F650 GS Dakar -02
Växlar ganska frekvent vid grusåka.
Hur många mil får man ut ur ett kopplingspaket i inspirerad körstil där farten regleras med gasen?
Hur kan jag kontrollera om kopplingen behöver bytas/justeras?
Är det att kontrollera ingrepps/frisläppspunkten och mäta avståndet från bakkant vajerhöljehållaren och
framkant "hävarmen" med väl varm motor?
Avståndet ska då ligga i spannet: ..... - ..... mm enligt "The Chaingang FAQ".
Om man ligger utanför... vilket håll ska man bli mest orolig för?
Sliten/gammal motorolja, hur påverkar det
ingreppsavståndet enligt ovan, ökande eller minskande...?
Varmare motorolja påverkar ingreppsavståndet...?
(Lite utrymme i garaget med skjutmåttet ger väl svaret men nu är jag på jobbet...)
Upplever att "glappet" i kopplingshandtaget eventuellt
minskar när motorn blir varmare.
(Rör sig om max 1 mm mindre spel men ändå... noterade det först igår... kan ha andra orsaker än motortemp etc... men om någon vet något så... känn dig fri att kommentera!)
Söker svaret på om det är läge att byta koppling eller hoppas på att det rätar till sig med färsk olja i motorn...