F650 GS i aplpass?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F650 GS i aplpass?

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-06-25/20:39

Hej.

Har bokat en F650GS för en alp-hoj-helg.
Åker ensam och är van vid alp-serpentiner, hur fungerar F650GS på dessa vägar.
Tillräcklig segdragning / effekt / motorbroms / höghöjds-egenskaper ??

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-06-25/20:57

Hej
Nu har jag inte kört i alperna men väl i Norge med min funduro och det funkar Men man får gasa och växla rätt mycket för att den ska orka
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Lars Levén » 2007-06-25/21:06

Jag körde min F650 -96 på Alpbuset förra året och totalt sett funkade bra! OBS att jag inte har en GS men det bör inte vara någon egentlig skillnad.
- Komforten (åtminstone för mig) var bra, ingen träsmak trots 10-12 h i sadeln (OK några pauser var det också).
- Räkna med att få växla och slira lite på kopplingen då och då. En vanesak (men man blir avundsjuk på grabbarna med 1200 GS som har en helt annan segdragning.)
- Motorbromsen funkar bra.
- Höjden var inget problem för mig med förgasare, GS har insprutning och bör vara än mindre problem.
- Som alltid i bergen, se till att tanka så fort du ser en mack!

Enda problemet jag hade var en tysk på en K1200?? som jag körde ikapp i kurvorna men som vägrade släppa förbi mig på rakorna. Han axade bättre och förmådde väl inte att bli omkörd av en mindre hoj :-)

Ha en bra resa!
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-06-26/19:35

Tack för tipsen.
Får väl lära mig att växla!
Det är segdragningen i hårnålskurvorna som blir "utmaningen".
Åker bitvis tillsammans med en K12GT-2 förare, som lovat att jag måste köra hans stora tunga tröga landsvägslok i Passo Stelvio. Hur kul kan det vara speciellt sen han chippat den... ;)
Blir skönt att växla tillbaka till den smidigare F650'n för Umbrail passet, med förhoppningsvis lite grus-körning.
Visst är jag snäll mot min belgiske vän, men vad gör man inte för sina vänner efter att han frestat mig med K12'an.
Ni vet uttrycket med såna vänner behöver man inga fiender.:D

Skriver ett inlägg om 2 veckor om hur det gick.
/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav Lars Levén » 2007-06-26/21:52

Det är segdragningen i hårnålskurvorna som blir "utmaningen".

Det är då som lite slir med kopplingen kan komma väl till pass. Ha en bra resa!
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-07-10/11:34

Hej
Återkommen från alperna på F650GS.
Körde i östra Schweiz - Österrike och dolomiterna i Italien.
Intryck mycket trevlig hoj på alpvägar och även på motorväg.
Motorväg:
Körde från Feldkirch till Strass öster om Innsbruck i ca. 120-130 kmt och regn. Drog lite i armarna men om man flyttade bak så lutade kroppen mot vinden och det blev mindre påfrestande för armarna. Vibrationer från motron kändes men var inte störande. Dock skulle jag inte vilja köra en hel dag i denna fart. Bortskämd med LT'n.
Alpvägar: mycket smidig och motorn räcker till om man är ensam.
Nu skall man väl inte åka tillsammans med större hojar som styrs av skickliga åkare, då räcker inte motorn till. Provade ett tag men insåg min och hojens begränsningar.
Drar bra från 2500 varv i hårnålar på 1'an.
Blev en hel del växlande som tipsat i denna tråd.
Blev överraskad att den drog så lite ca. 0.35 på alpvägar trots att det inte gick så lungt.
Nackdel: sidostödet tog i i vänsterkurvor, fick ta det lite lugnare då det kändes som den skulle kunna släppa på bakhjulet. Brukar ha fötterna lite ned- och utåtvinklade för att känna asfalten före den tar i fotpinnarna. Men stödet tog i mycket tidigare. Hade ställt fjädringen på högsta läget.
Fick fading på bakbromsen, borde inte vara ångbildning då den var ganska ny men plötsligt så gick pedalen i botten. Slog av på takten då jag inte visste om frambromsen skulle göra detsamma. Använde motorbromsen så mycket det gick under hela turen, men backen vi körde utför var brant, krokig och lång. Vi var flera som fick problem med bromsarna. Nu återhämtade sig bakbromsen efter ett tag och jag tog det lite lugnare.
Körställning. Något för krokiga ben för mina knän men annars hel bra.

Under återresan från Italien till Schweiz så bytlånade jag hoj med en belgare som körde den nya modellen av K1200GT'n, vi fick båda stora leendet. F650'n var perfekt för honom då den inte var så tung och jag som är lite större kunde prova GT'n. Efter ett tag så njöt vi bägge av alla kurvor och hårnålar. Han köper nog en G-modell inom kort till sitt MC-stall och jag väntar nog ett tag innan LT'n byts mot en GT.
/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav Marie » 2007-07-10/15:02

Hade det varit fading borde inte pedalen bottnat, utan bara blivit nästan ingen bromseffekt. Jag tycker att det låter som ångbildning ändå....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-07-10/19:16

Tack för inlägget Marie.
Borde vara ånga i bromsvätskan men tänkte att då hojen är högst ett halvår gammal så borde bromsvätskan vara som ny. Men det kan ju alltid ha smygit sig in vatten i behållaren vid t.ex. högtryckstvättning.
Mailat till firman som hyrde ut hojen och beskrev vad som hände och att det troligen berodde på ångbildning, och att det kan vara en god ide att byta bromsvätskan inför nästa uthyrning.

En kommentar, min personliga erfarenhet från uthyrning i tysktalande länder är att dom är mycket mera känslig på utseendet av hojen. Så akta lacken när ni hyr, gå gärna igenom hojen med uthyraren före ni kör iväg och ta bilder på ev. skador. Ta också bilder på hojen när ni lämnar igen den eller gå igenom hojen med uthyraren vid återlämningen.

/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst