Däckstryck Metzler Karoo

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Däckstryck Metzler Karoo

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-07-30/17:08

Hallå

Imorn far jag och en kompis iväg på en grustripp på en vecka.Idag har jag lagt på ett par beggade Metzler karoo men hur myvket luft ska man ha i dom.I tourance däcken kör jag med 2,5 kilo ska det vara lika i nabbedäcken?
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav runeo » 2007-07-30/18:02

Fredrik Åkesson;17480 skrev:Hallå

Imorn far jag och en kompis iväg på en grustripp på en vecka.Idag har jag lagt på ett par beggade Metzler karoo men hur myvket luft ska man ha i dom.I tourance däcken kör jag med 2,5 kilo ska det vara lika i nabbedäcken?
Fredrik


Hej

Min uppfattning är att ditt väggrepp på grus är väldigt beroende av hur dina däck fjädrar och är följsamma mot underlaget. Vet inte om du kör slang eller slanglöst, men jag kör T63 med slang, i fälg för slanglöst däck, på min HP2.

Jag har inte kört med mindre än 1.5 Kg än, men jag tror att den skall tåla ner till 1 Kg fram och 1,2 till 1,5 Kg bak utan att jag får problem.

Dock bör du väl begränsa hastigheten på asfalt, under längre tid, med så lågt tryck.

Har 1 kg fram och 1,1 Kg bak på min wr450.

Se också till att justera fjädringen för mer följsamhet än du använder på asfalt. På grus och traktorväg, ska ju fjädring och däck hantera underlag med mycket tätare mellan stötarna, guppen och "bulorna" än på asfalt.

http://1231.com/chilifries/F650%20Tire%20Opinions%20FAQ.htm
http://faq.f650.com/FMainIndex/Wheels.htm

Testa och lycka till, lufttrycket är viktigt.
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-07-30/18:30

Du menar alltså att man ska skruva ner preloaden? Saken är den att vi kommer att bli tvugna att köra ett antal mil på asfalt.Första dagen blir det 30 mil E18 :( men efter det så hoppas vi på 99% grus...Det kommer dock att bli en hel del last.Har precis lastat i alulådorna det kommer bli tungt.Tält,mat,sovsäck osv för en vecka ska med...
Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37

Inläggav runeo » 2007-07-30/18:46

Fredrik Åkesson;17485 skrev:Du menar alltså att man ska skruva ner preloaden? Saken är den att vi kommer att bli tvugna att köra ett antal mil på asfalt.Första dagen blir det 30 mil E18 :( men efter det så hoppas vi på 99% grus...Det kommer dock att bli en hel del last.Har precis lastat i alulådorna det kommer bli tungt.Tält,mat,sovsäck osv för en vecka ska med...
Fredrik


Nix! :)

Preload är ju anpassningen till din och packningens vikt. Jag tänker på kompression och returdämpning. Kanske saknas på F650, precis som på R1200GS(A). Desto viktigare blir det ju att ta vara på fjädring och följsamhet i däcken.

Kör förbi (ja stanna fill alltså) på jula och köp deras 99:- 12 volts kompressor. Kan kläs av ganska ordentligt.
http://www.jula.se/Butik/default.asp?OrderId=817327058&url=docs/produkt.asp?pf_id=SE-600278&dept_id=SE-604

hälsar
/Rune
SH300i
K1600 GTL
SR400 -82
18S-55
G3LSC-55,G80CS-66
Användarvisningsbild
runeo
 
Inlägg: 628
Blev medlem: 2004-07-09/01:00

Ack Värmeland du sköna...?

Inläggav Konsument » 2007-07-30/22:35

Fredrik Åkesson;17485 skrev: ... Första dagen blir det 30 mil E18 :( ...
Hmmm, det doftar Värmland det! Jag skar, bl.a, igenom Glaskogen idag på en dryg 35-mila tur. Men jag kör på TKC80 så jag behöver aldrig bry mig om underlaget. ;)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Inläggav Fredrik Åkesson » 2007-07-31/08:44

nja nästan värmland iaf :D .Kolla http://www.detritus.se
Hör och häpna men jag skickade ett mail till Metzler i England igår kväll.Nu kom svaret! Bra service måste jag säga

Subject: RE: Preasure Karoo
>Date: Tue, 31 Jul 2007 08:59:12 +0100
>
>Dear Mr Ã…kesson,
>
>Thanks for your enquiry.
>
>For the front tyre 2.1bar (30psi)
>For the rear tyre 2.3bar (34psi)
>
>Kind Regards,
>
>
> >Jim Worland
> >Product Manager
>Metzeler Moto UK

Fredrik
Användarvisningsbild
Fredrik Åkesson
 
Inlägg: 861
Blev medlem: 2006-04-07/21:37


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst