Bromshandtag - några tips?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Bromshandtag - några tips?

Inläggav mapa » 2009-11-15/19:20

Hej!

Jag har svårt att justera bromshandaget perfekt. Ställer jag in det lagom för tvåfingersbromsning utan att de andra fingrarna kommer i kläm hamnar det väldigt långt ut från styret. Och då når jag det för dåligt, för mina händer är inte så stora. Skall det vara "lagom" långt ut för att nå bra så måste jag greppa med alla fingrarna, annars tar handtaget emot de som lämnas kvar på gasen...

Några tips? Andra justerbara handtag? Fingertillväxtpiller?

Ha det gott,
Mats P.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Bromshandtag - några tips?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-11-15/22:30

Men Mats, två fingrar.??!? Det som lärs ut av "proffsen" (trafikskolorna bl a) och som står i körkortsböcker och annat är ju att man alltid ska använda hela handen på bromshandtaget........
;)

Skämt åsido, så lär det ju vara svårt att åtgärda Ditt problem med bara ett annat bromshandtag. Det är ju "slaglängden" på handtaget som ställer till det för Dig, och att åtgärda det är kanske inte helt lätt. För att korta av bromshandtagets rörelse, måste antingen utväxlingen/hävarmen mot bromscylindern ändras, eller så måste bromscylindern bytas mot en med större diameter. I båda fallen kommer Du att behöva lägga mer kraft på handtaget för att få samma bromsverkan, enligt mekanikens lagar om hävarmar och kraft.

Möjligen kan Du få en något ändrad karakteristik med andra bromsbelägg, om Du hittar några som "fjädrar" mindre vid ansättning. Det kan också gå att tjäna några mm genom att ändra stoppet för bromshandtaget, så det inte åker ut lika långt då Du släpper det - se bara upp så bromscylindern fortfarande öppnar mot bromsvätskebehållaren.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bromshandtag - några tips?

Inläggav Håkan » 2009-11-16/08:35

Gunnar Elmgren skrev: Det kan också gå att tjäna några mm genom att ändra stoppet för bromshandtaget, så det inte åker ut lika långt då Du släpper det - se bara upp så bromscylindern fortfarande öppnar mot bromsvätskebehållaren.



Hej Gunnar och Mats.

Att ändra på stoppet som du beskriver Gunnar, känns tveksammt, på gränsen till farligt.
Det är avgörande för bromsens funktion att bromscylinder och bromsvätskebehållare står i förbindelse med varann när handtaget är släppt.
För att göra en sådan modifiering bör man vara väl insatt i hur ett hydrauliskt bromssystem fungerar.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bromshandtag - några tips?

Inläggav Magnus Jinstrand » 2009-11-16/09:25

Wunderlich har ställbara handtag som kan justeras i längden också, så att de blir "två finger" handtag.

Och det är bra att du kommit på redan nu att de övriga fingrarna kommer i kläm om du bromsar hårt, jag noterade det först vid en broms- och kurvkurs att jag inte kunde dra bromsen maximalt med bara två fingrar utan de andra fingrarna var i vägen!

Bild
Info om gps:
www.mcgpsinfo.com
www.facebook.com/mcgpsinfo
Användarvisningsbild
Magnus Jinstrand
 
Inlägg: 1482
Blev medlem: 2009-01-03/22:04

Re: Bromshandtag - några tips?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-11-16/14:46

Håkan skrev:Att ändra på stoppet som du beskriver Gunnar, känns tveksammt, på gränsen till farligt.
Det är avgörande för bromsens funktion att bromscylinder och bromsvätskebehållare står i förbindelse med varann när handtaget är släppt.

Tack Håkan, det var det jag menade men kanske uttryckte lite oklart. Det man kan vinna är ju någon enstaka mm, genom att eliminera det lilla spel som nästan alltid finns mellan handtaget och bromskolven. Möjligen kan man (toretiskt) också 'inteckna' lite, lite av bromskolvens rörelsemån, men det är som Du skriver tveksamt och potentiellt farligt eftersom man riskerar att 'täppa till' förbindelsen till bromsvätskebehållaren, med risk att helt tappa bromsverkan pga för lite vätska i bromskretsen.
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bromshandtag - några tips?

Inläggav Mattias Jonsson » 2009-11-16/20:09

Även Touraetch har korta justerbara kopplings- och bromshandtag.
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00

Re: Bromshandtag - några tips?

Inläggav Håkan » 2009-11-16/20:11

Tack själv, Gunnar. För att du tog min synpunkt så bra.
mvh
Håkan Runfeldt
Lådö, straxt utanför Enköping
Ombud Classic sektionen
Användarvisningsbild
Håkan
 
Inlägg: 6641
Blev medlem: 1985-08-01/01:00
Ort: Lådö

Re: Bromshandtag - några tips?

Inläggav mapa » 2009-11-28/16:09

Thanx för alla råd!

Apropå tvåfingers.... så är det ju bromsar av rang, man låser ju utan vidare med bara två fingar på handtaget och jag kör oftast så, med fingarna konstant på bromsen, om inte terräng och väg kräver helhandsgrepp. Tycker att det räddat mig många ggr när det hänt otippade saker framför mig, det går bra mycket fortare att nita om handen redan är på plats. Är det ingen av er som kör så? Det gör i stort sett alla i min bekantskapskrets...

Synd att man har för korta fingrar bara!

Mvh
Mats P
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Bromshandtag - några tips?

Inläggav Gunnar Elmgren » 2009-11-28/17:01

Jodå Mats,
nog brukar jag ha ett eller två fingrar på bromsgreppet - har kommit på mig själv att omedvetet ha det, då det har varit kallt ute; jag har då börjat frysa om 'bromsfingrarna' eftersom de inte nås av den goa handtagsvärmen!
Har Du hittat någon bra lösning på problemet?
/// Gunnar Elmgren
R1200GS
F650GS
R90S
CRF250L
701 E
Hva M24
Användarvisningsbild
Gunnar Elmgren
 
Inlägg: 10768
Blev medlem: 2007-05-22/01:00

Re: Bromshandtag - några tips?

Inläggav mapa » 2009-12-01/16:44

Hej hopp!

Nja, har det som vinterprojekt....så det är ingen brådska. Wunderlich-handtagen känns som en vettig lösning. Skall nog prova dem.

Annat vinterfix är en större ruta för den kallare delen av säsongen. Lillrutan från 650:n är jättebra o bullerfri men i kallt väder och längre etapper i 80-90 eller mer, då vore det skönt med mer väderskydd och avlastning. Det finns säkert tio olika modeller och alla har anhängare/kritiker. Har inte hittat en enda ruta som alla gillar, vilket naturligtvis beror på att vi är olika stora och har olika hjälmar. Buller är ett problem med väldigt många.... Läser ADVRider och UKGSER men som sagt, att läsa sig till vilken som skulle passa bäst är svårt...

Ha det gott så länge!
/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Bromshandtag - några tips?

Inläggav Lindeberg » 2009-12-01/19:00

Ja, det där med rutor är ju en djungel. Också följt diskussioner på nämnda forum, men inte kommit fram till om det är värt att köpa något bara för att testa, kostar ju ofta en del. Touratechs lösning/ombyggnation är i alla fall snyggast, men kostar ju 4-5000...

Jag kör i alla fall med original ruta, men Touratechs höga touringsadel så jag kommer upp tillräckligt för att undkomma brus.


edit: förlåt, 6995 kostar Desierto-kåpan!
Användarvisningsbild
Lindeberg
 
Inlägg: 684
Blev medlem: 2008-05-11/19:54

Re: Bromshandtag - några tips?

Inläggav larkal » 2010-04-28/18:09

Håller med Mats P. Jag har samma problem som du. Har kört Transalp i 5 år och körde nästan alltid med 2 fingrar på bromshandtaget. Har provat att justera greppet på 800GSen men känner mig aldrig bekväm med greppet. Har åxå tänkt på Wundelich greppen men inte köpt något ännu p.g.a. osäkerheten om det blir bättre eller inte. Mats...har du kommit tillrätta med "problemet" ....om....hur gjorde du ?????
Mvh Lars K.
larkal
 
Inlägg: 56
Blev medlem: 2010-02-07/18:59

Re: Bromshandtag - några tips?

Inläggav GPS... » 2010-05-05/19:50

mapa skrev:Hej hopp!

Nja, har det som vinterprojekt....så det är ingen brådska. Wunderlich-handtagen känns som en vettig lösning. Skall nog prova dem.


Wunderlich är nog det bästa jag skruvat på hojen!
GPS...
 
Inlägg: 65
Blev medlem: 2007-02-06/06:51


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst