bromsljuset för fotbromsen funkar inte

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

bromsljuset för fotbromsen funkar inte

Inläggav nite » 2007-06-12/12:02

nån som är bra på el och vet hur jag ska leta förklaringen till att bromsljuset inte lyser när jag trampar på fotbromsen?
nite
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2007-04-15/01:00

Inläggav Hubbiken2 » 2007-06-12/12:48

Hej
Antar att handbromsen funkar = glödlampa ok.
Prova och kortslut kablarna som går från bromskontakten. Funkar ljuset vid kortslutning är kontakten kass eller så sluter den inte vid pedaltrampning.
Funkar det inte då heller kan det vara en skada på kabeln högre upp. Jag kan mäta genom dina kablar PMa mig om du villa ha hjälp med det.

/mark
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00

Inläggav Helmetrock » 2007-06-12/17:42

På min Funduro satt det en kontakt på cylindern till bakbromsen, på kontakten går två kablar in, och över kablarna sitter en gummihylsa, ca 10mm i diameter, ta av den och kolla anslutningarna där! På min var den full med lera och elände...
Rickard H
Damage Inc.
Numera pedaldriven student
Användarvisningsbild
Helmetrock
 
Inlägg: 1153
Blev medlem: 2003-05-28/01:00

Re: bromsservo!

Inläggav Seke » 2010-11-17/21:24

Kollade mekanismen till bromservon på min -04 GS 650 med tanke på vad som står i den här tråden. Fann en lös gummidamask där det stod fullt med vatten. Lite begynnande rost på axeln fanns också så stålborsten åkte fram. Rengöring, infettning och fastsättning av damasken med ett buntband hoppas jag gör susen.
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: bromsservo!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-11-17/21:41

Seke skrev:Kollade mekanismen till bromservon på min -04 GS 650 med tanke på vad som står i den här tråden. Fann en lös gummidamask där det stod fullt med vatten. Lite begynnande rost på axeln fanns också så stålborsten åkte fram. Rengöring, infettning och fastsättning av damasken med ett buntband hoppas jag gör susen.

Bromsservo..?!? Skulle inte tro det, den cykeln har inte så avancerade bromsar.
Däremot har Du nog hittat ett "typfel" på hojen - gummidamasken på bromscylindern vid bromspedalen har en hemsk förmåga att ta in vatten. Efter ett tag kryper vattnet in mellan bromscylinderns gjutgods och en nylonbussning som styr bromskolven i den yttre delen av loppet, och det börjar rosta där. När rosten "vuxit" tillräckligt, börjar den ta plats och pressar ihop nylonbussningen, så att hålet blir lite, lite mindre och bromskolven börjar kärva - först längst ut, men så småningom allt längre in.
Efter ett tag går kolven inte tillbaka ordentligt, med resultat att den täpper till returhålet för bromsvätskan, som har förbindelse med bromsvätskebehållaren. Då är det klippt - vid första bästa inbromsning expanderar bromsvätskan av att värmas upp, och eftersom returen är tilltäppt har den ingen annanstans att ta vägen än ut i bromsoket, som snyggt och prydligt nyper åt bromsbeläggen runt skivan trots att Du inte rör bromspedalen. Den anliggande bromsen värmer upp bromsvätskan mer och mer, och till sist nyper det åt såpass att hojen börjar gå rejält tungt. Det dröjer inte länge innan bakbromsen överhettar och både belägg och så småningom skiva förstörs av värmen. (Fråga helst inte hur jag vet!).

Har det inte hunnit gå för långt kan Du förebygga, eller i alla fall fördröja, haveriet genom att fylla gummidamasken med bromsfett (silikonfett), så att vattnet hålls undan från cylinderns nederände.

(Ber om ursäkt för utvikningen från ursprungsämnet!)

Beträffande trådskaparens fråga, kan det vara bra att veta vilken hoj och årsmodell det rör sig om - det är olika lösningar på olika hojar. Grundtips är att bromsljuskontakten kärvar eller har oxiderat, så den inte sluter då Du bromsar.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: bromsljuset för fotbromsen funkar inte

Inläggav Seke » 2010-11-19/16:43

Beklagar inte direkt att det inte är någon bromservo enligt principen ju enklare desto bättre! Tänker heller inte spekulera hur du lärt dig allt det där om bromsen men kan ju gissa. :D

Samtidigt som jag kollade bromsen så tog jag bort ratten som man ställer in fjäderförspänningen med. Och det var heller ingen vacker syn som möter mig, fullt med ärg. Stålborste och insmörjning här också fick det bli. Gissar att det är blandningen av material i förskruvningarna som orsakar det där.

Du kanske vet fler sådana här akilleshälar Gunnar som man ska hålla efter så dela gärna med dig av dem. Styrlagret är jag redan medveten om och ska försöka byta dem i vinter. Blir väl lite väl varmt där kanske pga oljan.

Ska själv byta drivpaketet i vinter också men undrar vad är det som utgör ryckutjämnare där för det finns väl någon antar jag?
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28

Re: bromsljuset för fotbromsen funkar inte

Inläggav Lars Levén » 2010-11-19/21:21

Nör du plockat av bakhjulet så dra ut bakdrevet och ryckutjämnaren syns i sin fulla prakt :-)
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: bromsljuset för fotbromsen funkar inte

Inläggav Seke » 2010-11-20/21:47

Lars Levén skrev:Nör du plockat av bakhjulet så dra ut bakdrevet och ryckutjämnaren syns i sin fulla prakt :-)


Thanks Lasse F. Då vet jag vad som väntar! ;)
Mvh / Seke

Visst blir livet roligare på två hjul!
Användarvisningsbild
Seke
 
Inlägg: 32
Blev medlem: 2010-11-01/03:28


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst