när kokar dakaren?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

när kokar dakaren?

Inläggav Mighty Mike » 2007-06-21/19:25

jag kom nyss hem från Norge med min dakar 650 -00 och några funderingar.
bla
när jag körde uppför Trollstigen och en bit därefter så varge gång jag stanna gick kylarfläkten.
jag körde på ganska lätt växel så den fick inte arbetaihjäl sig,och de va inte så värst varmt i luften.
vilken motortemperatur har den när fläkten startar?
varningslampan tändes aldrig!

fläkten ville också alltid gå när jag körde längre sträcker utför.
han som jag körde med ha en Africa twin och hans tempmätare gick bara upp lite uppför och gick ner till kall motor när de va långa merförsbackar.

jag blir som fundersam eftersom vi körde ganska lika.

/mike
Mighty Mike
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-02-15/21:14

Inläggav OscarH » 2007-06-21/20:45

Fläkten går igång på min dakar 05 när man stannar efter en normal körning en varm sommar dag.

Enligt http://faq.f650.com så sluts termostaten vid 95 *C. Men det blir snabbt varmt om hojen står still eller kör krävande och sakta. Så länge temperaturvarningslampan inte varnar så är det lungt.
OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00

Inläggav Mighty Mike » 2007-06-21/21:22

när flekten startar vid en varm sommardag eller lite krävande körning så borde dom som kör dakarrallyt koka hela tiden eftersom de är aningen varmare på dagarna där.
jag tycker de är lite väl kännsligt med tanke på vad den är tänkt för eller tänker jag fel?
Mighty Mike
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-02-15/21:14

Inläggav OscarH » 2007-06-21/23:06

När fläkten startar så kyls motorn, det är helt normalt att den startar då och då. Den behöver inte koka för det.

Tänk på att vatten i ett kylsystem inte behöver koka vid 100 *C. Beroende på trycket så kräver det högre temperatur.

Jag kollade på "Race to dakar"'s hemsida. Charlie och co. körde med F650 GS Dakar hojar. De bytte kylare, men å andra sidan så bytte de istortsätt allt på hojen. Så du behöver nog inte oroa dig så länge du inte ska köra Dakar rallyt.
OscarH
 
Inlägg: 70
Blev medlem: 2006-09-27/01:00

Inläggav Gabbe » 2007-06-22/00:23

På nyare Nissan-bilar startar fläkten vid exakt 100°C och jag är säker på att många bilmärke har det så. Precis som RDX* säger så har trycket inverkan, men även kylarvätskan. Att köra utan glykol är med andra ord inget att rekommendera p.g.a. flera saker.

Ett litet avsteg från ämnet är jag rädd... :o
F650GS - För känslan/R1100RS - Boxer, BMW's signum/K1200RS - Med mer kraft.
Gabbe
 
Inlägg: 460
Blev medlem: 2007-03-12/01:00

Inläggav Sideways » 2007-06-25/12:56

Mighty Mike;15251 skrev:han som jag körde med ha en Africa twin och hans tempmätare gick bara upp lite uppför och gick ner till kall motor när de va långa merförsbackar.

jag blir som fundersam eftersom vi körde ganska lika.


Africa Twin är känd för att ha sval gång tack vare ett generöst tilltaget kylsysten. Det är väldigt sällan fläkten startar. Inte ens kökörning en het sommardag brukar få den att starta. En riktig toppenhoj f.ö. ;)

Bara så att du vet vad du jämför med.
Sideways
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-03-12/20:35

Inläggav Mighty Mike » 2007-06-25/14:55

okej jag blir lite fundersam när den inte ha startat så lätt tidigare..
då får jag lita på fläkten i fortsättningen...
tack för förklaringarna.
Mighty Mike
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-02-15/21:14


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst