650GS nollad mätarställning??

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

650GS nollad mätarställning??

Inläggav 2701458 » 2009-07-24/21:14

Hej,
Tvättade min 650GS igår, tog av sadeln och tvättade runt lite och spolade lätt med vatten. Inget högtryck användes utan endast vattenslang med munstycke utan att rikta mot något elektroniskt.
Idag tog jag ut den och när jag startar upp den är det endast fem streck på kilometerräknaren, sedan räknar den precis som trippmätaren men vid varje avstängning nollas mätaren och börjar om.
BMW:n är av 2007 års modell och jag undrar om någon har ett tips om vad som kan vara fel. Jag kopplar ihop det med vattnet men tycker att det jag spolade mer var ett duschande och att den borde tåla det.
Har sökt på forumet men ingen verkar varit ute för detta??
2701458
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-05-09/14:19

Re: 650GS nollad mätarställning??

Inläggav JAC » 2009-07-27/09:15

Har du kollat säkringarna? Jag hade en säkring som gick för ett par veckor sedan och då nollades trippmätataren varje gång jag slog av tändningen. Men då fungerade ej heller varvräknaren och hastighetsmätaren. Så ditt fel är kanske ngt. annat än att en säkring har brunnit av. Kanske ngt. överslag pga av vatten har kommit in någonstans. Om det inte är en säkring, så testa med att blåsa alla elprylar med tryckluft.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: 650GS nollad mätarställning??

Inläggav 2701458 » 2009-07-27/15:45

Har sökt på f650.com efter ideér om felet. Tydligen inte ett helt ovanligt fel om man läser där. Tyvärr verkar det visa sig på olika sett. Jag följde några tips, bla. har jag blåst kontakterna bakom hastighetsmätaren och kontakterna från ABS givarna? försiktigt med luft, kollat säkringar mm.
Nu fungerar minnet igen men bara från senaste "nollningen" men det är väl möjligt att det går att återställa korrekt vid nästa service.
Kan rekomendera sidan http://www.f650.com där finns mycket nyttig information.
2701458
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 2009-05-09/14:19

Re: 650GS nollad mätarställning??

Inläggav bas » 2010-10-24/13:32

Hej
Fick du någon ordning med din nollade vägmätare. Har själv köpt en 650 GS -07 (1:n ctlindriga modellen) och har samma problem. Kom av sig själv vad jag kan förstå utan vatten eller annan påverkan.
bas
BAS
bas
 
Inlägg: 2
Blev medlem: 1997-03-03/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst