Hjälp! Dakaren startar inte.

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Hjälp! Dakaren startar inte.

Inläggav Sillrygg » 2008-09-17/11:35

Som rubriken säger så vill inte min Dakar starta.

Har sökt runt i forumet och hittat trådar som passar in delvis på mitt problem.
Det hela började med att den kunde dö då jag stannade vid rödljus och liknande. Men sen rätt som det var så ville din inte starta alls efter ett stopp. Startmotorn gick givetvis som den skulle, men det ville helt enkelt inte igång.
Efter lite fipplande på tändhatt och försök med att rulla igång den så startade den igen. Den håll sig då i liv till nästa stopp då den dog igen, fast denna gång så förblev den död.
Efter lite skruvande (inte av mig) så visade det sig att den inte fick bränsle. Spridaren gav inget bränsle då startknappen trycktes in utan det kom bara en liten dusch då knappen släpptes.
Nu står den inne på BMW verkstad och kostar pengar. Deras felsökning verkar hävda jordfel men dom hittar inget.

Finns det nån här som känner igen symptomen och har förslag på sjukdom?

Är mycket tacksam för snabba svar.

Micke
Sillrygg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-04-29/20:50

Re: Hjälp! Dakaren startar inte.

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-09-17/21:30

Helt generellt då jag inte har tittat in i en Dakar....

Om någon funktion inte får tillräcklig Volt o Ampere medan startmotorn körs men där det funkar när man släppt startknappen eller när man springstartar, finns det åtminstone tre logiska orsaker:
-Det finns för lite ström att tillgå, ofta på grund av att batteriet är kass och inte klarar att leverera (kan faktiskt vara fallet även om batteriet tar emot laddning och ligger på rimlig spänning)
-Startmotorn har ett fel som gör att den drar orimligt mycket ström (och det blir för lite över till andra system)
-Den felande komponenten är otillräckligt strömförsörjd (exempelvis genom dålig kontakt i anslutningar) och under drift precis på marginalen medan den får för lite när startmotorn körs

Strecksatserna ovan är enkla att konstatera med ett multiinstrument för fordon (så man kan mäta strömförbrukning även när startmotorn körs)

Självfallet kan det även finnas fel i styrenheten till tändning och insprutning men...
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Hjälp! Dakaren startar inte.

Inläggav Sillrygg » 2008-09-18/05:30

Tackar för svaret.
Tyvärr glämde jag skriva att vi försökte springstarta den flera gånger, utan resultat.
Sillrygg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-04-29/20:50

Re: Hjälp! Dakaren startar inte.

Inläggav Sillrygg » 2008-09-18/18:48

Nu kom domen. Styrenheten till insprutningen är tydligen paj.
Är det nån som varit med, eller hört talas om, det felet förut?
Verkstaden hade inte varit med om det tidigare.

Sen fick jag en annan sak att fundera över som jag gärna vill ha synpunkter på.
Verkstaden hävdade att dom inte ville lämna garanti på jobbet om dom skulle byta enhet mot en ny.
Jag tycker det verkar konstigt då jag misstänker att det är något annat fel som orsakat att enheten gått sönder, kortslutning t.ex.
Men om det nu är ett sånt ovanligt att dom aldrig varit med om det, borde det inte finnas nån garanti då för om det skulle hända igen inom en viss tid. Att samma osannolika fel skulle hända samma person två gånger måste ju vara helt otroligt.
Är det verkligen ok av verkstäder att inte lämna garanti på utfört arbete?

Hoppas på riktigt snabba svar då jag måste besluta om hur jag ska gå vidare imorgon.
Sillrygg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-04-29/20:50

Re: Hjälp! Dakaren startar inte.

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-09-18/22:08

Jag skulle inte våga gå vidare utan garanti på jobbet, med just dina argument om bakomliggande fel.
Kan du ställa på dem och begära check med teknikansvariga på BMW Sverige?

Jag är inte avundsjuk på dig!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst