Problem - varvar inte - ev. likriktaren (voltage rectifier)

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Problem - varvar inte - ev. likriktaren (voltage rectifier)

Inläggav Smartswede » 2008-10-02/22:13

Jag har läst och kikat lite på http://www.f650.com och kommit fram till problemet jag fick idag troligen är en kaputt likriktare? (Voltage Rectifier).

På väg hem från jobbet idag så hackade Funduron till ungefär som när det är soppatorsk. Tyvärr så är det något annat problem som uppstått. Den vägrade helt och hållet gå över 3.000 varv och dessutom gasade man så hackade den till rejält och varven sjönk än mer.

Väl i garaget så har jag testat lite mer. Den startar utan bekymmer och tomgången är jämn. Varvar man upp den efter start så svarar den som den skall i ungefär 10-15 sekunder. Därefter hackar den och går under 3.000. Samma som innan att ger man gas så hackar den och sjunker än mer i varv. Tomgång inga problem eller hack.

Senare åter i garaget och testade vad som stod på http://www.f650.com
http://faq.f650.com/FAQs/VoltageRectifierFAQ.htm#What%20are%20the%20symptoms%20of%20it%20failing
Om likriktaren är pajj så går hojjen än sämre om ljuset är avstängt. Det stämde väldigt bra. Med ljusen på kunde man hålla 3000 varv och stänger man av dem så hackar den å faller så inte mer än 1,5-2.000 går att hålla.

Någon som haft samma problem?

Vad är andra troliga möjliga fel förutom likriktarn / AC-->DC konverteraren ? (vet inte riktigt vad den kallas på svenska)
Det kan inte bara vara glapp i kablarna till/från likriktaren?

Antar batteriet var ok för inga som helst problem att starta.
Antar generatorn är ok då det är tvärtom gällande strömförbrukningen.... går bättre när ljuset är påslaget.
Antar ingen problem med bensintillförsel/ förgasare då den reagerar så på elförändringar.

Kan någon förklara vad som händer egentligen när den pajjar? Stämmer det att elsystemet får för mycket / för hög ström? Verkar nästan så... eller är det tvärtom? Varför fungerar det varva friskt 10-15sek och först sen hackar det och går som skit? Vad är det som gör den går som skit? Får ingen gnista? För mycket gnista?

Stämmer det att man kan koppla ur likriktaren helt och köra ändå? Batteriet dras ut då de inte laddas men annat? Skadar de andra delar såsom laddregulator och generator? Står att en på http://www.f650.com gjort det men känns lite väl osäkert att lita på. I allafall för mig som är nästan helt nollad på ellära.

Det blir till Kenneths MC med den imorrn men tänkte ändå höra här så andra kan få nytta av det :)
Vad jag oxå lärt mig är att en multimeter bör införskaffas. Är 3:e gången jag saknat en egen vid felsökning av någon av hojjarna.

/Anders Rimstedt
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: Problem - varvar inte - ev. likriktaren (voltage rectifier)

Inläggav Smartswede » 2008-10-03/14:47

Svarar på min egen tråd med en uppdatering.

Spänningsmätning utförd. Volttalet gick så högt som 18 V när motorn varvades och var även på tomgång så högt som 16-17 V. Direkt när volttalet kom upp i 18 V så hackade motorn och gick ned i varv. STOR risk för annan elektricitet skadas om man fortsätter köra.

Mätning på de 2 färgade kablarna (inte de 3 gula) till voltregulatorn (likriktaren) gav normala voltvärden när avstängd men igång inget alls. Jag kopplade bort voltregulatorn helt och då uppförde sig hojjen normalt och spänningen låg på mer normala 12,5 V. (Då sker alltså ingen laddning).

Rådfrågat Kenneth om det och mycket troligt så är det regulatorn som pajjat. Tydligen ett ovanligt fel.

Pris ny 1.150kr. Hittade turligt nog en begagnad på http://www.motorworks.co.uk som bör hamna på ca 400kr inkl frakt. Bör inte vara några problem med en begagnad då det inte är en del som slits och normalt går sönder.
[EDIT : Tyvärr hade de ingen begagnad, trots den finns på deras hemsida + löfte om till 99% ska delar som står där finnas :evil: ]
Hoppas nu att det verkligen är regulatorn och inte annat som spökar och att inget annat har tagit skada. :ugeek:

/Anders Rimstedt
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: Problem - varvar inte - ev. likriktaren (voltage rectifier)

Inläggav Smartswede » 2008-10-04/09:52

Någon som har koll på svenska skrotar av BMW delar och kanske vet en där de nyligen fått in en skrotad F650? :geek:
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: Problem - varvar inte - ev. likriktaren (voltage rectifier)

Inläggav Smartswede » 2008-10-11/12:11

Fortsätter med min monolog :)

Det var som sagt regulatorn som va pajj.

RN MC Demontering i Partille hade en begagnad till en Aprilia Pegaso -00 som är identisk. Kostnad 600kr. Eventuellt ska även regulatorn till en Honda Dominator passa.

Fleninge skrot ville ha 900kr + 100kr frakt. Bike i Trollhättan 700kr +150kr frakt. Ny på Kenneths för 1.100kr.

Så nu kan man låta R1100Sen stå fint i garaget å pendla och köra Funduron :ugeek:
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: Problem - varvar inte - ev. likriktaren (voltage rectifier)

Inläggav Guzzi-Leif » 2008-10-11/18:49

Grattis till rimligt kostnadskrävande lösning!
Och tack för besked om hur äventyret slutade!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Problem - varvar inte - ev. likriktaren (voltage rectifier)

Inläggav Lars Levén » 2009-10-06/22:04

Jag fick samma problem som Anders/Smartswede.

Fakta:
- Ca 14,4 volt vid batteriet när ljuset var på, hojen gick normalt.
- Ca 18 volt vid batteriet när ljuset var släckt, gick inte att varva etc.

Köpte en beggad likriktare/laddningsregulator hos RN MC Demontering i Partille för 700:- (lite dyrt tyckte jag men den fanns för omgående leverans och på fredag ska jag på Gulaschrunda :-))

Nya fakta:
- Ca 14,4 volt vid batteriet när ljuset var på, hojen gick normalt.
- Ca 15 volt när ljuset var släckt, sedan satte kylfläkten igång och sänkte spänninge. Jag slutade mäta. Hojen gick normalt hela tiden.

Slutsats:
- Hojen är OK igen :-)
- Bra att alltid ha ljuset på och få lite lägre spänning (och det har man ju).
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst