puking petrol igen

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

puking petrol igen

Inläggav Hampus J » 2008-08-17/19:58

Hej.
Gällande min f650 -97
Jag har drabbats av det kända puking petrol-syndromet. Rev ner förgasarna och bytte nålventiler med fjädrar å allt i tron att det var problemet men icke, har förstått att det är några o-ringar i flottörhusen som ska bytas. Är det någon som har koll på serienumret till dessa? Tydligen något Yamaha. Jag är heller inte helt på det klara om exakt var de ska sitta, hittade ingen bild på faq.

Detta problem har emellertid lett till att jag har fullt med bensin i oljan vilket måste innebära att lufburken varit redigt full. Hoppas det inte innebär att jag kört med för högt tryck då jag försökt starta? Någon idé?

Är tacksam för all hjälp!
Hampus Johannesson
Användarvisningsbild
Hampus J
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-05-18/16:39

Re: puking petrol igen

Inläggav Mast » 2008-08-20/12:42

Hej
För mig räckte det att byta O-ringen vid nålventilen. Om du öppnar flottörhuset så ser du att nålventilen går in i en mässingscylinder. Mässingscylindern går att dra ut och tätas med en o-ring.
Själva plastdelen går också att lossa genom att försiktigt lirka ut den, håll långt ner och ta det lugnt, där sitter också en o-ring. Jag köpte nya på mekonomen utifrån storleken i mm enligt FAQ "Float Frame O-ring: 1.5 x 5, Float Valve Seat O-ring: 1.5 x 7. Den stora passade men den lilla var för tjock så jag bytte bara dessa vilket funkat bra.
Måtten stämde ju så där så jag skulle nog rekommendera att du plockar isär den och tar med dig o-ringarna och köper nya på närmaste reservdelsfirma, kostar inte många kronor men BMW tar nog bra betalt.

Mvh Mast
MVH Mats Lööf
Mast
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2008-05-30/06:08

Re: puking petrol igen

Inläggav Hampus J » 2008-08-27/14:10

Tack Mast för svaret!
Det ska jag prova. Undrar vad nålventil heter på engelska? Needle valve förmodligen. Ska prova ditt tips absolut. En positiv grej som det gav med sig att riva ner halva hojen var ju att jag fick tillfälle att göra rent tanken och tvätta ramen med tandborste.. synd bara när jag insåg att det jag bytt kanske inte var nålventilerna utan blandskruvarna..
konstigt ändå för det jag beställde av farbrorn på BMW var just nålventiler med fjädrar och o-ringar å hela klabbet x2 så han måste ju fått det hela om bakfoten. Dessa var jag ju inte tvungen att plocka ner flottörhusen för att byta (vilket jag iof gjorde). De sitter ju utanpå (grön ring):

http://faq.f650.com/FAQs/Photos/CarbnJe ... ewLocn.jpg

Men som jag nu förstått ska det alltså röra sig om o-ringen längs ner på denna:

http://faq.f650.com/FAQs/Photos/CarbnJe ... inSeat.jpg

Fortfarande kvarstår frågan om hur det kan hamna så fantastiskt mycket bensin i motoroljan. Men det kanske blir resultatet då luftburken blivit överfull och avrinningen inte räcker till.

Försökte hitta något serienummer på förgasaren så att jag kan googla sprängskisser etc, men kan inte hitta nåt i böckerna. Någon som vet eller kanske bara har en bild?

Tack för all hjälp/

Hampus J
Användarvisningsbild
Hampus J
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-05-18/16:39

en grej till

Inläggav Hampus J » 2008-10-06/19:15

Hej igen,
Igår fick jag tummen ur och lyckades fixa som du sa, Mast. Ena o-ringen var helt slut och sätet åkte ut av sig självt, andra var på god väg. Hojen är piggare än på länge med ren förgasare etc.
Jag ställde blandskruvarna på sina 3.5 varv enl. faq och tomgången har jag inte rört, den är ngt högre av någon anledning men det är bara bra (ca 1400 varav).
Tyvärr så varvar den inte ner ordentligt omedelbart som den ska utan stannar runt 2000 varv och först efter ett par sekunder går den ner på ordinarie tomgång. Går den för fett? Tror inte att wiren kärvar. Någon som vet?

Tacksam för svar!
Användarvisningsbild
Hampus J
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-05-18/16:39

Re: puking petrol igen

Inläggav julius » 2008-10-08/19:47

Jag skulle tro att den är lite för magert ställd på just tomgången. Din symptombeskrivning tyder på det. Försök att "feta" upp blandningen en aning genom att justera mängdskruven.
julius
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2008-06-11/08:13

Re: puking petrol igen

Inläggav Hampus J » 2008-10-21/11:38

Tack, det ska jag prova!
Användarvisningsbild
Hampus J
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-05-18/16:39

Re: puking petrol igen

Inläggav Hampus J » 2008-10-22/20:45

Igår hände det igen. När jag var nere å kolla på hojjen stod den och droppade ur avrinningen. Det var bara att riva ner och göra om. Tydligt var att de o-ringar som jag tyckte passade perfekt förra gången (för bara tre veckor sedan eller något) faktiskt var för stora och hade därför puttat ut ventilsätena (eller vad vi ska kalla den del av nålventilen som nålen tätar i). Bytte till en betydligt tajtare o-ring och då satt den som gjuten. Kan ju vara bra att veta för de som råkat ut för detta för jag har förstått att det är ett rätt vanligt problem.

När jag ställde in tomgången ordentligt så försvann det tidigare symtomet med nervarvningen mycket riktigt. Tack för det Julius!
Användarvisningsbild
Hampus J
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-05-18/16:39


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst