BYTA PACKBOXAR I FRAMGAFFEL, f650GS, ENKELT !!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

BYTA PACKBOXAR I FRAMGAFFEL, f650GS, ENKELT !!

Inläggav Enstånkarn » 2009-04-24/12:14

Jag är ju av naturen ( erfarenhet) sur på BMW, för deras orimliga priser på service och verkstadspriser.
Detta renderar ju då till att man måste lära sig själv att serva och laga det som kan lagas.
´
Jag letade efter nån som kanske hade bytt själv tidigare och som då kanske hade dokumenterat ..


Efter idogt letande hittade jag denna amerikan:

http://bluepoof.com/motorcycles/howto/f650gs_forks/

Jag följde denna från punkt till pricka och det var jätte enkelt då..

Så denna rekomenderas om du skall byta packboxar på din F650GS.

Lycka till
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24

Re: BYTA PACKBOXAR I FRAMGAFFEL, f650GS, ENKELT !!

Inläggav Konsument » 2009-04-24/23:19

Stort tack för tipset!
Nedladdat med bilder och allt så att det garanterat finns tillgängligt när det är dags härnäst.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: BYTA PACKBOXAR I FRAMGAFFEL, f650GS, ENKELT !!

Inläggav 2661191 » 2009-05-03/09:33

Provade denna igår, gick perfekt!
Tips: Köpte ett PVC-rör på Krauta för ventelation av avlopp. Har precis rätt dimension (56mm) för knacka in nya packboxar och kostar ca en 100-lapp.
2661191
 

Re: BYTA PACKBOXAR I FRAMGAFFEL, f650GS, ENKELT !!

Inläggav ladelai » 2009-06-09/19:55

2661191 skrev:Provade denna igår, gick perfekt!
Tips: Köpte ett PVC-rör på Krauta för ventelation av avlopp. Har precis rätt dimension (56mm) för knacka in nya packboxar och kostar ca en 100-lapp.


Vill också inflika i skaran av lyckade försök med hjälp av guiden!
Köper man avloppsröret som du nämner (i mitt fall 50mm men vi pratar nog om samma) så fixar man "ingreppet" riktigt smärtfritt.

2st packboxar 200kr
2l Gaffelolja ~300kr (Säljs litervis så det räcker nästan nästan till 2ggr, cirka 1100ml för båda gafflarna)
Avloppsrör 100kr

Slutkostnad 600kr där cirka hälften är återanvändbart vid senare tillfällen gentemot en verkstads kostnad på 3k+ = Fantastiskt kul!
ladelai
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-01-20/12:26

Re: BYTA PACKBOXAR I FRAMGAFFEL, f650GS, ENKELT !!

Inläggav Konsument » 2009-06-09/22:50

Ja, det är för bedrövligt... inte nog med att det handlas en massa saker direkt från utlandet.. nu ska det skruvas och fixas på egen hand också! Klart osolidariskt mot företagarna....
(Hmm ja, det är korrekt... det är skämtsamt skrivet i det här inlägget... :-D )
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: BYTA PACKBOXAR I FRAMGAFFEL, f650GS, ENKELT !!

Inläggav Hypercandy » 2009-06-25/09:05

Najs, synd att jag precis lämnat in den för byte men några 3K kommer det inte att kosta. 8-)



Nu är jag inte alls dålig på engelska men för den som är det så har dessutom Google en rätt hyfsat bra översättningstjänst numera så att det går att läsa sidan (med mycket skratt) på ...en sorts svenska. :lol:

Länken ovanför översatt till svenska
Jag gillar den här raden bäst:
"När du närmar Dra bort PVC-rör och installera tvättmaskiner på toppen av bussning."
Hur får man plats med en tvättmaskin? :?


Vill man själv prova och inte har hittat denna tjänst så klickar man på "Språkverktyg", som står till höger om sökrutan.
Hypercandy
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2007-04-08/16:08

Re: BYTA PACKBOXAR I FRAMGAFFEL, f650GS, ENKELT !!

Inläggav Björn Johnson » 2009-06-25/09:47

Hypercandy skrev:Jag gillar den här raden bäst:
"När du närmar Dra bort PVC-rör och installera tvättmaskiner på toppen av bussning."


Ja, eller instruktionen "Nu när gafflar är avstängd på din cykel, det är dags att ta isär dem och få de gamla sälar ut."

Bild

Tydligen är det annat än gaffelolja som används för dämpningen pa BMW:s F650GS :shock:

Jag har för övrigt använt Googles översättningstjänst ett par ganger fran tyska till svenska och tvärtom men har aldrig vagat använda mig av den tyska text jag fatt fram i ett mail. Trots mina begränsade sprakkunskaper förstar jag att det blir alldeles för mycket tok som förmodligen skulle resultera i missuppfattningar. Svenskan är dock ett litet sprak sa jag tror nog inte att Google lägger ned sa mycket kraft pa det i sin översättningstjänst. Jag har märkt att det alltid blir bättre om jag först skriver en text pa engelska och sedan later Google översätta den till tyska, felfritt blir det dock inte.
R1150GS, R100GS, C1 200, EC135
Användarvisningsbild
Björn Johnson
 
Inlägg: 2127
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: BYTA PACKBOXAR I FRAMGAFFEL, f650GS, ENKELT !!

Inläggav Enstånkarn » 2009-06-27/23:13

HA HA HA HA HA !!!!!


Under bart att läsa hur min tråd har utväcklat sig.

Ville bara hjälpa er med packboxbyte, så läser det sig till en otroligt rolig tråd att läsa vidare på. !!!!!

jAG ÄR BARA GLAD OCH NÖJD MED ATT NI SLIPPER BETALA ONÖDIGA SLANTAR TILL PROFITFIRMAN BMW.

JAG KOMMER ATT JAGA YTERLIGARE TIPS TILL EN OTAL KONTROLL ÖVER DIN MC..........
FLER TIPS KOMMER ATT ANKOMMA UNDERNAMNET ADONIZZ......
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst