Nya F 450'n testad och vunnit tävling.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-10-11/20:30

Mera info: http://www.motorcycle-usa.com/Article_Page.aspx?ArticleID=4688&Page=1
Är detta en markandstest eller en kommande modell?
Tittat runt på nätet och en möjlighet är att det sitter en vidareutveckad
Husqvarna motor i ramen.
Men varför väntar man med lanseringen?
Vill man vara säker på att ha en tilförlitlig enduro tävlingsmaskin?
Och varför går man in i enduro, kanske inte så tokigt ändå då ett inslag i markandsimagen verkar vara tillförlitlighet under alla förhållanden.
Men räcker det inte med 650'n som gjort bra ifrån sig under tuffa förhållanden och nu i motard-versioner.
Skulle kunna tänka mig att 650'n är för tung för enduro.

Kanske lanserar man den sammtidigt som K1850 i vinter, men skillnaden är att jag fick länken till 450'n från BMW i sydafrika och har bara sett spekulationer om 1850'n som varken bekräftats eller förnekats av BMW AG.

Min högst personliga spekulation är att man testar 450'n för att se dess markandsvärde både som modell och som bidragande av BMW's "image".

Med K1850'n kan det vara så att man vill vara helt säkra på att den blir en succe, kammarna håller, man får en lagom matchning i motorkaraltären mellan en lung söndagstur med minstingen bak, ett landsvägslok och en smidig maskin på knixiga vägar. Och att den väl matchar ( lös utklassar ) GW'n och PanEuropean m. fl. K1850'n kommer säkert, om det inte blir oljekris förståss. Man ligger kvar med endast en modell av gamla K75-K1200 serien, alla modeller i den serien är utbytta mot antingen R eller nya tvärställda K1200 modeller utom K12LT'n.

Opps det vart en massa spekulationer här men jag hoppas ni har funnit nöje i att få del av dom.
/Tibbe
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00

Inläggav hpngs1000 » 2007-10-12/15:29

tibbe;22100 skrev:A: Är detta en markandstest eller en kommande modell?
B: Tittat runt på nätet och en möjlighet är att det sitter en vidareutveckad Husqvarna motor i ramen.
C: Men varför väntar man med lanseringen?
D: Vill man vara säker på att ha en tilförlitlig enduro tävlingsmaskin?
E: Och varför går man in i enduro, kanske inte så tokigt ändå då ett inslag i markandsimagen verkar vara tillförlitlighet under alla förhållanden.
F: Men räcker det inte med 650'n som gjort bra ifrån sig under tuffa förhållanden och nu i motard-versioner. Skulle kunna tänka mig att 650'n är för tung för enduro.
G: Min högst personliga spekulation är att man testar 450'n för att se dess markandsvärde både som modell och som bidragande av BMW's "image".
H: K1850'n

Hej Svempa!

Vid mitt besök i Salzburg och München i samband med bildandet av FEBC hade jag förmånen att få prata med BMW's marknadsansvarige på mc-sidan, fick en del svar, nickanden, några "kanske'n" och ett och annat "vänta å se".....

Alltså, here we go:
A: Nej, en synnerligen seriös satsning på endurosporten.
B: Nej igen, helt egenutvecklat.
C: Man valde att spela helt öppet, till skillnad från alla andra lanseringar där utvecklingen skett "bakom lyckta dörrar". Minns jag rätt kommer den officiella lanseringen i samband med Milanomässan inom kort.
D: Ja! Därför har man valt att tävla öppet. Troligen körde man igång lite för tidigt, fick problem och drog sig tillbaka men har nu kommit tillbaka med minst en seger som följd. Motorn har en del tekniska lösningar som inte funkat som man ville men de problemen kan vara lösta nu.
E: Marknadsskäl helt enkelt. BMW är mycket medveten den höga åldern på mc-ägaren och jobbar stenhårt på att föryngra kundbasen. Detta är ett av leden i den strävan.
F: 650'an är för stor och tung. Dagens optimala endurohoj är på 450 cc, började för ett par år sedan med 400'or som snart växte till sig.
G: Helt rätt, men man ska vara medveten om att det är en synnerligen seriös satsning där man engagerat delar av endurotoppen plus Joel Smets som en av historiens mest framgångsrika crossförare.

Kan nämna att framtagningen av 450'an tog ca 2,5 år mot normala 4 år. Detta helt beroende på entusiasmen hos de få jobbade med projektet!!

I: Om någon stor K1850 nämndes ingenting, är nog mer en skröna och ett testprojekt mer än en reell möjlighet till ett GW-komplex.

Givetvis kom racingverksamheten upp på tapeten. Svaret var "Time will tell" och möjligen ett " You will have to wait to find out"...............kanske, kanske inte!!!

Den som lever får se!
Mr MR / HPNGS1000 / Matz Rosenquist
HPN,HP2 E,G/S P-D,GS Basic,HP(n),K1100RS
Användarvisningsbild
hpngs1000
 
Inlägg: 303
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Inläggav Sven-Erik Tiberg » 2007-10-12/22:42

Tack Matz.

Låter vettigt med 450'n och modigt att testa en ny serie helt öppet innnan lansering för försäljning.
Om 1850GLT, en testbalong ,, en skröna,, men som du säger varför bygga en stor "GW komplex" motor när man har nog kraft i nya K-seriens motorer.
Verkar troligare att vi får se en ny K1200LT baserad på GT'n inom närmaste åren.

Go Kväll.
Sven-Erik Tiberg
 
Inlägg: 319
Blev medlem: 2004-03-26/12:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron