F650GS kontra Dakar

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

F650GS kontra Dakar

Inläggav 2701458 » 2009-05-09/14:28

Hej,,
Ny på detta forum och inte BMW ägare ännu..har några frågor att bena ut först.
Vad är skillnaden på en F650 GS och Dakaren? Finns det någon årsmodell av dessa som fått några viktiga uppdateringar eller något annat som man behöver känna till innan ett köp. Även dess kända svagheter som bör kollas vid ett ev. köp.
Jag är intresserad av någon modell från -02 och framåt. Jag vet att viss information kan man redan hitta men allt som kan vara värt att känna till är mycket intressant för mig.
Tacksam för all hjälp..
2701458
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-05-09/14:19

Re: F650GS kontra Dakar

Inläggav Lars Westman » 2009-05-09/17:53

Den stora skillnaden är 21" framhjul på dakaren vilket gör den mer lämplig för grusaktiviteter. Jag har iofs ägnat mig åt mycket sånt med min 650GS och det har funkat fint. Dakar har inte centralstöd. Det hittar du på vanliga GS. Det skiljer i fjädringskomponenter också då dakaren är högre.
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: F650GS kontra Dakar

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-05-10/10:01

Beträffande årsmodeller och viktiga förbättringar, ändrades gaffelbenens gjutning i juni -03.
Det tidigare utförandet har i vissa fall brustit i framhjulsaxelns infästning med katastrofala följder.
Läs i denna tråd: http://bmwklubben.se/viewtopic.php?f=30&t=6847
Om Du bedömer att 'larmrapporterna' har substans, kanske det är klokt att välja en hoj med det nyare utförandet på gaffelbenen.
Min egen F650GS -02 har det gamla utförandet - jag är inte speciellt orolig, men kollar gaffelbenen inför varje körning bara utifall....
En annan förbättring som infördes i samma veva (vet inte exakt när) var dubbeltändning. Ger en mer lättstartad motor med jämnare gång, enligt dom som vet. 'Enkelstiftsmotorerna' kan med fördel uppgraderas genom att montera ett riktigt bra tändstift, typ Denso Iridium eller liknande.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: F650GS kontra Dakar

Inläggav 2701458 » 2009-05-10/19:41

Tack,,,,
Precis sådan information som jag söker efter. Tvekar lite om det är en Dakar eller inte som jag skall köpa. Verkar finnas mer utbud av 650GS på tex. Blocket mm. Tror inte att jag kommer köra i någon sand/off road men däremot så kan jag tänka mig att grusvägar kommer bli roligt att åka på.
Har läst lite om modellernas fel och frågor om problem på klubbens forum men också läst att de flesta ägare har mycket positiva åsikter om sina cyklar.
Skall leta upp när dubbeltändningen kom också.
Annars är det väl som vid val av bil, man skall köpa en av de sista modellerna i en serie då det mesta redan är åtgärdat.
2701458
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-05-09/14:19

Re: F650GS kontra Dakar

Inläggav Lars Westman » 2009-05-10/20:18

Hej.

Twin Spark kom 2004. Jag har själv en GS 05:a som fått smaka på mycket grusväg och gjort det med hedern i behåll. Det handlar med om däckval och förare än Dakar eller ej. TKC80-däck finns som passar även 19-tummaren fram och funkar utmärkt både på grus och asfalt. Höjningssats till styret från Touratech ellel liknande rekommenderas också om du ska ut i gruset och vill kunna ståköra.

Beroende på val av höjd på dyna, styrhöjare eller ej samt däckval så byter en 650GS skepnad. Nu har min 05:a blivit övningskörningshoj åt min fru med lägre dyna, snällare däck och orginalhöjd på styret. Känns mycket annorlunda jämfört med när jag körde den själv.

Du har väl hittat http://www.f650.com? Där finns mycket info om 650-modellerna på FAQ-sidorna.

Lycka till med hojköpet!

/Lars
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: F650GS kontra Dakar

Inläggav 2701458 » 2009-05-11/17:05

Hej,

Har suttit och läst på sidan du länkade till Lars, tack för tipset. Det ger svar på de flesta av mina frågor och var en mycket intressant sida som jag ej hittat innan. Det blir att läsa på..
Visst beror det mer på föraren och körstil än val av motorcykel. Är man 45+ och det är 20 år sedan jag sist ägde en motorcykel är man ganska försiktig och upplevelsen med åkningen antagligen lite förändrad än i ungdomen;-)
Hur som helst en BMW 650 i någon form blir det..inte så dyr och verkar någorlunda billig i drift med..

Jag har anledning att komma tillbaka hit igen!!

//Göran
2701458
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-05-09/14:19

Re: F650GS kontra Dakar

Inläggav Konsument » 2009-05-11/19:56

Jag har en Dakar så nu är det ingen risk att tårna går i asfalten i rondeller. Dvs om jag skulle råka förirra mig bort från grusvägsnätet... :D

Jag köpte styrhöjare men eftersom jag inte orkade krångla med alla snören och rör som skulle förlängas så blev det aldrig använt. (Men sprider förhoppningsvis glädje åt en annan forummedlem... 8-) )

Istället vinklade jag upp vindrutan och fick utrymme att vinkla styret framåt och uppåt. Blev acceptabelt att stå och köra, men då är jag bara 190 cm lång... ;)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: F650GS kontra Dakar

Inläggav Lars Westman » 2009-05-11/20:34

(((( o )))) skrev:Jag köpte styrhöjare men eftersom jag inte orkade krångla med alla snören och rör som skulle förlängas så blev det aldrig använt. (Men sprider förhoppningsvis glädje åt en annan forummedlem... 8-) )


Från 2004 funkar det med styrhöjarna från TT utan modifiering av bromsslang. På de äldre måste man köpa längre slang (iaf är det så på vanliga GS)
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: F650GS kontra Dakar

Inläggav ladelai » 2009-05-12/19:43

Jag har en Dakar -01a och det där med gaffelbenen hade jag inte en aning om och det känns ju inte så kul att läsa. Får ta en titt imorgon men som ni säger så syns det inga brott tills det är försent. Hur stor är denna omfattning på felande gaffelben innan -03? BMW verkar ju vara väldigt tysta om det iaf, ska höra mig för vid nästa service som är snart. Måste också läsa igenom tidigare verkstädsprotokoll :E

Tänkte även höra om centralstöd då Dakar modellerna inte har något? Finns det komplikationer med att enbart ställa hojjen på sidostöd? Det är trotsallt 200kg som ligger i en ganska fin lutning hela tiden. Kan det påverka bussningar, lager och hjulinställning m.m.?
Jag har den alltid på sidostödet i dagsläget men funderar på att köpa mig en sådan där fällhiss på Biltema för 300kr inför nästa års vinterförvaring. Hur mycket tar BMW för ett centralstöd plus är det värt en installation?

Ha en bra afton alles!
ladelai
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-01-20/12:26

Re: F650GS kontra Dakar

Inläggav Konsument » 2009-05-12/19:56

Jag tror att både Wunderlich och Touratech har centralsstöd. Jag köpte mitt från Wunderlich. Fungerar helt ok.

Edit: Hittade stödet på sidan 170 (16:e i 650-katalogen...) och en massa annat godis... ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: F650GS kontra Dakar

Inläggav ladelai » 2009-05-12/20:31

(((( o )))) skrev:Jag tror att både Wunderlich och Touratech har centralsstöd. Jag köpte mitt från Wunderlich. Fungerar helt ok.

Edit: Hittade stödet på sidan 170 (16:e i 650-katalogen...) och en massa annat godis... ;-)



Ja de verkade hade lite godis som sagt :) Tack så mycket men som vanligt visas inga priser, har du någon "prisbild"..

Vilket fall skulle det fortfarande vara trevligt och veta om sidostöd kontra centralstödet på GS modellerna...
ladelai
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-01-20/12:26

Re: F650GS kontra Dakar

Inläggav Konsument » 2009-05-12/20:45

Priser hittas i deras on-line-shop...
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: F650GS kontra Dakar

Inläggav 2701458 » 2009-07-05/16:06

Sådär...det blev en 650 gs -07 till slut. Var och hämtade den igår, 25 mils resa hem och den går som en dröm. tack alla..
2701458
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-05-09/14:19


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst