Ska jag skaffa en 650 Dakar? Hjälp!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ska jag skaffa en 650 Dakar? Hjälp!

Inläggav Blomqvist » 2008-10-11/11:11

Halloj!

Jag är i behov av hjälp och råd... Pga sjukdom så klarar jag inte av min 1200 Adventure längre, -den är helt enkelt för tung för mig då jag lider av reumatism och benskörhet.

Jag har satt ut en annons på hojen, och blivit erbjuden en 650 Dakar -05 i "inbyte".
Nämnas bör att jag skrev att jag gärna ville ha en mindre och lätthanterligare mc i inbyte.

Min tanke är att jag ska sälja Adventueren och ha två cyklar, en liten och smidig grushoj och en billig lek- och banhoj typ Yamaha R6.

Nu har jag då fått erbjudandet att byta bort min Adventure -06 på 2.500 mil, fullutrustad med alu sidoväskor, gps, osv. mot denna 650 Dakar -05 på 1.500 mil, original one-key expanderbara sidoväskor, Remus avgassystem.

Dakaren är i bättre skick än min Adventure, Adventuren har några småskavanker, dock i toppskick maskinellt, Dakaren har inte en repa.

I annonsen skrev jag att jag var intresserad av att ta en hoj för max 50.000:- i inbyte, och jag har begärt 105.000:- för Adventueren, -hur mycket kan jag begära i mellanskillnad?

Nåväl. Till saken!

Hur smidig är en Dakar egentligen?

Är det en rolig grushoj?

Är den det bästa alternativet i modellprogramet för att köra grus och lättare enduro med eller är den för stor och tung? (Jag har som sagt vissa medicinska hinder.)

Jag ska i första hand ha cykeln att åka på kortare dagsutflykter på runt 20 mil på varierande underlag med, samt då jag är instruktör på SMC-gruskurser.

Jag vet att det finns bättre och billigare cyklar av andra fabrikat, men jag vill inte lämna märket! :)

Jag vill inte lägga mer än absolut max 50.000:- på en sådan här hoj, då jag kommer att behöva köpa även en banhoj till då jag är SMC-instruktör även på gokart- och storbana.

Adventuren är ju helt underbar... Jag är medveten om att jag ALDRIG kommer att finna samma körglädje och mångsidighet i en och samma cykel igen, den funkar ju till precis allt, men den är för tung.

Är Dakaren mycket lättare och smidigare?

Många tack på förhand!

Mvh. Nikolaus Blomqvist
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Re: Ska jag skaffa en 650 Dakar? Hjälp!

Inläggav Konsument » 2008-10-11/18:27

Kanske den här länken kan hjälpa dig. Personligen har jag ringa erfarenhet av R1200. Testade en R1200GS och upplevde den som min Dakar ungefär fast med bättre bromsar och mer kraft i motorn (lättare/dyrare att köra med uppställ). Du har inte funderat att plocka av en del metall från din egen hoj så länge? Viktbanta den helt enkelt.

Yamaha WR är populärt bland seriösa grus- och lingonrispiskare... Surfa runt här så kan du nog få många goda tips på maskinval.

(OT med lite skoj men med ett underliggande seriöst budskap ifall någon råkar surfa förbi: man har konstaterat att rödvin och hårt hushållsarbete motverkar benskörhet för kvinnor. Allsidig kost med grönsaker etc. i unga år har också visat sig viktigt för kvinnor. Förmodligen samma förhållanden för män kan man anta. Sedan finns det en massa individuella varianter av allt gott och elände här i världen. mediciners biverkningar etc.)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Ska jag skaffa en 650 Dakar? Hjälp!

Inläggav Blomqvist » 2008-10-11/21:28

(((( o )))) skrev:Kanske den här länken kan hjälpa dig. Personligen har jag ringa erfarenhet av R1200. Testade en R1200GS och upplevde den som min Dakar ungefär fast med bättre bromsar och mer kraft i motorn (lättare/dyrare att köra med uppställ). Du har inte funderat att plocka av en del metall från din egen hoj så länge? Viktbanta den helt enkelt.

Yamaha WR är populärt bland seriösa grus- och lingonrispiskare... Surfa runt här så kan du nog få många goda tips på maskinval.

(OT med lite skoj men med ett underliggande seriöst budskap ifall någon råkar surfa förbi: man har konstaterat att rödvin och hårt hushållsarbete motverkar benskörhet för kvinnor. Allsidig kost med grönsaker etc. i unga år har också visat sig viktigt för kvinnor. Förmodligen samma förhållanden för män kan man anta. Sedan finns det en massa individuella varianter av allt gott och elände här i världen. mediciners biverkningar etc.)

Tackar!

Dom flesta verkar ju helnöjda med sina Dakarer.
Men efter att ha läst på SOE så lutar det mera åt att det är X-Challenge 650 som skulle passa mig bäst.

Hur nöjd är du med din Dakar? Vad har du för årsmodell? Något man bör veta om modellen?

Ang. benskörheten så har jag fått en bromsmedicin, samtidigt som jag håller på att trappa ner på cortisonet.
För benstommen är det bra, men det innebär å andra sidan mer värk...

Hur lätt är Dakaren att hantera? Sitthöjd? Tyngdpunkt?

Tack för svar! :)
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Re: Ska jag skaffa en 650 Dakar? Hjälp!

Inläggav Jörgen I Larsson » 2008-10-11/21:34

Kan det inte vara läge att provköra?

/jorgen
#2660964 Spiff
Användarvisningsbild
Jörgen I Larsson
 
Inlägg: 364
Blev medlem: 2007-04-27/01:00

Re: Ska jag skaffa en 650 Dakar? Hjälp!

Inläggav Konsument » 2008-10-11/22:47

Blomqvist skrev:Dom flesta verkar ju helnöjda med sina Dakarer.
Men efter att ha läst på SOE så lutar det mera åt att det är X-Challenge 650 som skulle passa mig bäst.

Hur nöjd är du med din Dakar? Vad har du för årsmodell? Något man bör veta om modellen?

Hur lätt är Dakaren att hantera? Sitthöjd? Tyngdpunkt?


Den här länken och många fler finns att hitta på det här forumet. Sökmotorn kan vara till fin hjälp ibland.

Google är en annan fin kompis som bl.a. gav den här länken som svar på sökbegreppet "test bmw 650 dakar".

Mina 190 cm gjorde att jag blev tvungen att vinkla upp vindrutan för att få bort den hamrande turbulensen från hjälmen. Medförde att jag kunde vinkla upp styret mera, vilket gjorde att den blev helt ok att stå och köra vilket är behagligt när det är bökig omgivning. ;) Dagsetapper på ett klockvarv är inte ovanligt och då ska det vara bra varmt och sitta länge för att det ska bli obehagligt för baken. Men sadelns utformning gör att man sitter där man sitter och inte så enkelt kan glida fram/bak på sadeln för att spela med balansen. Blir oftast att jag hänger mig fram över den högsta änden av styret vid kurvtagning på grus för att inte kasa för mycket med framdäcket.

Tyvärr tycker jag att maskinen (ca 200 kg?) är vacker vilket medför att jag kanske tar det väl lugnt i terrängpassager. Får väl erkänna att MC258 (ca 145 kg?) känns som en trampcykel i jämförelse och hanterades relativt bryskt. :oops:
Förmodligen vore det en ren dröm att ha en endurohoj, 250 cc fyrtakt à ca 120 kg att studsa runt med i terrängen. Men på den typen av vägar som jag la en bildspelslänk till är den otroligt trygg att fara omkring på. TKC80 gör att allt från asfalt till lerstig går att ta sig fram på. Det är föraren som sätter begränsningen och jag har ingen rädsla för att visa mig feg vilket gör att maskinen räcker väl till. Om/när det blir aktuellt med byte av dyrare framgaffeldetaljer så kommer det förmodligen bli styvare/progressivare fjädrar eller bättre ställbar USD-gaffel.

Men som en enmans äventyrsmaskin under skandinaviska och någorlunda lagliga förhållanden tycker jag den är underbar. Jag kör alltid med ABS aktiverad och det är betydligt vanligare att den hjälper till i situationer än vad den ger otrygghet/förarglighets-erfarenhet. Jag har skjutsat lite med den och det går också an men jag som individ trivs bäst med att ha hela sadeln och de hk som finns till mitt förfogande.

På norska serpentiner etc. är den hur kul som helst också.
Helljusbilden skulle jag vilja ha bredare men det ska jag lösa med extraljus i en eller annan form.

Vill man ha ett vackert allroundverktyg för skandinaviska äventyrsresor (eller andra delar av världen med motsvarande hastighetsomfattningar) så ... bra köp! Hojen har varit med om många blöta turer men hittills har jag inte sett till något rostangrepp på skruv etc. Verkar vara vettiga materialval. Jag ville ha ABS och 02 fanns inte så många att välja på med grusprestanda. Jag vill ha så få cylindrar som möjligt dessutom.

Bränsleinsprutningen, iridiumstiftet, ABS, tankplaceringen, serviceintervallen, värmehandtagen, sidoväsklösningen (smäcker/läcker), lättkörd...

Men alla positiva erfarenheter bör väl göra att den platsar väl på andrahandsmarknaden kan man tycka. Hur den stämmer överens med dina prestanda och behov är en helt annan sak. Finns nog bara ett sätt att utröna det.... testa!

Hur bråttom behöver du ha som instruktör på bandagar?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Ska jag skaffa en 650 Dakar? Hjälp!

Inläggav Blomqvist » 2008-10-12/07:52

Jörgen I Larsson skrev:Kan det inte vara läge att provköra?

/jorgen

Jo. Definitivt! :)
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Re: Ska jag skaffa en 650 Dakar? Hjälp!

Inläggav Blomqvist » 2008-10-12/08:02

(((( o )))) skrev:
Blomqvist skrev:Dom flesta verkar ju helnöjda med sina Dakarer.
Men efter att ha läst på SOE så lutar det mera åt att det är X-Challenge 650 som skulle passa mig bäst.

Hur nöjd är du med din Dakar? Vad har du för årsmodell? Något man bör veta om modellen?

Hur lätt är Dakaren att hantera? Sitthöjd? Tyngdpunkt?


Den här länken och många fler finns att hitta på det här forumet. Sökmotorn kan vara till fin hjälp ibland.

Google är en annan fin kompis som bl.a. gav den här länken som svar på sökbegreppet "test bmw 650 dakar".

Mina 190 cm gjorde att jag blev tvungen att vinkla upp vindrutan för att få bort den hamrande turbulensen från hjälmen. Medförde att jag kunde vinkla upp styret mera, vilket gjorde att den blev helt ok att stå och köra vilket är behagligt när det är bökig omgivning. ;) Dagsetapper på ett klockvarv är inte ovanligt och då ska det vara bra varmt och sitta länge för att det ska bli obehagligt för baken. Men sadelns utformning gör att man sitter där man sitter och inte så enkelt kan glida fram/bak på sadeln för att spela med balansen. Blir oftast att jag hänger mig fram över den högsta änden av styret vid kurvtagning på grus för att inte kasa för mycket med framdäcket.

Tyvärr tycker jag att maskinen (ca 200 kg?) är vacker vilket medför att jag kanske tar det väl lugnt i terrängpassager. Får väl erkänna att MC258 (ca 145 kg?) känns som en trampcykel i jämförelse och hanterades relativt bryskt. :oops:
Förmodligen vore det en ren dröm att ha en endurohoj, 250 cc fyrtakt à ca 120 kg att studsa runt med i terrängen. Men på den typen av vägar som jag la en bildspelslänk till är den otroligt trygg att fara omkring på. TKC80 gör att allt från asfalt till lerstig går att ta sig fram på. Det är föraren som sätter begränsningen och jag har ingen rädsla för att visa mig feg vilket gör att maskinen räcker väl till. Om/när det blir aktuellt med byte av dyrare framgaffeldetaljer så kommer det förmodligen bli styvare/progressivare fjädrar eller bättre ställbar USD-gaffel.

Men som en enmans äventyrsmaskin under skandinaviska och någorlunda lagliga förhållanden tycker jag den är underbar. Jag kör alltid med ABS aktiverad och det är betydligt vanligare att den hjälper till i situationer än vad den ger otrygghet/förarglighets-erfarenhet. Jag har skjutsat lite med den och det går också an men jag som individ trivs bäst med att ha hela sadeln och de hk som finns till mitt förfogande.

På norska serpentiner etc. är den hur kul som helst också.
Helljusbilden skulle jag vilja ha bredare men det ska jag lösa med extraljus i en eller annan form.

Vill man ha ett vackert allroundverktyg för skandinaviska äventyrsresor (eller andra delar av världen med motsvarande hastighetsomfattningar) så ... bra köp! Hojen har varit med om många blöta turer men hittills har jag inte sett till något rostangrepp på skruv etc. Verkar vara vettiga materialval. Jag ville ha ABS och 02 fanns inte så många att välja på med grusprestanda. Jag vill ha så få cylindrar som möjligt dessutom.

Bränsleinsprutningen, iridiumstiftet, ABS, tankplaceringen, serviceintervallen, värmehandtagen, sidoväsklösningen (smäcker/läcker), lättkörd...

Men alla positiva erfarenheter bör väl göra att den platsar väl på andrahandsmarknaden kan man tycka. Hur den stämmer överens med dina prestanda och behov är en helt annan sak. Finns nog bara ett sätt att utröna det.... testa!

Hur bråttom behöver du ha som instruktör på bandagar?

Jag har sökt på Forumet. Fick upp exakt samma som dig.
-Tack dock för Google-länkar mm! :)

Det låter ju onekligen som om Dakaren är en otroligt trevlig bekantskap.
Jag ska ta mig en seriös fundering på vad det är för egenskaper jag har behov av på en motorcykel.

Är det förresten någon som har provat en X-Challenge eller en X-Moto?
I så fall, hur står en sådan sig gentemot Dakaren?
En X-Challenge eller en X-Moto med offroaddäck måste ju vara underbar på grus och offroad, men hur är den på vägen?

När jag är instruktör på bana så är det ganska bråttom... Därför är jag i behov av två hojar.
-En för gruskurser och för mina egna kortare dagsutflykter och rekreation, samt en sporthoj som uteslutande kommer att användas på bana och som får åka släpvagn dit och hem.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Re: Ska jag skaffa en 650 Dakar? Hjälp!

Inläggav Konsument » 2008-10-12/18:01

Jag tänkte lite på dig och dina behov... om jag vore du så hade jag allvarligt övervägt att köpa den nya F650GS (800-an du vet). Fastbikes testar den här.

Komplettera den med vettiga "barkbusters", rejäl hasplåt/motorskydd och gaffelbensskydd så tror jag du har ett universalverktyg som täcker många behov. Kanske t.o.m. alla du radar upp.

Busrolig hoj tyckte jag de tillfällen jag testat den. Lite nervigt gaspådrag som skulle behöva en mer progressiv gasrulle eller så... kommer väl mjukvarumässigt vad det lider.

Kanske du vill byta dyna och handtag också för att få den mer komfortabel. Men som sagt... ta en testrunda med en sådan tingest på varierade underlag och ta dig en funderare. Mycket hoj för pengarna känns det som.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Ska jag skaffa en 650 Dakar? Hjälp!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2008-10-12/18:31

Jag kan bara instämma i vad Olle skriver ovan - efter en säsong med nya F650GS Twin -08 har jag bara gott att säga om den. Nu är den ju inte så värst mycket lättare än en R1200GS - fulltankad och med nödvändig utrustning lär den hamna kring 200 kg - men den är ganska mycket kompaktare.
Lurig kan den vara i lågfart - kombinationen hög utväxling, abrupt gasrespons och liten svängmassa i motorn kräver en känslig hand för att undvika tjuvstopp och ryck. Jag skulle gissa att hojen vinner mycket på att drevas om lite, kanske det räcker med originaldreven från F800GS (16/42 mot 650:ns 17/41), plus att det har utlovats en mjukvaruuppgradering för lite snällare gasrespons. Till vår hoj har vi både standardsadel och den låga sadeln - konstigt nog är den låga (som har 30mm mindre stoppning) betydligt snällare mot rumpan, plus att man sitter stadigare i längsled.

För övrigt funderar jag på att hitta även en F650GS/GSD av gamla modellen, så snart jag blivit av med gamla K1200RS:en. En sak jag dock blivit lite betänksam över, är att det tydligen förekommit att framaxelfästet brutits loss från gaffelbenen på årsmodellerna 00-03! Konstruktionen ändrades nån gång i maj-juni -03, men BMW talar tyst om varför.... Jämförde häromdan just en 01:a med en 04:a som råkade stå bredvid varandra hos BMW Solna, och skillnaden syns tydligt. Jag vill nog gärna ha en med den nya gaffeln om jag ska ha en.....
Läs gärna denna tråd http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=30&t=6847&p=41710#p41661 och på detta amerikanska forum:
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=371650
http://www.advrider.com/forums/showthread.php?t=393785
- inget man vill vara med om.....

Av det lilla jag provkört några olika F650GS/CS enstånkor, är min minnesbild att de inte känns nämvärt lättare än vår F650GS Twin. Minns jag rätt skiljer det inte heller mer än 5-10 kg i vikt.

/// Gunnar
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ska jag skaffa en 650 Dakar? Hjälp!

Inläggav Blomqvist » 2008-10-13/08:11

Ja, hörrni... Nu har man fått en hel del att fundera på.

Tack för alla länkar och reflektioner! :)

Att det blir en BMW, och någon form av Off Road står ju någorlunda klart. Nu återstår bara att hitta "rätt".

Jag vill inte ha en för tung cykel då jag har svårt att hålla emot samt att lyfta tungt, och jag är av den absoluta uppfattningen att man inte ska ha tyngre hoj än vad man själv orkar lyfta upp på rätt köl igen i händelse att man skulle lägga den.

Att BMW idag har ett så brett modellprogram är ju mycket trevligt!
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Re: Ska jag skaffa en 650 Dakar? Hjälp!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2008-10-13/19:42

Den här kanske kan vara ett alternativ? Betydligt lättare än F650GS i alla fall.
http://www.blocket.se/vi/18576825.htm
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ska jag skaffa en 650 Dakar? Hjälp!

Inläggav Blomqvist » 2008-10-14/08:56

Gunnar Elmgren skrev:Den här kanske kan vara ett alternativ? Betydligt lättare än F650GS i alla fall.
http://www.blocket.se/vi/18576825.htm

-Mmm... Det där tror jag defenitivt kan vara något för mig! :)
Då återstår bara att sälja min Adventure, vilket inte verkar vara det allra enklaste så här års.
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00

Re: Ska jag skaffa en 650 Dakar? Hjälp!

Inläggav Blomqvist » 2008-10-19/11:42

Jahapp... Då inskränker sig innehavet av tvåhjuliga fordon i hushållet till en EU-moped.
Adventuren såldes igår, och jag saknar den redan. :cry:
Användarvisningsbild
Blomqvist
 
Inlägg: 109
Blev medlem: 2007-08-07/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst