Ny här! Frågor och tankar! Serva själv?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Ny här! Frågor och tankar! Serva själv?

Inläggav MrAnderz » 2017-06-22/21:08

Hej! Ny här och dessutom ny på BMW hoj!

Fick chansen att provköra både 1200 gs och 800 gs för ett tag sedan och bestämde mig för att det kändes mer JAG än dåvarande Ninja. Valet föll på en 800 gs Adventure med allt extra inkl 3 korvlådor. Kompletterat med en hel del godis från Touratech redan. Innan jag ställer mina frågor vill jag bara dela med mig av mina tankar:

1. Köpte från Northbike Sundsvall, reptilsnabb affär och leverans direkt hem till dörren, knappa 10 dagar efter offert!

2. Adventurehojen är STOR, rent enorm med org sidoväskor och större med krashbågarna frånTT. (Jag är 1.76 och når precis ner i marken med bägge tåspetsar)

3. Tickar en hel del från motorn på tomgång men det är normalt har jag förstått.

4. Växellådan är ljusår från allt jag tidigare kört! Växlar man som man ska (lätt press med foten innan koppling) säger det snipp snipp istället för KATATANK KATATANK vid växling -underbart!

5. Irriterande med skramlet från skivorna fram vid minsta gupp. Har fattat att det är skivorna då ljudet inte finns vid lätt ansatt frambroms.

Nu till några frågor:

1. Hojen levererades med justerskruven vid kopplingshandtaget helt urskruvad. Så ska det naturligtvis inte vara! Jag justerade nere vid motorn först vilket innebar att den är i nära yttersta läget nu. Uppe vid handtaget är justerskruven nu ca0.5 cm utskruvad. Känns som wiren är lite för lång? Nej kopplingen slirar inte utan är korrekt justerad men jag stör mig lite på att wiren just känns lite för lång?

2. Det finns 2 aktoriserade verkstäder i Stockholm och bägge dessa ger en god bild av begreppet "service på våra vilkor". Omöjligt att nå någon via mail eller tfn. Besökte ProBike Syd för att boka in 100 mila inkörningskontroll och blev som vanligt nonchalant bemött med fakta om låååånga väntetider (4-5 veckor) och hur dum jag var som inte bokat tid innan jag fått hojen bla bla bla (Northbike i Sundsvall tar in den dagen efter men jag orkar inte åka 80 mil)

Det här bemötandet vill jag inte ta en gång per år så jag har bestämt mig för att göra som jag gjort med senaste 8 hojarna= serva själv!

Frågan nu blir då en oljig sådan: behöver inte vara BMW original vad jag förstår? Tänker byta olja med 500 mil intervall och filter med 1000 mil intervall.

Är det raketforskning att byta olja och filter på en BMW? (Har som sagt alltid bytt olja filter bromsvätska kylarvätska osv själv förut på allt från 125:a till HD)

3. Jag byter däck själv men senaste hojen jag haft med innerslangar var en Yamaha ybr 125... För att klara ett byte ute i det fria undrar jag över vad jag behöver? Slang ja, men storlek? Kompressor jo, däcksjärn japp, fälgskydd njaaa men verktyg då? Cykeln har centralstöd. Om någon kunde förse mig med en lätt inköpslista på verktyg, hylsor osv blir jag glad!

4. Serviceindikeringen....går att släcka men kräver elektronik. Finns kanske en lista här på forumet på folk runt i sverige som kan hjälpa till mot en slant? Eller ska man lägga 5 tusen på en egen?

Ber om ursäkt för det långa inlägget!
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24

Re: Ny här! Frågor och tankar! Serva själv?

Inläggav gorbra » 2017-06-23/08:52

Hej, och välkommen hit. Kör själv R12R som jag servar i stort sett själv. 5000 mil och inne på sjätte året. Att bromsskivorna "skramlar" är normalt. Jag har kört de 5 sista åren med servicelampan tänd, och har inga problem med det. Fick ingen ordning på tomgången förra sommaren så jag lämnade in den till Gerts i Ängelholm som upptäckte att kontakten till "tomgångsmotorn" satt lös. De släkte inte servicelampan, hade heller inte bett om det. Vid oljebyte byter jag alltid filter, liten kostnad i sammanhanget. Däck köper jag på Euromaster, 1500 för ett PR3 bak, pålagt och balanserat på löst hjul. Inte ett märke eller repa i fälgen.
Så fortsätt du med att serva och pyssla om din cykel. Du vet att det blir gjort och du klarar dig om du får problem längs vägen iom att du känner till hur cykeln fungerar. Glöm inte att dokumentera vad du gjort i fall du får problem. Jag kollade med mitt försäkringsbolag, Bilsport & MC, och det var inga problem så länge allt var skött enligt bok och väl dokumenterat. BMW kan dock knorra lite och vara lite motsträviga men man får stå på sig. Kan vara värt att lämna in för 1:a servicen
Lycka till med din BMW
Göran
gorbra
 
Inlägg: 223
Blev medlem: 2010-04-15/16:59

Re: Ny här! Frågor och tankar! Serva själv?

Inläggav Håkan » 2017-06-23/09:39

Hej och välkommen. Grattis till din BMW MC. :D
Vi är några här på forumet som servar själva, för egen del låter jag ingen annan ta i min MC.
Jag har en GS-911 för att läsa felkoder, släcka servicelampa m.m. fungerar väldigt bra.
Ställ gärna frågor om du har det, vi hjälper mer än gärna till. :)
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Ny här! Frågor och tankar! Serva själv?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-06-23/10:03

Grattis till hojen, och varmt välkommen hit!

Jo, den är stor - jag konstaterade för en tid sedan, med viss förvåning, att min F800GS faktiskt är dryga decimetern längre än min R1200GS! (Att den är högre visste jag redan.) F ö ingen skillnad på F800GS och GSA i det avseendet, utom att GSA har en lite högre sadel - chassimässigt och maskinellt är det ingen skillnad, det som skiljer är tankvolym, plastkåpor och viss utrustning.

Vad gäller kopplingswiren, har jag inte tänkt på det - men det låter ju onekligen som det är något galet. Kan kopplingsarmen på motorn sitta felmonterad? Kan kolla på min hoj för en jämförelse, om Du vill.

Lite tickande brukar dom ge ifrån sig - hur långt har hojen gått? Kanske läge att kolla ventilspel, om det låter mycket?

Växellådan har jag aldrig ens funderat över, och det är väl det bästa betyget - de BMW med kardan jag haft har varit mer eller mindre "klonkiga" allihop.

De skramlande bromsskivorna lär Du få leva med, det beror på att de är "flytande" och spelet blir större när skivorna är varma.
Möjligen kan bobinerna ("ringarna" som hålla skivan vid navet) behöva bytas när de blir slitna, men det tar inte bort skramlet helt.

Självservice är definitivt ett alternativ, men tänk på att det kan bli trassel med garantiärenden (om nu hojen har tid kvar på den 2-åriga fabriksgarantin) om Du inte kan bevisa att hojen servats enligt föreskrift. Spar alla kvitton, och notera alla serviceåtgärder! Se också till att verkligen utföra alla servicepunkter - servicescheman finns att ladda ner på https://www.ascycles.com/bmw_motorcycle ... _schedules
Det kan också vara knepigt att få BMW att gå med på s.k. "Goodwill-åtaganden" (BMW kallar det förlängd garanti), om Du råkar ut för något konstruktions- eller produktionsbetingat problem. BMW brukar vara generösa med åtgärder som rättar till deras egna missar, på upp till 4-5 år gamla hojar - men då krävs ofta alla stämplar i boken.

Ska Du serva själv, är det nog en god idé att skaffa BMW:s egen "Rep-ROM" - en DVD-skiva med alla service- och reparationsanvisningar. Finns att köpa från BMW för 700-800 kr.
F800GS är tämligen enkel att serva själv - det enda som är lite krångligt är om ventilerna behöver justeras, eftersom det görs med shims och kamaxlarna måste demonteras. Ventilspelskoll är däremot ganska enkelt, och det är sällan justering behövs.

Kan Du leva med ständig serviceindikering, händer ingen om Du kör utan att återställa den. Däremot kan det finnas en poäng med felkodsavläsning, och det gör man antingen med BMW:s diagnosutrustning eller med ett "GDS-instrument", t ex GS-911.

Vad gäller oljebyte, är det inga konstigheter. Motorn har visserligen torrsump, men oljetanken är placerad i botten av motorn (under vevhuset) så avtappningen sker på vanligt sätt, med en plugg under motorn. Filter ska alltid bytas vid oljebyte, men det sitter mycket lättåtkomligt frampå motorn.
Vad gäller olja, är motorn inte så kinkig. Det är viktigt med rätt specifikationer - motorn har ju våtkoppling, och kräver en Jaso MA/MA2-klassad olja, men fabrikat på oljan är oväsentligt. En kvalitetsolja med rätt specifikationer, så är Du hemma - själv kör jag oftast med Motul 5100 10W40, som är en kvalitetsolja till rimligt pris.

Däckreparation i fält? Jag brukar ha ett par korta däckjärn med mig, extraslang ibland annars "lagningslappar", och en smidig 12V-kompressor (Slime, inköpt hos Nippy Normans på nätet) för att fylla luft. För att få av/på hjulen behövs ett par olika Torx-hylsor/bits, samt en hylsa för bakaxel-muttern (24 mm om jag minns rätt). Plus något slags dragskaft, förstås.

Lycka till, och tveka inte att ställa frågor här om det är något mer Du undrar eller behöver diskutera!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ny här! Frågor och tankar! Serva själv?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2017-06-23/11:03

Carlbarks i Kumla, Beviks i Linköping och Lundgrens i Avesta är tre alternativ, ifall Du vill serva på märkesverkstad, som inte ligger lika långt bort som Sundsvall.
Jag har alltid blivit väl bemött på Beviks och aldrig haft skäl till kritik värd namnet - och såvitt jag vet, har både Lundgrens och Carlbarks gott rykte.
Men alla har nog fullt upp under högsäsong, så man får nog räkna med viss väntetid även hos dem(?).
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Ny här! Frågor och tankar! Serva själv?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2017-06-23/14:40

MrAnderz skrev:1. Hojen levererades med justerskruven vid kopplingshandtaget helt urskruvad. Så ska det naturligtvis inte vara! Jag justerade nere vid motorn först vilket innebar att den är i nära yttersta läget nu. Uppe vid handtaget är justerskruven nu ca0.5 cm utskruvad. Känns som wiren är lite för lång? Nej kopplingen slirar inte utan är korrekt justerad men jag stör mig lite på att wiren just känns lite för lång?


Nu har jag kollat på min hoj.
Justerskruv vid handtaget? Jag har ingen justering för vajerhöljet uppe vid handtaget, det ser ut så här:

Vajer_handtag.JPG

Den enda justering jag har vid handtaget är denna, den används för att justera hur långt ut handtaget är i "viloläget" (för olika stora händer):
Justerskruv_handtag.JPG


Nere på motorn ser justeringen av vajerhöljet ut så här (hojen har gått drygt 3.000 mil):
Justering_hölje.JPG
Justering_hölje.JPG (95.46 KiB) Visad 4750 gånger


Kopplingsarmen på motorn sitter i detta läge i "vila":
Kopplingsarm.JPG


Som sagt - enda justeringen jag har för vajerhölje/vajerlängd är nere på motorn. Nu är min av årsmodell -12, och det verkar som man ändrade i och med årsmodell -14 till att ha justering uppe vid handtaget också.
Kolla så kopplingsarmen sitter ungefär horisontellt i vila - gör den det, kanske det kan vara läge att kolla kopplingsvajern så den inte är på väg att gå av, eller att höljet är skadat på något sätt!
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Ny här! Frågor och tankar! Serva själv?

Inläggav MrAnderz » 2017-06-23/15:25

Oj tack för alla svar! Köpte hojen helt ny, rullat 92 mil hittills.

Gällande kopplingen: finns justering även vid handtaget. Funderade faktiskt om fabriken kan ha monterat armen vid motorn "ett hack fel"? Går det att göra det? Som det är nu går det inte att justera mer vid motorn utan bara vid handtaget. Är i Värmländska skogar utan hoj just nu men ska kolla positionen på kopplingsarmen när jag är hemma igen.

800 gs känns ju som en väldigt beprövad cykel och borde vara fri från barnsjukdomar?
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24

Re: Ny här! Frågor och tankar! Serva själv?

Inläggav MrAnderz » 2017-06-26/17:42

Servat och klart!

Gjorde följande:

1. Olja och filter (köpte BMW original för hutlösa 200:-/litern och oljefilter 250:- med packning 16:-)

2. Kollat så många skruvar jag hittade info om åtdragningsmoment om (det var en del det men det mesta stämde bra)

3. Spände kedjan lite gran (behövdes väl egentligen inte men 2 mm så jag kände att jag gjorde nytta iaf)

4. Läckagekoll här och där (bromsar, kylare)

5. Kollat däck och lufttryck

6. Kollat kopplingsspel

7. Kollat lampor inkl bromsljus, varningsblinkers, dinljus, hel o halv, blinkers och varningslampor.

8. Funktionskoll, nödbrytare samt stödbrytaren (som bryter om man lägger i växel med stödet nere)

9. Smort kedja

10. Gett långfingret till serviceindikatorn (den brydde sig inte...)

Kostnad 916:-

Lite reflektioner:

1. Original hasplåt satt väldigt löst åtskruvad

2. Oljan jag tappade ur var typ som vatten, supertunn, ganska svart

3. Magneten på oljepluggen hade bara några mikroskopiska metallkorn i övrigt inga spår alls av metall, silade oljan ordentligt för att kolla.

4. Jämförde min kopplingsarm vid motorn med flera andra nya 800 gs när jag köpte oljan och läget är exakt lika på dom och min. På de jag kollade på var skruven ungefär halvvägs utskruvad vid handtaget och typ 1 cm från max utskruvad vid motorn. Ungefär som min alltså. Känns konstigt att den ska vara så utskruvad från ny tycker jag.

Total tidsåtgång ca 1 timme. Under tiden jag lät oljan rinna ur hann jag med väldigt mycket annat, som att ta en öl (alkoholfri...)
MrAnderz
 
Inlägg: 26
Blev medlem: 2017-06-22/20:24

Re: Ny här! Frågor och tankar! Serva själv?

Inläggav Thomas BT » 2017-07-11/20:04

Nu har du ju kommit igång att serva själv men annars kan jag rekommendera Carlbarks i Kumla. Servat nuvarande och förra hoj där sen flera år, trevliga och tillgängliga i jämförelse med dem i Stockholm. Jag själv bor i Stockholm, men tar mig iväg de 20 mil enkel resa till Kumla för detta då jag inte har intresset eller plats för att serva hemma. Skulle jag skaffa hus (som jag anser mig behöva för att mecka hemma) och serva själv skulle jag även skaffa mig en GS-911.

En servicehandbok á BMW hittar du lätt på eBay för en knapp hundring...
-----------------
R1200R -08
Användarvisningsbild
Thomas BT
 
Inlägg: 52
Blev medlem: 2013-06-26/20:41


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst