[Hojköp] F 650 gs, rekomenderar ni den?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

[Hojköp] F 650 gs, rekomenderar ni den?

Inläggav Pledians » 2009-09-24/21:19

Tog körkortet (tungt) iår och försöker nu skaffa mig information om vilken modell skulle kunna vara en bra första MC. Jag har följande önskemål när det gäller motorcykeln:

Lätt och smidig.
Bränslesnål.
Pålitlig - en slitvarj som bara går och går.
Inte för dyr att varken köpa eller äga. Plånboken är inte den tjockaste.
Inte alltför stöldbegärlig (kommer att stå utomhus under sommarhalvåret).
Funka att åka längre sträckor på mindre landsväg. Kommer aldrig köra i terräng.
BMW har förmånliga försäkringspremier, så den utgiften har jag redan undersökt.

Bra acceleration, vridmoment etc är mindre relevant. Jag har kört Indien runt på en Bajaj Pulsar 150cc, så en stånka på 650cc har all motorprestanda jag någonsin kommer att behöva, och lite till.

Den hojen jag har tittat närmare på är F 650 gs, årsmodell kring år 2000. Har dessa hojar några kända problem? Vill även gärna veta hur mycket det är som skiljer den från dess föregångare, F 650 st (funduro). Bränsleförbrukning?

Kan man köpa exemplar som har rullat över 4000mil utan att vara orolig över att de är på väg att ge sig?
Pledians
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2009-09-24/20:56

Re: [Hojköp] F 650 gs, rekomenderar ni den?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-09-24/22:13

Jag har en F650GS -02, som objektivt sett är en väldigt mångsidig och bra hoj.
Bränslesnål (0,30-0,35 l/mil), galet billig märkesförsäkring hos if, hyggligt bekväm och vad det verkar pålitlig och slitstark. Driftsäker och "servicefri" insprutning som sällan ställer till bekymmer. Effekten på 50 hästar räcker till för det mesta, även om jag nog gärna undviker långa motorvägsetapper med passagerare och full packning....

Modellen har några kända svagheter, men inget allvarligt egentligen. Styrlagren är klena, framgaffelns tätningar kan läcka, och de tidiga modellerna med enkelt tändstift är lite tjuriga med ryckighet och ojämn gång på låga varv. Även svinglagren ger upp ibland på hojar som körs på dålig väg och i terräng.

Encylindrig motor med stor slagvolym är väl inte det ideala om man vill ha en vibrationsfri maskin, men vibrationerna har låg frekvens och stör inte särskilt så länge man inte 'tokvarvar'. Vind- och väderskydd är inget vidare, det blåser rejält och det är tyvärr svårt att avhjälpa med högre vindruta. Bromsarna är hyggliga men inte mer, ABS finns dock på de flesta exemplar.

Hojen är lättkörd och smidig, och funkar utmärkt i stan och på mindre vägar - gärna krokiga. Låg sitthöjd, så även kortbenta når ner till marken - medför dock lite begränsad markfrigång, så centralstödet tar gärna i vid nedlägg åt vänster (i rondeller t ex). Lyset är ett skämt, man kör inte gärna i mörker.....

Försök hitta ett 'faceliftat' exemplar - modellskiftet var i augusti -03. De senare känns igen på bl a dubbla tändstift, som ger en mer lättstartad motor med jämnare gång. De hojarna har bl a kraftigare framgaffel, bättre fjädring och en hel del andra förbättringar.

De tidigare F650-modellerna (Funduro och ST) fram till 1999-2000 är en helt annan historia. Motorn har förgasare och är inte alls lika dragvillig och bränslesnål, och även i övrigt märks det att det är en äldre konstruktion - t ex sitter tanken konventionellt placerad medan de senare F650GS har tanken under sadeln, för lägre tyngdpunkt bl a. Funduro/ST finns såvitt jag vet inte heller med ABS-bromsar.

Med syftet att köra landsväg vill jag tipsa om att också kolla F650CS "Scarver" - i grunden samma hoj som F650GS, men med utseende som ett UFO och anpassad för landsväg med bl a gjutna hjul. Den har också tandremsdrift istället för kedja - underhållsfritt, tyst och bekvämt. Scarvern ligger av någon anledning lite lägre i pris än motsvarande GS, så där kan Du få lite nyare hoj för pengarna.

Tror en F650 är ett bra val för dina önskemål - lycka till med letandet!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: [Hojköp] F 650 gs, rekomenderar ni den?

Inläggav Pledians » 2009-09-25/02:08

Tack för ett informativt svar! Ja CS modellen är minst lika intressant. Efter lite googlande såg jag att både sittposition och utväxling har anpassats en smula för vägkörning, vilket är bara bra. Remmen ger tystare gång och enligt uppgift en längre livslängd, vilket också är bra.

Utbudet på blocket är det som avgör vad jag kan köpa. En GS resp CS kostar dryga 32k som rullat strax under 2000 mil. CS snäppet billigare. En funduro som rullat runt 4000 mil kostar 20k. Ganska stor prisskillnad, men jag antar att det gamla ordspråket att man får det man betalar för gäller även här. Det är väl inga problem att montera på ett 1-kugg större framdrev för att göra den mer väganpassad antar jag. Ur hållbarhetssynpunkt så är väl funduron inte sämre än dess modernare kusiner?

Tror jag ska ta och provköra en funduro till att börja med så att jag har något att utgå ifrån. Lite synd att den drar mer soppa dock. Förresten, är skillnaden stor eller försumbar på den punkten?

All fortsatt information mottages tacksamt!
Pledians
 
Inlägg: 5
Blev medlem: 2009-09-24/20:56

Re: [Hojköp] F 650 gs, rekomenderar ni den?

Inläggav kirre777 » 2009-09-25/10:05

Jag hade en f650 st -97 och instämmer i Gunnars kommentarer. Om du har råd så lägg gärna pengarna på en 650 GS från -00 och framåt.

Dock vill jag säga att jag fortfarande minns min funduro som rolig att köra. Särskilt det där rycket som kom när man började närma sig 5000 varv och jag tycker ändå att man satt hyfsat på den. Jag var i Skottland med den två gånger och det fungerade finfint, även om det är otroligt mycket bättre att köra nu med min 1200gs. Men man får ingen 1200gs för 20000:-.

Originalfunduron fanns ju i två varianter. Dels den "vanliga" och dels st-modellen. Jag skulle nog föredra den vanliga modellen Eftersom man får en högre ruta och handtagsskydd (går ju givetvis att eftermontera på st:n). St:n har också ett lite smalare styre och ett mindre framhjul.
R1200GS -16
Användarvisningsbild
kirre777
 
Inlägg: 222
Blev medlem: 2004-05-07/18:34

Re: [Hojköp] F 650 gs, rekomenderar ni den?

Inläggav Smartswede » 2009-09-26/09:25

Som Fundurägare (99a) sen 2003 håller jag med om det mesta skrivet här.

Stämmer styrlager/sving/bakhjulslager är något som är lite känsligt. Bytt på min vid ca 3.000 mil.
Funduron har inte ABS.
Den drar mer soppa än CS/GS (0,5L). Liten extra kostnad dock om man ser totalkostnaden.
Den är lättmekad (tom jag rår på den som knappast kan kallas teknisk)

Har kört kompisens CS en del och kan inte säga jag tycker den är bekvämare på gata vad gäller sittställning, mindre ruta, mindre packmöjligheter. Rolig att köra kortare tag dock :) Enkeltändstift på den CSen och ofta varit svårtstartad (i synnerhet kall) jämfört med min Funduro som alltid startat direkt. Csen bytte 2 remmar pga sten fastnat i dem och det innan den gått 2.000mil (otur kanske?, dyrt iaf).

Väldigt nöjd med min Funduro så behållt den trots köpte 2005 en R1100S. Funduron är mer slitvarg och används pendla till jobbet i stan, småvägs/grusvägs-turer och faktiskt även till toura en del (för packmöjligheterna, hastighetskänslan, allroundegenskaperna, bekväm på mesta vägtyperna, inte så stöldbegärlig).
BMW-klubben, Bangruppen; SMC Väst, asp SHI; www.mcparkering.se
Användarvisningsbild
Smartswede
 
Inlägg: 180
Blev medlem: 2003-04-16/01:00

Re: [Hojköp] F 650 gs, rekomenderar ni den?

Inläggav Konsument » 2009-09-26/11:31

Vill du ha ett verktyg som fungerar inom alla lagliga användningsområden så vet inte jag om något mer passande. Eller för all del, billigare i drift. Långa bytesintervaller på olja, billig försäkring, låg skatt, liten bränsleåtgång.

Välj den senaste encylindriga modellserien med ABS och du blir inte besviken.
I USA har tidiga modeller (äldre än 2003?) råkat ut för underbensproblem men inget jag hört hänt på de som går i Sverige. Men värt att kolla så klart!

Sadeln håller hög komfort. 60-80-mila klockvarvsetapper håller rumpan lätt för. På den nya tvåcylindriga kom jag 3 mil innan det kändes klart obehagligt. Mer högfrekventa vibrationer?

De problem som existerar är hanterbara för gemene man.
(Byte av styrlager, packboxar i framgaffel och drivpaketsbyte)

Framgaffelskydd och extra framskärm är vettigt att komplettera med för ökad livslängd på packboxar och ökad förarkomfort.

Ventilkontroll/justering har jag inte vågat mig på men i övrigt är det inga bekymmer hittills. (Och jag är en tvättäkta kontorsråtta... ;-) )

Finns gratis DVD-reparationssamlingar, chaingang-webbar, PDF-dokument m.m. om du mot förmodan skulle råka ut för något. (Jag har dragit kopior åt olika håll i landet så det finns att få)

Det enda som kan få mig att sälja min hoj är att intresset för MC svalnar helt eller att det skulle bli något medicinskt skäl.
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: [Hojköp] F 650 gs, rekomenderar ni den?

Inläggav Konsument » 2009-09-26/11:36

Gunnar Elmgren skrev:...de tidiga modellerna med enkelt tändstift är lite tjuriga med ryckighet och ojämn gång på låga varv.
Mitt intryck är att de problemen är åtgärdade med nyare programvara och vettigt Iridium-stift. Stiftbytet gjorde min till en skön dröm att köra... ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: [Hojköp] F 650 gs, rekomenderar ni den?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-09-26/12:15

(((( o )))) skrev:
Gunnar Elmgren skrev:...de tidiga modellerna med enkelt tändstift är lite tjuriga med ryckighet och ojämn gång på låga varv.
Mitt intryck är att de problemen är åtgärdade med nyare programvara och vettigt Iridium-stift. Stiftbytet gjorde min till en skön dröm att köra... ;-)

Min F650GS -02 har enkelstift, och är ibland lite svårstartad plus att den trilskas vid gaspådrag från låga varv.
Ska precis gå ut i garaget och montera mitt nya Iridium-tändstift - återkommer med rapport när jag provkört!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: [Hojköp] F 650 gs, rekomenderar ni den?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-09-26/20:29

Gunnar Elmgren skrev:Ska precis gå ut i garaget och montera mitt nya Iridium-tändstift - återkommer med rapport när jag provkört!

Stiftet monterat, efter ett antal ord mindre lämpade för offentligheten.... det var då tusan hur svåråtkomligt man lyckats tråckla in tändstiftet!
Hur som helst var det värt besväret, för nu är motorn riktigt lättstartad, och ryckigheten samt tvekan vid gaspådrag är ett minne blott. Motorn drar nu helt rent och fint, utan att 'storkna' det minsta, från under 1500/min och upp till rödmarkeringen. Gensvaret på gaspådrag är tydligt bättre över hela registret. Känns som den går mindre "hårt" också, och tusan vet om inte effekten ökat en smula (fast det kan lika gärna vara en 'placeboeffekt'). Stiftet jag satte i är ett NGK DPR8EIX-9, Iridium med 'protruded tip'.
Rekommenderas verkligen - att ett litet tändstift kan göra så stor skillnad!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: [Hojköp] F 650 gs, rekomenderar ni den?

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-09-26/20:35

Det är samma erfarenhet som jag har från att byta på en CS, inklusive de mindre lämpliga orden ;)
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: [Hojköp] F 650 gs, rekomenderar ni den?

Inläggav Konsument » 2009-09-27/00:03

Gunnar Elmgren skrev:
Gunnar Elmgren skrev:... och tusan vet om inte effekten ökat en smula ...
Kul! Jag upplever också min hoj klart mycket pilskare än innan stiftbytet m.m. Bara att konstatera att om det ska gå hett till så behövs den rätta gnistan! ;-)
Användarvisningsbild
Konsument
 
Inlägg: 1926
Blev medlem: 2002-04-29/01:00

Re: [Hojköp] F 650 gs, rekomenderar ni den?

Inläggav L.Stefan Andersson » 2010-09-08/09:00

Hej go vänner, hade jag vetat vad jag vet idag hade jag aldrig köpt en 650GS.... Mina kamrater snackar om ny hojar och byten å ombyggnad å jag vet inte vad....

Själv sitter jag här med min 650.. den är bekväm, driftsäker, billig i drift, kul att köra å tanten säger sig sitta bra där bak(Bergen Smögen Bergen i våras) ja som ni förstår så verkar det dröja länge innan jag får nöjet att byta in min hoj....

Så som ni kanske anar är jag helt nöjd!!

Ha´t pent S
Det är aldrig försent att ge upp....
L.Stefan Andersson
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2009-11-09/13:15

Re: [Hojköp] F 650 gs, rekomenderar ni den?

Inläggav Lars Westman » 2010-09-08/13:12

Pledians skrev:Kan man köpa exemplar som har rullat över 4000mil utan att vara orolig över att de är på väg att ge sig?


650GS-stånkan är en kanonhoj. Men varför köpa en som gått 4000mil när de finns de som gått mindre.

Köp min istället: http://www.bmwklubben.se/viewtopic.php?f=213&t=12088 ;-)
Användarvisningsbild
Lars Westman
 
Inlägg: 734
Blev medlem: 2005-07-07/01:00

Re: [Hojköp] F 650 gs, rekomenderar ni den?

Inläggav L.Stefan Andersson » 2010-09-12/13:10

För den som kan leva med enkelstift(vilket jag själv gör) så är här ett exemplar till ett rätt så ok pris...

http://www.blocket.se/stockholm/Bmw_F65 ... ?ca=15&w=3

Ha´t pent Stefann
Det är aldrig försent att ge upp....
L.Stefan Andersson
 
Inlägg: 74
Blev medlem: 2009-11-09/13:15


Återgå till F, C & G encylindriga

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst