Startproblem

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Startproblem

Inläggav Wiborg » 2007-07-03/07:00

Har en Funduro som inte startar om inte choken dras i exakt rätt läge.
Dras den i fel läge så knackar det (metall mot metall) och sedan tystnar det och man hör bara startmotorn som går utan att driva (Startmotorn är hel och fin).
Samma sak var på en Funduro jag provkörde för något år sedan!
Är det ett fel som brukar kunna uppstå på en Funduro, samt hur man bäst löser problemet?

/Danne
Wiborg

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-07-03/08:29

Hej
Vad jag vet så är det inget vanligt fel.Ta och kolla den här länken.
http://faq.f650.com/FAQs/HardStartingPoorRunningFAQ.htm
http://faq.f650.com/FAQs/EngineNewFAQ.htm#Strange%20Engine%20Noises
Å sen lite till jag hittade i en annan faq
"Bad Valve causing Starting Problems?
My wife has been struggling with "Cold Starts" on her F650 and we tried just about everything on the website. This Spring we took into the dealer and felt the problem was the Fuel Enrichener (aka choke) or carb. They cleaned both....no luck the problem still existed and we took it back in. 2 weeks ago we got a call from the dealer. They did a "bleed -down" test on the cylinder and it did not meet specifications, indicating something bad with the valves. They did a quick look and thought an exhaust valve looked burned. A week later they did remove the head and confirmed that 1 exhaust valve was burned and it need to be replaced, which would resolve the starting problem. My 1st question...why would a bad valve cause a cold-starting problem? Well I was educated. The enrichener (choke) is not mechanical but vacuum operated. With the bad valve the engine might not be creating enough vacuum to allow the choke to work properly. Well I wasn't sure but said lets give it a go! This week the mechanic called. Said the bike was back together and started easy, ran fine, and seemed to gain a little power. The good news was that BMW decided to warranty the parts, valves, gaskets etc. That saved a couple hundred. I asked why a bad valve at 15,000 miles. Most likely a bad batch of soft valves in the new bike. Last night week picked the bike up, it started fine, ran good, my wife says it did feel a little "umph". Its only been one day but we are encouraged. I would have never guessed a valve causing this kind of problem might help others. Bob & Mary Beth Alexander (she's not a chain ganger yet but soon) PS Judson Cycle in the Mankato, Minnesota area has been great in helping on this one!

As far as the vacuum thing affecting starting, it's not directly choke related. Almost all choke/enrichener methods (except direct fuel injection) need manifold vacuum to work. Suck nothing into the cylinder, enrichener or choke or fuel mix doesn't matter, no fuel mix to fire. And a burnt valve not sealing affects both the engine vacuum and compression. If it's badly burnt there's no vacuum to suck in the fuel/air mix.

Of course you most notice the compression/vacuum problem WHEN THE ENGINE WON'T START! After that, if it will fire a few times, even a few misfires, sometimes the heat/detonation/pressure will be enough to get the valve to seat well enough to run. After that, you don't notice the problem again UNTIL THE ENGINE WON'T START!

In a multi cylinder engine, you can last a long time with a burnt valve, as the other cylinders still run. Can't fake it with a single! So the problem was really that there was a burnt valve affecting engine compression/vacuum, preventing it from starting, not really that the burnt valve affected the choke/enrichener function. And that point could be in the Hard Starting FAQ's. So also could "out of gas", "missing spark plug" and "broken crankshaft". :-) HsN.
Hard Starting / Power Loss After Shim Change?
"
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson

Inläggav Wiborg » 2007-07-03/10:30

Tack Fredrik!
Jag kommer att undersöka vidare i det du framförde.
/Danne
Wiborg

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-07-03/11:14

Ta även en titt på http://www.f650.com och http://faq.f650.com
//FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson

Inläggav Wiborg » 2007-08-16/15:18

Det ser ut att vara en lamell bakom generatorn som inte fungerar som den ska. Någon som vet hur man tar ut den? verkar ju vara gängat för ett specialverktyg! Vill ju kunna göra det själv. Omöjligt att hitta en mutter 38 mm med stigning 1,5,för att sedan dra med utdragare.
Wiborg

Samma här.

Inläggav olleredin » 2007-08-16/21:16

Jag har exakt samma problem. Visste dock ej att det var ett problem förrän nu. Enkla lösningen är väl att starta med choken i rätt läge. Det har gått fint för mig. Skriv gärne mer om du hittar en smidig lösning.
olleredin

Inläggav Wiborg » 2007-08-17/10:02

olleredin;18465 skrev:Jag har exakt samma problem. Visste dock ej att det var ett problem förrän nu. Enkla lösningen är väl att starta med choken i rätt läge. Det har gått fint för mig. Skriv gärne mer om du hittar en smidig lösning.

Det går ett tag men problemet blir bara värre och värre!
Vad jag har förstått så sitter det en lamell som förhoppningsvis endast behöver rengöras. Problemet är att få ut generatorn.
Skriver mer när eller OM jag får ordning på den!
/Danne
Wiborg

Motorsköljning

Inläggav Wiborg » 2007-08-20/16:01

Blev tipsad att skölja motorn med fotogen, för att rengöra lamellerna som eventuellt kladdat ihop.
Någon som har erfarenhet i detta, eller andra tips på att göra rent motorn?
Wiborg

Inläggav GeCe » 2007-08-20/17:08

Wiborg;18644 skrev:Blev tipsad att skölja motorn med fotogen, för att rengöra lamellerna som eventuellt kladdat ihop.
Någon som har erfarenhet i detta, eller andra tips på att göra rent motorn?

För motorsköljning använd Omegas speciella motorsköljmedel istället för fotogen. Billigt effektivt och enkelt att använda. Finns hos välsorterade biltillbehörsfirmor som Mekonomen t.ex. Heter Omega 907 och en liten flaska som räcker två ggr till en MC kostar c:a 120 kr. Häll 907 den i den gamla oljan när motorn är varm och kör på tomgång i 10 min och du får motorns hela innanmäte inkl. lameller rengjorda.
Kom ihåg att byta oljefilter efteråt.

Mvh
GeCe
GeCe

Återgå till F, C & G encylindriga