Dimljus - säkerhet på dagen!

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Dimljus - säkerhet på dagen!

Inläggav @nders » 2009-11-25/15:04

Jag har under sommaren bytt till en F 800 ST och är mycket nöjd i stort. Dock upplevde jag att det lilla framljuset och gul väst inte räckta alltid för att bilisterna skulle se mej på långt håll (körde större hoj tidigare med dubbla halvljus). Valet var då att montera två lägre sittande dimljus med strömställare på styret. Det är nämligen inte tillåtet att köra med halvljus och dimljus tillsammans under mörker. Dagtid har jag märkt en betydande förbättring av min synlighet (jag fuskar även ibland kvällar med ljusen lågt ställda).
Problemet var bara att få ström till reläet till ljusen eftersom mc:n saknar normal säkringsdosa. Saknade kopplingsschema så jag stal ström från halvljuskabeln.
Infästningarna till ljusen fixades via en stålschema som skruvades fast i nedre - främre fästet till kylaren. Bilder finns om någon mailar.

Vet någon var man kan få tag på en längre handbromsslang till mc:n? Hade tänkt höja styret 25 - 30 mm och då måste man ha en längre slang, tror jag?!

@nders
@nders
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 2009-07-30/19:08

Re: Dimljus - säkerhet på dagen!

Inläggav Mattias Jonsson » 2009-11-25/17:45

@nders skrev:Vet någon var man kan få tag på en längre handbromsslang till mc:n? Hade tänkt höja styret 25 - 30 mm och då måste man ha en längre slang, tror jag?!


Själv har jag gått till närmaste hydraulfirma och konkat med mig den gamla (för korta) slangen. Då ser dom hur nipplarna och allt ser ut. Klart på 5 minuter.

/Mattias
Yamaha XT660Z Tenere, Mattias Jonsson
Arvidsjaur, Schweden
Användarvisningsbild
Mattias Jonsson
 
Inlägg: 214
Blev medlem: 2008-02-04/01:00


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst