Ryckningar vid jämn fart

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ryckningar vid jämn fart

Inläggav conny » 2007-09-03/20:05

Är det någon som har problem med att F650xx med brännsleinsprutning, hojen rycker vid jämn fart, tex. vid 90-110 Km/h?

Min gör det och det är störande vid längre transporter, hur är det med nya F650xx. vilka spridare har de och vilka program versioner har de som inte rycker enligt beskrivningen i början?

Kör numera på 98 oktan som rekommenderas av BMW handlar'n, det hjälper något men inte för tändningsmissar.... Vill inte lämna hojen tillverkstad, abstinensen är olidlig:cool:
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Inläggav Mighty Mike » 2007-09-07/23:01

jo de är enkelt på ett sett.
jag ha en -00 och jag lämnade in den för uppdatering av motorstyrdonet
och det bjuder bmw på.
det är en sk auktion som ska göras.
jag har en med enkelt stift. dom med 2 är mer sällsynt att dom rycker enligt meken jag pratade me.
jag kör på helt vanlig 95 oktan. och det har fungerat perfekt de 1000 mil jag ha kört i sommar.
Mighty Mike
 
Inlägg: 19
Blev medlem: 2007-02-15/21:14

F650CS, ryckig gång kan bero på batteriet

Inläggav sparrow » 2007-09-09/20:57

Jag hade stora problem med ryckig gång på min F650 Scarver, årsmodell 2002. Märktes speciellt upp till kanske 4000 varv på motorn.

Upptäckte att en cell i batteriet var nästan torr och bytte till nytt batteri. Hojen blev som ny och nu återstår endast lite ryckighet då och då mellan 1500 och 2000 varv. Innan var hojen nästan okörbar vid jämn gas i de lägre varvtalsregistret!

Provade i kväll också att byta till ett annat tändstift (NGK DPR8EIX-9) med spetsen längre ner i förbränningskammaren, efter tips på http://www.f650.co.uk.
Får se om det tar bort den sista ryckigheten:)
Användarvisningsbild
sparrow
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2007-06-12/21:12

F650 Funduro ryckig gång

Inläggav Lars Levén » 2007-09-09/21:56

Möjligen OT men kan vara bra info för ägare av äldre F650?
Jag hade ryckig gång på min hoj, tjuvstopp och ibland startsvårigheter. "Vanlig" rengöring av förgasarna hjälpte inte men när jag tvättat dem i en ultraljudstvätt så blev hojen kurerad!
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Inläggav sparrow » 2007-09-10/10:32

sparrow;19925 skrev:Provade i kväll också att byta till ett annat tändstift (NGK DPR8EIX-9) med spetsen längre ner i förbränningskammaren, efter tips på http://www.f650.co.uk.
Får se om det tar bort den sista ryckigheten:)


Kan meddela att hojen efter första turen på 3 mil till jobbet går som en dröm med det nya tändstiftet! Märker inga tendenser alls till ryckighet och motorn känns stabil från 1500 varv. Raporterar mer om några fler mil. Kan ju hända att detta var en "bra dag" för hojen*s*
Användarvisningsbild
sparrow
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2007-06-12/21:12

Inläggav conny » 2007-10-30/21:06

Jaha? Hur fick du det dator updaterad utan kostnad?
Se tråden och hur jag spyr över BMW's service policy!
http://forum.bmw-mc-klubben.se/showthread.php?t=859

Problemet är kvar men minskar drastiskt när man kör på 98 oktan istället för 95 oktan. Misstänker att updateringen inte ställde om tändläget tillräckligt! Men F:en vibrerar mindre nu när den passerat 2300 mil. Så med 98 i tanken eller Shells nya så går det nästan som på räls.

Och jag spyr ff på BMW's obefinliga närvaro och rekommenderar ingen numera att köpa BMW's hojar när man inte vill ta tag i hojar som inte fungrerar som de skall från fabrbrik.

Urk....
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Rätt startprocedur oc tändstift, samt fräscht batteri botar

Inläggav sparrow » 2007-11-11/17:22

Scarvern står nu i garaget för vintern. Kan konstatera att det nya batteriet och extended tip-tändstift var lösningen på ryckig gång för mig.
Plus att förstås alltid starta med rätt startprocedur:

1. Slå på tändningen och vänta tills den röda lampan längst till höger slocknat
2. Tryck in startknappen och släpp den först ett par sekunder efter det att motorn startat
3. Om startproceduren avbryts eller blir fel, eller motorn slås av - vänta omkring 10 sekunder innan nytt startförsök

Startproceduren är den som BMW själva rekomenderar för F650 med insprutning.
Användarvisningsbild
sparrow
 
Inlägg: 54
Blev medlem: 2007-06-12/21:12

Ryckningar

Inläggav tommykn » 2008-01-21/22:51

Jag hade under åren 2000-2007 en BMW F650GS -00, som inledningsvis led av "okultiverad" motorgång. Det yttrade sig som dåliga lågfartsegenskaper med farliga och omotiverade tjuvstopp samt ojämn gång vid konstant fart.

Detta åtgärdades i flera steg, till att börja med två (kostnadsfria) uppgraderingar av motorstyrningen, där det tog skruv först efter uppgradering nummer två. Tändstiftsbytet till NGK DPR8EA-9 med utskjutande mittelektrod, s.k. projected tip, förbättrade motorgången ytterligare och den var en dröm att köra - den drog som ett djur på alla varvtal. Det finns de som rapporterar liknande erfarenheter av Iridiumvarianten NGK DPR8EIX-9, vilken dessutom har längre livslängd. Ett antal ägare fick även byta insprutningsmunstycke för att komma "hela vägen".

Man hittar åtskilligt skrivet på nätet om detta fenomen, om man söker på "surging" eller "Konstantfahrrückeln" alternativt "KFR", beroende på vilket språk man föredrar. Se t.ex. Custom fixes for surging and stalling på http://faq.f650.com/GSFAQs/custom_fixes_for_s_and_s.htm där bl.a. tändstiften avhandlas, under Projected tip spark plugs.

Trist - men fullt åtgärdbart :)

(Men som jag utbrister i en annan tråd - "vad är det för fel att göra rätt från början?" :mad:)
Senast redigerad av Anonymus 2008-05-09/19:48, redigerad totalt 1 gång.
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Inläggav conny » 2008-01-27/17:33

tommykn;27924 skrev:Jag hade under åren 2000-2007 en BMW F650GS -00, som inledningsvis led av "okultiverad" motorgång................................
(Men som jag utbrister i en annan tråd - "vad är det för fel att göra rätt från början?" :mad:)


Jaha alla ni som har problem med sk. ryckningar. Nu efter att ha talat med en del förståsigpåare har det kommit fram lite djupare analys på detta. Motorer med stora cylinderdiameter och 1 tändstift i mitten med sidoelektrod kan störa förbränningen och lamda sonden reagerar.

Åtgärd som visade sig fungera omedelbart:

Köp 1 tändstift från http://www.ontop.nu Brisk typ BOR12LGS, 128 sek +moms o frakt.

Märkbar effekt:

Jämn och fin motorgång vid alla normala hastigheter. Motorn orkar att varva ur till övervarvsstopet med original ljuddämparen monterad. :D

Nu blir Funke(int) kvar lite till :)
conny
 
Inlägg: 28
Blev medlem: 2007-04-06/20:44

Re: Ryckningar vid jämn fart

Inläggav F650GS_Ägare » 2008-05-14/21:35

Kan bara instämma att byt till ett dyrare tändstift av modell: NGK DPR8EIX, Denso IX24 Iridium eller Brisk BOR12LGS så känns det som en helt annan hoj. Bytte nämligen till en Denso IX24 och mc:n gick som en dröm i motorn.
F650GS_Ägare
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2008-05-07/21:09

Re: Ryckningar vid jämn fart

Inläggav Robban L » 2008-05-28/17:01

Har de senaste veckorna känt att hojen stakar sig vid körning i "normal" fart. Har läst om olika förslag på åtgärder och idag har jag mekat lite. Kollade luftfilter och upptäckte olja i burken oj oj, rengjorde och i med ett ny filter. Passade på att slänge dit ett Brisk tändstift, nu går det bättre!

Ska byta drivpaket snart.

Har nu nytt drivpaket :-)
Robban L
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2008-05-10/16:54

Re: Ryckningar vid jämn fart

Inläggav BengtM » 2008-08-29/16:05

Jag har letat efter butiker i Stockholm som säljer dessa extra bra stift. Ingen hittills har något hemma och några kan bara ta hem i fyrpack. Någon som kan tipsa om mer välsorterade butiker?
/Bengt
BengtM
 
Inlägg: 7
Blev medlem: 2008-08-28/11:35

Re: Ryckningar vid jämn fart

Inläggav Tommy Bach » 2008-10-09/10:40

Jeg har også haft problemer med disse ryckninger. Moppen har väret autoriseret värksted og de skiftede hallgiveren.
Dette gav ikke noget godt resultat, så jeg startede med at skille alle kontakter ad og rense dem.
Tilbage til värkstedet igen og de prövekörte den i flere timer og sagde at nu var den ok!
Men den "hakkede" igen når den havde kört langt.
Jeg besluttede at lede videre i elsystemet og hittede fejlen!
Når den "hakkede" svingede värvräkneren op til 5-6000 varv

På beslaget, hvor justergrebet til stöddämperen sidder, er der et bundt kabler som er strippet fast!
Her var der "gnavet" hul på 3 tynde kabler gennem lärredstapen, som så kortsluttede mod stellet.

Disse blev så isoleret og nu går den absolut perfekt :D

Tommy Bach

K 1200 rs 2002 og F650 gs 2002
Bilagor
Kabler f650gs.jpg
Kabler f650gs.jpg (130.08 KiB) Visad 4695 gånger
Med venlig hilsen
Tommy Bach

R 1200 GS 2010 og Suzuki DR 650 se
Användarvisningsbild
Tommy Bach
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2007-05-15/01:00

Re: Ryckningar vid jämn fart

Inläggav tommykn » 2008-10-09/19:00

BengtM skrev:Jag har letat efter butiker i Stockholm som säljer dessa extra bra stift. Ingen hittills har något hemma och några kan bara ta hem i fyrpack. Någon som kan tipsa om mer välsorterade butiker?
/Bengt


Själv beställde jag över nätet hos Bilbröderna i Örebro http://www.bilbroderna.se vilket fungerade utmärkt - passar kanske även dig?

Hälsn / TK
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst