Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

Inläggav knabb » 2009-05-06/12:05

Hade tänkt byta batteri på min nyligen införskaffade scarver. Batteriet som var i när jag köpte den var ur dåligt vilket också säljaren informerade mig om. Så inget att klaga på. Men vad är det för konstiga skruvar som sitter vid railsen? Ser ut som en blandning av torx och element skruvar. Vart kan jag hitta detta verktyg? Finns inte i den medföljande verktygssatsen i vart fall.
knabb
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2008-09-12/09:56

Re: Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

Inläggav knabb » 2009-05-06/14:00

Efter lite surfande verkar det som om första delen är löst. Security Torx är det nog som ska användas http://en.wikipedia.org/wiki/Torx
Frågan är bara vart jag kan hitta det?
knabb
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2008-09-12/09:56

Re: Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

Inläggav S-J » 2009-05-06/15:20

Biltema art 12-405 har dessa och många andra varianter. Inte full kvalite men duger i många fall då man behöver udda mejslar.
Oxå känd som Anders Lindh
R1150 GS -01a
Användarvisningsbild
S-J
 
Inlägg: 419
Blev medlem: 2008-02-01/22:19

Re: Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

Inläggav knabb » 2009-05-06/19:25

Var på Hornbach och köpte den största Secure Torx de hade, T-torx kallade dom det. Storlek 30 som var deras största kostade 19 kronor och passade perfekt :)
Batteriet är nu bytt :)
Bitsen ligger nu i Cykelns verktygs väska
knabb
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 2008-09-12/09:56

Re: Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

Inläggav Microflygarn » 2011-01-30/22:35

Hej!
Ny här, och dessutom nyubliven Scarverägare sedan ett par timmar! :-) (-04:a)
Kanon med tipset om Secure Torxen på Biltema. Någon som vet om det finns ett passande batteri därifrån också? Gärna art-nr! :-) (Aaaaning OT, men rätt nära!)
Mitt verkar stendött. Den gick igång och går med startkablar anslutna, men lägger av om man tar bort dem. Tycker batteriet har alla tecken på att ha självdött. (hojen har stått väldigt mycket. Inte ens gått 500 mil...)

/JOHAN
Microflygarn
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-01-30/22:12

Re: Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

Inläggav Kovlingen » 2011-01-30/23:19

Jag har inga tips till denna modell men välkommen hit . ;)
Ja du lär nog ha rätt om batteriet . Krävs fräscha "volt/amp." .
Kanske bra att kolla upp laddningen på samma gång .
Håkan
R1200R
Användarvisningsbild
Kovlingen
 
Inlägg: 16847
Blev medlem: 2009-04-15/22:49
Ort: D3 Nära Sundsvall

Re: Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

Inläggav Microflygarn » 2011-02-01/14:56

Blev ett #80820 från BILTEMA. Polerna är "fel", men jag vände bara på batteriet. Kablarna räckte ändå.
Ang. verktyg så upptäckte jag att Secure Torxnyckel passande railsen ligger med i hojens verktygspåse under sadeln!
Blev en sats (#12514) med specialbits ändå när jag ändå var på Biltema.

Nu startar och går maskinen som en klocka! Må nu bara isen smälte bort!

/JOHAN
Microflygarn
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-01-30/22:12

Re: Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

Inläggav fogsvans » 2011-02-02/11:52

Var lite uppmärksam på kvaliteten på Fultemas batterier. Den är, milt uttryckt, något varierande. Har du tur så funkar feltemabatteriet minst lika bra som mer än dubbelt så dyra batterier. Har du otur så dör det väldigt snabbt och då är det bara att köpa nytt. Bli alltså inte förvånad om batteristrul dyker upp igen inom kort. Det är annars lätt att utesluta batteriet som felkälla eftersom det är nyligen bytt.
Ålder gör inte att du slutar leka, men att sluta leka gör dig gammal.
fogsvans
 
Inlägg: 169
Blev medlem: 2006-10-01/19:51

Re: Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

Inläggav Microflygarn » 2011-02-22/23:10

Köpte ju ett gelbatteri som är deras dyraste. Har funkat bra i andra hojar men visst skall man alltid vara misstänksam. Att det förra var dött var inte så konstigt. Det var original. Ej underhållsladdat på länge på en hoj som mest stått senaste åren. Som sagt en -04:a på 470 mil... Då blir det mest oxid i batteriet och ingen knuff!
Microflygarn
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2011-01-30/22:12

Re: Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-23/00:16

JA batterier från Biltema har lite blandad kvalitet.

Men min far som kör mycket sparsamt med sin Kawa Z550, köpte ett sådant.
Och underhållsladdade det någon gång kanske, typ.
Ställde sedan undan knarren i kallförråd över vintern.

Väl till våren sade han att han inte laddat på hela vintern. Ok sadde jag skall du köpa nytt batteri direkt nu då?
Nej den startade på första försöket, inget som helst problem och startmotorn pinnade på.

Själv är jag tveksam till ett sådant.
Men han är ju sällan länge bort en 5 mil hemifrån och kör sparsamt och det funkar för honom.

Själv tänker jag när mitt nuvarande batteri har gett upp köpa en Oddysey.
Inte minst pga att jag har BMW:s elmotorassisterade bromsar som de sedan slutade använda...Vem kom på den skiten?
Slutar det fungera i Norge eller Alperna lär man väl ha fått sin sista resa på jorden och det blir enkelbiljett uppåt.
Så det blir till att hålla koll på batteriet och se till att byta bromsvätska mer förr en senare och aldrig längre bort en service intervallet föreskriver.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

Inläggav Marie » 2011-02-23/02:32

Dennis Johansson skrev:Slutar det fungera i Norge eller Alperna lär man väl ha fått sin sista resa på jorden och det blir enkelbiljett uppåt.



Så som du går på i vissa andra trådar här, undrar jag om inte du tar fel på riktningen....

/Här skulle det varit en smiley, men jag vågar inte slösa med så strängt ransonerade dyrbarheter/
Marie Lennerljung
K100 RS "Röd Kalle"
Användarvisningsbild
Marie
 
Inlägg: 5650
Blev medlem: 2005-09-09/01:00

Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

Inläggav Duvskog » 2011-02-23/07:13

Sist jag körde en sådan hoj så funkade bromsarna även utan el. Men jag kan naturligtvis minnas fel/ha fel.
Duvskog
 
Inlägg: 190
Blev medlem: 2008-03-10/01:00

Re: Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

Inläggav Lumbago » 2011-02-23/11:37

Jodå, det går att bromsa en elservo-GS även om man har batteritorsk. Det vet jag för mitt (orginal-)batteri hade den dåliga smaken att lägga av precis innan ett rödljus som just slog om. Förvånad blev man, men det gick att få stopp även om det krävdes väldigt mycket mer handkraft än vanligt.
Lumbago
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-06-17/21:15

Re: Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-23/13:11

Jo allt går väl.
Man kanske skulle ha en nödpinne att via ett snöra köra in mellan ekrarna ;)

Sedan är det nog olika illa hur mycket servo verkan man man har.
På de senaste modellerna är väl den skiten i princip väck
På 1200gs från 2004 och ett par framöver var den som värst, sedan har det eländet avtagit eftersom ombyggnationer
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20

Re: Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

Inläggav Torgeir Nilsen » 2011-02-23/14:43

Jag hade servobromsar på mina nya R1200 GS och K 1200 LT 04;or och upplevde dom
som helt fantastiska. Och har man inte råd eller förstånd att ha fullgott batteri och
bra däck plus regelbunden auktoriserad service så är det kanske läge att byta hobby.
Gs;en var kvar i min ägo till 2010 och den falerade aldrig, kanske beroende på att
jag rätt snart investerade i ett Odeyssy batteri, som jag alltid sätter in i mina nya
cyklar då jag erfarit att BMWs orginalbatterier är undermåliga.
Torgeir Nilsen
Torslanda
<p>De Soto</p>
Torgeir Nilsen
 
Inlägg: 476
Blev medlem: 2004-05-09/01:00

Re: Vilka verktyg vid batteri byte på 650 cs

Inläggav Dennis Johansson » 2011-02-23/17:23

Jo de fungerar jättebra......än så länge.

Men så är det ju så att en del haverier utav de där broms sytemen trots allt skett och det har inneburit olyckor. Det är väl också en av anledningarna till det byttes ut.
HAverierna berodde inte på undermålig service utan på kass kvalitet då det hände när de vara relativt nya.

Och broms system skall inte gå sönder på det viset.

Sedan kan man ju diskutera om när och hur man skall ha sin hobby också.
Jag kan tycke att det borde kunna göras så att mc blir billigare att serva.
nog för att det görs mera på en service på min BMW en på min Aygo, vilket också innebär att att servicen på bumsen är dubbelt så dyr med vinter rabatten.
MAn kan ju undra varför inte serviceintervallen kan förlängas hos mc.
Jag tror på att det inte är samma krav från konsumenthåll på det som på bilar, då hade det sett annorlunda ut.

Och om det hade varit billigare att äga mc, kanske vi hade varit fler på vägarna också.
Asfalt och Grus, är lika kul bus R1200GS -04, Urban Cruiser -11, Florida
Användarvisningsbild
Dennis Johansson
 
Inlägg: 4762
Blev medlem: 2008-10-12/05:20


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst