Vilka väskor?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Vilka väskor?

Inläggav Patrickgbg » 2019-09-15/15:32

20190915_140036.jpg
Sidofästet vänster
20190915_140041.jpg
Topbox fäste
20190915_140036.jpg
Sidofästet vänster


Hej.

Jag kör en Bmw f700gs 2013 årsmodell och jag undrar först och främst vilka väskor (märke och modell) som passar på fästena jag har?



Och sedan undrar jag också om ni har tips om man inte kan köpa vanliga väskor till hojen, om man kan köpa mjuka som är lite billigare än de hårda väskorna och som ändå passar hojen. Har kollat runt en hel del men finner inget konkret direkt.
Väldigt tacksam för svar.

Mvh Patrick.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Vilka väskor?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2019-09-15/17:00

Du verkar ha en toppboxhållare. (Original BMW? Är du osäker, vet en BMW-handlare det. Han kan också avgöra, ifall fästena för sidoväskor är BMW original.) En toppbox är enkel att sätta på/ta av efter behag, och dess innehåll är lättåtkomligt. Dock bör du undvika att packa tungt i den, eftersom vikten kommer högt upp och långt från hojens centrum = påtagligt förändrad tyngdpunkt (till det sämre).

Kör du singel, är en B-bag en bra kombination av pris, utrymme och kvalitet - med några olika fack, så att det är lättare att hålla ordning på grejorna. Tänk dig ett liggande B med "öglorna" neråt och ett avstånd mellan dem. B-bagen läggs alltså tvärs över passagerarplatsen, och "öglorna" hänger ner lite på båda sidor. Jag vill minnas, att Jofama eller något av deras "synonymföretag" tillhandahåller B-bags - i två olika storlekar - men det var några år sedan jag tittade efter, då jag själv inte behöver någon sådan.

Den billigaste, garanterat vattentäta varianten är en kanotsäck, som du kan spänna fast på tvären eller längden på passagerarplatsen (i det senare fallet ut över toppboxhållaren). Volymen på en sådan kan vara över 50 liter, så där är gott om plats.
Nackdelen är, att det är ett enda utrymme, så det kan bli lite rörigt.
Väljer du en sådan, så ta en med öppning längs med säcken. Då är det lättare att hålla ordning.
Har du öppningen på kortsidan, kommer det du just då behöver att enligt Murphy's lag alltid befinna sig i botten på säcken.

Såväl B-bag som kanotsäck påverkar tyngdpunkten avsevärt mindre än en toppbox. De blir ju i praktiken som en extremt kort, mycket lätt passagerare.

Vad gäller konventionella, mjuka väskor, har jag ingen annan kommentar, än att du bör kolla noga, så att vänsterväskan inte kommer i kontakt med ljuddämparen. Det blir inte bra!
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17091
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: Vilka väskor?

Inläggav F800åkare » 2019-09-15/17:25

Ser ut som Bmw original fäste för varioväskor, plattan för topbox likaså Bmw original för varioväskor.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vilka väskor?

Inläggav Patrickgbg » 2019-09-16/12:46

Tack så mycket för svaren.

Kanske spara lite och köpa original väskor då.


Jag beställde faktiskt en topbox från boonstraparts, en nederländsk hemsida. Begagnad väska med andra ord.
Gick in och sökte på min modell och så kom det upp toppbox, men stod f800 gs 20q2 eller 2013. Fick för mig att den borde passa på min ändå så jag beställde den och betalade.
Var det dumt eller passar den på min?

Inget lås heller så därav priset.
Är det hyfsat lätt fixat med lås?

Mvh Patrick.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58

Re: Vilka väskor?

Inläggav F800åkare » 2019-09-16/13:05

Om det är följande del så har du nog fått en som passar. Listar ju både 650, 700 och 800 för topboxen.

https://www.realoem.com/bmw/enUS/part?i ... 7438527850

Fästplattan likaså.
https://www.realoem.com/bmw/enUS/showpa ... Id=77_0186

Använd realoem eller maxbmw reservdelslisor när du söker delar, då kan du kolla vad som passar mellan olika modeller och årsmodeller innan du köper.
K1300S 2009.
Användarvisningsbild
F800åkare
 
Inlägg: 1601
Blev medlem: 2017-06-20/07:18
Ort: D6

Re: Vilka väskor?

Inläggav Patrickgbg » 2019-09-16/18:38

Okej, ska kolla upp detta.
Tackar så mycket för informationen och svaren/hjälpen, otroligt tacksamt.

Mvh Patrick.
Patrickgbg
 
Inlägg: 77
Blev medlem: 2019-06-03/16:58


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst