Att byta vattenpump på Dakar-01

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Att byta vattenpump på Dakar-01

Inläggav JonasD » 2007-05-24/09:35

Ett litet problem infann sig när jag igår upptäckte att man har placerat
röret från oljetanken till motorn över kopplingskåpan.
Läste på f650.com att det var att kapa röret som gäller.
Alternativt att plocka loss motorn enligt BMW's manual.
Finns det kanske någon vänlig själ här på forumet som
kan ge något enklare tips?

Just nu kan jag varken få loss kåpan eller få den på plats igen... Suck!:mad:
Idiotisk design, det kan väl inte vara såååå sällan som vattenpump eller
koppling behöver fixas...


/Jonas (Frustrerad och less på bmw...)
JonasD
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2006-05-16/17:56

Inläggav Claes Jonsson » 2007-05-25/19:49

Blir inte klok på det heller.

Titta på bilderna: http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/MainDiagrams.asp?mospid=47971

Tyvärr så är det den gamla Funduro-motorn på bilderna. Ser det ut som i alla fall. Gick ut i garaget nyss och jämförde och där (på Dakaren) går oljeröret framför växelspaken och således framför kopplingskåpan.

Men måste man ta bort kopplingskåpan för att byta vattenpump?

När jag bytte koppling på min gamla Funduro för flera år sen följde vattenpumpen med. Visserligen fick jag tömma på glykol och så.
Och har för mig att det var en slang med en massa torrsprickor. Slangar åt alla håll. Därav ett stelt bökigt trilskande kasst rör nu kanske...

Men det är väl så att en del av vattenpumpen är innanför kopplingskåpan. Jag vet inte.

Claes.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Inläggav JonasD » 2007-05-27/09:54

Det löste sig till slut iaf. Funkade att vrida oljeröret när
avgasröret var nerplockat. Knepigt placering dock...

Jepp, kopplingskåpan måste av. Pumpen sitter fast med en sprint på insidan.
Å sprinten hålls fast av drevet...

Svårast var i efterhand att få tebaks kåpan på rätt sätt, mycket som skall
passas in rätt. Vattenpump, "kopplingspinnen" å växelföraren å packningen...

/Jonas
JonasD
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2006-05-16/17:56

vatten pump

Inläggav Okänd » 2007-09-30/12:54

hej att byta vatten pumps delar är en lätt sak,
1 töm hojen på vätska,0lja,kylarvätska
2 tag av kåpor vid oljetanken
3 låssa olje röret drag ut det utan för avgasröret (använd lite våld)
4 låssa kåpplingsarmen (obs om brytes kostar ca 135kr)
5 låssa vatten pumpshus kåpan(köp en ny o-ring)+ på kylaren
6 låssa motor kåpa på motorn
7 ha kåpan påen bänk tag två platta skruvmalslar och bänd av plastdrevet på vattenpumpsaxel+tag av stift
8 drag ut axel,tag något och bänd bort packboxarna med OBS kolla vilket håll fjäderringarna ska vara på
9 lägg en liten mäng fett på kontakt ytan där axlen ligger an i packboxen annar kan gummit bränna sig
10 sedan är det som gäller är detta baklänges
OBS det är jobbigt att sätta på kåpan på motorn för att man moste kugga rätt kåpplings axel på kåpplingskorgen (inte svårt men en drygt o jävligt)
PS: slå ej med hammare eller dyligt använd handen nätt

kåstnad på bmw
1500 i arbetedelar hos bmw, vatten pumps satts 380kr+ motor packning 180kr+ o-ring ?kr summa :2100+om otur olja och kylatvätska

summa av kardenuma är att göra detta hemma: man kan köpa backboxar lösa hos en firma som säljer sånt
då blir det biligt
pris hemma med vattenpumpssatts är 380+motorpackning 180 är +kåpplingsarm(bröts) ca 700 kr:) :cool: :eek:
Okänd
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 1996-07-15/01:00

Inläggav JAC » 2007-10-12/18:13

Ett litet tips för billiga packboxar till vattenpumpaxeln är hos firma Momentum. Jag har idag bytt dessa två packboxar för 39 kr/st. Pumpaxeln och plastdreven var ok, likaså packningarna för kåpan och vattenpumpspackningen. Så det blev mkt. billigt för mig. Dakaren har endast gått 1900 mil och är 17 mån. gammal. Dåligt att packboxen inte höll längre (Började redan läcka vid drygt 1000 mil). Bytet är rätt lätt att göra, bara det i forumet nämnda oljeröret, ställer till lite extra pyssel.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst