Hur länge håller dessa encylindriga hojar?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hur länge håller dessa encylindriga hojar?

Inläggav knabb » 2008-09-16/10:14

Hej på er?
Har en längre tid funderat på att skaffa mig f650. Hade tänkt köra ganska mycket cirka 1500-2000 mil per år. Har tidigare kört lite olika scooter modeller men det klarar inte mycket mer än 1500 mil sen blir det till att renovera motorn massa timmar, köpa nya delar mm. Min tanke är att kunna köpa en hoj som jag kan köra bort åt 20 000 mil innan det är dax för skroten. Jag gillar att meka och gör gärna det mesta själv men det är inte roligt att som med en scooter behöva konstatera att det nästan är billigare att köpa en ny än att köpa reservdelar till den man har.

Är det rimligt att kunna köra bort åt 20 000 mil på en f650 med regelbunden service? Service kostnader på runt 5000 kronor per år ej inkluderat däck.
knabb
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2008-09-12/09:56

Re: Hur länge håller dessa encylindriga hojar?

Inläggav Claes Jonsson » 2008-09-16/11:32

Rotax-motorn verkar hålla ganska länge.
Min förra F650 -94 hade gått över 11.000 mil när jag sålde den för 4 år sen.

Lågt effektuttag är säkert bra för livslängden.

Jag har en 125cc-scooter från Kina också, och den höll exakt 1080 mil. (Annan tråd här på forumet).
Sen fick jag byta ramlager i motorn. Lite skillnad på kvalitet. Inte så lite heller...
Det är ju himla lågt effektuttag på 125:an också, men den får ju varva rejält nästan hela tiden.

Byta olja ofta och undvika varvstoppet så håller nog BMW:n ganska länge.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Hur länge håller dessa encylindriga hojar?

Inläggav Lime » 2008-09-16/13:46

Den Rotax som sitter i F650 är en av de mest producerade rovorna som kommit ut från den motortillverkaren. Det gör att den också är den mest testade och justerade. Om man sköter sin singelstånka och, framför allt när motorn börjar bli till åren, byter olja ofta och servar regelbundet så kan man få den att hänga med nästan hur länge som helst.

Det som är mer kritiskt med just gamla F650 är svinglager och framgafflarna. De ger sig långt tidigare än motorn.
Ove "Lime" Lindström
Lime
 
Inlägg: 1011
Blev medlem: 2004-01-29/01:00

Re: Hur länge håller dessa encylindriga hojar?

Inläggav Peter Björkdahl » 2008-09-16/17:04

Sitter Rotax i C:1-scootern också. I Tyskland rullar flera som gått mer än 10.000mil.

Här är en lagom inkörd (7.000mil) ;-)
http://www.blocket.se/vi/17971408.htm?ca=11_s



//Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Re: Hur länge håller dessa encylindriga hojar?

Inläggav Claes Jonsson » 2008-09-18/11:47

Det stämmer nog att det sitter en rotaxmotor i c1:an också.
Har läst det nånstans.
Dom första var på 125cc, och sen blev det 200cc.

Men stämmer det verkligen att så många har gått över 10.000 MIL i Tyskland?
Där brukar dom ange kilometer.

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/searc ... g=&lang=en

Och då börjar det med dom billigaste och således dom med mest mil.
Och den som rullat längst är på 6800 mil nånting.
Finns många som bara rullat några hundra mil.

Men det är säkert en bra motor i dom också.
Fast hörde att dom inte mår bra av att köras på fullgas en längre tid.
Men vilken motor gör det...
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Hur länge håller dessa encylindriga hojar?

Inläggav knabb » 2008-09-18/16:19

Tack för bra input,
Jag kan meddela till offroad att min koreanska scooter faktiskt fungerar klart bättre än din kina :) Herregud vad strul du haft.

Vad kostar det att serva hojarna på märkesverkstad? Exempelvis en 1000 mils service.
knabb
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2008-09-12/09:56

Re: Hur länge håller dessa encylindriga hojar?

Inläggav Peter Björkdahl » 2008-09-19/21:05

Ryktet säger att de lämnade med en C:1-scooter när du köpte en dyr BMW bil. Detta eftersom de sålde under förväntan. Dessa rullade inte så många mil eftersom de mest stod still.
Men sedan finns det en hel del entusiaster som kör sina C:1or så snålt som möjligt, med extra vindskydd och många mil. Och jag menar då 10.000mil som jag tidigare skrev.

Här kommer några länkar:
Från tyska forumet:
http://www.c1biker.de/forum/forum2/forum2.html
Och en lista på mätarställning 12 sep 2008:
http://c1-pirat.eu/rl.html



//Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Re: Hur länge håller dessa encylindriga hojar?

Inläggav Claes Jonsson » 2008-09-21/20:01

Ja, det är ju helt fantastiskt vad en del kör långt med C1:an tydligen.

Minns när dom fanns till salu på BMW, och gillade modellen med taklucka.
Räcker det inte med vind-draget från sidan...
Eller står luften helt still i "kupen"?!
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Hur länge håller dessa encylindriga hojar?

Inläggav Peter Björkdahl » 2008-09-23/20:04

Det blåser inte så mycket från sidan (om det inte är kraftig sidvind förståss).
Mesta blåsten (inte så mycket det heller) kommer faktiskt bakifrån - lite som att åka cabriolet ;-)


//Peter Björkdahl
Peter Björkdahl
 
Inlägg: 99
Blev medlem: 2006-06-03/21:10

Re: Hur länge håller dessa encylindriga hojar?

Inläggav Tommy Bach » 2008-10-09/10:08

Hej

Jeg har läst på http://www.f650.com, at de fleste körer mindst 200000 miles og det vil sige 32000 mil.

Så levetiden räkker sikkert for de fleste

Mvh

Tommy Bach

K 1200 rs 2002 og F650 gs 2002
Med venlig hilsen
Tommy Bach

R 1200 GS 2010 og Suzuki DR 650 se
Användarvisningsbild
Tommy Bach
 
Inlägg: 106
Blev medlem: 2007-05-15/01:00

Re: Hur länge håller dessa encylindriga hojar?

Inläggav Hubbiken2 » 2009-04-21/09:15

Hej

Jag har plockat isär en tjejens Aprilia Pegaso (toplockspackningen hälsar) som innehåller snudd på samma 650 rotax som F-modellerna. Motorn är en 655 med fem ventiler och två Keihin-förgasare gått 3100 mil.

Har kollat på alla mätbara slitytor och allt är mktmkt-bra. Bra bit över tolerans. Det som jag var mest impad av var att cylindern hade mkt-honing kvar ( = tydliga snea linjer som håller oljefilmen kvar). Kolvringarna var fina med.
Jag jämför med en Kawa VN800 som jag plockade med som hade gått 1300 mil. Där var cylindrarna blanka som speglar och jag fick hona om dom. Det fanns även andra detaljer i motorn som jag upplever som mycket robusta och som borde ge en långt-långt liv om man sköter motorn.
På flera punkter är 654 och 655 motorn en härlig skapelse och enkel att greja med.
Jag gillar enstånkor som får hornen att växa. :twisted:

/m
Användarvisningsbild
Hubbiken2
 
Inlägg: 580
Blev medlem: 2007-04-05/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst