Kortslutning i kabelstock F650GS 04

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Kortslutning i kabelstock F650GS 04

Inläggav Thomas Flomen » 2009-07-10/10:59

Efter en tur till Italien och på väg hem genom Österrike började MC:n krångla, tappade plötsligt kraft och var besvärlig att starta under denna dag. När vi kom fram till Garmisch Partenkirchen beslöt vi att stanna kvar och på Morgonen vägrade cykeln att starta, startmotorn gick med total frånvarande av starttendenser. Med hjälp att hotellet fick vi tag på BMW- Martin i Schongau som faktiskt hade en bil på väg till Garmisch med vilken dom transporterade iväg MC:n till deras verkstad. Här kunde man konstatera att det var kortslutning i kabelstocken bakom dämpningsratten vilket drog med sig att kablar nedåt blev blanktråd. 2.5 timmar senare tuffade vi iväg från Schongaou med en fungerande MC, en otroligt vänlig och bra personal. Finns det andra som råkat ut för samma problem, om inte gör en förstärkning för kabelstocken så ni slipper detta elände.
Thomas Flomen
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2001-04-27/01:00

Re: Kortslutning i kabelstock F650GS 04

Inläggav Thomas Sahlin » 2009-07-10/17:49

Tjena.
Vilken tur att ni var inom räckhåll för så god service. Tänk om det hänt ute i obygden, Island te.x :cry:
Om jag inte miss minner mig så var du väl hemma i vårat garage och felsökte hustruns 650 och hittade exakt samma fel på hennes hoj ? Blev en "by pass" på kabelstammen sedan rullade det på igen. Man måste tillstå att dom håller jämn kvalitet på BMW........... Om man nu kan kalla det kvalitet ;)
Användarvisningsbild
Thomas Sahlin
 
Inlägg: 69
Blev medlem: 1995-09-01/01:00

Re: Kortslutning i kabelstock F650GS 04

Inläggav JAC » 2009-07-11/16:30

Efter det jag läst detta om genomnötning av kabelstammen, så tog jag en koll på min Dakar -06. Mycket riktigt låg kabelstammen mot bakkanten av dämpningsratten och skavde. Så det blev att lägga ett tjockt skavskydd där. Jag får försöka dra om kabelstammen vid tillfälle.
Det är en stor sannorlikhet att kabelstammen ligger emot dämpningsratten på de flesta F650GS. Så det är väl en ide´ att alla som har en F650GS att ta en extra titt där.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Kortslutning i kabelstock F650GS 04

Inläggav get_a_mc » 2009-07-13/23:34

Visserligen har jag en Dakar -02:a, men även på den årsmodellen så lär kabelstammen på ungefär det stället kunna "gnagas" av. Då jag lät göra stora servicen i höstas, så sa verkstaden att BMW just kommit med ett servicemeddelande om att extraisolera kabelstammen.

Så det kan löna sig för de som har tidigare modeller att kolla oxå...
get_a_mc
 
Inlägg: 18
Blev medlem: 2008-04-29/20:47

Re: Kortslutning i kabelstock F650GS 04

Inläggav ladelai » 2009-07-30/20:52

Gäller detta alla GS modeller -00 och framåt? Någon som har en bild med någon pil där exakt det skavs. Måste kolla det. Känns obekvämt att bli stående någonstans en vacker dag.

Mvh Jonas
ladelai
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-01-20/12:26

Re: Kortslutning i kabelstock F650GS 04

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-07-30/21:23

Jag kollade på min F650GS -02, och mycket riktigt sitter kabelstammen lite illa inklämd och har blivit lite avskavd.
Precis bakom ratten där Du justerar bakdämparen ligger kabelstammen i en plåtvinkel, fastsatt med ett buntband. På min hoj har ytterhöljet till kabelstammen skavts igenom dels av buntbandet, dels av 'bakänden' av dämpjusterings-ratten. Jag kan försöka ta nån bild i morgon, innan jag fixar det hela.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Kortslutning i kabelstock F650GS 04

Inläggav Enstånkarn » 2009-11-03/00:24

Hej p¨å er.

Såg även på min -00 F650GS att kabelstocken skavts.

Har ytterliogare ett problem med elfel.
Detta sitter under tändningslåset, Där kablarna går vidare ( från bottenav tändningslåset.)
Där har jag fått ett brott i kabeln som gör en kraftig ( konstig) böj för att kunna hänga med då styret svängs.
Min cykel slocknade helt plötsligt i en motorvägsväng , men kom igång igen då jag rätade på styret.

har letat i alla tänkbara internetkataloger och liknande efter en schematisk skiss över kablarna , vart de tar vägen efter tändningslåset. naturligtvis vet jag vart de tar vägen. men undrar iom det är nåt man kan göra själv ( är inte helt ovan vid elektronik)

är det nån som vet nån bra bild, länk på hur denna kablingen ser ut?.

Ringde faktiskt till BMW - Göteborg och beskrev problemet för dem. Verkstadschefen tyckte att jag skulle vända mig till Kennets MC!!!!! istället för till dem????????

Dom blir allt mer konstiga på BMW!!!!!!
'
Kommer under november ägna mig en helg till att plocka ner och söka mig fram till hur kablarna ser ut från tändningslåset och vidare ner i motorn.

Men gärna tips på bilder eller bra länk på detta problem.

MVH

Jonny
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24

Re: Kortslutning i kabelstock F650GS 04

Inläggav tommykn » 2009-11-03/19:34

adonizz skrev:Har ytterligare ett problem med elfel.
Detta sitter under tändningslåset, Där kablarna går vidare ( från bottenav tändningslåset.)
Där har jag fått ett brott i kabeln som gör en kraftig ( konstig) böj för att kunna hänga med då styret svängs.
Min cykel slocknade helt plötsligt i en motorvägsväng , men kom igång igen då jag rätade på styret.

har letat i alla tänkbara internetkataloger och liknande efter en schematisk skiss över kablarna , vart de tar vägen efter tändningslåset. naturligtvis vet jag vart de tar vägen. men undrar iom det är nåt man kan göra själv ( är inte helt ovan vid elektronik)

är det nån som vet nån bra bild, länk på hur denna kablingen ser ut?.

Ringde faktiskt till BMW - Göteborg och beskrev problemet för dem. Verkstadschefen tyckte att jag skulle vända mig till Kennets MC!!!!! istället för till dem????????

Dom blir allt mer konstiga på BMW!!!!!!



För mig dröjde det bara drygt 1 år och 550 mil - i juni 2001 på min F650GS -00. Naturligtvis utbytt på garantin, men efter nästan 10 år är det förstås kört. Inte helt ovanligt fel enligt Chain Gang http://f650.com/ eller tyska F650-Forum http://www.f650.de/forum/ . Du får försöka identifiera brottet och skarva så gott det går... :(
BMW F700GS -13
BMW Isetta -55
Rex 98cc -38
Lexus GS450h -09
Toyota MR2 -00
Användarvisningsbild
tommykn
 
Inlägg: 272
Blev medlem: 2000-12-22/01:00

Re: Kortslutning i kabelstock F650GS 04

Inläggav SusanneB » 2010-04-28/09:32

JAC skrev:Efter det jag läst detta om genomnötning av kabelstammen...


Problemet med min sporadiskt döende motor på min nyligen inköpta 650GS-07 verkar eventuellt bero på en liknande genomnötning. De hittade det faktiskt på BMW (Bavaria) i Solna i morse när jag åkte förbi och beklagade mig. Kablen låg och nötte mot chassit och det hade nött igenom så att koppartrådarna syntes. De tejpade med isoleringstejp och sen gick den iallafall klockrent därifrån till jobbet. Hoppas det var det som var problemet så att jag kan koppla av och börja njuta av körningen :?
/Susanne (BMW F700GS -15, BMW F650GS Dakar -06)
Användarvisningsbild
SusanneB
 
Inlägg: 101
Blev medlem: 2009-04-27/13:39


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst