"Tjuvstannar" ibland

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

"Tjuvstannar" ibland

Inläggav Fredrik_Sand » 2007-05-29/22:10

Hej!

När jag var ute och åkte idag betedde sig min F 650 GS -03 som gått runt 1200mil lite konstigt. De första 2 milen fungerade den problemfritt. Men när jag hade handlat på macken och skulle bege mig hemåt så stannade den för mig vid trafikljuset ett par gånger (rött ljus så jag rullade fram-stannade-startade den och fortsatte och rulla, sen stannade den igen).
När jag kom hem så testade jag och varva upp den i ca 3000 varv och släppa gasen. Ibland så kunde den stanna direkt eller så kunde man varva-släppa-varva-släppa kanske 5-6 gånger innan den stannade.
Nu är jag total amatör på detta, men jag tycker att det låter som den misständer lite grann, som små puffar.
När jag startar den så är tomgången jämn och jag har inte känt något när jag kör.
Fredrik_Sand
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-06-04/01:00

Inläggav GeCe » 2007-05-30/08:50

Hej!
Efter att i en annan tråd här läst om datorstrul med Fundaro GS så är det just det jag först tänker på. Kanske läge att besöka en BMW verkstad och låta dem kolla upp det.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav JonasD » 2007-05-30/11:00

Min cykel har gjort samma sak vid några tillfällen, speciellt när det
har varit blött ute (regnat). Då har det varit nog att låta den
stå en stund, sedan funkar allt som vanligt igen...
Har iofs aldrig varit servad på en "auktoriserad" verkstad,
kanske vore klokt att låta någon kolla programvara å liknande...
JonasD
 
Inlägg: 15
Blev medlem: 2006-05-16/17:56

Inläggav GeCe » 2007-05-30/11:23

JonasD;13603 skrev:Min cykel har gjort samma sak vid några tillfällen, speciellt när det
har varit blött ute (regnat). Då har det varit nog att låta den
stå en stund, sedan funkar allt som vanligt igen...
Har iofs aldrig varit servad på en "auktoriserad" verkstad,
kanske vore klokt att låta någon kolla programvara å liknande...


Jonas!
Känner igen det där från en gammal 70-talare jag åkte på. Där jag kom underfund med att tändhattarna inte hindrade fukt från att kortsluta tänstiften. Med varm motor så dunstade fukten snart bort och man kunde åka en stund till i regnet innan den stannade igen. Fukt kan ställa till mycket problem men nog borde en modern offroadere om det är en sådan du åker på, tåla litet regn.Om du inte har någon skada på en isolering eller dålig el-anslutning någonstans?

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav ansod » 2007-05-30/12:11

Nu vet jag ju inte hur det är på F650 men på vissa årgångar av bilar (t ex Ford) var tändkablarna av undermålig kvalitet och små sprickor i isoleringen uppstod. Där kunde fukt tränga in och kortsluta. Med hjälp värmen i motorummet dunstade fukten och bilen blev körbar. Alltså räckte det inte med att byta tändhattar.

Anders
ansod
 
Inlägg: 97
Blev medlem: 2006-05-27/15:47

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-05-30/12:52

Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Fredrik_Sand » 2007-05-30/12:56

ansod;13605 skrev:Nu vet jag ju inte hur det är på F650 men på vissa årgångar av bilar (t ex Ford) var tändkablarna av undermålig kvalitet och små sprickor i isoleringen uppstod. Där kunde fukt tränga in och kortsluta. Med hjälp värmen i motorummet dunstade fukten och bilen blev körbar. Alltså räckte det inte med att byta tändhattar.

Anders


Killen jag köpte mc:n av hade haft problem med att mc:n "dog" under några sekunder när han körde på motorväg. Han lämnade in den på verkstad som hade den hela vintern och felsökte, tillslut valde dem och byta ut hela elsystemet. Efter det hade han inte råkat ut för samma fenomen igen.
Fredrik_Sand
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-06-04/01:00

Inläggav GeCe » 2007-05-30/16:52

Fredrik_Sand;13612 skrev:Killen jag köpte mc:n av hade haft problem med att mc:n "dog" under några sekunder när han körde på motorväg. Han lämnade in den på verkstad som hade den hela vintern och felsökte, tillslut valde dem och byta ut hela elsystemet. Efter det hade han inte råkat ut för samma fenomen igen.


Att firman valde att byta hela systemet säger kanske en del om digniteten i problemet. Svagström är när det krånglar besvärligt, om det nu är där ditt problem ligger. Du kunde ju själv börja med att kolla lite anslutningar kanske. Batteri, säkringar, jordningar, kopplingar och skarvningar så du inte har en massa ärg någonstans. Har du "tur" och hittar något så sparar du in ett verkstadsbesök och pengar som du kan göra något trevligare med.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Anita » 2007-05-31/11:24

Fredrik_Sand;13577 skrev:Hej!

När jag var ute och åkte idag betedde sig min F 650 GS -03 som gått runt 1200mil lite konstigt. De första 2 milen fungerade den problemfritt. Men när jag hade handlat på macken och skulle bege mig hemåt så stannade den för mig vid trafikljuset ett par gånger (rött ljus så jag rullade fram-stannade-startade den och fortsatte och rulla, sen stannade den igen).
När jag kom hem så testade jag och varva upp den i ca 3000 varv och släppa gasen. Ibland så kunde den stanna direkt eller så kunde man varva-släppa-varva-släppa kanske 5-6 gånger innan den stannade.
Nu är jag total amatör på detta, men jag tycker att det låter som den misständer lite grann, som små puffar.
När jag startar den så är tomgången jämn och jag har inte känt något när jag kör.

Jag har en 650gs-02 som jag har haft liknande upplevelser med, framförallt förra säsongen innan jag upptäckte att batteriet inte längre höll laddningen ordentligt och köpte ett nytt. Efter det har det varit lugnt. Det som hände mig var just att den dog vid rödljus ibland och känslan var att tomgången försvann, motorn la av även under körning om jag slog av på gasen vid inbromsning t ex. Sedan reparerade den sig själv och problemet återkom först när jag blivit tillräckligt avslappnad igen. Obehaglig överraskning var det varje gång det dök upp, men som sagt har jag inte haft några känningar efter batteribytet.
Anita
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2005-09-13/19:42

Inläggav Fredrik_Sand » 2007-06-05/20:36

Jag har kört varje dag sen jag skrev om "problemet" och den har inte stannat en enda gång. Så jag hoppas att det bara var en tillfällighet. Jag tackar för alla tips jag fick.
Fredrik_Sand
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-06-04/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst