Ryckningar på låga varv

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ryckningar på låga varv

Inläggav vincenzo » 2009-06-04/11:23

Hej!

Min Funduro -96 (förgasare) trivs inte alls på låga varv, om man försöker smyga fram och lukta på blommorna så börjar det rycka och hamnar nästan i "självsvängning"jag tycker ochså att det blir värre om motorn är genomvarm.
För att gå bra vill den komma upp i 3000 varv, om någon har några tips så blir jag glad.

M.V.H Peter
vincenzo
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-06-04/11:14

Re: Ryckningar på låga varv

Inläggav Folke33 » 2009-06-04/18:51

Har du effektsystem på ? Annat luftfilter eller på ngt sätt ändrat på avgas eller insugssidan ? Det låter som om du behöver höja nålen i förgasaren nåt snäpp eller 2 , då den får alldeles för lite bränsle på lågvarv under last. Har haft samma tendenser på flera hojar då jag satt på effektsystem....höga växlar o låga varv så hackar den fram. Lite mer bränsle på lägre varvtal gör susen !
KTM Superduke -06
Användarvisningsbild
Folke33
 
Inlägg: 224
Blev medlem: 2008-02-08/08:31

Re: Ryckningar på låga varv

Inläggav vincenzo » 2009-06-05/17:09

Hej och tack för svaret!

Avgas o luftfilter är standard och ryckningarna uppträder även på 1:an o 2:an under 3000 varv, flera förslag?

Peter
vincenzo
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-06-04/11:14

Re: Ryckningar på låga varv

Inläggav Guzzi-Leif » 2009-06-05/19:54

Tomgångskanal och/eller -munstycke (kallas även lågfartsmunstycke) kan vara igensatt eller feljusterat. Den delen påverkar faktiskt upp till 1/4-gas, tro det eller ej.

Prova att göra pedantrent i hela förgasaren, kolla flottörnivån och flottörventilen, byt trötta o-ringar/tätningar och justera sedan munstycket (motorn på tomgång, skruva först ut det långsamt tills motorn börjar sakta av, skruva sedan låååååångsamt inåt, förbi där motorn går som snabbast, precis tills motorn börjar sakta in igen, öppna sedan 1/2 varv. Testa sedan att motorn "kommer" ordentligt från tomgång - om den tvekar provar du med att öppna ytterligare 1/4 varv).
Leif Gustavsson, Karlstad. Leg tråkmåns och gubbe.
Användarvisningsbild
Guzzi-Leif
 
Inlägg: 2235
Blev medlem: 2004-07-13/01:00

Re: Ryckningar på låga varv

Inläggav Lars Levén » 2009-06-07/22:03

En Funduro funkar inte under 3000 varv, så är det bara. Konsekvensen av en enda cylinder. Vill du kunna köra extra långsamt så prova med att dreva om hojen. Det finns en del skrivet om detta tidigare i forumet tror jag. Det finns också massa info på http://www.f650.com/

PS
Jag hade problem med tomgång tidigare, en ultraljudstvätt av förgasarna löste det problemet.
DS
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00

Re: Ryckningar på låga varv

Inläggav Lars Levén » 2009-06-10/22:01

Här är länken till tråden där frågan diskuterats tidigare viewtopic.php?f=216&t=6568
Lars Levén
Ju sämre väg desto bättre
Användarvisningsbild
Lars Levén
 
Inlägg: 928
Blev medlem: 2005-11-15/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst