(((( o ))));16673 skrev:Pratade styrlager med en lokal lagerfirma i Karlstad och kom fram till att jag kan/bör byta till "SKF 320/28 X/Q" (28x52x16 mm) till min "Dakar -02". Beställde det. (2200 mil, inget glapp men tydligt mittläge)
Dvs inte samma som den lite äldre F-serien som borde haft "SKF 30205M" (om jag läst rätt på nätet...)
Sedan var det smörjmedel. Har läst en massa tips på nätet om "högtemperaturs"-fett men ingen motivering till varför. Någon som kan förklara varför det ska vara just högtemp?
Lagerspecialisten jag pratade med tyckte nog att smörjmedlet "LGEP2" som är 110 gradigt och med högtrycksegenskaper och motståndskraftigt mot väta verkade mer passande. Argument för eller emot den åsikten?
(Åsikten grundad på information från mig...)
Och ja, jag vill gärna slippa byta lager igen omkring 4400 mil...
Sideways;16676 skrev:Rätta mig om jag har fel men är inte styrlager problemet på F serien till större delen orsakat av att oljebehållaren sitter i ramen uppe vid kronan? Värmen från oljan hettar upp lagret och gör att fettet tunnas ut och smörjer dåligt, varpå lagret slits ut i förtid. Har för mig att jag läste det på f650.com när jag hade en funduro.
Fredrik Åkesson;16689 skrev:Hej
Jag åkte också på dåliga styrlager vid 2000 mila servicen.Jag inbillar mig att dom tar slut pga vår korta säsong här.Har dina blivit isärtagna och infettade varannat år?.Man kan gissa att i många andra länder så infaller 2000mil efter ca 1-2 år men här i norden så dröjer det längre med fukt och rost som resultat...
Bifogar ett klipp från FAQ´n: "Some HIGH Temperature Bearing Grease.
Doesn’t need to be BMW but MUST be High Temp. Also from the Bearing Shop.
The steering bearing problem is caused by a combination of low temperature grease AND (in many cases) inferior quality bearings. The grease you want is not just plain wheel bearing grease. Look for disk brake wheel bearing grease. It's always rated to a higher temperature. Any grease that is usable for Volvo disk brakes will be suitable.
Types of grease used by inmates:
BMW #10 grease - Richard #230
SKF LGHQ 3/0.4 which is able to go to 175 centigrade with regular re-lubrication and up to 150 centigrade otherwise. It says on the grease tube that over 120 C. heat stabilised bearings must be used. Pat #1210
Grease stability is different than the DROPPING POINT. In simple terms, the dropping point is like a melting point...the temperature at which the grease will flow by gravity. It could "drop" out of the top bearing at a low temperature, but still be a perfectly good lubricant to a much higher temperature (it has to stay put to work). The SKF grease is rated to 482F in dropping point, and also has good water resistance (important ion the bike as well). More tech data on SKF website. (Marty's (#436) comments on LGHQ3/0.4: Excellent choice.
"
//Fredrik
Fredrik Åkesson;16689 skrev:Hej
Jag åkte också på dåliga styrlager vid 2000 mila servicen.Jag inbillar mig att dom tar slut pga vår korta säsong här.Har dina blivit isärtagna och infettade varannat år?.Man kan gissa att i många andra länder så infaller 2000mil efter ca 1-2 år men här i norden så dröjer det längre med fukt och rost som resultat...
GeCe;16703 skrev:Och har man ändå problem sedan tidigare har Omega en oljetätarsats som funkar i motorer och vvx. Man blandar några procent av den i oljan och kör med så återställs smidigheten i gummipackning ar som är kristalliserade och den återfår sin urspringliga form om den inte är mekaniskt skada förstås. Genialt till läckande vvx och motorer inte minst ventilstyrningar som kan vara ett gissel på gamla motorer.
GeCe;16796 skrev:1) ...växellådebekymmer.
2) ...tagit illa upp...
Albert;17116 skrev:Omega 77, men...
Omega 57 är specialanpassat för lager.
Tyvärr finns här en liten hake... 77:an är blandbar med andra fetter, men det är inte 57:an.
Varför Omega 77 eller 57 ?
* De skapar sin egen "packbox" - håller verkligen tätt!
* 77 användningsområde; -7 till 149'C. Tål 188'C ned till -12.
* 57 användningsområde; -7 till 204'C. Tål 246'C ned till -12.
* 99 är -inte- ett lagerfett; det är ett gängsmörjmedel/skärmedel - perfekt till tändstiften, men fungerar perfekt i samtliga lås (från 9-tillhållare till alla bil o mc lås jag har); doppar man spetsen på metallborren går det lätt att borra rostfritt -:)
Jag har använt 77an över allt i över 10 års tid - inte ens motorupphängningsaxlarna fastnar av salt o sörja av vinterköringen - inget annat fett som jag provat lyckas med det konststycket! Tipsen om 77:an fick jag från FMCK-Sthlm, Enduro Gruppen - inget annat fett höll måtten (tätt och smörja) i lagren var deras åsikt; en åsikt jag delar idag.
Fetten klarar både högre och lägre temp än vad omega angett som arbetsområde; inget annat fett som jag provat klarar vinterkörningen (punkt).
OBS!!!
Eftersom det tydligen finns ett värmproblem vid styrlagren på Dakaren - rådet måste då bli; nya lager - tvätta ren dem(!) - fyll dem med Omega 57.
Albert;17116 skrev:OBS!!!
Eftersom det tydligen finns ett värmproblem vid styrlagren på Dakaren - rådet måste då bli; nya lager - tvätta ren dem(!) - fyll dem med Omega 57.
(((( o ))));17319 skrev:Nu har jag plockat plast och bankat lager...
Verkade bli bra. Frysboxtricket för lagerbanan fungerade galant.
Eftersom jag inte hittade någon semesteröppen leverantör av "Omega -77" så blev det SKF-varianten. Så varje eller varannat år så får jag väl kolla upp fettmängd och så. Vill minnas att det stod något om att SKF-fettet inte var optimalt för vertikal montering men... minnet... bäst att kolla då och då antar jag.
För min GS -02 satt det som original "FAG 320/28 X".
De ersattes med "SKF 320/28 X/Q".
Åtdragringsmomentet blev enligt principen, så mycket jag orkade med handkraft och därefter ca 60-90 grader till med verktygshjälp.
(Dvs inte BMWs rekommendation om 25 Nm och därefter 60 graders släpp.)
GeCe;17358 skrev:... Annars har Smörjteknink som säljer Omegas produkter bra service per telefon och du har beställda varor hos dig efter en till två dager. Telenummer 0935-51500 i Vännäs.
http://www.smorjteknik.se
Albert;17374 skrev:Smörjteknik böt ägare 1/7.
HQ flyttar från Vännäs till Gävle (?).
Återgförsäljare ss Meconomen, hydraulfirmor m.fl. har säkert lite på hyllan hemma / i lager.
Sök på Magna Industrial Inc., Hong Kong, Omega Division, återförsäljare finns i våra grannländer. Omega Lubrication har jag för mig att man också kan söka på och få fram ÅF.
Problemet var värmen pga oljetanken eller ?
Ledsen - men om det är så illa som beskrivet så är SKF fettet, om det inte är anpassat för hög tempreatur och extra klistrigt, bortkastat då det kommer att blir flytande och helt sonika rinna ur lagret -:(
Har du beskrivit värmeproblemet för din kullager leverantör ?
Är det Momentum du köpt lagret hos ?
De bör kunna plocka fram ett alternativ åt dig som rädda säsongen - räkna dock med att fetta om lagren redan till hösten/vinter-vilan.
Albert;17374 skrev:... hydraulfirmor ... Magna Industrial Inc., Hong Kong, Omega Division ... Omega Lubrication ...
Problemet var värmen pga oljetanken eller ? ...
Återgå till F, C & G encylindriga
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst