Glykol sorter?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Glykol sorter?

Inläggav olzone » 2007-09-24/11:10

Häromdagen skulle jag fylla på lite kylvätska, ca 3 dl i kylen o kanske 1 dl i exp. tanken på min 650 Gs -00.

Läste i handboken att det ska vara nitrit fri vätska. Kollade på macken (Shell) och fann att sk lång life vätska (orange) uppfyller kraven. Används tydligen i nyare aluminium motorer.

Sagt o gjort blandade 50/50 och började fylla på efter att ha öppnat nippeln. Ut kommer BLÅ vätska (gammal hederlig gissar jag) som uppenbarligen fanns i från början! Så nu é det en liten blandning :confused:

Har jag gjort bort mig ? Fick i ca 3 dl. Eller funkar dessa ihop? Har kört 20 mil i helgen och allt verkar frid o fröjd MEN. Nån som vet hur det ligger till med kemin?
Användarvisningsbild
olzone
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2006-05-21/21:19

Inläggav crv » 2007-09-24/21:24

olzone;20896 skrev:Häromdagen skulle jag fylla på lite kylvätska, ca 3 dl i kylen o kanske 1 dl i exp. tanken på min 650 Gs -00.

Läste i handboken att det ska vara nitrit fri vätska. Kollade på macken (Shell) och fann att sk lång life vätska (orange) uppfyller kraven. Används tydligen i nyare aluminium motorer.

Sagt o gjort blandade 50/50 och började fylla på efter att ha öppnat nippeln. Ut kommer BLÅ vätska (gammal hederlig gissar jag) som uppenbarligen fanns i från början! Så nu é det en liten blandning :confused:

Har jag gjort bort mig ? Fick i ca 3 dl. Eller funkar dessa ihop? Har kört 20 mil i helgen och allt verkar frid o fröjd MEN. Nån som vet hur det ligger till med kemin?

Jag är inte riktigt säker men jag har för mig att det är på detta viset.

Den så kallade (röda/violet färgade longlife) har speciella korrosionsinhibitatorer som biltillverkare VW, Ford och mm kräver i sina bilar. Den kan man inte blanda med den vanliga Blå/gröna Monoetylenglykolen för då ska man visst förstöra korrosionsskyddet. Men tvärtom ska gå.

Att man kräver utan Nitrit har att göra med att vissa modärna packningsmaterial och tätningar inte gillar Nitriten.
Jag tror dom flesta glykolsorterna som man köper idag är fria från Nitrit, Amin och Fosfater
Har själv utfört samma misstag :o i en Honda och kört 1100 mil utan krångel.
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Inläggav olzone » 2007-09-24/22:03

Skönt o höra att fler gjort mitt misstag och att det verkar gå fint ändå.
Tack :)
Användarvisningsbild
olzone
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 2006-05-21/21:19

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-27/08:46

När det gäller korrosion i kylsystemet är nog inte 1000 mil (ett års körning) något att räkna med - det är vad som händer under tiden 3 - 10 år som är mera intressant och det är nog efter lång tid som eventuella skador p g a uteblivet korrosionsskydd visar sig.
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56

Inläggav crv » 2007-09-27/10:34

Thomas Jansson;21168 skrev:När det gäller korrosion i kylsystemet är nog inte 1000 mil (ett års körning) något att räkna med - det är vad som händer under tiden 3 - 10 år som är mera intressant och det är nog efter lång tid som eventuella skador p g a uteblivet korrosionsskydd visar sig.

Det var inte betoning på korrosions som jag hade i tankarna när jag beskrev att det gick bra över 1000 mil. Det du påpekar har du alldeles rätt i.
Tanken var mer på packningar/tätningar (täthet)
Johan Tammelin
Användarvisningsbild
crv
 
Inlägg: 265
Blev medlem: 2006-08-04/01:00

Inläggav Thomas Jansson » 2007-09-27/17:05

Resonemanget med en relativt lång tid jämfört med 1000 mil gäller nog även för packningarna. Säkrast är nog att följa tillverkarens anvisningar eller vara bekväm av sig och köra luftkylt,,,,
Thomas Jansson
 
Inlägg: 625
Blev medlem: 2007-06-17/11:56


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst