Tankväska till Dakar 01

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Tankväska till Dakar 01

Inläggav Sillrygg » 2009-01-25/21:31

Hej alla!

Tänkte återigen söka visdom i detta underbara forum.
Jag har planer på att köpa en tankväska till min Dakar och funderar på om det finns andra väskor än orginal som passar. Orginalväskan går väl lös på ca 1500:- och jag hade hoppats på att kunna spara en slant då jag även har planer på att köpa in en massa annan utrustning också.
Så finns det någon bra väska som passar?

Tackar!!

Micke
Sillrygg
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2008-04-29/20:50

Re: Tankväska till Dakar 01

Inläggav Tundra » 2009-01-26/08:23

Kolla Touratech
Användarvisningsbild
Tundra
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 2006-06-09/01:00

Re: Tankväska till Dakar 01

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-01-26/10:30

Jag är också ute efter en tankväska till min F650GS -02 (ingen Dakar, tyvärr, men väskan är samma).
Av de tankväskor jag haft hittills är det egentligen bara BMW original, som jag har till min K1200GT -06, som jag varit nöjd med. Den passar perfekt, sitter stadigt, är inte ivägen för något väsentligt, är enkel att sätta fast och ta loss och så - inte minst viktigt - så är den regntät (den har ett speciellt, vattentätt blixtlås till locket).
Jag har haft två andra väskor:
- Bagster till K1200RS, som var osmidig att hantera, monterades på ett lite klumpigt tanköverdrag och som var regnsäker OM man använde det inbyggda regnöverdraget. Bagstern kostade i princip lika mycket som en original BMW.
- Bags&Bike från Touringbutiken till R850R - den satt inte fast bra, och var ivägen vid fullt styrutslag. Inbyggt regnöverdrag även på den, jobbigt att stanna och trä på när det börjar regna. Kostade ca 1000-lappen vill jag minnas.

Av dessa är BMW-väskan överlägset mest prisvärd, även om den är dyr - att den är regntät 'i sig själv' är ett enormt stort plus!

BMW:s original-väska till F650GS/Dakar kostar 1.525 SEK, men verkar inte ha vattentäta blixtlås eftersom separat regnskydd medföljer.

Jag har kikat på Touratech-väskorna, som verkar ha bra kvalitet och utförande - har bara 'torrsimmat' i butiken och på mässan. De väskorna ser ut att vara lika välgjorda som BMW original, och verkar sitta fast lika bra.
En nackdel är att även Touratech-väskorna kräver separat regnskydd (som inte ens ingår i priset). Och så kostar dom ungefär som BMW-väskorna...... (1.395 SEK för väskan, 149 SEK för regnskyddet).

Jag väljer därför mellan original BMW för 1.525 SEK inkl regnskydd (ett pris jag som klubbmedlem dessutom får rabatt på), och en hyggligt bra väska till riktigt lågt pris, nämligen Biltema-väskan:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135119
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Tankväska till Dakar 01

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-01-26/14:58

Gunnar Elmgren skrev:Jag väljer därför mellan original BMW för 1.525 SEK inkl regnskydd (ett pris jag som klubbmedlem dessutom får rabatt på), och en hyggligt bra väska till riktigt lågt pris, nämligen Biltema-väskan:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=135119



Vilken BMW väska tänker Ni på och vart köper man denna med klubb-rabbat?
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Tankväska till Dakar 01

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-01-26/17:06

Den väska jag tittat på har beställningsnummer 71 60 7 653 287 (komplett sats).
Klubbrabatt har jag fått både på BMW Solna och på BMW Göteborg/Mölndal, det går säkert att tjata sig till även på andra håll.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst