Dämpnings ratten har fastnat

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Dämpnings ratten har fastnat

Inläggav ladelai » 2009-05-27/23:59

Som rubriken lyder så har ratten som väljer high till low dämpning helt "jamat" och låst sig i något konstigt läge. Eftersom det var ett bra tag sedan jag ställde in den har jag bara en föraning om att den ligger väldigt långt mot low. Man kan vrida den enbart ett "klick" åt höger men sedan är stopp.
Innan jag går till sängs måste jag få skriva av mig och hoppas på att någon kanske har någon förnuftig idé och varit med om liknande tidigare. Det är en dakar -01a som det gäller på. Om man får för sig att skruva upp skruven som sitter på ratten, vad händer då? Sprängskisserna i pdfen är otydliga när det gäller just ratten.
ladelai
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-01-20/12:26

Re: Dämpnings ratten har fastnat

Inläggav Konsument » 2009-05-28/18:19

Kanske den här sidan kan hjälpa http://www.realoem.com/bmw/?
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Dämpnings ratten har fastnat

Inläggav Smartswede » 2009-05-28/18:54

Likadant hände mig på min F650 Funduro -99.
Fast den gick inte rubba åt något håll. Med lite mer kraft så stod jag plötsligt där med själva rattdelen i handen.

Har inte bytt den än då den stod på lite över medel och det funkat bra ändå i 2 år nu. Ska väl bytas så småningom men inte hittat en begagnad än och tänkte göra det när ändå bakdäcket ska bytas.

http://www.f650.com kanske kan ge dig lite mer tips?
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: Dämpnings ratten har fastnat

Inläggav ladelai » 2009-05-31/20:29

(((( o )))) skrev:Kanske den här sidan kan hjälpa http://www.realoem.com/bmw/?


Den där sidan hjälper nog, då vet man att om man skruvar ur ratten så finns där bara en mutter iaf.
Muttern har väl förmodligen bara fastnat så man får dra den lite för att komma igång. Det är så dåligt grepp man får om ratten så det är väl förklaringen. Tåls att undersökas imorgon.
ladelai
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-01-20/12:26

Re: Dämpnings ratten har fastnat

Inläggav ladelai » 2009-06-04/11:52

Jag har ordnat det och mycket riktigt hade muttern körts i botten så den hade fastnat!

Jag var igår för att dubbelkolla i kontakt med BMW i Solna där de rekommenderade att man kunde köra med en värmepistol mot den cylinder bakom fjädern som håller i vätskan eller att helt enkelt byta ut hela apparaturen. Jag valde det första alternativet men jag tog ut hojjen för en liten sväng så den fick bli lite naturligt varm istället. Puh så det inte var farligare än ett drag med skiftnyckeln :P

Men som alltid är det något och det är att klick ljudet har försvunnit när man roterar ratten och det är märkligt för enligt sprängskissen och mina iaktaganden försvann inga delar osv. Någon som har en idé om vad det är som gör ljudet för det är inte kolven eller muttern i mina ögon iaf. 2 b continued
ladelai
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-01-20/12:26


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst