Dakaren läcker olja, men var?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Dakaren läcker olja, men var?

Inläggav Brainman » 2007-05-17/21:57

Efter tolv mil på grusvägar med tjälskott har min BMW Dakar börjat läcka olja. Inte speciellt stora mängder - det minskar inte märkbart i oljetanken, men den sölar ner sig nåt gräsligt. Det rinner och skvätter från toppen nånstans.

Jag kan konstatera att luftburken är rejält sölig av olja på insidan och anslutningen från vevhusventilationen till luftburken är otät. Men vevhusvetilationen är fullt fungerande och det kommer ingen olja där när jag kör den.

Efter att jag motorrvättat den och provkört kommer det ingen olja nånstans på 10 minuters tomgång. Så var kommer den ifrån?
Brainman
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2004-05-25/21:47

Inläggav Marie » 2007-05-18/00:22

Brainman;12803 skrev:Efter tolv mil på grusvägar med tjälskott har min BMW Dakar börjat läcka olja. Inte speciellt stora mängder - det minskar inte märkbart i oljetanken, men den sölar ner sig nåt gräsligt. Det rinner och skvätter från toppen nånstans.

Jag kan konstatera att luftburken är rejält sölig av olja på insidan och anslutningen från vevhusventilationen till luftburken är otät. Men vevhusvetilationen är fullt fungerande och det kommer ingen olja där när jag kör den.

Efter att jag motorrvättat den och provkört kommer det ingen olja nånstans på 10 minuters tomgång. Så var kommer den ifrån?


Jag skulle sätta en slant på vevhusventilationen ändå. Tomgångskörning och verklig körning är två helt olika saker. Vid gaspådrag har du helt andra gastryck i förbränningsrummet och ev smärre läckage till vevhuset, vilket kan ge utblåsning av oljedimma via vevhusventilationen. Är då vevhusventilationsledningen otät så kan det även spruta ut oljedimma....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Brainman » 2007-05-18/06:53

Jomen. Frågan är då om man ska börja misstänka slitna kolvringar och dålig kompression som orsakar större gasströmning genom vevhusventilationen, eller om det kan räcka med vanlig hårdkörning på skumpiga vägar för att pressa ut olja?

Vevhusventilationen på den här apparaten är ju ansluten rätt långt ner på utsidan av kopplingskåpen.
Brainman
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2004-05-25/21:47

Kolla...

Inläggav edtlkar » 2007-06-27/14:14

Hej....

Kolla även att det inte är din oljetrycksgivare.
Min packade ihop och det var lite småknepigt att hitta.
Den sitter bakom cylindern. Gå in vid behållaren för den bakre
dämparen (lossa den och ta ur den ur rörklämmorna) Så blir det lätt
(lättare att komma åt.) Tydligen enl mecken på BMW så är
tryckgivaren en svag punkt. Kostar drygt en hundring och är
bytt (själv) på några minuter.

//Lennart
edtlkar
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2007-04-18/13:13

Inläggav Brainman » 2007-06-27/14:42

Jomen. Jag har bytt min oljetrycksbrytare två gånger redan. Men nu funkar den och där läcker det ingenting.

Jag har nu konstaterat att läckaget kommer nånstans från oljetanken. Den består av två delar som är ihopfogade med nåt slags tätningsmedel. Uppenbarligen kan den börja läcka i skarven. Jag ska plocka bort tanken i helgen och kolla. En ny kostar 1400 kr, så det är ju attraktivt att laga den.
Brainman
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2004-05-25/21:47

Inläggav Brainman » 2007-07-02/09:10

Jomen, det är oljetanken som läcker i skarven där den är ihopfogad med nåt slags hård tätningsmassa. Jag har tagit isär halvorna, men frågan är om man kan hoppas på att få detta tätt igen om man använder vanlig tätningsmassa i hela skarven?
Brainman
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2004-05-25/21:47


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron