Bytte tändstift på F650CS...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bytte tändstift på F650CS...

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-01-23/12:29

Efter att ha läst att lite längre tändstift skulle ge en positiv effekt på denna hoj, så beställde jag ett st NGK DPR8EIX-9 till frugans F650CS, skruvade in detta i går...

Hmm.. det är en h___es besvärlig maskin att mecka med, läste manualen och tog bort höger kåpa, gjorde förstås sönder en plastplugg på kåpan när jag skulle dra loss den, uttryckte lite väl valda ord i garaget, får försöka limma den eller byta ut sk__en till en skruv.

Sedan sitter ju tändstiftet nerbäddat i cylindern som är dold bakom ramen, inte helt lätt med mina fingrar få in t-stiftsnyckel och få loss denna, efter fler väl valda ord och många småsår, fick jag loss det befintliga stiftet, nästa problem, det bef. stiftet har en plugg på toppen som inte går att skruva loss och det nya stiftet har ingen plugg med, bara en gängad topp och inga gamla stift hittade jag, fick åka till Micro och köpa deras billigaste stift med avskruvbar plugg (25kr), för lösa fanns ju inte så klart...

Hemma igen, skruvar i det nya stiftet, fler småsår, sedan är det ju, om jag förstår det rätt, aluminium cylinder på dessa, så man känner inte så lätt om man drar åt för mycket innan det är för sent, men jag tror att jag lyckades.

Ok, dit med hylsan igen och gissa på att man fått dit den ordentligt, i med nyckeln, på med tändningen och tryck på startknappen..... brum, brum, den startar direkt, utan man behöver ge lite gas som tidigare!

Nu är det lite för isigt ute för att jag skall våga ge mig ut, men skillnaden i starten känns tillräckligt positivt för att var värt arbetet, får rapportera mer när våren kommer...

Beställde på http://www.sparkplugs.co.uk/ och efter tre dagar satt jag med stiftet i handen! Bra pris och snabb leverans.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Bytte tändstift på F650CS...

Inläggav knabb » 2009-05-13/09:41

Tänkte bara meddela att jag igår bytte till ett NGK DPR8EIX-9 på min scarver 02. Stiftet köpte jag på ebay från england och fick betala 106 kronor för att få det direkt till brevlådan 3 dagar efter köpet. De handlare i Sverige som jag tittade på tog 250 kronor.
Jag tyckte arbetet gick ganska smidigt men jag är van att meka med en scooter. Byte av stift tog mig 1,5 timmar och då gjorde jag det väldigt lugnt och metodiskt.
Min första åktur till jobbet idag var en stor skillnad

1 Jämnare gång vid konstant fart
2 Mjukare och jämnare acclaration
3 Mycket jämnare gång i de lite lägre varvtalen, vilket varit mitt största problem
4 klart bättre kraft i de lite lägre varvtalen.

Att ett litet stift för en hundralapp gör en sådan skillnad var verkligen roligt. Med förutsättning att stiftet inte sliter mer på motorn vilket de flesta insatta säger. Om du inte byt stift redan kan jag verkligen rekommendera att byta stift snarast.
knabb
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2008-09-12/09:56

Re: Bytte tändstift på F650CS...

Inläggav Lars Westman » 2009-05-13/10:52

Jag har samma positiva erfarenheter av byte till samma stift på en 650GS 2005 (Twinspark)

Förmodligen har tändstiftet en rätt vital funktion i en förbränningsmotor....
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: Bytte tändstift på F650CS...

Inläggav Enstånkarn » 2009-06-27/23:59

Jag bytte stift IDAG! till et stift called. NGK DPR8EIX-9
Detta efter at ha lyssnar till era förslag.

Första provturen, tillsammans med mn 4 -åriga Valdemar, Så var det en verkligt upplyftande tur.

Att ett litet stift kan göra en sån stor skillnad trodde inte ens jag.

Kan bara rekomendera ett stiftbyte på din mc.

Jag har själv en F650 GS -00

"åker bara till och från jobbet på motorväg, och ibland skogsvägar bara för at känna känslan igen från mitt toidigare liv som Cross/Enduroföraree.....
Vilket gör att min hustru undrar.. varför det tar sån in i......helv....es lång tid att komma hem från jobbet...

mvh

Adonizz
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24

Re: Bytte tändstift på F650CS...

Inläggav BusAnna » 2009-09-20/18:56

Bumpar tråd och hoppas att Magnus eller Adonizz kikar in. Jag behöver också byta tändstift på min nya CS. Jag hittar inte NGK DPR8EIX-9 på den sida du rekommenderade Magnus, däremot en som heter DR8EIX, men det är inte samma väl? Vet nån av er var jag kan hitta det? Jag hittar det i Sverige via http://www.palles.se/pdf/tandstift.pdf men som du skrev Magnus så kostar det 250, men då får man fyra st och jag behöver bara ett om jag fattat rätt? Är inte så priskänslig egentligen men köper hellre via butik än på postorder om jag ändå ska köpa i Sverige, tror ni MC-proffsen har såna?

Ska snarast göra 2000mila på BMW och då ingår byte av tändstift så jag tänkte få i det längre på en gång. Tror ni att jag behöver köpa en plugg också eller det borde de ha på BMW?

BMW hade ingen aning om att CS kunde ha ryckig gång eller att ett annat tändstift var bättre.

Har njutit av kärleken i helgen men haha, det tar ett tag innan man vänjer sig vid att den låter som en arg symaskin va?
Användarvisningsbild
BusAnna
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-08-24/20:11

Re: Bytte tändstift på F650CS...

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-09-20/19:11

Av någon anledning kommer det inte upp om man söker, men om man väljer NGK Sparkplugs på höger sida och stegar fram fem sidor så finns det där, heter både DPR9EIX9 och DPR9EIX-9 (tror det är samma), för £6.05
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Bytte tändstift på F650CS...

Inläggav BusAnna » 2009-09-20/20:06

Tack och bock!
Senast redigerad av BusAnna 2009-09-20/20:49, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
BusAnna
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 2009-08-24/20:11

Re: Bytte tändstift på F650CS...

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-09-20/20:31

Ja du behöver bara ett.
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst