart Lagervall på MC-Proffsen. Även de gånger jag inte haft rd.numret klart utan att han fått ta fram det går det sekundsnabbt att få reda på pris och om han har det hemma.

Men hur som helst, hoppas nu att det löser sig för Dig med Din motorcykel:) !
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav GeCe » 2007-04-19/20:30

Tack Mimmi!

Reservdelskillen hos min lokala handlare sade också så här: "Det är klart att jobbar man med BMW:s system varje dag så lär man sig det så småningom och då kan man kanske tycka det är enkelt". Det är bara att gratulera att du har din Lennart att tillgå som tydligen kan sin sak.

Det där katalognamnet du nämner låter misstänkt tyskt och tyska tillhör en av mina svagaste sidor så den står jag gärna över. Men tack för omtanken.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

En översättning:

Inläggav Mimmi » 2007-04-19/20:59

GeCe;10766 skrev:Tack Mimmi!

Reservdelskillen hos min lokala handlare sade också så här: "Det är klart att jobbar man med BMW:s system varje dag så lär man sig det så småningom och då kan man kanske tycka det är enkelt". Det är bara att gratulera att du har din Lennart att tillgå som tydligen kan sin sak.

Det där katalognamnet du nämner låter misstänkt tyskt och tyska tillhör en av mina svagaste sidor så den står jag gärna över. Men tack för omtanken.

Mvh
GeCe



Hej!

Lätt som en plätt: Ersatzteilkatalog= ETK=Reservdelskatalog. Enkelt va´:confused:
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav GeCe » 2007-04-20/00:03

Mimmi!

Ja plättar kan vara gott!

Goggla på "ErsatzTeilKatalog" så får du se. Hur hittar man den delen som hänger ihop med Fundaron/GS Dakar? Du kanske kan fixa rätt länkar åt mig, isåfall är jag evigt tacksam.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Säljare är värre än mekare.

Inläggav Gabbe » 2007-04-20/00:08

GeCe;10761 skrev:Mattias!

...

Han misstänker att det i första hand kan röra sig om kuggkransen till startmortorn som brukar vara av lägre kvalitet än dreven i växellådan. Och han hade aldrig påstod han, varit med om att en kugge gått sönder i en växellåda från BMW.

...



Du fick ut skärvan från hålet som oljepluggen satt i?
Då vill jag gärna ha reda på hur en flisa från startkransen har hamna inuti v-lådan?
Nej, jag hoppas att det löser sig... lyssna inte på mig... jag är ju yrkesfolk. ;)
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Lite hjälp...

Inläggav Mimmi » 2007-04-20/00:39

GeCe;10790 skrev:Mimmi!

Ja plättar kan vara gott!

Goggla på "ErsatzTeilKatalog" så får du se. Hur hittar man den delen som hänger ihop med Fundaron/GS Dakar? Du kanske kan fixa rätt länkar åt mig, isåfall är jag evigt tacksam.

Mvh
GeCe


Hej!

[url="http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/fiche.asp"]En länk till den ETK jag använder[/url]. När Du kommit till den sidan länken leder till, så välj Din modell, och fyll i ramnumret,"VIN-number", och vips har Du rätt reservdelskatalog för just Din mc! ( tyvärr kan jag inte de siffrorna och övriga uppgifter för Din maskin, annars hade jag gjort det helt klart åt Dig:) )Det var väl inte så svårt...:confused:

Men som Gabbe skriver så är det väl inget att bry sig om mig och mina skriverier heller, eftersom jag varit yrkesverksam inom reparations/verkstad/drift/underhåll sedan Gud var liten, nästan...
Och vad "kompisar" kan och kan ställa till med har jag sett alltför många (dyra) exempel på under årens lopp,*suck*
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav GeCe » 2007-04-20/07:28

Gabbe!

Citat:
"Du fick ut skärvan från hålet som oljepluggen satt i?
Då vill jag gärna ha reda på hur en flisa från startkransen har hamna inuti v-lådan?
Nej, jag hoppas att det löser sig... lyssna inte på mig... jag är ju yrkesfolk."


Jodå, jag lyssnar gärna på yrkesfolk. Har själv ett förflutet som mekaniker och maskinist från tidigare år.
Flisan skulle alltså enligt firmans mening kunna komma ifrån startkransen eftersom den också går i samma oljebad som det övriga i motorn. Det var ju någonting jag inte kunde argumentera emot eftersom jag aldrig skruvat med en Fundaromotor. Nu i efterhand när jag tittar i en verkstadshandbok så kan jag fortfarande inte argumentera emot det. Det ser faktiskt ut som om startdrevet sitter på något som liknar en balansaxel. Firman vill naturligtvis titta på cykeln men jag bävar lite grand för att köra den dit på två hjul vilket chefen på firman tyckte jag skulle göra. Gick det att köra hem den så skall det väl gå bra att köra tillbaks den och det får man väl hoppas. Brottet på flisan ser ju ut att vara gammalt och det har ju bevisligen gått bra hittils. Men får ni läsa på nyheterna att en oförklarig MC-olycka har inträffat i Närke så är det antagligen jag som fått motorhaveri och ligger med näsan i vädret.
Skall kolla in Dakaren en gång till men den var inte direkt vacker och fodrar nog en omlackering för att bli snygg. Omlackningen fixar jag nog men vet inte om jag har lust och ork att göra jobbet. Sen var det slamret eller dunkandet som ev. kom ifrån ventillyftarna som jag måste lyssna på igen. Och det här med styret som fodrar en liten utredning. Kan man överhuvudtaget byta styre på en Dakar? Och kan man göra det utan att göra för mycket våld på stilen på cykeln. En Dakar med styre utan fågelpinne är det "tillåtet".
Mätaren står på 2000 mil också men det vete sjutton.......på en -00, fast den går hyfsat och tyst och fint i motorn utan slammer förutom det där med ventildunket. Har knappast någon erfarenhet från de här motorerna men de Fundaron jag provat tidigare har slamrat ordentligt från motorn fast mätaren bara stått i 2000-3000 mil.

Skall stanna efter vägen vid en annan firma och försöka få ett oberoende uttalande från en BMW-mekaniker. Som i bästa fall kanske kan avgöra om det där med startkransen med utgångspunkt på flisans utseende kan vara möjligt.
Provkörde cykeln på centralstödet igår på växlarna och nog tyckte jag det hackade till ett par ggr när jag spelade emellan växlarna. Och när jag så här i efterhand försöker minnas hemfärden så vete sjuttom om det inte hackade till ordenligt en gång åtminstonde. Eller så inbillar man sig.

Mimmi!
Tack för länken! Den leder fram till samma resultat som länken jag fick av SvenG där han hittade uppgifterna om sadeln åt mig. Många vägar bär som sagt till Rom och det här var kanske ytterliggare en.
Ha´de!

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Fågelpinne

Inläggav Claes Jonsson » 2007-04-20/09:02

Visst går det att byta styre, till ett utan fågelpinne.
Vill du ha pinne på finns det att köpa har jag sett i en annan tråd här på forumet. Bra att ha om du vill ha roadbookhållare eller Gps eller nåt...

Och motorerna slamrar mycket tycker jag. Ett mycket högt mekaniskt oljud:eek:
Det var så på min gamla funduro hela tiden jag hade den(3500 mil-11300mil) Jo, du läste rätt, över 11000 mil. Och den gick fortfarande bra när jag sålde den för över 2 år sen.
Och växellådan var rejält tålig. Missat växling några gånger och hittat frilägen på flera ställen än mellan 1:an och 2:an.
Och en gång råkade jag stampa till på växelspaken och växla ner utan att frikoppla. Det gick bra det med.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav GeCe » 2007-04-20/09:45

Tack Offroad!

Tacksam för dina synpunkter för nu ska kanske avgörandet ske. Skall iallafall ut och köra i blåsvädret och det brukar ju inte vara så kul på motorvägen.

Det där med slamrande motorer det var det som saknades på den cykel jag köpte men den har inte gått mycket och det var en huvudanledning till att jag köpte den. Likadant faktiskt med Dakaren, den går tyst och fint i motorn förutom det där dunket som jag inte får grepp på. Kan det vara så att det är en högre kompression i just den motorn som sitter i Dakarn?

Att motorer kan vara sega det är känt. Läste en artikel om en kille som kört 19000 (nittontusen) mil med en Transalp som han bytit under tiden det mesta på pga av normalt slitage Till slut kunde han inte hålla sig av nyfikenhet utan öppnade motorn som gick som en klocka utan att se spår av slitage. Det var en artikel i "Allt om MC" tror jag.
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Marie » 2007-04-20/09:51

Om jag inte missminner mig, CeGe, så kör Gabbe en mera "klassiskt" konstruerad BMW, med torrlamellkoppling och separata oljesystem för motor och växellåda. Han tänkte inte på att det här handlar om en F, som ju har oljebadskoppling och gemensamt oljesystem för motor och växellåda. I ditt fall (F) så går som säljaren sa startkransen i oljesystemet så säljaren kan mycket väl ha rätt, medan på Gabbes hoj går startkransen "torrt" och en flisa från den kan inte på vis i världen hamna i oljan....
Ibland kan även proffs prata fortare än hjärnan arbetar och det blir fel.....


GeCe;10800 skrev:Gabbe!

Citat:
"Du fick ut skärvan från hålet som oljepluggen satt i?
Då vill jag gärna ha reda på hur en flisa från startkransen har hamna inuti v-lådan?
Nej, jag hoppas att det löser sig... lyssna inte på mig... jag är ju yrkesfolk."


Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav GeCe » 2007-04-20/10:34

Marie!

Tänka fel ibland, vem gör inte det. Det har råkat hänt mig och säkert fler åtskilliga gånger. Och om nu Gabbe råkade tänka fel så hoppas jag han kan skratta gott åt det här efteråt.

Men fy sjutton sicket väder idag. Det blåser ju kuling ute och är svinkallt så jag vände hem igen. Och inte ska det bli bättre till em heller enligt SMHI. Cykelhandlarn får vänta tills imorgon då vindarna skall mojna till dess. Livsfarligt att köra en hög offroad som en Transalp eller ev. en Dakar på motorväg i ett sånt här blåsväder. Har blåst omkull en gång och det räcker. Bara bra att få litet mer betänketid och undersöka saken bättre så man inte gör något förhastat. För tänk om det nu visar sig vara en flisa från startkransen då är det ju inte hela världen, då får firman byta den bara. Fast jag är ju litet sugen på den där Dakarn förstås.
Hyser iallafall hopp om att det skall lösa sig på ett bra sätt efter samtalet med bossen på firman som så här långt verkar mycket tillmötesgående. Är det garanti så är det.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Säljare kan ha rätt??

Inläggav Gabbe » 2007-04-20/11:43

Jag måste erkänna att jag glömde vilken avdelning av forumet jag befann mig i och ni (Marie) har dragit helt rätt slutsats. Blev också hyffsat irriterad på det uttalandet som gjordes om yrkesfolk, vilket säkert ligger till grund för detta.
Dessutom har jag varit verksam endast i bilbranschen under alla år.

Däremot så hade jag nog räknat med att startmotorn gjorde sitt ingrepp utvändigt lådan ändå. Och nu när det verkar vara på det sättet så kan man undra varför det skulle göras i sämre kvalité än annat i v-lådan?
Det måste vara ganska vanligt att flisor sitter på magneten med en sån konstruktion.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Marie » 2007-04-20/17:30

Gabbe;10821 skrev:Jag måste erkänna att jag glömde vilken avdelning av forumet jag befann mig i och ni (Marie) har dragit helt rätt slutsats. Blev också hyffsat irriterad på det uttalandet som gjordes om yrkesfolk, vilket säkert ligger till grund för detta.
Dessutom har jag varit verksam endast i bilbranschen under alla år.


Din irritation över uttalandet om yrkesfolk delar jag fullt. Jag är inte yrkesmekaniker, men en hel del motorteknik kan jag eftersom jag har en civilingenjörsutbildning med inriktning på konstruktion av förbränningsmotorer. Alltså har jag en hel del begrepp om vad som finns i en motor, även om jag inte dagligdags skruvar isär dem. Förakt för yrkeskunnande drabbar (minst) lika ofta oss som är mera teoretiker.

Jag har full respekt för yrkeskunnande på alla plan men av kostnadsskäl skruvar jag själv så mycket jag kan. Däremot ser jag som amatörskruvare alltid till att ha så mycket specifikationer som möjligt tillgängligt i form av verkstadshandböcker o dyl. för jag vet som konstruktör att föreskrivna toleranser och åtdragningsmoment inte tillkommit för att strula till det, utan tvärtom för att säkerställa en korrekt funktion.


Jag har dock tillbringat tillräckligt med tid på bilverkstäder för att ha fått en viss insikt i vad den där allestädes närvarande "kompisen" kan ställa till. :D

Fast i en del fall misstänker jag i ärlighetens namn att "kompisen" bara är en låtsaskompis en del killar tar till för att inte behöva erkänna att det är han själv som klantat sig.....:rolleyes:
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav GeCe » 2007-04-21/09:04

För att återgå till ämnet för den här tråden så var det en annan sak som jag blev fundersam över när jag väl skulle fylla på den nya oljan.

Det är ju viktigt att bli av med gamla oljan som alla vet och orsaken är ju att den gamla förorenade och oxiderade så lite som möjligt ska påverka den nya. Därför har jag som vana när jag byter olja på mina MC att börja fylla med oljepluggen i tråget borttagen. Jag spiller alltså med den nya för att på så sätt få ut resterna som ev. kan ligga kvar i botten på tråget.

Nu verkat det inte fungera så på Fundaron därför att när jag fyllde upp resorvaren i ramen så kom inte en droppe ur tråget. Inte heller vid behållaren för oljefiltret som var borttaget kom en droppe. Med själva resorvaren var det inga problem. Dessutom hade cykeln stått flera dagar med oljefilter och pluggar borta.

Jag följde sedan instuktionsboken som sade att man skulle fylla upp till max-nivå på stickan och starta motorn och låta den gå en minut för att sedan kolla nivån och ev. fylla på mer olja. Men när då kollade nivån så märket jag direkt att den nya oljan var förorenad av gammal. Lukt och färg vittnade om detta. Det tyder på att någonstan i systemet finns gammal olja kvar vid tömmning som direkt gör att den nya oljan börjar oxidera och brytas ned och blir för tidigt gammal. Jag misstänker att det kan vara oljeledningen till oljepumpen som trycker oljan genom filtret och pumpen är så pass tät att oljan står kvar där.
Kan det vara någon annan än jag som har tänkt på det här eller som ev. har funderingar i frågan?

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-21/13:37

Har du läst den här? http://faq.f650.com/FAQs/Oil_Change_FAQ.htm
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav GeCe » 2007-04-21/18:05

Hej Fredrik och tack för länken!

Jo, jag har sett länken och öppnat sidan men inte läst innehållet då min engelska inte är var den varit. Är det någon särskild rubrik i sidan du tänker på som kan stämma till min frågeställning?

Körde förresten Fundaron till firman idag och vilken härlig åktur och vilken charmig cykel att köra. Bästa frugan och jag diskuterade Dakarn och vi väljer att satsa på Fundaron trots allt. För mycket frågetecken kring Dakarns skick och merkostnader helt enkelt. Åtminstonde ska firman få en chans att reparera Fundaron för jag tror de får svårt att få tag i en cykel som för övrigt är i så pass bra skick. Den är som ny om man bortser från den felande flisan i växellådan.
Har en Transalp till låns under tiden och vilket inte känns helt fel. Underbar motor i den.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Claes Jonsson » 2007-04-21/18:41

Har också tänkt på gamla oljerester i motorn i bland.
Men om man varmkör ordentligt innan byte, ungeför minst 10 mil så är den ordentligt genomvarm. Och mera rinner ut.
Inte mycket att göra åt. Man får inte ut all olja i alla fall. Dumt nog är jag lite lat och snål, för jag byter oljefilter bara varannan gång. Tycker oljefiltret är hutlöst dyrt. 150 spänn, va fan!
Istället byter jag olja efter 500 mil. Då har man lite fräschare olja i motorn.

Och minns när jag bytte olja på Funduron, så var det lagom att först fylla på 1,8 liter. För då blir det fullt i oljetanken i ramen. Sätta på locket och köra runt motorn en liten stund. Efter det fyller man resterande, eller tills det blir lagom fullt.

Oljebyte på Dakaren tycker jag är besvärligare. En massa kåpor att ta bort och så. Saknar Funduron ibland. Den var smidigare på många sätt.
Fast Dakaren har lite bättre vägegenskaper förståss;)

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav GeCe » 2007-04-21/21:13

Hej Offroad kul med lite respons!

Håller med dig om att 150 spänn för ett litet oljefilter är dyrt men det är väl inte mycket att göra åt. Men jag tycker trots allt det är bra att det överhuvud taget finns ett filter. Hittade tidigare idag en intressant sida om olja och där näms något om oljefilter också om jag inte minns fel. Och där finns också åsikten med, som jag delar med dig om att 1000 mil på samma olja verkar lite väl långt och att man kan göra som du gör att byta olja efter 500 mil utan filterbyte. Kolla länk. http://hem.passagen.se/m-i-k-a-e-l/html/OM_MC_OLJA.htm

Kan nämna som lite kuriosa att jag åkt lite "lyx-scoter" som jag fick ont i ryggen av och en anledning till att jag slutade med det, ( HD-sittställning ) Yamaha Majesty. Och det var en en-cylindrisk maskin som skulle ha oljebyte var 300 mil.

Men jag byter alltid olja till hösten och nu när det finns filter så kommer det att bytas också även om det inte hunnit bli 1000 mil. Kollade några Fundaro innan jag hittade mitt ex. där oljan såg ut som asfalt nästan, och luktade skit. Antagligen för att ägaren gått efter intervallerna i servic-boken och inte efter årstiderna. För även om en cykel står stilla under några vintermånader med gammal olja så får du icke önskvärt slitage för oxidationprocessen i oljan slutar inte bara för att cykeln står. Det är därför jag bekymrar mig för att det inte verkar gå att tappa ur all olja. Därför att den gamla oljan fungerar som en katalysator på den nya oljan. Jag menar att det finns "bakterier" kvar i motorn som angriper den nya oljan och frodas.

Uppskattar också som du säger smidigheten med Fundaron och det är väl det som var huvudorsaken till att jag intresserade mig för den. Och det där med kraven på vägegenskaper är väl personligt efter körstil. För mig som börjar bli lite till åren kommen, lämnat det mesta av tourandet bakom mig och mest åker asfalt och någon gång på dåliga grusväger där kraven på höga hastigheter inte är så står så tror jag Fundaron blir en lagom cykel. Och det där med datorstyrning är absolut inget jag kommer att sakna.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Sideways » 2007-04-23/12:02

Ang. oljebyte på funduron så måste man tömma ut olja dels ur motorblocket och dels ur rambehållaren/sumpen. Med andra ord är det två stycken pluggar som skall ur innan du har fått ur all olja. Ville bara uppmärksamma. Oljebehållarens plugg sticker ut framtill, mellan kylarens underkant och avgaskröken. En uppskuren petflaska brukar behövas för att fånga upp oljan då det är lite trångt. Se dessutom till att skruva ur oljestickan innan du börjar så att oljan rinner fritt utan vacuum.

Tillägg: Akta dig för att dra åt oljepluggen i motorn för hårt. 40Nm anger handboken och det har tydligen hänt att man strippat gängorna i blocket vid det momentet. Max 25Nm rekommenderas av f650.com.
Sideways
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-03-12/20:35

Inläggav GeCe » 2007-04-25/08:52

Sideways!

Tack för tipset med oljepluggen i tråget. Det här med aluminium får man vara försiktig med det har jag erfarenhet av sen tidigare. Drog dock med 40 Nm enl. instruktionboken med lite Omega-pasta på gängorna så jag tror det gick bra den här gången. Med ny packning kan man säkert dra med ett mindre moment och ska tänka på det till nästa gång.

Vid oljetömningen så hade jag 3 öppningar uppe om man räknar in att oljefiltret var borta. Vad jag inte testade var att luta cykeln åt höger för att mer olja skulle kunnat rinna ut via filterhuset men där verkar sitta backventiler så det är inte säkert att det hjälpt. Återstår att prova. Min frågeställning om att inte få ut alla oljerester kanske är att ägna sig åt pettitesser. Antagligen rör det sig om mycket små oljemängder och med ett par täta oljebyten så kommer man nog i fortsättningen kanske inte att märka så mycket.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-25/09:49

Jag resonerar som såhär..Följer man tillverkarens rekomendationer så ska det räcka.Dom har nog tagit i med tillräckliga marginaler för att slippa bli stämda i efterskott.Modellen har ju trots allt sålts i staterna :D
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-25/17:18

GeCe;11136 skrev:Sideways!

Tack för tipset med oljepluggen i tråget. Det här med aluminium får man vara försiktig med det har jag erfarenhet av sen tidigare. Drog dock med 40 Nm enl. instruktionboken med lite Omega-pasta på gängorna så jag tror det gick bra den här gången. Med ny packning kan man säkert dra med ett mindre moment och ska tänka på det till nästa gång.

Vid oljetömningen så hade jag 3 öppningar uppe om man räknar in att oljefiltret var borta. Vad jag inte testade var att luta cykeln åt höger för att mer olja skulle kunnat rinna ut via filterhuset men där verkar sitta backventiler så det är inte säkert att det hjälpt. Återstår att prova. Min frågeställning om att inte få ut alla oljerester kanske är att ägna sig åt pettitesser. Antagligen rör det sig om mycket små oljemängder och med ett par täta oljebyten så kommer man nog i fortsättningen kanske inte att märka så mycket.

Mvh
GeCe


Bara för att få vara lite Bror Duktig:
-Med smorda gängor måste man dra med MINDRE moment för att nå samma åtdragning.
-Fabriksangivna moment är beräknade på ny packning och för att ge rätt kompression i densamma.

Sedan är det ju en annan sak att jag helt enkelt inte vågar dra stålpluggar i aluminiumgjutgods fullt så hårt som BMW stipulerar.
Jag är inte enbart stor i truten - jag är lite harig också... :o
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav GeCe » 2007-04-27/09:11

Fredrik!
Att ha verkstadshandboken och dess rekommendationer kan ju inte vara fel rättesnöre att utgå ifrån, du är inte ensam om att göra så. Men om det nu har hänt det som sign. Sideway nämner så kan det ju vara en anledning till att ta sig en funderare.

Guzzi-Leif!
Citat: " -Med smorda gängor måste man dra med MINDRE moment för att nå samma åtdragning.
-Fabriksangivna moment är beräknade på ny packning och för att ge rätt kompression i densamma."

Ett intressant påstående om pasta som jag faktiskt aldrig hört tidigare. Pastan är ju till för att skydda gängorna och det gör den här. Den minskar friktionen mellan gängytorna och jag kan tänka mig att den också bidrar till att fördela krafterna mer jämt i förbandet. Jag har aldrig tänkt mig pastan som ett hot mot gängorna.
I det här fallet så var den primära orsaken till att pastan kom fram den att jag använde en gammal packning och smörjde in den på bägge sidor för att få tätt. Smorde sen lite grand på gängorna där jag nog normalt oftast är nöjd med lite motorolja. Dragmomentet satt sen i handleden och armbågen som sen kollades med momentnyckeln och det stämde ganska bra. Lite knepigt på Fundaren åtminstonde på mitt ex. där både bult och tråg är i aluminium. Dessutom förvånadsvärt grova gängor.

Jag är väldigt intresserad och du får gärna utveckla mer om ditt påstående om varför man ska dra med ett lägre moment i samband med pasta. Har du kommit fram till det själv av egna erfarenheter eller kommer det någon annanstans ifrån. Att bultförband kan sitta bättre med pasta vet jag sen tidigare.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-27/09:53

Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-04-27/22:16

GeCe;11231 skrev:Fredrik!
Att ha verkstadshandboken och dess rekommendationer kan ju inte vara fel rättesnöre att utgå ifrån, du är inte ensam om att göra så. Men om det nu har hänt det som sign. Sideway nämner så kan det ju vara en anledning till att ta sig en funderare.

Guzzi-Leif!
Citat: " -Med smorda gängor måste man dra med MINDRE moment för att nå samma åtdragning.
-Fabriksangivna moment är beräknade på ny packning och för att ge rätt kompression i densamma."

Ett intressant påstående om pasta som jag faktiskt aldrig hört tidigare. Pastan är ju till för att skydda gängorna och det gör den här. Den minskar friktionen mellan gängytorna och jag kan tänka mig att den också bidrar till att fördela krafterna mer jämt i förbandet. Jag har aldrig tänkt mig pastan som ett hot mot gängorna.
I det här fallet så var den primära orsaken till att pastan kom fram den att jag använde en gammal packning och smörjde in den på bägge sidor för att få tätt. Smorde sen lite grand på gängorna där jag nog normalt oftast är nöjd med lite motorolja. Dragmomentet satt sen i handleden och armbågen som sen kollades med momentnyckeln och det stämde ganska bra. Lite knepigt på Fundaren åtminstonde på mitt ex. där både bult och tråg är i aluminium. Dessutom förvånadsvärt grova gängor.

Jag är väldigt intresserad och du får gärna utveckla mer om ditt påstående om varför man ska dra med ett lägre moment i samband med pasta. Har du kommit fram till det själv av egna erfarenheter eller kommer det någon annanstans ifrån. Att bultförband kan sitta bättre med pasta vet jag sen tidigare.

Mvh
GeCe


Såhär menar jag, rent generellt:
Om gängorna är smorda med något som sänker friktionen, kommer man att dra åt skruvförbandet/pluggen hårdare än om gängorna vore torra, givet ett visst moment.
OK; om man smörjer med ventilslippasta då håller ju inte min argumentering men...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Nästa

Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst