Jag har läst och kikat lite på http://www.f650.com och kommit fram till problemet jag fick idag troligen är en kaputt likriktare? (Voltage Rectifier).
På väg hem från jobbet idag så hackade Funduron till ungefär som när det är soppatorsk. Tyvärr så är det något annat problem som uppstått. Den vägrade helt och hållet gå över 3.000 varv och dessutom gasade man så hackade den till rejält och varven sjönk än mer.
Väl i garaget så har jag testat lite mer. Den startar utan bekymmer och tomgången är jämn. Varvar man upp den efter start så svarar den som den skall i ungefär 10-15 sekunder. Därefter hackar den och går under 3.000. Samma som innan att ger man gas så hackar den och sjunker än mer i varv. Tomgång inga problem eller hack.
Senare åter i garaget och testade vad som stod på http://www.f650.com
http://faq.f650.com/FAQs/VoltageRectifierFAQ.htm#What%20are%20the%20symptoms%20of%20it%20failing
Om likriktaren är pajj så går hojjen än sämre om ljuset är avstängt. Det stämde väldigt bra. Med ljusen på kunde man hålla 3000 varv och stänger man av dem så hackar den å faller så inte mer än 1,5-2.000 går att hålla.
Någon som haft samma problem?
Vad är andra troliga möjliga fel förutom likriktarn / AC-->DC konverteraren ? (vet inte riktigt vad den kallas på svenska)
Det kan inte bara vara glapp i kablarna till/från likriktaren?
Antar batteriet var ok för inga som helst problem att starta.
Antar generatorn är ok då det är tvärtom gällande strömförbrukningen.... går bättre när ljuset är påslaget.
Antar ingen problem med bensintillförsel/ förgasare då den reagerar så på elförändringar.
Kan någon förklara vad som händer egentligen när den pajjar? Stämmer det att elsystemet får för mycket / för hög ström? Verkar nästan så... eller är det tvärtom? Varför fungerar det varva friskt 10-15sek och först sen hackar det och går som skit? Vad är det som gör den går som skit? Får ingen gnista? För mycket gnista?
Stämmer det att man kan koppla ur likriktaren helt och köra ändå? Batteriet dras ut då de inte laddas men annat? Skadar de andra delar såsom laddregulator och generator? Står att en på http://www.f650.com gjort det men känns lite väl osäkert att lita på. I allafall för mig som är nästan helt nollad på ellära.
Det blir till Kenneths MC med den imorrn men tänkte ändå höra här så andra kan få nytta av det
Vad jag oxå lärt mig är att en multimeter bör införskaffas. Är 3:e gången jag saknat en egen vid felsökning av någon av hojjarna.
/Anders Rimstedt