800ST med passagerare?

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

800ST med passagerare?

Inläggav Jan Zingmark » 2010-01-18/10:43

Är lite nyfiken på en 800ST, men skulle vilja veta hur den fungerar med skjuts och packning för två. Är det någon som har erfarenhet av det?
    Jan Zingmark
    "hojlös"
Användarvisningsbild
Jan Zingmark
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: 800ST med passagerare?

Inläggav Martin Håkanson » 2010-01-18/14:48

Jag har kört 800ST sedan 2007 men inte några stora BMW-maskiner så jag kan inte göra några jämförelser mellan dessa storheter.
Min erfarenhet av att skjutsa längre sträckor är något begränsad men kortare turer har det blivit fler av. 800:an fungerar bra med sällskap bakpå. I mitt tycke förvånansvärt liten skillnad mot att köra ensam. Lite tröttare ax, javisst. Men jag skulle inte tveka att åka ner till Europa med frun bakpå, som uppger att hon sitter bra på passargerarplatsen.
Ett problem är att de av BMW levererade packväskorna är väl små. Där får jag nog göra ett inköp innan vi åker iväg på en längre tur.
Nu på R1200RS
Användarvisningsbild
Martin Håkanson
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2007-03-07/01:00

Re: 800ST med passagerare?

Inläggav Jan Zingmark » 2010-01-18/15:27

Marhx skrev:Men jag skulle inte tveka att åka ner till Europa med frun bakpå, som uppger att hon sitter bra på passargerarplatsen.
Ett problem är att de av BMW levererade packväskorna är väl små. Där får jag nog göra ett inköp innan vi åker iväg på en längre tur.


Tack för synpunkterna. Det där med upplevelsen bakpå passagerarplatsen beror givetvis på kroppslängd och hur man upplever knävinkel, avstånd till fotpinnarna o d. Så för att utröna detta närmare får jag väl lura med frugan till någon butik där man kan få provsitta. När det gäller packväskor undrar jag om det finns något allternativ till BMW väskorna, som passar och rymmer mer?
    Jan Zingmark
    "hojlös"
Användarvisningsbild
Jan Zingmark
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: 800ST med passagerare?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-01-18/16:02

Provsitta! Är det något till handlare, måste Du och hustrun i egenskap av seriösa spekulanter naturligtvis få en chans att köra en rejäl provsväng - minst en timma, kanske en halvdag. (När jag gör rejäla provturer, brukar jag tacka med att tanka drygt motsvarande, vad jag kört upp, vilket gör mig välkommen tillbaka till butiken.)
Ställer handlaren inte upp på det, skulle i alla fall jag vända mig till någon annan.

Dessutom - ifall Ni konstaterar, att F 800 ST är i minsta laget för Era behov, är ju ett logiskt steg att köpa en större hoj, vilket handlaren inte rimligen kan ha något emot.

Annars är väl en rimlig gissning, att F 800 ST duger fint att åka långt på för två, men att lastmöjligheterna av naturliga skäl blir begränsade. Visste jag, att jag ofta skulle åka långt med passagerare, skulle jag nog välja en K- eller R-modell i 1200-serien.

Å andra sidan - för några decennier sedan var betydligt klenare maskiner än F 800 ST sin tids fullblodstourers, så det är klart, att det går bra med lite planering.
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping

Re: 800ST med passagerare?

Inläggav Martin Håkanson » 2010-01-18/17:16

Alternativ till BMW-väskorna finns. Hepco & Becker, Krauser och Givi har modeller som passar men som kräver att packväskhållare monteras.
Man får plats med mer än i originalväskorna. Men skönheten får var och en bedöma.
Nu på R1200RS
Användarvisningsbild
Martin Håkanson
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2007-03-07/01:00

Re: 800ST med passagerare?

Inläggav Jan Zingmark » 2010-01-18/17:19

Håller med om att det är nödvändigt med en ordentlig provtur på minst en halv dag. Men en provsittning kan ju ge "go no go" till om det fortsättningsvis är någon idé att titta på den här modellen, eller om jag ska titta på något annat alt. behålla den jag har. Just nu är det ju lite vintrigt ute, så provkörning får nog vänta. Jag provkörde en kamrats F800S för ett par år sedan (utan passagerare) och det kändes väldigt bra, men då var det inte aktuellt för mig att byta. Skälet till att jag ö h t funderar på en F800 är att jag vill ha en lättare cykel än den jag har (K1200RS). Jag åker ofta ensam, men eftersom frugan åker med ibland är passagerarkomforten inte oviktig. Min nuvarande cykel tycker vi är bekväm och det går bra att ta med en hel del packning, så för den sakens skull vill man ju inte "byta ner sig" för mycket. Men samtidigt vore det kul med något nyare och modernare :-)
    Jan Zingmark
    "hojlös"
Användarvisningsbild
Jan Zingmark
 
Inlägg: 57
Blev medlem: 2000-06-05/01:00

Re: 800ST med passagerare?

Inläggav Bror Gårdelöf » 2010-01-18/21:31

Min gissning är, att Du och hustrun efter en gemensam provtur på en F 800 ST kommer att upptäcka, vilken fantastisk cykel Ni redan har! Som Du nog sett på bilderna har jag en likadan, och en finare sporttourer för två får man nog leta länge efter. Omodern? Inte!

Ditt dilemma blir förstås avvägningen mellan all soloåkning och det mindre antal tillfällen, då Ni är två. För soloåkning kan jag tänka mig F 800 ST som en mycket stark kandidat. Jag gjorde som Du - provkörde en F 800 S, när den var ny, och hänfördes av, hur rolig den var att slänga omkring på krokig väg, samtidigt som den var bekväm på större, rakare dito.

Eftersom min fru grenslar en bönpall enbart under vapenhot, behöver jag inte fundera så mycket på långtouring för två. Skulle jag köpa nytt idag, vore alltså F 800 ST mycket intressant - men jag trivs så bra på Sigurd!

Å andra sidan kunde Du onekligen ha värre problem än detta. :-)
Användarvisningsbild
Bror Gårdelöf
 
Inlägg: 17110
Blev medlem: 2007-11-29/01:00
Ort: Linköping


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron