Byta lager på Svingarmen, F650 GS, GÖRA SJÄLV???

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Byta lager på Svingarmen, F650 GS, GÖRA SJÄLV???

Inläggav Enstånkarn » 2009-09-01/21:20

Jaha... hade inne mc´n på service.... Dom pekade på att lagrena på svingarmen för bakhjulet var dåliga och att de behövde bytas.

Jahaa,,,,vad kostar det då???, frågade jag då....

Tja....nånstans mellan 3000 och 10 000 kronor , svarade verkstadskillen!!!!!!!!!!

Men!!!......alltså, ni borde väl kunna precisera er lite mer???!!!, svarade jag då,,,( något irriterad )
- Det kan ju inte vara helt ovanligt att man byter lagrena... då borde ni ju kunna säga mer exakt vad det skulle kosta???!!

- Näääeee,,,,,du vet...., svarade verkstadskillen,,, De e en massa pill, vet du...Grejerna kan sitta fast och då måste man banka ut dom , vet du....

_ du...jag kollar vidare själv....Tack för mig...


Alltså.......Min fråga till någon där ute i BMW-djungeln är: Kan man byta lagrena själv?? Omk jag köper de själv,eller behövs det specialverktyg till detta byte ??

Hjälp och råd eftersökes....tacksamt

mvh
'
Adonizz
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24

Re: Byta lager på Svingarmen, F650 GS, GÖRA SJÄLV???

Inläggav Konsument » 2009-09-02/17:26

"The Chain Gang" har gett ut 3 st DVD som täcker in det mesta servicearbetet på F650. Jag har inte kollat om just svinglagringen ingår men jag har för mig det. Om du vill ha kopior är det bara att skicka ett PM till mig så ordnar vi det. (Jag håller väl inte med om all bank-teknik de använder men bra hjälp är det i alla fall)

Kanske finns någon av tidigare mottagare som kan berätta vad de tycker om skivorna?

Helt ok att dela med sig av men inte sälja!

Har hjälpt några med kopieringen. Skicka paket med tomma media och returfrakt är principen.
Någon vänlig själ har i och för sig skickat med användbara reklamprylar som varit till stor glädje. Tack för det!
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Byta lager på Svingarmen, F650 GS, GÖRA SJÄLV???

Inläggav JAC » 2009-09-02/18:20

Det är stor risk att det inte bara är svingarmslagringarna som är slut (rostangrepp) utan också nållagren för länkarmslagringarna till stötdämparen. Jag demonterar sving och länkarmarna varje vinter för rengöring och omfettning av nållagren och det behövs verkligen. Tätringarna till nållagren håller inte 100% tätt så det kan komma in smuts och vatten och chanserna är stora om man inte fettar om dem att det blir rostangrepp i nållagren. Samt även bultarna bör man fetta om, annars rostar dom fast. Att byta nållagren går naturligtvis att göra själv om man är van skruvare. Lagren skall naturligtvis pressas ut och in. Inte bankas och slås på. Avdragare kan man göra själv men en lång gängad bult och olika dim. av hylsor.
Kör idag, imorgon kan det vara asfalterat
Användarvisningsbild
JAC
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 1985-08-01/01:00

Re: Byta lager på Svingarmen, F650 GS, GÖRA SJÄLV???

Inläggav ladelai » 2009-09-02/19:09

Hej,

Jag har för mig att dvdn visar på ett svingarmsbyte. Annars finns ju reparatörs pdfen cirkulerandes på nätet.
Funderar själv också på att montera ner svingen i vinter o rengöra och peta lite :P Ska bli intresseant tack för tipset om infettningen.
ladelai
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 2009-01-20/12:26

Re: Byta lager på Svingarmen, F650 GS, GÖRA SJÄLV???

Inläggav Enstånkarn » 2009-09-10/06:54

Hej och tack för goda tips ....och varningar för onödigt bankande på hästen..

Olle, (((o))), jag har skickat ett PM till dig. Hoppas på vidare kontakt från dig.


Angående reparatörspdf´n, vet nån var den finns på nätet , eller nån sam har att dela med sig??
Ett PM till mig gärna.

Återkommer naturligtvis hur det går med svingarmslagrena på min hoj..

Jonni "adonizz"
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24

Re: Byta lager på Svingarmen, F650 GS, GÖRA SJÄLV???

Inläggav Konsument » 2009-09-10/08:37

adonizz skrev:Olle, (((o))), jag har skickat ett PM till dig. Hoppas på vidare kontakt från dig. Angående reparatörspdf´n...
Jodå, du har fått mail med adress etc. ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: Byta lager på Svingarmen, F650 GS, GÖRA SJÄLV???

Inläggav Enstånkarn » 2009-09-24/12:15

Tack Olle !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Fantastiska DVD på THE CHAIN GANG !!!!!!!!!!!!!!!!!!

JAG´ÄR JÄTTEGLAD !!!!!! :) :) :) :) :) :,)

Jonni
Enstånkarn
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 2009-03-21/23:24

Re: Byta lager på Svingarmen, F650 GS, GÖRA SJÄLV???

Inläggav Gustav Johansson » 2009-09-24/14:17

Hittade i någon annan tråd denna eminenta länk: http://www.carlsalter.com/motorcycle-manuals.asp Kan vara värt att kolla lite i en verkstadshandbok..
Gustav Johansson
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 2009-08-17/08:06

Re: Byta lager på Svingarmen, F650 GS, GÖRA SJÄLV???

Inläggav Konsument » 2009-09-24/19:46

adonizz skrev:JAG´ÄR JÄTTEGLAD !!!!!! :) :) :) :) :) :,) Jonni
Gôtt de!
Ber lite om ursäkt för röran på CD-skivan men du reder säkert ut den... finns ett och annat nyttigt och kul på den. :-D (Var tvungen att lasta på lite MB...)

Några PDF-varianter också. Kanske hade räckt med en variant men eftersom jag inte har järnkoll så fick du typ tre... ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst