Lämplig ruta till F650GS -02?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Lämplig ruta till F650GS -02?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2008-12-13/00:36

Har idag bytt till mig en F650GS -02 mot min 'gamla' K12RS.

Hojen är inte i superskick estetiskt, så jag kommer förhoppningsvis att våga använda den till det den är tänkt för...
Två saker ämnar jag komplettera med - den ena är sidoväskor, har inte bestämt mig än om det blir BMW-väskor eller 'korvlådor' från Zega/Touratech. Synpunkter uppskattas.
Den andra kompletteringen blir en vettig vindruta - där är önskemålet en ruta som håller undan fartvinden från bröst och hals, gärna högre upp också. Relativ frihet från turbulens uppskattas också, även om jag inser att det kan bli svårt.
Jag har kikat lite på Givi:s stora ruta, som verkar vara välgjord men där jag misstänker att det kan bli kraftig turbulens runt hjälmen: http://www.givi.it/caschi_borse_bauli_accessori.asp?CO_ID=492
Den andra jag tittat på är Ergo:s stora touringruta, som verkar vara mer gjord att styra luften över skallen: http://www.wunderlich.de/frame.php?MakeLang=wunderlich&MakeLangID=1&lay1=2&lay2=5&lay3=1&lay4=6&prodid=8110062

Någon som har erfarenhet av dessa två, eller någon annan liknande, och kan ge lite tips?

Min nya leksak: F650GS-02a.jpg
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lämplig ruta till F650GS -02?

Inläggav Claes Jonsson » 2008-12-14/19:39

Vad det gäller högre ruta är det nog bara att prova sig fram.

Jag kunde inte köra med min originalruta på min dakar, så jag bytte med en på en GS.
Vi blev båda nöjda:
Bilagor
ruta.JPG
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Lämplig ruta till F650GS -02?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2008-12-14/20:21

Hej Claes!

Tack för svar och synpunkter!
Jo, en Dakar-ruta har jag funderat på, men när jag ändå byter vill jag gärna ha det som skyddar bäst.
Prova sig fram går ju såklart, men det är lätt hänt att det blir dyrt innan man hittat en man är nöjd med.

Varför kunde du inte köra med originalrutan på Dakaren, och hur mycket tyckte du att den höll undan fartvind och turbulens?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lämplig ruta till F650GS -02?

Inläggav Lars Westman » 2008-12-14/21:43

Jag har kört kört 650GS i tre år och stortrivts med det mesta hos hojen. Riktigt överens med turbulensen blev jag dock aldrig. Den är svår att bli av med ifall man samtidigt vill ha vindskydd högt upp. Eftersom jag körde mycket även de kallare delarna av året experimenterade jag en del med olika rutor.

Jag fick det aldrig att funka om jag försökte få vindskydd över hjälmen. I slutet gick jag tillbaka till dakarrutan som var det som funkade bäst. Den skyddade bröstet och vinden träffade mig strax under hjälmen. Att försöka få luftströmmen högre än så resulterade bara i en massa oljud i mitt fall. Jag är 181cm lång.

Ett billigt tillbehör jag kan rekommendera är höjare till styret. Vill man kunna ståköra i terrängen eller bara för att få vila rumpan lite på vanlig väg är det guld värt att få upp styret lite.

Stoppa även i bra stift i den (iridium har jag i min). Det gör mer för motorgången än man kan tro.

Mycket nöje med din GS!

/Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Lämplig ruta till F650GS -02?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2008-12-14/22:05

Tack Lars!

Jag har nog anat att det kan vara som du upplevt, att det är svårt att slippa turbulens om man vill ha vindskydd högt upp. Jag är ungefär lika lång som du (180 cm) så det blir nog ganska lika.
Tipset om styrhöjarna ska jag ta till mig - hur höga kan man tänka sig är lagom? Har sett lite olika höjder - frågan är om vajrar och kablar riskerar bli för korta om man höjer mycket?
En annan sak jag funderar på är sadeln. Jag tror det är en låg sadel som sitter på hojen, det känns nästan som den är i lägsta laget för mig. Vad är att föredra på grus och usla skogvägar - offroad- och endurohojar brukar ju ofta ha ganska hög sitthöjd?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lämplig ruta till F650GS -02?

Inläggav Lars Westman » 2008-12-14/23:20

Jag har använt Touratechs höjare. Tror de höjer 30 mm om jag inte minns fel. Det var inga problem med bormsledningen på min 05:a, men jag tror den är kortare på de tidigare årsmodellerna.

Nu när frugan har börjat använda 650:an och jag gått över till en 800, så har jag bytt till mig en lägre sadel till 650:an. Jag skulle själv inte vilja ha den lägre varianten om jag skulle köra den själv. Orginalhöjden fungerade bättre för min längd och jag skulle nog inte haft nåt emot den högre dakarvarianten heller för den delen. Men orginalhöjd + en airhawk ger iofs både bra sitthöjd och komfort för de längre turerna.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Lämplig ruta till F650GS -02?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2008-12-15/12:09

Lars, än en gång tack!

25-30 mm höjare har jag sett både här och där, det får bli något sådant - har f.ö. funderat på att beställa sådana även till sambons F650GS Twin -08, för lite bekvämare långfärds-körställning.

Sadeln får jag försöka reda ut vad det är för en, men den känns väldigt låg när jag sitter på hojen. Långfärdskomforten är i och för sig inte viktig, eftersom jag har min K1200GT till sådant. Det jag är ute efter är optimal sittställning för 'grusbus' och lättare terräng, och där inbillar jag mig att det är bra att sitta så högt som möjligt. Den låga sadeln kan man ju behålla, om sambon skulle vilja köra hojen nån gång...
(F.ö. kan jag nämna att vi har både normal och låg sadel till F650GS Twin:en, och att även jag föredrar den låga tack vara att den - underligt nog - är betydligt bekvämare att sitta på. Det är ju samma på F800GS.)
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lämplig ruta till F650GS -02?

Inläggav Konsument » 2008-12-19/19:57

Jag köpte gängad, syrafast, stång (Biltema tror jag) och kapade till lämpliga längder. Bockade och böjde och skruvade fast Dakar -02-rutan med lite brickor och rostfria muttrar med inbyggt gänglås. På det viset kunde jag vinkla hela Dakarrutan framåt så att den i princip står rakt upp istället för att svepa bakåt.

Efter den operationen så har jag samma luftström oavsett hastighet. Och vad smidigt att kunna vrida så obehindrat på huvudet. Gôtt!

För att slippa helljusets spegling på förarsidan av den mörka rutan så rullar jag ihop ett sittunderlag som ljusspärr.

En annan fördel blev att jag kunde vinkla originalstyret i dess originalinfästningar uppåt, framåt. Det gör att jag nu obehindrat kan stå och köra. (Jag är lite drygt 190 cm lång)

Är lite Snållänning... f'låt, Smålänning i mig... ;)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Lämplig ruta till F650GS -02?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2008-12-19/20:53

Tack ((((o)))) för tipset!<br>Det kan ju definitivt vara värt att experimentera lite med vilkeln på rutan - kanske kan man till och med uppfinna någon enkelt ställbar mekanism. Nu gäller det bara att få tag på en bra ruta, i värsta fall får jag väl beställa en ny Dakar-ruta på BMW..... eller en Givi, som ju är transparent - då slipper man riskera så mycket reflexer från helljuset på insidan.
Till styret blir det nog ett par styrhöjare från Touratech eller Wunderlich.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Lämplig ruta till F650GS -02?

Inläggav Konsument » 2008-12-19/22:56

Transparant ruta är att föredra om man hamnar i område med "dåligt underhållen väg" (kan vi väl kalla det nu i tider med en massa terrängkörningsdestruktioner.. jag menar diskussioner). (Betydligt roligare att åka i terräng än att prata om det. ;-) )

Är väl egentligen om det är extremt knixigt eller skarpt krön som jag tyckt att den mörka rutan skymt sikten.

Sedan är den så klart snyggare/tuffare men form och funktionsbalansen.... tycke och smak...

När det gäller styrhöjare så tror jag att jag faktiskt har ett par oanvända liggande ute i garaget. Osäker på om det vara Touratech eller Wûnderlich. Touratech känns det som det är. Kan hämta påsen om det är intressant. En bekant lånade för att se om de skulle passa på en XR650 men det gjorde de inte. Föreslå ett vettigt pris så kanske du kan få ta över ägandeskapet. (Förmodligen kommer jag aldrig att sätta på dem på min hoj)

Gratis på köpet kan du få med 3 st F650-DVD'er (Kedjegängets gratisvariant) och 1 st CD med manualer och annan utfyllnad också... ;-) (Nåja, 12 kr för alla fyra media kan du väl få betala... självkostnadspris)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Lämplig ruta till F650GS -02?

Inläggav Konsument » 2008-12-19/23:05

Ja just det, jag har original, expanderbara "City"-väskorna. Helnöjd! Kortare turer smala väskor, längre turer expanderade väskor. Samma nyckel som till tändningslåset. Smiter tight, men med luftspalt, omkring ljuddämparna. Dvs sticker inte ut åt sidorna som världens luftbromsar heller. Underlättar passage där det kan vara lite trångt. Väldigt diskreta montagepunkter. Skämmer inte utseendet alls. Smidigt att haka av och ta med sig när handtaget är upplåst.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Lämplig ruta till F650GS -02?

Inläggav Claes Jonsson » 2008-12-20/13:40

Svar till Gunnar:

Jag fick byta ruta för att det var ett otroligt högt vindbrus i hjälmen.
Tänkte inte så mycket på hur den höll undan vinden annars.

Provade även lite olika rutor på min förra F650 -94. Lägsta möjliga var bäst där med.
Verkar vara en hel vetenskap att få en som passar annars.
Provkörde en F650 -96 på Ahlqvist för länge sen med hög ruta för att kolla om det gick. Det gjorde det inte.
Frågade helt enkelt om jag kunde provköra rutan på den hojen, och det gick bra.

Jag är 186 cm lång, så är man lite kortare och inte är överljudskänslig så går det säkert bättre.

Förra sommaren hade jag även en Yamaha TRX 850, och på den funkade originalrutan riktigt bra.
Lite framåtlutad körställning kanske får luften att ta annan väg.
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: Lämplig ruta till F650GS -02?

Inläggav tommykn » 2008-12-20/15:13

Gunnar Elmgren skrev:Har idag bytt till mig en F650GS -02 mot min 'gamla' K12RS. (...) Den andra kompletteringen blir en vettig vindruta - där är önskemålet en ruta som håller undan fartvinden från bröst och hals, gärna högre upp också. Relativ frihet från turbulens uppskattas också, även om jag inser att det kan bli svårt. (...) Någon som har erfarenhet av dessa två, eller någon annan liknande, och kan ge lite tips?


Hej, mitt bidrag är att du INTE behöver fundera på BMW:s höga ruta, utan kolla vidare på andra, t.ex. de du har föreslagit. Jag är några cm kortare än vad du är och den höga rutan bara flyttade turbulensen lite högre upp... :-(

Däremot skyddade den förstås lite bättre mot regn etc.

Hälsn / TK
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Re: Lämplig ruta till F650GS -02?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2008-12-20/15:24

Tack för alla råd och förslag!

Jag kommer nog att prova med en Givi-ruta, som i alla fall verkar vara gjord sån att den ger ett vettigt skydd från vind och regn. Turbulens vill man ju helst slippa, men på denna hoj är det mes en bonus om man kan bli av med den - jag kommer sannolikt att använda den för kortare färder, mest i lägre hastigheter. Jag är nöjd om jag slipper bli våt och kall på väg till jobbet eller på grusturen..... För touring- och högfartsåka har jag förmånen att äga en K1200GT, med en vindruta värdig en turistbuss!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst