650 - Funduro, GS vad ska man välja?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

650 - Funduro, GS vad ska man välja?

Inläggav pikeman59 » 2008-08-19/18:24

Funderar på att köpa en 650 för att kunna busa lite på grus när andan faller på och även ha som allround hoj.
Tänkte lägga kanske 30-40´.
Vilken BMW modell ska man välja och vad ska man leta efter när det gäller fel?
//Sven B
pikeman59
 
Inlägg: 11
Blev medlem: 2008-05-27/20:41

Re: 650 - Funduro, GS vad ska man välja?

Inläggav Lars Westman » 2008-08-19/20:50

Så nytt som plånboken tillåter är väl det bästa rådet. Hitta nåt som sker välskött ut och som verkar har gått snälla mil (fast det var kanske inte mycket till råd...). Läs FAQ:s på http://www.f650.com är ett annat tips.

Jag har själv kört en 05:a sedan den varit ny och har varit helnöjd. Mycket blandad körning. Jobbpendling 8 månader per år och en hel del gruskörning utöver det. Hojen har varit perfekt för ändamålet. Om det ofta ska vara två på hojen skulle jag tänka till lite och kanske välja nåt annat. Visst funkar det, men det finns nog bättre hojar för det ändamålet.

En liten varning för det digra tillbehörsutbudet... Det slutar lätt med att man köper hoj för 40' och prylar för ytterligare 10'. Lägg till kläder, hjälm och annat så har du snabbt spräckt din budget. Samtidigt är det ju en fördel att det finns möjligheter att förändra sin hoj så den passar för just det du har tänkt använda den.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: 650 - Funduro, GS vad ska man välja?

Inläggav Smartswede » 2008-08-19/23:20

Väldigt svårt att avgöra vad du ska ha för hojj.

Testa förslagsvis att köra både Funduro, GS och Dakar varianten och se om någon faller dig mer i smaken körmässigt. Mitt råd är nog motsatt vad gäller pris. Köp snarare den hojjen som du trivs med och inte nödvändigtvis så ny det bara går.

Fördelen med Funduron är väl priset och ofta just tillbehören redan är köpta och följer med. Den är något enklare att meka med själv för den har förgasare och ej ABS. Samtidigt är kanske ABS största fördelen som talar för en GS om du kör mycket asfalt.

Sök på Funduro och 650 gs / dakar så borde du få upp deras vanliga styrkor och svagheter.
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: 650 - Funduro, GS vad ska man välja?

Inläggav Konsument » 2008-08-22/14:29

Smartswede skrev:Samtidigt är kanske ABS största fördelen som talar för en GS om du kör mycket asfalt.

Och ABS är inte helt fel på grusåka heller. Jag gillar det. Få tillfällen då det varit till aningens förtret, flertal tillfällen då det varit "räddningen". :)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: 650 - Funduro, GS vad ska man välja?

Inläggav Hampus J » 2008-08-27/14:40

Måste säga att jag är mycket nöjd med min f650 -97. Självklart kunde man önska sig lite mer klös i spisen men då talar man ju samtidigt om en tyngre hoj. Jag körde runt i skogar och på stenstränder med flickvän och tre fullpackade väskor i somras utan problem och med vanliga touringdäck. Den är helt fri från dyra tyska äventyrsprodukter i kevlar och titan. Vet inte hur mycket de nyare 650 väger iof men jag kan inte tänka mig att de skulle vara särskilt mycket tyngre. Köpte den obesiktigad för ett år sedan för 26', bytte drivpaket, smorde upp bromsarna och besiktigade den u a. Men det kanske är ngt nyare du är ute efter?
Användarvisningsbild
Hampus J
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2008-05-18/16:39


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst