Styrlager

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Styrlager

Inläggav 2660958 » 2007-04-21/08:01

Hej !
Min F650 -98 har fått anmärkning på styrlagren hos Bilprovningen ( hur vågar dom ? ).Tänkte försöka byta dom själv. Har någon tillgång till reparations-dvd som jag skulle kunna få låna/kopiera ?

Mvh Rolf
2660958
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 2007-04-25/01:00

Inläggav OscarH » 2007-04-21/17:59

I [url="http://faq.f650.com/dvd/index.htm"]650 Maintenance DVD #3[/url] så byter dom styrlagrena.
Jag rekommenderar verkligen att ladda ner de 3 filmerna.
OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-04-22/08:45

Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Claes Jonsson » 2007-04-23/12:46

Kortfattat kan man beskriva så här:

-Palla upp hojen, eller ställ på centralen.
-Ta av framhjulet.
-Lossa styret och häng upp det i taket i nåt, så slipper du lossa alla vajrar och slangar mm.
-Lossa den stora mutter på övre styrkronan. Håll i gaffeln och sänk ner.

Nu har du delarna lösa och kan besiktiga lagren. Torka bort fett mm.

Sen kommer det svåra: Banka loss lagerbanorna. Dom i ramen och dom på styrkronan. Det kanske räcker med det nedre lagret. Så var det på min Funduro efter 10000 mil. Jag fick hjälp av en kompis att lossa dom gamla lagerbanorna och även slå i dom nya. Han hade en massa olika hylsor eller gamla järnrör i olika dimensioner och längder.

När jag åkte till BMW för att hämta det beställda lagret, hade dom missat att lägga i yttre lagerbanan från huvudlagret. Jag fick förklara länge att det inte var komplett. Och det var bråttom, för vi skulle iväg på Til Topps 2004. Fick köpa ett lite billigare lager av en lokal importör hemmavid. Inget SKF direkt...

Reserverar mig för om jag har glömt någon liten detalj. Det var ju snart 3 år sen så:confused:

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst