oljetrycks lampan lyser

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

oljetrycks lampan lyser

Inläggav Tishultaren » 2007-06-15/11:46

:( var ute häromdan och puttrade med min nyinköpta f650-98 :
efter några mil började oljetrycks lampan lysa på den-stannade och kollade- gott om olja...
kollade anslutningarna till givare...verkade ok...
Är det oljetrycks givaren som sitter snett under förgasaren?,vid avgasröret???
(måste skaffa en rep bok och läsa om bågen)
startade efter en stund o då funka det igen,dock blinkade den några ggr då och då
- Nån som haft detta konstiga beteende på sin F modell ???

bågen har ju bara rullat 2900 mil, så den borde ju va i bra skick maskinellt!!!

Det regnar idag så jag ska riva plasten och kolla över elsystemet o se om nått e ärgat nånstanns...
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-15/12:16

Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav GeCe » 2007-06-15/13:28

Tishultaren;14707 skrev::( var ute häromdan och puttrade med min nyinköpta f650-98 :
efter några mil började oljetrycks lampan lysa på den-stannade och kollade- gott om olja...
kollade anslutningarna till givare...verkade ok...
Är det oljetrycks givaren som sitter snett under förgasaren?,vid avgasröret???
(måste skaffa en rep bok och läsa om bågen)
startade efter en stund o då funka det igen,dock blinkade den några ggr då och då
- Nån som haft detta konstiga beteende på sin F modell ???

bågen har ju bara rullat 2900 mil, så den borde ju va i bra skick maskinellt!!!

Det regnar idag så jag ska riva plasten och kolla över elsystemet o se om nått e ärgat nånstanns...



Ojdå, låter inget trevligt!

Naturligt ska du kolla oljetrycksgivaren men det kan finnas fler orsaker också.
Det finns ett oljefilter och när kan det vara bytt sist. Oljepump, och hur ser oljan ut? Den är inte för tunn?

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-15/13:43

Fler saker att kolla.Vattenpumparna är inte kända för att hålla världens bästa kvalitet..Kolla så inte oljan ser ut som bailys för då är det vatten i den....
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Tishultaren » 2007-06-16/09:36

Fredrik Åkesson;14714 skrev:Vattenpumparna är inte kända för att hålla världens bästa kvalitet..Kolla så inte oljan ser ut som bailys för då är det vatten i den....
//FÅ


:) Nej då ingen Bailys där inte! oljan ser ny och fin ut och känns bra -men sen får man ju fråga sig om det bara e olja som bytts på bågen och inte filter???

Tänkte lägga bågen på sidan och kolla filtret,så slipper jag tömma ut den fina oljan...
sen sitter det ju plastkugghjul i motorn till oljepumpar..
~nån av er som behövt byta de kugghjulen??

.hmm...kanske skulle skaffa ett par såna från skroten ? just in case....


:o ÖVH! Får väl börja riva i den...hmmm... jag som tänkte rulla lite och skruva sen när det e skitväder...

Nått annat som också irriterar mig är placeringen av blinkerslamporna på panelen-varför har man gömt dom i hörnet och inte i blickfältet???
-nä där får jag nog göra en liten "tishultare" på det~borra och sätta ett par lysdioder mitt på panelen~en på var sida om BMW märket!
Biltema har snygga för 9.90:- med reflektor (ska bara fylla dem med silicon först före montering)
*Och kanske rent av sätta dit en diod som visar när fläkten går igång med??
*koppla bort sidostödsbrytaren och sätta dit en blinkande diod som varning för nerfällt stöd istället ??

:p
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-16/10:02

Lägga på sidan=Inte bra...Oljan kan rinna bakvägen.Batterisyra som kommer ur batteriet m.m.Jag skulle börja med att kolla sensorn först.Sen oljan och filtret! Oljepumpen byter man inte bara sådär den sitter inne i motorn.Läs på lite bland alla faq som finns här :http://faq.f650.com
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

oljepump

Inläggav Tishultaren » 2007-06-17/23:15

"Lägga på sidan" njae snarare luta den så pass mycket mycket att oljan försvinner på annat håll ...

Vad jag förstår så sitter det 2 plasthjul i motorn bakom frikopplingspaketet som driver oljepump (har inte rep boken ännu)
-kollade vad sådana skulle kosta "just in case" 65:- styck hos BMW handlarn..
Det var dessa plastkugghjul jag hade tänkt att kolla så att de var hela-men som sagt ska byta givare först och se om det hjälper annars får man göra en vidare dissikering...

:eek: attans att man ska behöva skruva -när man bara har lust att vara ute och rulla....:o skruva ska man göra på vintern ...
~de där plastkugghjulen,sitter de även i senare F modeller ??
Tishultaren
 
Inlägg: 51
Blev medlem: 1990-05-23/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-18/07:47

Kuggen är inte kända för att vålla något problem.Dessutom har ju Rotax snurran 2 pumpar så jag tror mer på sensorn.Gör som det står i FAQ´n för att testa sensorn..
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst