Hemma igen men förgasaren är inte som den ska

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hemma igen men förgasaren är inte som den ska

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-05-27/15:12

Hej
Nu har jag tagit mig hem från Skottland men lite missöden har tyvärr hänt på vägen.Den tyckte att den skulle spotta ur sig all kylvätska en av dagarna.Detta var dock lätt fixat eftersom det var kylarslangen som krypit av sin stos.Fixades lätt med slangklämma och nytt vatten i kylaren.Som tur är upptäckte jag det innan den överhettade...:) så det var lätt fixat.Återstår bara att se vad vattenpumpen har tyckt om att köra på nästan ingen glykol :( Vad som är värre är att den har blivit oerhört svår att starta om man låter den stå med beninkrananen på.Om man glömmer kranen på så rinner det bensin från dräneringen i luftboxen :( När man väl får igång den så går den som den ska.Jag hittade på f650.com om puking fuel syndrom och det verkar vara några o-ringar som säger upp sig.Är det någon här som råkat ut för samma sak och kan man byta dom utan att plocka ur förgasarna?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav GeCe » 2007-05-30/17:07

Hej Fredrik!

Kan tyvärr inte vara till någon hjälp med din krånglande förgasare men är intresserad av hur det går för dig. Man kunde ju drabbas av samma problem själv då jag tydligen har samma cykel som du och av samma årsmodell dessutom. Fundaro 650 -99.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav JBG » 2007-05-30/18:17

Hej Fredrik.

Jag hade samma problem med min Funduro förra året, att den läckte bensin in i luftboxen och dränageslangen.

Jag rev ur förgasarna och lämnade till BumseMotor som böt o-ringen till nålsätet i båda förgasarna, till en mindre kostnad. Jag tror inte att du kan byta dem utan att montera bort förgasarna.

Jag var även tvungen att byta luftfilter och hållare, för det var helt bensinindränkt och brandskadat! :eek:
//Jonnie Be Good, Medlem nr 2671587
F650 | K1200RS | R1200GS
Användarvisningsbild
JBG
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2005-02-05/17:39
Ort: Uppsala

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-05-30/20:07

Hej hopp
O ringarna är nu inköpte hos Mcproffsen.BMW säljer dom inte lösa men det gjorde tydligen *host* Yamaha.Dom är tänkta att bytas på lördag.Återkommer med resultatet.Kylvätskan byttes ikväll mot en glykolblandad sådan :p
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav GeCe » 2007-06-09/09:26

Fredrik Åkesson;13630 skrev:Hej hopp
O ringarna är nu inköpte hos Mcproffsen.BMW säljer dom inte lösa men det gjorde tydligen *host* Yamaha.Dom är tänkta att bytas på lördag.Återkommer med resultatet.Kylvätskan byttes ikväll mot en glykolblandad sådan :p
Fredrik



Hej Fredrik!

Måste säga att jag tycker det är dåligt av BMW att inte sälja lösa o-ringar och överhuvudtaget att ha så dåliga packningar som inte håller längre och orsakar ett sånt stort besvär. Och även ur säkerhetssynpunkt måste betraktas som en rejäl miss med tanke på brandfaran. Jag har läst igenom en del trådar på detta forum och inte bara denna avdelningen och måste säga att mina tvivel om BMW cyklarnas förträfflighet beträffande kvalitet och servicetänkande börjar bli en aning naggat i kanten ändå mer.

Nåväl Fredrik, nu är jag mest nyfiken att höra hur det gått med packningsbytet och om det var besvärligt.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-09/18:02

Gasarna verkar ha lagat sig själv:eek: Jag spar packningarna om det börjar igen
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav GeCe » 2007-06-13/09:16

Fredrik Åkesson;14335 skrev:Gasarna verkar ha lagat sig själv:eek: Jag spar packningarna om det börjar igen


Hej!

Måste säga att du är en modig man. Jag skulle nog inte vilja köra en meter och inte ens starta en cykel som betett sig på det viset innan jag gått till botten med "problemet".

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-13/10:21

Tja den startar ju som den ska nu..
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav RoSv » 2007-08-24/15:09

Tjenare.
Har haft precis samma fel på min f650.
Har sett fram emot en lång tråkig tid med fel sökning, så därför vill jag tacka er för svaren.
Dock som FÅ säger att den strtar och går bra är ingen garanti.
Det gjorde min med för att helt plötsligt dö och vägra starta igen. Som tur var så blev det ingen längre promenad, men lika trist för det.
/RoSv
RoSv
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-08-24/10:55

Inläggav Ronny Svedin » 2007-09-07/14:42

Hej!
Har ett liknande problem med min f650-96, det luktar bensin om den när jag ställer in den i garaget.
Har inte sett något läckage (annat än att vänstra förgasaren är lite fuktig på utsidan) men varje gång jag parkerat efter en åktur så luktar det bensin ett par dagar så det känns i hela huset, måhända det läcker lite från o-ringarna men inte så mycket så det droppar?
Jag ska ge den en översyn under vintern, vi får se vad den säger. I övrigt går den bra, startar alltid, inga problem med choken eller så.
Återkommer!
/RS
Ronny Svedin
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 2007-02-08/10:39


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst