Däck till Dakar?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Däck till Dakar?

Inläggav Sillrygg » 2008-09-06/19:55

Hallå alla kunniga!

Jag ska till och inhandla nya däck till min Dakar. Men ny på detta som jag är vet jag inte vad jag ska välja. Nu har jag ett par Metzler Tourance på och närmast till hands är väl att köpa ett par likadana.
Jag gissar på att jag kör ca 80% asfalt och 20% grus.

Är tacksam för tips.

Om nån även har tips på bra tankväskor som passar så blir jag väldigt glad för det med.

Tack!
Sillrygg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-04-29/20:50

Re: Däck till Dakar?

Inläggav Konsument » 2008-09-07/17:19

Jag kör TKC 80 och är helnöjd med dem. Men när däckslagret tar slut tänker jag testa Metzeler Enduro 3 http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=30&t=4934&p=32733&hilit=metzler+enduro+3#p32733 med förhoppning om en alpsväng som ännu inte blivit av... :)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Däck till Dakar?

Inläggav Lars Westman » 2008-09-07/19:56

Kör själv också på TKC80 och är nöjd med dessa eftersom jag kör mycket grus. Fördelnignen för mig är nog 70%grus/30% asfalt, men om fördelningen är 80% asfalt/20% grus skulle jag nog välja nåt som är lite mer gatinriktat för att få mer mil på däcken.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Däck till Dakar?

Inläggav Anders Olsson » 2008-09-07/20:31

Jag har kört dom sista 500 milen på Metzeler Enduro 3 och är nöjd. Åker nog 70% grus. Dock tänker jag sätta på TKC 80 nu för att förhoppningsvis få lite bättre grepp när det blir lite lerigt. Men som allround däck är Enduro 3 suveränt. Har också testat Tourance men dom är ju trots allt bäst på asfalt.
-- Anders - Trollhättan
- HP2e
Användarvisningsbild
Anders Olsson
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 2007-09-18/01:00

Re: Däck till Dakar?

Inläggav BBMMWW » 2008-09-07/21:15

Jag vet vad du INTE ska ha för däck, Avon Distanzia. Snor hala när det är vått. För övrigt väldigt dårligt grepp på grus och asfalt. Kört med dessa däck i 4 veckor (300) mil), så de har fått sin chans. Nu åker dom till däck himlen. Det är mycket gummi kvar, så det blir en lång böööörn utanför däckverkstan. Har inte mage till att sälja dom som bättre beg. Livs farliga!!!

Körde tidigare på samma däck som du har. Funka helt ok.

Nu till veckan så blir det nog Michelin Anakee.
Som har kimrök som bindmedel i gummit. Det ger bl.a. bättre grepp vid våta och kalla vägbanor. Det blir kul å prova.

Tankväska så använder jag org. Har varit enkel å slit stark.
http://bmwswedenpinter01.ergointegratio ... category03
F 650GS Karlstad
Användarvisningsbild
BBMMWW
 
Inlägg: 9
Blev medlem: 2008-05-14/21:31

Re: Däck till Dakar?

Inläggav Sillrygg » 2008-09-08/20:48

Tackar för alla svar!

Funderar på ett par Michelin Anakee som BBMMWW föreslog, de ser ut att vara nåt liknande som Tourance.
Men en liten fundering till ang däck. Jag är helt borta på sånt, tyvärr. När jag tittar på t.ex. ett par Anakee, så verkar det som det finns flera olika av samma sort, inte storlek då utan nån bokstavskombination som skiljer sig åt.
Hur vet man vad som är bra och dåligt? Rätt och fel?
Sillrygg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-04-29/20:50

Re: Däck till Dakar?

Inläggav Claes Jonsson » 2008-09-10/17:21

Rätt och fel, bra eller dåligt.
Nä då.

TT(Tubetype) är däck för innerslang och TL(Tubeless) är däck utan slang.
Det går med bägge till din hoj. TL är kanske lite dyrare.

65T tex. är belastningskoder och hastighetskoder.
Inget speciellt att bry sig om. Däcken är framtagna till den typen av hoj.

DOT följt av tex. 3507 betyder att däcket är tillverkat vecka 35, år 2007.

Nu kör jag på MAXXIS. Köpt på hojdäck.se. Helt okej.
maxxis.jpg
En dag på Kinnekulle-Ring

Men dom bästa asfaltsdäck jag haft var Bridgestone Trailwing 101.(TW).
Dom satt originalmonterade på Dakaren ett tag.

Men Metzeler Tourance är också mycket bra.
Om man mest kör asfalt vill säga.

Annars är Metzeler Sahara Enduro 3 lite mer åt grushållet och bra på asfalt också.

Nej, nu svävar det iväg här.
Jag röstar på Tourance.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Däck till Dakar?

Inläggav Sillrygg » 2008-09-10/18:27

Tackar för svaret offroad.

Än så länge är det mest asfalt för min del så det lutar åt Tourance eller Anakee.
Har inte hittat nåt test som visar på fördelar/nackdelar hos något av dem så priset för nog avgöra, om inte någon har något avgörande för vilket av dem jag bör välja.
Sillrygg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-04-29/20:50

Re: Däck till Dakar?

Inläggav Konsument » 2008-09-10/21:42

Går att resonera på olika sätt. TKC80 duger gott åt mina eskapader på asfaltvägar i Sverige, grusvägar i Sverige och stigar i Sverige. Hittills har inte däcken satt begränsningen i något sammanhang (så länge det funnits mönsterdjup vill säga...) Fungerar fint från knappt krypfart i skog till olagligt på asfalt. Så varför välja bort den sköna friheten att kunna åka utan att behöva bry sig om underlaget?

Lite lustigt att när bakdäcket är i det närmsta slut så tvingas jag lägga ner cykeln mer på grusvägen för att få grepp... 8-)

Har någon kommit fram till vid vilken hastighet som TKC80 börjar slitas onödigt mycket av en F650GS på sommarasfalt?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Däck till Dakar?

Inläggav Smartswede » 2008-09-11/09:39

Mikael666 skrev:Tackar för svaret offroad.
Än så länge är det mest asfalt för min del så det lutar åt Tourance eller Anakee.
Har inte hittat nåt test som visar på fördelar/nackdelar hos något av dem så priset för nog avgöra, om inte någon har något avgörande för vilket av dem jag bör välja.


Som tidigare sagt i tråden så är greppet på blöt vägbana och kall vägbana något bättre med Anakee. Kan vara viktigt om du kör en del under sådana förhållanden. Livslängden är bättre på Tourance. Osäker men tror jag hört att Tourance är lite bättre på grus (men ingen av dem är grusdäck direkt). Anakee är normalt lite dyrare.
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst