F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Enstånkarn » 2009-03-22/10:12

Jag har ett problem med min bakbroms till min F 650 GS -00, med ABS.
Jag upplevde nåt otäck när jag körde till jobbet. På motorvägen märkte jag att bakbromsen plötsligt låg på !!!
När jag körde in till kanten så BRANN det bak på bromsen.
När jag släckte branden så satt bromsen fast. Efter ca 20 minuter rullade hjulet igen. Fick mc´n bärgad till jobbet där jag skruvade ner bromsok. Skaffade en ny (bättre begagnad ) och nya bromsoklossar, bromsskiva.
Luftade bromsarna. och körde hem. Allt lungt igen , pustade jag....
Dagen efter kör jag till jobbet igen. Samma sak händer men jag känner det i id. BROMSEN NYPER EFTER ETT TAGS KÖRNING.
Hjulet siter rakt. Hjulet rullar fritt för bromsklossar. Problemet är att oljan av en outgrundlig anledning hettar upp, expanderar och nyper till bromsen.
Jag ställde upp mc på centralstöd. Trampade 10 ggr - hjulet rullar fritt. fortsatte så upp till den 5:e gången X10...Då nöp bromsen. Efter ca 30 minuter så släppte den igen

Vad är felet???
Idag plockade jag av huvudcylindern,bak, för BMW säljer en reparationssats. med en gummipackning och en O-ring. BRA tänkte jag....Men ingenstans står det VAR dessa packningar skall sitta.. I cylindern eller runt ingångspipen från påfyllningen???
Nån som vet??
När jag pressar "pistongen" i cylindern så känner jag att den trycker och släpper.


Framför allt vill jag veta vad som händer med bromsen, då den nyper efter en mils körning.
LÄser lite på "faqF650" - sidan om liknande samma problem, men kan inte exakt tyda vad jag skall göra för att åtgärda problemet.....

Tacksam för hjälp.

Jonni, 43 år, kör året om till å från jobbet. Idiot säger många.....jag vet.....
Senast redigerad av Enstånkarn 2009-03-23/18:43, redigerad totalt 1 gång.
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Gnarak » 2009-03-22/13:03

Jag har varit ute för samma sak, fast på en gammal Yamaha från 70-talet. Det började viserligen inte att brinna men i övrigt precis som du beskriver.

#1 Problemet för mig var att jag hade inget rörelseglapp (eller spel) i bromspedalen, vilket gjorde att det fanns lite lite lite bromsverkan i viloläget. När man börjar köra blir det aningens varmt och anliggningen ökar, det blir ännu varmare, anliggningen ökar ännu mer och...... du hajjar va?

Kolla att du har ett spel i pedalrörelsen.

#2, när/om du river isär bromscylindern, var noga med att returvätskehålet är öppet, annars kan inte kolven komma tillbaka efter en bromsning och du får samma resultat som i #1

Hade du haft en gammal Yamma hade jag vetat exakt hur detta hålet ser ut och var det sitter, men kan inte ett smack om just din hoj....
--
/Henrik
Gnarak
 
Inlägg: 149
Blev medlem: 2009-01-07/13:32

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Mimmi » 2009-03-22/13:23

Hej!

Det är enbart generella råd jag kan ge, eftersom jag inte känner till Din mc-modell i detalj.

Precis som Gnarak säger är det väldigt viktigt att det finns ett litet spel mellanpedalen och kolven i bromscylindern.
En annan tänkbar felkälla är bromsslangen. Det är inte ett helt okänt fenomen att bromsslangar kollapsar invändigt, och då ger en backventilseffekt. Det innebär ju då naturligtvis att kolvarna i oket ej kan gå tillbaka, och allteftersom processen fortgår blir vätskan varmare varvid bromsen nyper hårdare osv osv.. Undan för undan blir det då rejält hett.

Dessutom finns naturligtvis möjligheten att det kan ha blivit något fel i ABS-systemet. Där finns diverse ventiler som också skulle kunna ge denna effekt under förutsättning att de inte fungerar korrekt. Men där kan jag inte smådetaljerna så noga att jag kan peka på en viss punkt som krånglar.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Enstånkarn » 2009-03-23/06:51

Hej igen och tack för synpunkerna. Jag skall kolla "frispelet" på bromspedalen. Hoppas bara a det inte är fel på ABS enheten ( dyrt ).
Jag skall testa idag at blöda bromsen ordeltligt. för att , som Mimmi säger, se om bromsslangen inte har kollapsat. Jag tvekar ju lite där eftersom det är andra paret bromsslang jag använder.

Återkommer i ärendet.

Tack
Jonni
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Enstånkarn » 2009-03-23/07:37

Hmmm. Läse just på en engelsk sida om att man INTE kan "blöda "bromssystemet själv utan attt använda BMW-MoDiTec instrumentet, om jag har ABS!!??.

Kan det vara möjligt??. Detta innebär ju då att jag MÅSTE åka till BMW varje gång jag gör nåt med bromsen..
bmw1.doc
(64.5 KiB) Nerladdad 283 gånger


JAg tycker det låter himla konstigt iallafall.

NÅN ANNAN SOM HÖRT ATT MAN INTE FÅR "BLÖDA" EN ABS-BROMSAD CYKEL??

MVH
Jonni
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Mimmi » 2009-03-23/10:25

Det
adonizz skrev:Hmmm.// att man INTE kan "blöda "bromssystemet själv utan attt använda BMW-MoDiTec instrumentet, om jag har ABS!!??.

Kan det vara möjligt??. Detta innebär ju då att jag MÅSTE åka till BMW varje gång jag gör nåt med bromsen..
bmw1.doc
//

MVH
Jonni


Hej!

Åtminstone på R-modellerna med ABS är det inga problem att lufta bromssystemet eller byta bromsvätska utan att ha tillgång till MoDiTec. På modeller med servo och hel/delintegral kan det om oturen är framme bli så att felkoder registreras för ABS, men efter vad jag förstår så är funktionen okey ändå om bromsarna fungerar. Dessutom är det omständligare att göra arbetet på de modellerna, men det är fullt möjligt.

Vilken typ av broms Du har, integral eller inte vet jag ej. 650 modellerna kan jag inte så mycket om nämligen.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Lars Westman » 2009-03-23/12:56

Jag har då iaf inte haft problem med mina bromsar på 650:an som jag luftat själv.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Enstånkarn » 2009-03-23/15:01

Testade att blöda systemet själv, då jag glad i hågen åkte till Biltema och inhandlade en bromsluftar flaska med backventil. Dom lovar att man med denna kan lufta systemet själv....he he som så ofta med biltema så var det ren...S***.

Nä.. får vänta tills jag kan få tag i en granne som kan bistå mig.

Angående spelet mellan pistong och Bromscylindern så har jag bra spel, Fjädern till bromspedal är hel och ren och funkar som den skall. Alltså ligger inte pistongen på och trycker på cylindern..

Sen testade jag utan, Biltemas "himmelska bromsluftare" började lite trevande lufta systemet. Vad jag märkte var att det inte minskade någonting i påfyllningskoppen. Min undran är ju då om kolven i cylindern verkligen går tillbaka så långt att den kan hämta upp mer olja... Kanske skall bygga en egen som jag kan "trycka " genom oljan istället....Går det???

JA... det är frustrerande iallafall.

Och som ,Lars sägder så har jag inte tidigare haft problem med att lufta systemet, trots vad BMW säger om att man inte skulle kunna detta då man har ABS.

Återkommer i ärendet.

Jo, Reparationssatsen som jag köpte.... Där det inte alls stod VAR packningarna skulle in... Jag hittade till slut platsen.
Tryck tillbaka kolven med en liten "punch" som passar genom utgående hål i cylindern. På kolven skall packningen sitta, O-ringen skall sitta i cylindern direkt där den vita teflon"hylsan" sitter. pilligt men det gick.

Jonni
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Lars Westman » 2009-03-23/15:46

Du behöver inget hokus pokus för att lufta. En kort genomskinlig slang och en glasburk räcker.
Här finns instruktioner: http://faq.f650.com/FAQs/BrakeMaintenan ... y%20brakes

/Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Marie » 2009-03-23/16:52

adonizz skrev:Sen testade jag utan, Biltemas "himmelska bromsluftare" började lite trevande lufta systemet. Vad jag märkte var att det inte minskade någonting i påfyllningskoppen. Min undran är ju då om kolven i cylindern verkligen går tillbaka så långt att den kan hämta upp mer olja... Kanske skall bygga en egen som jag kan "trycka " genom oljan istället....Går det???


Gå in på närmaste apotek, och be att få köpa minst två av deras största sköljspruta. Ladda den full med bromsvätska och pressa in vätskan "baklänges" genom bromsoksnippeln. Sug ur i behållaren med förslagsvis spruta nr 2, så att det inte svämmar över....
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-03-23/17:57

Om det inte fyller på från behållaren under luftningsproceduren så har du hittat felet: Igensatt förbindelse eller felaktig återgång/montering av kolven i huvudbromscylindern.
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Enstånkarn » 2009-03-23/18:42

Hej igen.
Lars: Jo...Jag har oxå kollat denna sidan och har gjort som de beskriver. Dock utan glasburk.
Men när jag läste vidare så tänker jag... Kanske vi inte blödde genom allt. Min olja såg dock fräsch och fin ut efter ca 30 minuters blödande. Man tycker ju att det skall räcka med detta.

Marie: Din idé låter riktigt bra och jag åker till apoteket imorgon och köper dessa sköljsprutor,
Kom att tänka på.... det är inte såna sprutor man använder till att skölja ..sig själv....där bak???!! UHHHUHHUH Blir pinsamt isåfall....och de lär ju INTE tro på en när man säger att man skall ha dem till att blöda en broms....BAK-broms...




GUZZI-Leif: Jo... Jag går i dom tankarna också, att det kan vara nåt fel där...Men vill försöka blöda igen genom Marie´s idé..
Jag försökte blåsa genom nippel i cylinder och ut genom utförseln på cylindern.. Och ...där tröt mitt minne,,,, kom jag genom eller inte??? Nåväl.. Först blödning... sen plockar jag ner cylindern igen..

Tack alla 3 för er hjälp.... Återkommer hur det går i ärendet.

Jonni
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Mimmi » 2009-03-23/19:06

Hej!

Om Du envisas med att använda en dålig direktöversättning från engelskan i stället för det korrekta svenska uttrycket lufta tror jag att de tittar på Dig på ett konstigt sätt på Apoteket om Du säger att Du har blödningsproblem :) !
Senast redigerad av Mimmi 2009-03-23/22:21, redigerad totalt 1 gång.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-03-23/19:45

En sak som jag tycker är värd att fundera över:
Om den egna förmågan tryter eller man börjar känna sig tveksam över utgången, är det ju absolut ingen nesa att gå till en verkstad och be om hjälp.
Lycka till med den förbankade bromsen nu!
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Enstånkarn » 2009-03-29/21:46

Jaha... nu vet jag felet.... som även Moto-guzzi Leif anade så är det fel på huvudcylindern. Den släpper inte genom olja från påfyllningen. Alltså kolven går inte tbx så att den kan hämta olja från påfyllningen.

Får den nya på tisdag, så vi får se.......
Återkommer

JOnni
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24

F650GS -02, Bakbroms 'nyper' och ligger an.

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-08-07/16:34

Har idag äntligen tagit mig för att kurera den anliggande bakbromsen på min F650GS -02.
Precis som för trådskaparen, så har den vid ett par tillfällen nypt fast och vägrat gå tillbaka. Jag har då detta hänt tagit en mejsel och bänt tillbaka bromskolven, motionerat den några gånger och så har det fungerat hjälpligt igen. På sistone har det dock blivit värre och värre, varför jag har undvikit att använda fotbromsen det lilla jag kört hojen.
Började idag med att ta isär oket, gjorde rent och smorde glidbultarna med ytterst lite silikonfett, enligt alla konstens regler. Döm om min förvåning, då jag upptäckte att oket fortfarande nöp fast!
Lite mera felsökning gav vid handen, att kärvningen inte satt i oket, utan i manövercylindern vid pedalen - kolven gick helt enkelt inte tillbaka ordentligt, förrän man gav den en 'knuff' bakvägen genom att tvinga tillbaka kolven i bromsoket.
Jag tog isär manövercylindern, och kunde konstatera att kolven kärvade ordentligt i den yttre delen av loppet. Där glider inte kolven direkt i cylindern, utan i något slags nylonbussning - denna bussning verkade ha svällt, för trots att kolven var helt ok, utan minsta skador eller oxid, fick jag ta i ordentligt för att få ut den ur cylindern.
Jag har ingen aning om hur det kommer sig att nylonbussningens innerdiameter verkar ha minskat, den såg oskadad ut. Det enda jag kan tänka mig skulle vara, att någon använt olämplig bromsvätska (silikon/DOT-5?) som fått plasten att svälla, men det låter långsökt.....
Hur som helst tillverkade jag en brotsch av en gammal skruvmejsel, som jag filade ner kanterna på bladet så den blev exakt lika bred som kolvens diameter (11 mm). Med den skavde jag för hand upp hålet i plastbussningen, så kolven löpte lätt igen. Verkar fungera, men natulrligtvis är det en provisorisk reparation - cylindern ska självklart repareras med nya delar eller ersättas, så snart jag hinner.

Gissar att trådskaparen kan ha samma problem, om det inte redan är löst!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Enstånkarn » 2010-04-02/16:36

Hej,

Sent omsider tänkte jag avsluta denna tråd, Då jag var skaparen av denna.

Mycket riktigt så var edt Bromscylindern som var slut. När jag bytte till den nya så var det inga som helst problem med att få ur luftbubblorna i systemet. Nu har mc´n gått mycket i vinter !!! och problemen med bromsarna är borta .

Alltså: Bromscylindern behövdes bytas.
( När man jämför den gamla cylindern med den nya märker man omgående att den gamla "skrapar" i sitt spår. ´Den nya är jämn och fin.

Tack för goda råd under trådens gång.
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-04-02/18:31

Jag kan väl fylla på även jag, med info om hur det hela avlöpte.
Min provisoriska reparation höll inte, cylindern började läcka efter ett tag. Det blev att byta cylindern, och sedan dess har allt fungerat som det ska - jag åkte dock på att byta även bromsbeläggen, eftersom de hade blivit överhettade när jag åkte med anliggande broms. Även skivan har nog tagit lite stryk, men det funkar bra med den gamla tillsvidare.

Jag lyckades också luska reda på orsaken till att kolven börjat kärva i bromscylindern. Det tycks vara så, att nylonbussningen som styr kolven i den yttre delen av loppet kan bli "hop-pressad" av att det kryper in vatten mellan själva cylindern och nylonbussningen, och att det börjar rosta - rosten "tar plats" och klämmer liksom ihop nylonbussningen så innerdiametern minskar och kolven därmed nyper fast. Jag slaktade min gamla cylinder för att verifiera detta, och mycket riktigt fanns gravrost i sätet för bussningen!
Jag såg till att smeta rejält med silikon-fett runt nylonbussningen på den nya cylindern, för att förhindra att fukt kryper in. Tror det kan vara en god idé att göra rent och fetta in där vid den årliga servicen, plus att vara noga med att gummibälgen är intakt och sitter som den ska.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Claes Jonsson » 2010-09-03/16:11

På förekommen anledning lyfter jag tråden.

Ska det se ut så här? Knappast.
Kan ju tro att bromsdelarna sitter på en bil när man ser detta.

Vid byte till bakdäcket märkte jag att kolven gick trögt. Tog bort bromsklossarna och kände på kolven med en poligrip. Helt stum. Lättade på luftnippeln för att utesluta kolven i bromsoket. Då gick kolven in lätt.

Så då tittade jag lite närmare på bromscylindern och upptäckte detta fasansfulla.
Så kan det bli om man hoppar över lite översyn kanske. Eller så har inte gummismocken tätat riktigt tydligen.

Nu till frågan:
Räcker det att göra rent från rost?
Eller får jag köpa ny bromscylinder helt enkelt.

Hade tänkt åka med på gruskörningen på Hökensås i morgon, men det ser mörkt ut.
Bilagor
cylinder_3.jpg
cylinder_2.jpg
cylinder_1.jpg
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Mimmi » 2010-09-03/16:57

Hej!

Efter vad jag kan se så är dina (hemska) bilder enbart utvändiga. Den rostiga detaljen är ju plungen som trycker på själva kolven, och av den andra bilden att döma så sitter kolven kvar. Det intressanta är hur det ser ut inuti cylinderloppet samt kolvens kondition på de av bromsvätska berörda delarna. Det KANSKE inte är så farligt, om turen är med så finns möjligheten att de vitala inre delarna är i åtminstone såpass skick att Du kan använda denna cylinder över morgondagen. Men troligtvis är det en ny bromscylinder som gäller.

För att undvika sådant här brukar jag packa utrymmet innanför manschetten med bromsfett, eventuellt inträngande vatten har då ingen chans att få plats och ställa till någon skada.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Claes Jonsson » 2010-09-03/17:16

Tack för snabbt svar.

Nu har jag gjort rent cylindern och därinne ser det faktiskt ganska bra ut.
Och det fanns kvar rester av lite bromsfett som stelnat därinne. (Undrade vad det var tills jag läste det här.)

Och nu till en dum fråga:
Har jag monterat tillbaka gummimanschetten rätt?
Den ramlade av inne i trasan så klart.

Nu ska jag med spänning monter ihop den igen och fylla på med ny bromsvätska.
Och jag kan ju meddela att kolven rörde sig fint i cylindern innan jag tog bort rosten utanför, så oddsen är nog inte så dåliga att jag kan köra imorgon i alla fall.
Bilagor
cylinder_5.jpg
cylinder_4.jpg
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Mimmi » 2010-09-03/17:25

Hej!

Kul att det inte var omedelbar katastrof!
Om Du med "manschetten" menar packningen på kolven (på den nya bilden) så ser den rättvänd ut. Men det vill till att den inte är det minsta skadad, då går det åt Lurås.
Marie-Louise Grückner
Nie die goldene Mitte,
immer volles Risiko!

Användarvisningsbild
Mimmi
 
Inlägg: 6452
Blev medlem: 2004-09-15/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Håkan » 2010-09-03/17:26

Det där ser ju rent och snyggt ut.

Men fattas inte en tätning på dina bilder?
Ska det inte sitta en tätningsring i spåret på kolven också?
Så brukar det se ut...
Finns någon annan tätning (o-ring t.ex.) som tätar mot kolvens cylindriska del?
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Kovlingen » 2010-09-03/17:29

xxxxx
Senast redigerad av Kovlingen 2010-09-06/18:46, redigerad totalt 1 gång.
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-09-03/17:45

Håkan skrev:Det där ser ju rent och snyggt ut.

Men fattas inte en tätning på dina bilder?
Ska det inte sitta en tätningsring i spåret på kolven också?
Så brukar det se ut...
Finns någon annan tätning (o-ring t.ex.) som tätar mot kolvens cylindriska del?

Njaej, det ser nog ut som det ska med tätningar på kolven.
Däremot finns det en rejäl risk att den yttre rosten på bromscylindern ätit sig innanför den nylonbussning, som sitter i yttre delen av loppet och styr + tätar kolvens cylindriska del.
Det som händer är lömskt - rosten tar plats och pressar ihop nylonbussningen, så dess innerdiameter blir något mindre än kolvens diameter. I början är detta bara allra längst ut, och kolven löper tillräckligt lätt för att gå tillbaka förbi hålet för bromsvätskereturen. Efterhand som rosten växer till sig, börjar kolven kärva så pass i den yttre delen av loppet, att den inte går tillbaka ordentligt förbi returhålet, med anliggande bakbroms som följd. Man kan lura sig på att kolven löper lätt i inre delen av loppet, och missa att det kärvar allra längst ut (fråga helst inte hur jag vet).
Icke renoveringsbart tyvärr, det är bara att skaffa en ny cylinder.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Claes Jonsson » 2010-09-03/18:13

Här ser man rosten runt den vita plastbussningen.
Och det är kanske inte så bra.

cylinder_6.jpg


Men kan man inte ta ett horningsverktyg och svarva upp bussningen lite?
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Gunnar Elmgren » 2010-09-03/18:24

Claes Jonsson skrev:Men kan man inte ta ett horningsverktyg och svarva upp bussningen lite?

Jag försökte, då började skiten läcka bromsvätska....... Det var bara att krypa till korset och byta cylindern. Ska Du lyckas behövs nog brotschning, men då behövs en brotsch i exakt dimension......
I så fall är det nog bättre att fila/slipa av kolven längst ned, så diametern stämmer med nylonbussningens "förträngning".
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Håkan » 2010-09-03/20:31

Givetvis, Gunnar har som vanligt rätt.
Det är plastbussningen som är den tätning jag frågar efter.

Tyvärr, byt cylinder.
Se Mimmis tips för att slippa samma problem i fortsättningen.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav Claes Jonsson » 2010-09-04/08:18

Bromsen verkar mycket bättre nu. Känns som ny.
Nu släpper den direkt efter att man bromsat, det har den inte gjort på länge.

Jag har till och med fått ovanan att böja mig ner och känna på oket varje gång jag kommit hem.
Nästan lika invant som att fälla ut sidostödet.

Och skakningarna har kanske fått den att släppa någorlunda fram tills nu. Men nu var det verkligen stopp.
Tur man märkte det i garaget i stället för på motorvägen.

Tack alla för tips och råd.
Nu blir det Hökensås.

Claes
Claes i Vedum
Användarvisningsbild
Claes Jonsson
 
Inlägg: 292
Blev medlem: 1997-12-30/01:00

Re: F650GS -00, Bakbroms krånglar !!!HJÄLP!!!

Inläggav tobberandahl » 2013-09-09/08:40

Hej! Ett underbart fel... Har kört F650Gs året runt sedan2002. Nylonbussningen sväller med åren, så jag tar helt sonika ur kolven när den börjar fastna och sätter den i pelarborren med lite autosol på, slipar ner under o-ringen, kollar att den glider lätt i cylindern sedan.
tobberandahl
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2013-09-09/08:34


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst