Styrlager och fettval - "Dakar -02"

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Styrlager och fettval - "Dakar -02"

Inläggav Konsument » 2007-07-15/20:18

Pratade styrlager med en lokal lagerfirma i Karlstad och kom fram till att jag kan/bör byta till "SKF 320/28 X/Q" (28x52x16 mm) till min "Dakar -02". Beställde det. (2200 mil, inget glapp men tydligt mittläge)

Dvs inte samma som den lite äldre F-serien som borde haft "SKF 30205M" (om jag läst rätt på nätet...)

Sedan var det smörjmedel. Har läst en massa tips på nätet om "högtemperaturs"-fett men ingen motivering till varför. Någon som kan förklara varför det ska vara just högtemp?

Lagerspecialisten jag pratade med tyckte nog att smörjmedlet "LGEP2" som är 110 gradigt och med högtrycksegenskaper och motståndskraftigt mot väta verkade mer passande. Argument för eller emot den åsikten?
(Åsikten grundad på information från mig...)

Och ja, jag vill gärna slippa byta lager igen omkring 4400 mil...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav GeCe » 2007-07-15/20:36

(((( o ))));16673 skrev:Pratade styrlager med en lokal lagerfirma i Karlstad och kom fram till att jag kan/bör byta till "SKF 320/28 X/Q" (28x52x16 mm) till min "Dakar -02". Beställde det. (2200 mil, inget glapp men tydligt mittläge)

Dvs inte samma som den lite äldre F-serien som borde haft "SKF 30205M" (om jag läst rätt på nätet...)

Sedan var det smörjmedel. Har läst en massa tips på nätet om "högtemperaturs"-fett men ingen motivering till varför. Någon som kan förklara varför det ska vara just högtemp?

Lagerspecialisten jag pratade med tyckte nog att smörjmedlet "LGEP2" som är 110 gradigt och med högtrycksegenskaper och motståndskraftigt mot väta verkade mer passande. Argument för eller emot den åsikten?
(Åsikten grundad på information från mig...)

Och ja, jag vill gärna slippa byta lager igen omkring 4400 mil...



Hej!

Gammal oljesäljare här!

Du ska inte ha något högtempfett i detta sammanhang. Det du ska ha är ett chassifett av bästa kvalitet som inte torkar ut utan står pall ändå tack vare goda råvaror. Det säljs ett supersmörjmedel i Sverige vars firma inte har som princip att göra så mycket reklam för sig eftersom de säljer på kvalitet ändå. Och det märket heter "Omega" och finns idag uppe i Vännäs i Norrland. Tillhör ett världomspännande konsortium som forskar själva tillsammans med universitet och bara tar fram det bästa ur utvalda oljekällor från typ, "Pennsylvenia" från USA.

Det fettet du ska ha och som jag använt till allt i många år ger en fantastisk hållbarhet och heter "Omega 77" och vill du ha ett som är 110% vattensäkert ska du köpa "Omega 99" som funkar tom i saltvatten. Ett sånt här lager ska vara välfyllt eftersom det är litet rörelse i lagret, så fyll så mycket som går. Brry dig inte om vad någon snubbe på någon verkstad säger de vill bara sälja det de lagerför.

Ring Omega direkt och försök köpa några provtuber, 3-5 st, då de normalt har stora förpackningar till större kunder. och räkna med att det är dyrt, kanske 250 spänn per tub men jag lovar det är värt det. Dessa fetters kvalitet, föresten även oljor och en massa intressanta tillsatser har under många år sparat in miljoner i underhålls kostnader till svensk industri och bilägare världen över som vet vad man ska använda. Tro mig, jag har ingen som helst anledning att försöka någon bakom ljuset eftersom jag inte arbetar för dem längre. Men jag vet.
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Sideways » 2007-07-15/21:01

Rätta mig om jag har fel men är inte styrlager problemet på F serien till större delen orsakat av att oljebehållaren sitter i ramen uppe vid kronan? Värmen från oljan hettar upp lagret och gör att fettet tunnas ut och smörjer dåligt, varpå lagret slits ut i förtid. Har för mig att jag läste det på f650.com när jag hade en funduro.
Sideways
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 2007-03-12/20:35

Inläggav GeCe » 2007-07-15/21:32

Sideways;16676 skrev:Rätta mig om jag har fel men är inte styrlager problemet på F serien till större delen orsakat av att oljebehållaren sitter i ramen uppe vid kronan? Värmen från oljan hettar upp lagret och gör att fettet tunnas ut och smörjer dåligt, varpå lagret slits ut i förtid. Har för mig att jag läste det på f650.com när jag hade en funduro.


Hur varmt då?
Omegas fetter tål hög temp utan att kallas högtemp-fett, vill minnas minst 200 grader och varmare kan det väl knappast bli? Fast de har speciella värme fetter för den som känner sig osäker också. Men värmen gör också att fettet torkar ur och det gör inte Omega fettet pga sin molekykuppbyggnad med Paraffinbaserat fett och oljor. T.ex långa smörjkanel i stora maskiner, t.ex skogsmaskiner som kan ha flera meter ledning innan smörjan når lagret och där händer det att vanliga fetter torkar och det blir stopp. det händer inte med Omegas fetter.
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-07-15/21:52

Hej
Jag åkte också på dåliga styrlager vid 2000 mila servicen.Jag inbillar mig att dom tar slut pga vår korta säsong här.Har dina blivit isärtagna och infettade varannat år?.Man kan gissa att i många andra länder så infaller 2000mil efter ca 1-2 år men här i norden så dröjer det längre med fukt och rost som resultat...
Bifogar ett klipp från FAQ´n: "Some HIGH Temperature Bearing Grease.

Doesn’t need to be BMW but MUST be High Temp. Also from the Bearing Shop.

The steering bearing problem is caused by a combination of low temperature grease AND (in many cases) inferior quality bearings. The grease you want is not just plain wheel bearing grease. Look for disk brake wheel bearing grease. It's always rated to a higher temperature. Any grease that is usable for Volvo disk brakes will be suitable.

Types of grease used by inmates:

BMW #10 grease - Richard #230

SKF LGHQ 3/0.4 which is able to go to 175 centigrade with regular re-lubrication and up to 150 centigrade otherwise. It says on the grease tube that over 120 C. heat stabilised bearings must be used. Pat #1210

Grease stability is different than the DROPPING POINT. In simple terms, the dropping point is like a melting point...the temperature at which the grease will flow by gravity. It could "drop" out of the top bearing at a low temperature, but still be a perfectly good lubricant to a much higher temperature (it has to stay put to work). The SKF grease is rated to 482F in dropping point, and also has good water resistance (important ion the bike as well). More tech data on SKF website. (Marty's (#436) comments on LGHQ3/0.4: Excellent choice.
"
//Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav GeCe » 2007-07-15/22:16

Fredrik Åkesson;16689 skrev:Hej
Jag åkte också på dåliga styrlager vid 2000 mila servicen.Jag inbillar mig att dom tar slut pga vår korta säsong här.Har dina blivit isärtagna och infettade varannat år?.Man kan gissa att i många andra länder så infaller 2000mil efter ca 1-2 år men här i norden så dröjer det längre med fukt och rost som resultat...
Bifogar ett klipp från FAQ´n: "Some HIGH Temperature Bearing Grease.

Doesn’t need to be BMW but MUST be High Temp. Also from the Bearing Shop.

The steering bearing problem is caused by a combination of low temperature grease AND (in many cases) inferior quality bearings. The grease you want is not just plain wheel bearing grease. Look for disk brake wheel bearing grease. It's always rated to a higher temperature. Any grease that is usable for Volvo disk brakes will be suitable.

Types of grease used by inmates:

BMW #10 grease - Richard #230

SKF LGHQ 3/0.4 which is able to go to 175 centigrade with regular re-lubrication and up to 150 centigrade otherwise. It says on the grease tube that over 120 C. heat stabilised bearings must be used. Pat #1210

Grease stability is different than the DROPPING POINT. In simple terms, the dropping point is like a melting point...the temperature at which the grease will flow by gravity. It could "drop" out of the top bearing at a low temperature, but still be a perfectly good lubricant to a much higher temperature (it has to stay put to work). The SKF grease is rated to 482F in dropping point, and also has good water resistance (important ion the bike as well). More tech data on SKF website. (Marty's (#436) comments on LGHQ3/0.4: Excellent choice.
"
//Fredrik



Skitsnack från krämare som vill sälja sitt. Omega är anpassat till alla klimat och står högt över allt vad alla normer säger och rekommendationer fast det har har folk väldigt svårt att förstå innan de testat. Men många är fega och törs inte prova för att de litar för blint på gammalt vedertaget som ändå inte visat sig hålla i längden. Och, jag har aldrig behövt byta någor styrlager sen jag började med Omega föe 15 år sen. Glöm det där med åksäsong och fuktigt klimat med rätt fett blir det inga proplem. Problemet är kvaliteten på fettet.
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Kan bara hålla med!

Inläggav Mimmi » 2007-07-15/23:30

Hej!

Att OMEGA-produkterna är precis så bra som GeCe skriver, det kan jag bara hålla med om! Jag har aldrig sålt något fett eller olja, däremot har jag varit storkund på sådana produkter. Åtskilliga äro de "väskedängare" som fått gå med oförrättat ärende. (läs: utkastade)
Men OMEGA-produkterna håller vad de lovar.
Jag har för mc-bruk inte så stor erfarenhet av deras fett, men just i styr/svinglager har jag använt ett Omegafett. Jag minns inte numret nu, och är inte hemma så jag kan se på tuben vad det står. Men det är i allafall rött som hallonkräm ungefär...:)
Och det har hittills visat sig så bra som det utlovas..
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Inläggav Marie » 2007-07-15/23:39

Fredrik Åkesson;16689 skrev:Hej
Jag åkte också på dåliga styrlager vid 2000 mila servicen.Jag inbillar mig att dom tar slut pga vår korta säsong här.Har dina blivit isärtagna och infettade varannat år?.Man kan gissa att i många andra länder så infaller 2000mil efter ca 1-2 år men här i norden så dröjer det längre med fukt och rost som resultat...


Konstigt... Vad jag vet så bor jag i Norden, men 2000 mil inträffar på betydligt kortare tid än 1 år (fast f-n vet ju om jag stått ut att köra så långt och så mycket med en hoj som bara har en fjärdedels motor.....;) )

Beträffande Omega smörjmedel så har jag bara positivt att säga om de produkterna, och vad avser firman Smörjteknik uppe i Vännäs så har jag också bara positiva erfarenheter. I höstas fixade de så att jag hade en Omegaprodukt jag akut behövde, på mindre än 40 tim till där jag befann mig nere i Österike!!!
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav GeCe » 2007-07-16/05:18

Okey ska göra ett sista uttalande i frågan för jag gillar inte att tjata på folk som INTE vill förstå!

Jag har som sagt inte bytit ett styrlager sedan jag började med Omega produkter OCH inte något annat lager heller på någon bil eller kärra överhuvudtaget sedan dess. Dessa fetter äter sig in i metallen och "metalliserar" ytan jämn och fin och får därför ned friktionen till ett minium. I just detta spec. fallet med hög värm kollade jag för säkerhets skull deras "Silverbibel" och det röda Omega 77-fettet har en dropppoint vid 370F och då kan man gå över till ett mer värmebeständigt fett.

VARFÖR är Omega precis så bra jag skriver och mimmi och Marie säger samma sak.

Jo. massvis med seriös forskning ligger sedan urminnes tider bakom deras framgångar. Forskningen startade en gång i tiden hos NASA i USA för att få fram bättre fetter till rymdindustrin- och krigsindustrin under andra världskriget. Man utgick från Paraffinbasolja från pennsylvennia i USA, den välkända. Den enda olja idag jag vet som kan matcha är just en annan pennsylvenia-olja, Quter-Stake som jag kör med i motorna när jag inte har till-gång till en Omega-olja. Men då byter jag istället två ggr/säsong i motorn. För en maskins hjärta, motorn ska man vara jäkligt rädd om.

En sak till: När det snacka om kvaliteter så är syntet kontra mineraloljor ofta diskussionsämnet. Glöm det när det gäller Omegas smörjmedel. Deras kvalitet står över det där med råge och har en en kvalite på mineralbas som vida överstiger det som kallas syntetkvalite. Alltså kan man säga att de har en grundkvalite i sin naturliga form som mineralolja som vida överstiger det som andra kallar syntetoljor. Man får det bästa av bägge världarna med andra ord för att uttrycka sig rätt.

Vidare: Massvis med seriös forskning ligger bakom som fortsätter oavbrutet och eftersom företaget som äger Omega-märket idag som är stationerat i Hongkong och privatägt har man samarbete med universitet över hela världen förutom sina egna laboratorier som hjälper dem med forskning. Mycket har legat i Australien eftersom första ägaren efter staten USA kom därifrån.

En nyckel till derar framgångar har varit deras val av råvara som räddats via kontrakt med spec. utvalda oljekällor mycket beroende på att den första privatägaren gifte sig med en oljesheiks (stavningen ursäkta) dotter. En annan mycket väsentlig detalj i alla deras deras smörjmedel inte minst i motoroljor är den exeptionellt höga reningsgraden. Man renar alltså oljan nästan till 100% från naturliga föroreningar som normalt finns i alla oljor. Tillsammans med den naturliga höga smörningsgraden får man en olja som håller sig renare längre en vanliga oljar och man kan fler-dubbla smörningsintervallerna många ggr. Och fett är ju olja med förtjockningmedel så det gäller även fetter.

Tips: Har man en äldre motor där man kan misstänka brända ventilstyrningar, kann-och oljeringar som kärvar och orsakar mindre tät motor som ger lägre effekt, orsakar oljeförbrukning kan man lämpligen använda Omegas motoroljerenare. Som man blandar i den gamla motoroljan och sköljer med på tomgång i 10 min. och sedan tömmer och fyller på med ny olja. Det kan göra underverk för en trött motor. Seda tack vare som jag skrev tidigare, den höga smörjfaktorn och den rena oljan får du en tätare motor som drar mindre bränsle och blir effektivare och håller motorn ren i fortsättningen. Tänk om fler använde deras oljor viken betydelse det skulle ha i miljöfrågan med längre bytesintervall av förorenad olja. För ny olja är ju inte miljöfarlig på samma sätt som en begagnad. Det är därför att folk i branchen ratar det som kallas miljöoljor som är tillverkade av växtoljor av dålig kvalitet som måst bytas ofta och som ställer till med problem också genom att de äter packnngsmaterial.

Där en en annan av Omegas styrka. Vänligheten mot allt vad tätningar i motorer och vvx lådor heter. Och har man ändå problem sedan tidigare har Omega en oljetätarsats som funkar i motorer och vvx. Man blandar några procent av den i oljan och kör med så återställs smidigheten i gummipackning ar som är kristalliserade och den återfår sin urspringliga form om den inte är mekaniskt skada förstås. Genialt till läckande vvx och motorer inte minst ventilstyrningar som kan vara ett gissel på gamla motorer.

Det är bara att testa för böveln och inte vara så djäkla rädd och försiktig. Jag vet eftersom jag jobbat i branchen och sett folks aha-reaktioner. dessutom är jag själv gammal mekaniker och jobbat mycket med maskiner och använt massvis med olika smörjmedel. Har under årens lopp gjort även många misstag med med Omegas produkter om man skaffar rätt produkt till rätt applikation blir chansen till ett lyckligt resutat betydligt större och du får en maskin som ger dig minimalt med bekymmer. Som initialt kostar en slant men som snart återbetalar sig. Som gammal fartygssmekaniker, maskinist och smörjare vet jag hur viktig renheten är vid all smörning, det skall vara rena ytor och rena oljor för lång livslängd det är därför man på fartygsmotorer använder cykloner istället för vanliga filter som håller oljorna renare och som ger lång livsläng.

Vill man använda ett värmefett skall man prova Omega 33 som har en flach-point på 600F och som aldrig droppar, som ett sista tips.
Och du Fredrik; Varför får du problem med styrlagret tror du du med BMW.s fett om det vore så bra. BMW tillverkar maskiner och inte fetter och låter sig köpas av en oljekrängare att använda just deras produkter, låt dig inte luras. Det är tillräckligt många andra som låter sig luras och det behöver inte du utsätta dig för längre nu när du vet.

Förresten har jag själv tappat förtroendet för BMW:s förträfflighet som MC och gått och köpt mig en Honda Transalp igen. En -99 i nyskick med 2000 mil på mätaren och med den kan jag lägga i femmans växel vid 50 km/h och bara glida fram utan problem. En fin motorbroms dessutom och en komfort utan like nu när jag ställt in höjden på den så jag når precis ned till backen med fötterna. Dessa cyklar med sina motorer körs många mil utan problem om man sköter oljebyterna och det sista jag hört är 30 000 mil. Och eftersom cykeln tillverkats sedan -87 ( som var min första Transalp i 6000 härliga mil ) och i princip är den samma som idag med förbättringar och sålts i massor finns också kvaliteten där. Den går sällan varm eftersom den kyls effektivt med två kylare dessutom har den ett 21 tums framhjul som ger en komfort jag saknade på dåliga vägar från Funduron. Nya transalp från -03 finns med orginal lägre sadel att få som tillval för den som har det behovet vilket tidigare har varit problem för en del, som ett sista ytterliggare tips. Dessutom finns betydligt Transalp sålda än många andra modeller vilket gör utbudet stor och lätt att hitta ett prisvärt ex. Gav 32 000 spänn för detta ex i nyskick med nya däck och nyservad. Kan man begära mer då Fundurom som var en del dyrare bara gav mig sömnproblem. Fast Funduron var charmig det lilla jag fick tillfälle att köra den men dyra mil. Men charm biter inte i längden på mig utan funktion i praktiken också, i många förhoppningsfulla mil.

Med vänliga hälsningar från en GeCe med bästa avsikter!

PS. Kom på en sak att berätta. I extrema tävlingsbilar som tex. formel 1 där man har extrema krav på oljor är det viktigt för många oljetillverkare att synas med reklam på bilarna i förhoppningen om att folk ska tro att det är ett visst märke som gäller. Det finns Motul och en massvisa andra märken med knepiga namn som vill synas och som köper sig reklam plats. Men vad man har i motorena utan att det syns i reklamen är Omega oljor som är de som stallen vet håller för påfrestningarna. Och Omega gör som princip aldrig reklam för sig, de behöver inte det eftersom de säljer ändå till de med kunskap om hur smörjmedem funkar. DS.
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-07-16/10:05

Du CeGe jag har inte påstått att BMW´s val av fett är det korrekta.Det enda jag skrev var mina teorier om varför lagren går sönder och sen ett klipp från f-650.com......Vilket man väljer är upp till var och en!!!
/FÅ
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav Marie » 2007-07-16/10:53

GeCe;16703 skrev:Och har man ändå problem sedan tidigare har Omega en oljetätarsats som funkar i motorer och vvx. Man blandar några procent av den i oljan och kör med så återställs smidigheten i gummipackning ar som är kristalliserade och den återfår sin urspringliga form om den inte är mekaniskt skada förstås. Genialt till läckande vvx och motorer inte minst ventilstyrningar som kan vara ett gissel på gamla motorer.


Japp, detta kan jag också verifiera.
Det var just Omega 917 som jag trots svindyr fraktkostnad lät sända express till Österrike (Omega har tyvärr ingen agent i det landet). Det är det enda av allt jag prövat (och det är åtskilligt), som kan hålla vevaxeltätningen på min XJ-900 tät.
Jag är övertygad om att förebyggande användning av Omega 917 i motor och växellåda skulle bespara många ägare till K1200 med längsmonterad motor både ett och flera kopplingsbyten....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Mer om fett...

Inläggav Konsument » 2007-07-16/18:09

Tackar för all information.

Årsmodell -02 har en separat oljetank, inte inbyggd i ramen som det ser ut att vara på "F-classic", placerad högt till vänster under "tankattrappen". Jag undrar jag om det är ett värmeproblem på min eller helt enkelt en kombination av bristande underhåll och fett-/lagerfabrikat...
(http://www.maxbmwmotorcycles.com/fiche/MainDiagrams.asp?mospid=47971)

Har ändå kört 4-5 år utan underhåll på den punkten (av olika orsaker).

Läste lite på "http://www.smorjteknik.se/fetter.html" (för att inte göra någon besviken ;) ) och hittade där de i fet text som tilltalar min latmask...:

"Omega 28 HI -TECH UNIVERSAL
Livstidssmörjning till +260°C, tål ”allt” utom freon
Ej brännbart, resistent mot syrgas, lösningsmedel, ammoniak,
kokande salpetersyra, natriumlut, väteperoxid, fluor etc.
Lager, Bussningar, Glidytor, Rörgängor, O-ringar
Stålverk, Flyget, Kemisk industri, Processindustri
Oförstörbart” - det stannar alltid på sin plats"

Flyget har det väl hyffsat kyligt ibland så lite MC-vinteråka ska det väl tåla, eller?

Eller "Omega 85 HÖG PRESTANDA"?
Fast kanske då tvungen att öppna upp och komplettera med något intervall, eller?
Hur ofta skulle jag bli tvungen att komplettera med nytt fett i styrlagren om jag valde "85:an"?

"Omega 95" verkar vara något för vinteråkaren såvida det har en tillräcklig funktion i låga temperaturer. Men "Omega 28" tål "allt" och det innebär även saltlake, eller?

Nu misstror jag inte SKF-försäljaren utan han verkade väldigt seriös och hjälpsam liksom FAG-säljaren. Båda tog sig tid trots att jag är en extremt pytteliten kund, just nu, i deras värld. Det SKF-säljaren var tydlig med var att inte blanda fetter av olika slag. Kan bli lite oönskade fenomen så att säga.

Har även planer på att smeta en del fett under avskraparna i framgaffeln för att skydda packboxarna.

/Olle

PS
Lite kommentarer till annan information i olika inlägg:
  • En cylinder räcker långt när vägen är grusig, krokig eller t.o.m. icke existerande... :)
  • Dakaren drar helt ok från 50 etc men som tvåcylindrig blir det så klart inte...
  • ABS, katalytisk avgasrening, tankplaceringen, utseendet och insprutningen tilltalade mig när det investerades...
  • Antal mil är inte hela sanningen. Antalet timmar, färdväg och nöjesfaktorn är viktigare för mig. Har hittills aldrig varit mentalt uttråkad på grusväg. Däremot väldigt fort uttråkad på normal svensk landsväg. (undantaget en resa med K1200RS men då hade det nog blivit dyrt om farbror blå dragit sitt lasersvärd...) Har däremot endast ett fåtal gånger blivit uttråkad på asfalt i Norge. Är nu nyfiken på Österrike etc.

DS
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav GeCe » 2007-07-17/07:52

Fredrik!

Ta inte illa upp Fredrik inget illa ment. Det är bara det att jag just nu är hög på superstarka mediciner mot min cancer och lider av överskottsenegi som på något sätt måste ut. Är ledsen om du känner dig drabbad men hoppas att mina inlägg ändå väckt någon insikt i ett kärt ämne.

Olle!

Det var inte min mening att raljera över en-cylindsriska maskiner som jag inte har något emot, tvärtom. Men om du läst någon av mina tidigare inlägg skall du finna att jag nyligen haft en väldigt otur med en Funduro jag tvingades lämna tillbaks pga av växellådebekymmer.

Sen tycker jag att istället för att du ska fundera på vad för fett du ska använda tala med firman Smörjteknink direkt istället, för det är superviktigt att det blir rätt om det ska funka långsiktigt.

Ring och tala med Janne Mild t.ex på smörjteknik alt. Tommy Lind vilken som nu eller någon annan som finns tillgänglig i semstertider så är jag säker på att du får ett bra besked. Kom ihåg att de normalt har stora förpackningar men säg som det är och be att få köpa några "provtuber". Deras sortiment kan finnas hos div. tillbehörshandlare som t.ex mekonomen men då har de normalt bara de vanligast förkommande sorterna och då som regel till bilar. Sådana här special saker köper du nog bäst och billigast hos Smörjteknik direkt med proffsig rådgivning du inte kan få någon annanstans.

Lycka till och hoppas du inte tagit illa upp av mina skriverier.
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Tack!

Inläggav Konsument » 2007-07-17/12:28

GeCe;16796 skrev:1) ...växellådebekymmer.
2) ...tagit illa upp...


  1. Aha, det var du som råkade ut för en kugghjulsflisa. Jag hade också blivit besviken då. Vilket jag blivit ett antal gånger efter att haft olika hojar inlämnade på anonyma "märkesverkstäder". Inslängt, men inte fastsatt, luftfilter... Polygrip- och skruvstädsmärken på framgaffel... sabbade gängor i bakhjulsinfästning... ej ansluten batteriluftningsslang... etc.
  2. Absolut inte tagit illa upp! Tvärtom varit tacksam för alla synvinklar från andras erfarenheter. Hade t.ex. ingen aning om att F-classic hade oljebehållaren i ramen. Undrar just hur Buell löst det med oljan i svingen och de lager där i närheten.
  3. Något som jag finner lite underligt är varför inte seriösa MC-tillverkare satsar på "rätta" lager/smörj-kombinationer redan i tillverkningen. Fast det är klart CTC är en tillverkare som jag totalt bojkottat sedan deras hantering av "CTC Master 104". Måste varit världens sämsta konstruktion/materialval inom det området... så det är väl lite fort men fel inom många branscher. Och inom en del är det väl satt i system/accepterat.


Fortsätt att vara engagerad till glädje för oss som inte var alltför lysande i kemin i allmänhet... :o

För övrigt... "Den friske har många önskningar. Den sjuke bara en!"
Hoppas att det faller väl ut för dig utan en alltför obehaglig resa.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav GeCe » 2007-07-17/12:50

Olle: Tack för dina medkännande ord i min olycka. Och det är sant det finns en sak man önskar högre än något annat.

Citat:
"Något som jag finner lite underligt är varför inte seriösa MC-tillverkare satsar på "rätta" lager/smörj-kombinationer redan i tillverkningen. Fast det är klart CTC är en tillverkare som jag totalt bojkottat sedan deras hantering av "CTC Master 104". Måste varit världens sämsta konstruktion/materialval inom det området... så det är väl lite fort men fel inom många branscher. Och inom en del är det väl satt i system/accepterat."



Ja du, det är en bra fråga rent generelt som inte bara gäller MC-tillverkare utan alla som tillverkar något med underhållsbehov. Den enklaste förklaringen är väl att en skicklig olje-krämare sålt in sig hos resp. tillverkare mot fagra löften och bra priser som inte handlar om kvalitet.

Det är en attityd man möter som försäljare av smörjmedel, att för en verkstad lönar sig inte kvalitet. Då får man ju inget att reparera ju! Det är nog den bistra sanningen.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

SKF LGWA 2/0.2 "-High load-" inhandlat...

Inläggav Konsument » 2007-07-19/18:22

... och kommer att användas på min F-"icke classic" årsmodell 2002 såvida det inte hittas lämpligare Omega-alternativ innan lagerbytet. :)

Hörde en kommentar om att att vissa Omega-fetter är extremt "långtrådiga" och därför inte lämpliga i alla applikationer eftersom det (kan?) medför varmgång i lagret. Så ett samtal med proffs om var man tänker använda olika produkter är nog en god grundregel...:cool:

På den behändiga "LGWA 2/0.2"-tuben står det bl.a. "... EP-verkan... ...periodiska temperaturer upp till 220 grader C. Utomordentligt bra rostskydd och vattenbeständighet. ...lithiumkomplextvål/mineralolja. ... -30/+140 grader C". (Men efter att nu läst temperaturområden på http://www.mapro.skf.com/products_s/lub_selec.htm så börjar jag att undra över "M till M" :confused: Hoppas det ska vara "L-H"...)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav GeCe » 2007-07-19/20:18

Citat:
Hörde en kommentar om att att vissa Omega-fetter är extremt "långtrådiga" och därför inte lämpliga i alla applikationer eftersom det (kan?) medför varmgång i lagret. Så ett samtal med proffs om var man tänker använda olika produkter är nog en god grundregel... Slut citat.


Man ska inte tro allt man hör. Det här var det värsta skitsnack jag hört på länge.
Långtrådiga........det kan man kanske kalla dem om man vill men med en molekylsammansättning som gör att fettet håller ihop och stannar där det ska vara. Smörjer man ett lager vill man ju att fettet stannar på plats och det gör Omega-fetterna och är kända för det. Förmågan fettet har att hålla ihop gör också att fetter tätar mot intrång utifrån från föroreningar fukt och annat smuts. Och torkar inte på så vis ur och blir torra som andra fetter blir med tiden. En Omega olja kan stå i åratal i en öppen behållare utan att torka ut. Har sett detta fenomen med egna ögon hos kunder som ställt undan en skvätt som blivit över.

Varmgång........det var det sämsta jag hört på länge. Tvärtom leder Omega- fetterna värmen bättre än de flesta andra fetter.

Förresten vad väntar du dig för varmgång i styrlagret på din GS den har ju inte oljebehållaren i ramen som F Classic idiotiska konstruktion

Jag vet inte vad det är för amatör du har snackat med men en duktig säljare verkar han vara som lurat dig ordentligt.
Och då vet jag samtidigt vad mina skriverier här och vad jag försökt berättat vara värt.

Och du! Omegas storsäljare chassifettet Omega 77, det röda. Det finns många kopior men Omegas är orginalet som ingen annan kan leva upp till. Det är bla skogsentrepenörernas, åkarnas och alla med maskiner med tunga belastningars favorit. Lantbruksmaskiner hos bönder grävmaskinister osv. osv.
Jag hade ett pappaersbruk på mitt distrikt som var saliga över detta fantastiska fett som hade sparat miljoner åt dem i underhållskostnader och bibehållen produktion.
Nu blev jag besviken på dig.

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Marie » 2007-07-19/22:16

Ja varmgång i styrlagret har nog inte ens de värsta BKK-virtuoserna här på forumet lyckats åstadkomma.... :D
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Inläggav Albert » 2007-07-22/20:08

Omega 77, men...
Omega 57 är specialanpassat för lager.
Tyvärr finns här en liten hake... 77:an är blandbar med andra fetter, men det är inte 57:an.

Varför Omega 77 eller 57 ?
* De skapar sin egen "packbox" - håller verkligen tätt!
* 77 användningsområde; -7 till 149'C. Tål 188'C ned till -12.
* 57 användningsområde; -7 till 204'C. Tål 246'C ned till -12.
* 99 är -inte- ett lagerfett; det är ett gängsmörjmedel/skärmedel - perfekt till tändstiften, men fungerar perfekt i samtliga lås (från 9-tillhållare till alla bil o mc lås jag har); doppar man spetsen på metallborren går det lätt att borra rostfritt -:)

Jag har använt 77an över allt i över 10 års tid - inte ens motorupphängningsaxlarna fastnar av salt o sörja av vinterköringen - inget annat fett som jag provat lyckas med det konststycket! Tipsen om 77:an fick jag från FMCK-Sthlm, Enduro Gruppen - inget annat fett höll måtten (tätt och smörja) i lagren var deras åsikt; en åsikt jag delar idag.

Fetten klarar både högre och lägre temp än vad omega angett som arbetsområde; inget annat fett som jag provat klarar vinterkörningen (punkt).

OBS!!!
Eftersom det tydligen finns ett värmproblem vid styrlagren på Dakaren - rådet måste då bli; nya lager - tvätta ren dem(!) - fyll dem med Omega 57.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav GeCe » 2007-07-23/02:14

Albert;17116 skrev:Omega 77, men...
Omega 57 är specialanpassat för lager.
Tyvärr finns här en liten hake... 77:an är blandbar med andra fetter, men det är inte 57:an.

Varför Omega 77 eller 57 ?
* De skapar sin egen "packbox" - håller verkligen tätt!
* 77 användningsområde; -7 till 149'C. Tål 188'C ned till -12.
* 57 användningsområde; -7 till 204'C. Tål 246'C ned till -12.
* 99 är -inte- ett lagerfett; det är ett gängsmörjmedel/skärmedel - perfekt till tändstiften, men fungerar perfekt i samtliga lås (från 9-tillhållare till alla bil o mc lås jag har); doppar man spetsen på metallborren går det lätt att borra rostfritt -:)

Jag har använt 77an över allt i över 10 års tid - inte ens motorupphängningsaxlarna fastnar av salt o sörja av vinterköringen - inget annat fett som jag provat lyckas med det konststycket! Tipsen om 77:an fick jag från FMCK-Sthlm, Enduro Gruppen - inget annat fett höll måtten (tätt och smörja) i lagren var deras åsikt; en åsikt jag delar idag.

Fetten klarar både högre och lägre temp än vad omega angett som arbetsområde; inget annat fett som jag provat klarar vinterkörningen (punkt).

OBS!!!
Eftersom det tydligen finns ett värmproblem vid styrlagren på Dakaren - rådet måste då bli; nya lager - tvätta ren dem(!) - fyll dem med Omega 57.



Tack Albert!

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Tack Albert " och som ... läser bibeln..." :-)

Inläggav Konsument » 2007-07-24/11:45

Tackar Albert för klargörande om lägre temperaturer! Har tillbringat en och annan stund med FMCK'are/MC258 och när de maskinerna rör på sig så är det gärna lite kylslaget så att säga. Fast de går inte så många mil men timmarna är fler eftersom det är en "våga vägra väg"-klubb... :)

Sedan blir jag lite trött med att blanda ihop mina fettbehov NU med vad som är levererbart tidigast om några veckor samt att blanda ihop GS-styrlager-fettsbehov med "...vissa Omega-fetter är extremt "långtrådiga" och därför inte lämpliga i alla applikationer...". Klart som <kraftuttryck> att jag inte vrider styret lika snabbt som något lager i t.ex. ett turboaggregat... :mad: Sedan kan det väl hända att det var en väldigt tokig jämförelse med tanke på värmen i ett turboaggregat...

Nåväl, omega (t.ex. 77) kommer jag att använda om det finns tillgängligt. Annars blir det SKF-varianten. För jag inbillar mig att det är bättre att använda det som finns än att långtidparkera hojen p.g.a. fettbrist. ;)
Och eftersom 77'an verkar vara blandbart med allt så kan jag väl byta det mesta fettet när det är dags att bättra på eventuell undermålig smörja...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav Konsument » 2007-07-24/11:54

Albert;17116 skrev:OBS!!!
Eftersom det tydligen finns ett värmproblem vid styrlagren på Dakaren - rådet måste då bli; nya lager - tvätta ren dem(!) - fyll dem med Omega 57.


Nix, inget värmeproblem på Dakaren årsmodell 2002. Däremot på Funduro "Classic"!

Så jag tänker prova med 77 (om jag nu hittar det någonstans) både i styrlagret och som extra skräpsamlare i framgaffeln och på alla andra möjliga/omöjliga ställen... så får vi se vad som händer...

Få se nu..... Omega-3 för hjärtat, Omega-7 för slemhinnor i ögon, mun (inkl tandkött) och underliv(kvinnor mest kanske ;) ) och så då Omega-77 för hojen! :D
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Art nr SKF

Inläggav connito » 2007-07-24/17:27

Hej.
Jag har kollat med SKF och artikel nr. för styrlager, både övre och undre, är 30205 J2/Q och kostar 285 kr/st ink moms.
Det fett som SKF rekommenderar är SKF LGWA 2/0,2 och håller inom -30/+140°C (kort tid upp till +220°C). Fettet har "utomordentligt bra rostskydd och vattenbeständighet" enligt SKF.

Priset för lager hos BMW är ca 750:- för två styrlager.

Nu ska jag ut och montera mina nya lager.

//Conny
connito
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-07-24/17:24

Nu har det hänt...

Inläggav Konsument » 2007-07-28/08:15

Nu har jag plockat plast och bankat lager... ;)
Verkade bli bra. Frysboxtricket för lagerbanan fungerade galant.

Eftersom jag inte hittade någon semesteröppen leverantör av "Omega -77" så blev det SKF-varianten. Så varje eller varannat år så får jag väl kolla upp fettmängd och så. Vill minnas att det stod något om att SKF-fettet inte var optimalt för vertikal montering men... minnet... bäst att kolla då och då antar jag.

För min GS -02 satt det som original "FAG 320/28 X".
De ersattes med "SKF 320/28 X/Q".

Åtdragringsmomentet blev enligt principen, så mycket jag orkade med handkraft och därefter ca 60-90 grader till med verktygshjälp.
(Dvs inte BMWs rekommendation om 25 Nm och därefter 60 graders släpp.)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav GeCe » 2007-07-28/20:46

(((( o ))));17319 skrev:Nu har jag plockat plast och bankat lager... ;)
Verkade bli bra. Frysboxtricket för lagerbanan fungerade galant.

Eftersom jag inte hittade någon semesteröppen leverantör av "Omega -77" så blev det SKF-varianten. Så varje eller varannat år så får jag väl kolla upp fettmängd och så. Vill minnas att det stod något om att SKF-fettet inte var optimalt för vertikal montering men... minnet... bäst att kolla då och då antar jag.

För min GS -02 satt det som original "FAG 320/28 X".
De ersattes med "SKF 320/28 X/Q".

Åtdragringsmomentet blev enligt principen, så mycket jag orkade med handkraft och därefter ca 60-90 grader till med verktygshjälp.
(Dvs inte BMWs rekommendation om 25 Nm och därefter 60 graders släpp.)



Ja, Omegas produkter, spec. fett är inte någonting som är så lätt att köpa över disk någonstans. Hittar du någonting så är det som regel någonting ur deras speialsortiment som motoroljetillsats, motorsköljmedel, packningskydd, kylartätning ( korken ) bränsletillsatser etc. hos någon biltillbehörsfirma som Mekonomen t.ex.

Annars har Smörjteknink som säljer Omegas produkter bra service per telefon och du har beställda varor hos dig efter en till två dager. Telenummer 0935-51500 i Vännäs.
http://www.smorjteknik.se

Mvh
GeCe
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

Inläggav Konsument » 2007-07-28/22:27

GeCe;17358 skrev:... Annars har Smörjteknink som säljer Omegas produkter bra service per telefon och du har beställda varor hos dig efter en till två dager. Telenummer 0935-51500 i Vännäs.
http://www.smorjteknik.se


Jodå, jag har ringt dit för någon vecka sedan men de två som skulle kunna hjälpa mig hade semester. Så det verkade lite hopplöst att få det ordnat i juli. Men försökte gjorde jag verkligen. Ska dock skaffa hem så att det finns tillhands till nästa servicetillfälle. Vilket kanske kommer tidigare än önskvärt... Hemska tanke... ;)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav Albert » 2007-07-29/07:36

Smörjteknik böt ägare 1/7.
HQ flyttar från Vännäs till Gävle (?).
Återgförsäljare ss Meconomen, hydraulfirmor m.fl. har säkert lite på hyllan hemma / i lager.
Sök på Magna Industrial Inc., Hong Kong, Omega Division, återförsäljare finns i våra grannländer. Omega Lubrication har jag för mig att man också kan söka på och få fram ÅF.

Problemet var värmen pga oljetanken eller ?
Ledsen - men om det är så illa som beskrivet så är SKF fettet, om det inte är anpassat för hög tempreatur och extra klistrigt, bortkastat då det kommer att blir flytande och helt sonika rinna ur lagret -:(

Har du beskrivit värmeproblemet för din kullager leverantör ?
Är det Momentum du köpt lagret hos ?
De bör kunna plocka fram ett alternativ åt dig som rädda säsongen - räkna dock med att fetta om lagren redan till hösten/vinter-vilan.
Kör Försiktigt!
BMW_MC_Boxer_Sverige yahoo
Albert
Användarvisningsbild
Albert
 
Inlägg: 1025
Blev medlem: 1991-01-17/01:00

Inläggav GeCe » 2007-07-29/08:53

Albert;17374 skrev:Smörjteknik böt ägare 1/7.
HQ flyttar från Vännäs till Gävle (?).
Återgförsäljare ss Meconomen, hydraulfirmor m.fl. har säkert lite på hyllan hemma / i lager.
Sök på Magna Industrial Inc., Hong Kong, Omega Division, återförsäljare finns i våra grannländer. Omega Lubrication har jag för mig att man också kan söka på och få fram ÅF.

Problemet var värmen pga oljetanken eller ?
Ledsen - men om det är så illa som beskrivet så är SKF fettet, om det inte är anpassat för hög tempreatur och extra klistrigt, bortkastat då det kommer att blir flytande och helt sonika rinna ur lagret -:(

Har du beskrivit värmeproblemet för din kullager leverantör ?
Är det Momentum du köpt lagret hos ?
De bör kunna plocka fram ett alternativ åt dig som rädda säsongen - räkna dock med att fetta om lagren redan till hösten/vinter-vilan.



Smörjteknik har inte bytit ägare men ägarbilden har blivit något förändrad då ett par delägare sålt sina andelar så det idag är färre ägare. Och flytten beror på att man tjänar tid genom att komma närmare kunderna och kan göra snabbare leveranser helt enkelt.
GeCe
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2007-04-16/13:30

"F-classic" kontra "F GS"

Inläggav Konsument » 2007-07-29/11:19

Albert;17374 skrev:... hydraulfirmor ... Magna Industrial Inc., Hong Kong, Omega Division ... Omega Lubrication ...

Problemet var värmen pga oljetanken eller ? ...


Tack för tipsen Albert! Jag är lite osäker på om det var riktat till mig eller någon annan i tråden så när jag nu är skyldig till tråden så...

Min GS årsmodell 2002 har separat monterad oljebehållare, i plastmaterial, under det som ser ut som en bensintank på en konventionellt byggd motorcykel. Bör innebära att värmeproblemen pga oljetanken är kraftigt reducerade.

F-classic tycks ha oljebehållaren integrerad i ramen och delar "plåt" med styrlagrens rullbanor och därmed risk/faktum för värmeproblem i samband med smörjningen av lagren.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron