Olustigt oljebyte!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Inläggav GeCe » 2007-04-28/08:13

Guzzi-Leif!
Ok Leif, så som du framställer saken så är det klart att du har rätt och det är ju inte direkt något lastbilsdäck som ska skruvas fast.
I det här spec. fallet så tycker jag dock att de grova gängorna är ett problem men det har väl troligen med materialen i förbandet att göra. Normalt annars är ju att vill man kunna dra med ett högt moment och få saker att sitta använder man en fingänga.

Fredrik!
Tack för länken den verifierar ju också det som Leif säger.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Marie » 2007-04-28/23:28

GeCe;11273 skrev:Guzzi-Leif!
Ok Leif, så som du framställer saken så är det klart att du har rätt och det är ju inte direkt något lastbilsdäck som ska skruvas fast.
I det här spec. fallet så tycker jag dock att de grova gängorna är ett problem men det har väl troligen med materialen i förbandet att göra. Normalt annars är ju att vill man kunna dra med ett högt moment och få saker att sitta använder man en fingänga.

Fredrik!
Tack för länken den verifierar ju också det som Leif säger.

Mvh
GeCe


De grova gängorna är ju snarast räddningen i detta fall. Hade det varit fingänga så hade dels själva gängan inte klarat lika hög axiell belastning innan den skjuvats sönder, dels hade man vid ett givet moment åstadkommit en större axiell belastning. Alltså hade båda dessa faktorer samverkat till att man med mycket större sannolikhet hade dragit sönder gängorna.
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav GeCe » 2007-04-29/11:55

Marie!
Du har säkert rätt i det fallet. Men å andra sidan hade det varit fingängor hade säkert ett mycket lägre moment varit angivet. Med vad bra att sådana här forum finns och har upptäckt att det finns massvis med kunskap samlad här, vilken lärokälla.
Ingen fråga blir för simpel utan kan istället bidraga till nya infallsvinklar på något man grunnar över.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav GeCe » 2007-04-29/13:29

Marie!
Skulle har tillagt också att de grova gängorna har väl troligtvis sin förklaring i inte bara materialt, utan även att godset är relativt tunt i tråget och således kort bult och då passar det väl sämre med fingängor.
Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Marie » 2007-04-29/20:19

GeCe;11325 skrev:Men å andra sidan hade det varit fingängor hade säkert ett mycket lägre moment varit angivet.


Jo, och hur många hade tagit reda på det?
Och hur många av dem hade verkligen dragit med det lägre momentet, och inte dragit för kung och fosterland ändå, för att pluggen skulle "sitta säkert"?

Följden hade definitivt blivit ÄNNU flera sönderdragna oljepluggsgängor.....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-05-06/08:39

Hej
Jag satt och bläddrade i min förstör det själv manual och tänkte på den här tråden.Mycket riktigt startdrevet sitter i samma oljebad som resten av lådan.
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav GeCe » 2007-05-06/11:21

Kul att du hör av dig Fredrik!

Du har rätt men det var en gammal bekant till mig som idag jobbar som mek. hos en BMW-återförsäljare som påpekade att det är tveksamt om ett start-drev utsätts för sådana påfrestningar att en sådan här skada ska kunna uppstå. Och han tycker inte heller utseendet på flisan stämmer med en startkrans. Det återstår förhoppningsvis ett besked snart om den saken då verkstan verkar kunna sätta igång och jobba med cykeln inom kort.

Det som gör den här historien lite extra besvärlig för mig är att jag strax efter köpet fick besked om att jag har en benmärgcancer. Och att jag i sommar med start nästa ska inleda en behandling med cellgifter bl.a, och jag vet ju inte om jag överhuvudtaget kommer att vara i stånd till att kunna provköra cykeln ordentlig efter reparationen. Mitt försök att häva köpet har jag inte fått gehör för och konsumentlagen ger mig inte heller rätt att ställa det kravet. Lagen säger i det här fallet att säljaren ska ha rätt till två reparationsförsök. Firman säger dock att det är inga problem att förlänga garanti-tiden endera i mil eller tid. Firman har dock erbjudit sig att återköpa cykeln med prisavdrag men det tycker jag inte är så tilltalande då man förlorar en bra slant isåfall. Och även att byta till en annan cykel är heller inte så tilltalande då det inte finns någon som jag är så intresserad av och i min situation nog skulle bli lite jobbigt och även där nog skulle förlora pengar.
Det återstår bara att hoppas att verkstan gör ett bra jobb så att historien slutar lyckligt för hur ofta hittar men en -99 med 1500 mil på mätarn som är i nyskick utan knappt en skråma på.

Var förresten hos den lokala BMW-säljarn för någon vecka sedan och provkörde en ny F GS och en storebror till den, 1200 kubikarn. GS 1200 var en höjdare men kostar också 130 000 kr. Vilket vrid, smidighet och låg vikt, 6 växlar med indikator, imponerande. Den nya Fundaron därmot, som naturligtvis går bra och som har tanken under sadeln vilket bidrar till lägre tyngdpunkt är jag trots allt vid jämförförelse med den gamla förgasarversionen lite tudelad till. Det kan ju vara en villfarelse men jag tycker det känns som om den gamla versionen är rappare på gasen och charmigare att köra. Nu var den här cykeln ny förstås med endast 6 mil på mätarn och ett inkört ex. som jag också provat beter sig nog lite bättre. Men när man i en annan tråd här kan läsa om strul med datorer som måste uppdateras och tvingar en till verkstadsbesök hos märkesverkstad blir man lite betänksam. Så ur den här synpunkten ångar jag inte mitt val av cykel.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Guzzi-Leif » 2007-05-06/12:04

GeCe;11746 skrev:
*SNIPP*

Det som gör den här historien lite extra besvärlig för mig är att jag strax efter köpet fick besked om att jag har en benmärgcancer. Och att jag i sommar med start nästa ska inleda en behandling med cellgifter bl.a, och jag vet ju inte om jag överhuvudtaget kommer att vara i stånd till att kunna provköra cykeln ordentlig efter reparationen.

*SNIPP*

Mvh
GeCe


Vad säger man? Vad skriver man?
Kan bara tacka för förtroendet vi fått samt hålla alla jävla tummar jag har för dig! Åsså hoppas att behandlingen går FORT så du kan göra grusvägarna och stigarna osäkra med full speed SNART!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Inläggav GeCe » 2007-05-06/16:27

Leif!
Tack för dom orden och tummarna sitter bra och räcker långt.
En förklaring och anledning till att en viss frustation låg bakom att tråden kom till överhuvudtaget i det jag skrev i förra inlägget. En 3-månaders överhalningskur har jag dock framför mig med efterföljande konvalesens. Hur det hela mer i detalj kommer att se ut och verka får jag veta mer om i veckan
som kommer. Men det ska mycket till innan jag avstår från MC-åkning även om det blir i det lilla, för MC är ju livet som frugan brukar säga när hon känner fartvinden.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Går som skit II

Inläggav conny » 2007-05-10/07:30

GeCe;11746 skrev:......Var förresten hos den lokala BMW-säljarn ......Den nya Fundaron därmot, som naturligtvis går bra och som har tanken under sadeln vilket bidrar till lägre tyngdpunkt är jag trots allt vid jämförförelse med den gamla förgasarversionen lite tudelad till. Det kan ju vara en villfarelse men jag tycker det känns som om den gamla versionen är rappare på gasen och charmigare att köra...... Men när man i en annan tråd här kan läsa om strul med datorer som måste uppdateras och tvingar en till verkstadsbesök hos märkesverkstad blir man lite betänksam. Så ur den här synpunkten ångar jag inte mitt val av cykel.


Man blir så tröööött, den gamla versionen av F650 fungerar bättre stämmer verkligen. BMW motorad har inte lyckas att programmera sina styrdatorer till sina nyare motorcyklar lika bra som vissa motortrimmare med programmering som specialitet! Synd att BMW inte uppmärksammat detta och gjort sina kunder till en "Nöjd Kund":eek: Det kanske är just det som är hela affärsiden, sälja så mycket extra tjänster vid sidan om.....:rolleyes: Iaf. det är mer spännade att köra omkring på en F650 med dator, man vet aldrig vad som händer nästa gång man vrider på gashandtaget. Poff eller nj-nj-nj, en död tändcykel eller rent av tvärstopp :confused:
Men det blir aldrig tråkigt med en BMW, det finns alltid något att snacka om och kring. Jag blir så glad :D varje gång Vi är hemma efter en tur och vi båda är helskinnade.

Kryapådigochslåtillcancernalltvaddukan
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Inläggav GeCe » 2007-05-15/07:50

Hej conny!

Citat!
"Man blir så tröööött, den gamla versionen av F650 fungerar bättre stämmer verkligen. BMW motorad har inte lyckas att programmera sina styrdatorer till sina nyare motorcyklar lika bra som vissa motortrimmare med programmering som specialitet! Synd att BMW inte uppmärksammat detta och gjort sina kunder till en "Nöjd Kund" Det kanske är just det som är hela affärsiden, sälja så mycket extra tjänster vid sidan om..... Iaf. det är mer spännade att köra omkring på en F650 med dator, man vet aldrig vad som händer nästa gång man vrider på gashandtaget. Poff eller nj-nj-nj, en död tändcykel eller rent av tvärstopp
Men det blir aldrig tråkigt med en BMW, det finns alltid något att snacka om och kring. Jag blir så glad varje gång Vi är hemma efter en tur och vi båda är helskinnade."


Tja, vad ska man säga. Vet inte hur mycket du driver påståendet till sin spets när du skriver att du är glad varje gång ni är hemma igen och det gått bra. Att någonting inte stämmer verkar väl ganska säkert eftersom frågan är uppe i en annan tråd också. Har själv ringa erfarenhet av datorstyrda MC men det lilla jag sett och iaktagit gör mig som som jag sa tidigare fundersam. Man kunde ju leka med tanken om hur det skulle låta från BMW:s bilkunder om samma problem funnits där. Frugan har haft flera bilar med datorstyrning som väl de flesta är utrustade med nuförtiden utan problem, dock ingen BMW. Och är det som du tycker dig uppleva det att man från BMW försöker sopa problemet under mattan och uppträder nonchalant mot kunderna då är de verkligen illa ute. Vem törs köpa en BMW MC i framtiden med datorstyrning. Själv har jag levt i tron att datorstyrda MC huvudsakligen var någonting man sysslade med inom roadracing och cyklar där man eftersträvade topprestanda. Helt enkelt därför att förgasartekniken har ju funkat bra och är en väl beprövad och utvecklad konstruktion.

Att jag nu gick och köpte en Fundaro berodde inte på att jag är en inbiten fantast av BMW MC utan berodde helt enkelt på att modellen är smidig och passar mina behov. Har nog hört talats om växellådeproblem med andra modeller bl.a den 3-cyl. MC som polisen använde eller använder när jag en gånga för många år sen var lite nyfiken på en sån. Nu är ju inte historien med min Fundaro slut än och jag har fortfarande förhoppningen att det skall sluta lyckligt. Men hade jag vetat vad jag vet idag hade det blivit en Honda Dominator istället som jag modifierat och anpassat vad gäller styre och höjd. Har haft 3 st. Honda tidigare till står belåtenhet och vill nog hålla Honda till ett av de bästa märkena.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav conny » 2007-05-17/10:15

GeCe;12546 skrev:....Men hade jag vetat vad jag vet idag hade det blivit en Honda Dominator istället som jag modifierat och anpassat vad gäller styre och höjd. Har haft 3 st. Honda tidigare till står belåtenhet och vill nog hålla Honda till ett av de bästa märkena.Mvh GeCe


Oj, vi måste vara lika tokiga.... :D som gör tvärt emot! Men iaf. jag har haft 1
honda tidigare och fick problem redan efter 100 mil (helt ny). Order "skriftligt" från Då Autohansa att köra till det går att lokalisera felet, så ordnar vi till det problemet. 3 år och 3500 mil senare tog man in hondan och bytte kamkejdesträckaren. Kulan som skulle tätat oljeflödet hade fel hårdhet som gjorde att de blev en grad så oljetrycket inte kunde hålla kamkedjan sträckt vid låga varv (tomgång). Min 2:a honda har jag ff kvar ifall BMW'n F650GS skulle bli stående på verkstaden. Säljer väl hondan först när BMW'n verkligen bevisat fungera :eek: Men vilken körkomfort det är på grus respektive krokvägar, synd att BMW motorad inte är nära sina kunder.

OBS!
Jag har försökt beställa "dakar rutan - stänkskärm - motorbåge och extra stänklapp " från BMW och även fått länkar av BMW's försäljning men inte ens svar / kvittens på en beställning kommer, trots idag 2 påminnelser! Vaére för företag som inte ens tar emot beställningar på tillbehör? Skall det verkligen ta mer är 2 veckor för att ens få kontakt via mail? Eller är det bara jag som har problem med att få köpa delar till min BMW? TOK-OTUR eller nått.

Sväva visst ut lite, ajajaj...:p Dags för Ny tråd Om dålig service kanske?

GeCe hoppas det känns bättre nu, när vi är minst 2 som skulle köpt en Dominator istället :)
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Inläggav GeCe » 2007-05-17/16:35

Hej conny!

Jo, vi är nog lite tokiga kanske men det känns allt lite bättre nu när vi är två. :o Känner mig lite så när jag svikit mitt ideal och likt dig genast fått oönskade och överraskande problem på halsen. Har läst din tråd om hur du blev drabbad men du hade tur i oturen att köpa av en ärlig säljare som ställde upp på ett juste sätt och hjälpte dig, heder åt sådana människor.
Men det är minst sagt en frusterande situation att råka ut för som du och jag har blivit. Själv hade jag en härlig åktur på några mil med Fundaron där jag bara njöt av hur härlig och charmig cykeln kändes a tt köra och tänkte för mig själv, vilken härlig sommar man har framför sig. Sen kommer man hem och ska byta olja och hittar en stor kuggbit på magneten. Det är som att dra ned en rullgardin framför ögonen.

När det gäller mina Honda-cyklar ska också i ärlighetens namn erkänna att de inte heller varit utan problem ibland, men av sådan art att jag fixat det själv. Fast Transalpen som jag hade i 5 år och som gått 6000 mil när jag sålde den vållade mig aldrig några tekniska problem. Men sen är jag också en sådan som gillar att pyssla om mina hojar. Och jag tror hojarna gillar det eftersom jag bl.a inte hittills råkat ut för några elproblem på någon cykel som man kan läsa om i någon annan sträng med överraskande driftstopp. Men vad gör man? Och vad kan man göra med en datorstyrd motorcykel när datorn trilskas? Ja du vet väl conny, märkesverkstan! Och dit vill inte jag med deras prissättningar.

Det där med att köpa delar till BMW har jag inte mycken erfarenhet av men för mig är det Carlbarks i Kumla som gäller. Och de verkar ta delar ifrån där de vet att det finns. Beställde höjn-sats till styret som de hade slut på men kom på en vecka. Beställde också sidoväskhållare som de skulle ta från Touring-butiken som jag sedan avbeställde i väntan på om det blir någon ordning med min cykel. Är BMW i Sverige så snorkiga som du beskriver då ska de inte heller krusas. De kanske betraktar reservdelsförsäjning och tillbehör som något de blivit tvingade till och helst vill slippa och då kan de väl få det också. Undrar om inte det bästa vore att handla via nätet direkt från Tyskland och jag tror det finns nämnt i en annan del av forumet. Har en tysktalande hustru som kanske kan hjälpa mig att undersöka saken.

Iallafall glädjande att läsa att din cykel går bra nu och jag hoppas verkligen att samma ska hända mig. Annars har jag en hel del att säga om den firman som sålde cykeln till mig och då kan du vara säker på att jag inte kommer att spara på orden vare sig här på forumet och annorstädes med namn och allt på firman i fråga.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav GeCe » 2007-06-16/17:55

Problemet är nu ur världen för min del och cykeln är nu tillbakatagen av firman med ett prisvdrag på 10 % mot normalt 15 % vid ett återtagande. Så jag kan väl inte klaga allt för mycket på firman i mitt fall även om jag har åsikter. Ringde i går och kollade hur reparationen förlöpte och de hade inte plockat ned motorn ännu men konstaterat att kuggbiten måste komma ifrån, pga av utseendet från själva växellådan. Firman har dessutom ingen egen verkstad att tala om så cykeln var på reparation hos en privatperson med hobbyverkstad som tydligen hjälper firman ibland och det gjorde mitt beslut lite enklare.

Situationen för min del har blivit ganska besvärlig med ryggen som pajat med osäkerhet om jag någonsin kan sitta överhuvudtaget på en cykel igen någon längre sträcka, därav vänligheten från firman. Men det blev dyra knappt 20 mil jag hann med att köra med hojen. Anledningen till att ryggen pajade var att lånecykeln, en Transalp med eftermonterat C-stöd. Med dålig placering som gjorde det onormalt tungt att få upp den ledde till att en ländryggskota blev skadad enligt röntgen med för mig stora smärtor som gjort mig så gott som sängliggandes i över en och halv månad nu.

Så blev det och så får det bli tills jag vet om det blir bättre med ryggen. Sen är ju nästa frågeställning isåfall, törs jag sikta på en förgasar-Fundaro igen då jag har blivit lite skrämd nu om kvaliteten på om de här cyklarna håller måttet.
Eller ska jag satsa på en Honda om det blir aktuellt med en cykel iallafall. Lite synd för jag gillade komforten, smidigheten och rappet i motorn på Fundaron som gjorde ett mycket trevligt intryck på mig ända till jag hittade den där f-annade kuggflisan på oljemagneten.

Vad säger ni Fundaro-vänner om kvaliteten ni som åker på hojen. Man får ju och jag fick i från början intryck av att det är en kvalitets-cykel annars hade jag aldrig funderat från början att köpa en. Är det så att jag bara haft en djäkla otur?

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav GeCe » 2007-06-16/18:04

Hej igen!

Är det någon som är intresserad av att veta vilken firma jag haft att göra med så går det bra att fråga via den interna mailen så slipper jag riskera några otrevligheter som ev. kan uppstå om jag så här "offentligt" skulle få firman att känna sig misskrediterad. Det finns i mina tankar anledning att se upp mycket noga när man har med dem att göra av vissa anledningar som jag kanske av försiktighetsskäl ska akta mig för att redovisa så här öppet.
Känner mig lite osäker juriskt sett vad som skulle kunna hända.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Gabbe » 2007-06-16/18:38

GeCe;14801 skrev:Hej igen!

Är det någon som är intresserad av att veta vilken firma jag haft att göra med så går det bra att fråga via den interna mailen så slipper jag riskera några otrevligheter som ev. kan uppstå om jag så här "offentligt" skulle få firman att känna sig misskrediterad. Det finns i mina tankar anledning att se upp mycket noga när man har med dem att göra av vissa anledningar som jag kanske av försiktighetsskäl ska akta mig för att redovisa så här öppet.
Känner mig lite osäker juriskt sett vad som skulle kunna hända.

Mvh
GeCe


När det gäller företag så tror jag inte att något kan hända. Privatpersoner får man däremot inte hänga ut utan deras tillåtelse.
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav GeCe » 2007-06-30/11:34

Så äntligen efter 7 sorger och 8 bedrövelser står jag inte på papperet som ägare till Funduron längre. Återköpet ägde rum den 16/6 men på något vis lyckades de slarva bort reg. handlingarna så jag har fått stått som ägare i ytterliggar 14 dagar innan frågan löstes.
Slarv, och slarv på slarv kännetecknar den här firman. Förutom att sälja en BMW som de inte hade någon koll på lånade de ut en Transalp till mig som kompensation för allt besvär som var i dåligt skick och det var knappt jag tog mig hem 8 mil på den. Motoroljan var nästan slut, blinkersen funkade dåligt (antagligen ärg pga långt stillestånd ) och kedjan hängde betänkligt. Tändstiften var helt slut och sönderbrända och gjorde att den nästan stannade innan jag kom hem. Inte har de någon verkstad som de ger sken av värd namnet heller. Det förstår man ju när de lämnar bort min Funduro till en privatperson med hobbyverkstad hemma.
Personalen är hurtig men jag kom snart underfund med att de är väldigt okunninga och oproffsiga.
Firman heter "EuroWheels" och finns i Fellingsbro i södra Västmanland. Man kan kanske göra ett fynd där men se upp mycket, mycket noga.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Föregående

Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst