av Claes Jonsson » 2007-04-23/12:46
Kortfattat kan man beskriva så här:
-Palla upp hojen, eller ställ på centralen.
-Ta av framhjulet.
-Lossa styret och häng upp det i taket i nåt, så slipper du lossa alla vajrar och slangar mm.
-Lossa den stora mutter på övre styrkronan. Håll i gaffeln och sänk ner.
Nu har du delarna lösa och kan besiktiga lagren. Torka bort fett mm.
Sen kommer det svåra: Banka loss lagerbanorna. Dom i ramen och dom på styrkronan. Det kanske räcker med det nedre lagret. Så var det på min Funduro efter 10000 mil. Jag fick hjälp av en kompis att lossa dom gamla lagerbanorna och även slå i dom nya. Han hade en massa olika hylsor eller gamla järnrör i olika dimensioner och längder.
När jag åkte till BMW för att hämta det beställda lagret, hade dom missat att lägga i yttre lagerbanan från huvudlagret. Jag fick förklara länge att det inte var komplett. Och det var bråttom, för vi skulle iväg på Til Topps 2004. Fick köpa ett lite billigare lager av en lokal importör hemmavid. Inget SKF direkt...
Reserverar mig för om jag har glömt någon liten detalj. Det var ju snart 3 år sen så:confused:
Claes.
Claes i Vedum