Power Commander...

I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.
Kategoriregler
I teknikkategorin gäller att vi håller oss till trådämnet. Kommer det in OT kommer detta att raderas. Upprepad ohörsamhet med OT i denna delen av forum kan ge varning eller avstängning.

Power Commander...

Inläggav Roger Gross » 2010-01-28/21:05

När man läser om vilket positivt resultat en installation av POWER COMMANDER ger, så blir man lite nyfiken.
Nu undrar jag om någon har erfarenhet av nämnda grej och kan dela med sig av erfarenheterna.
Roger Gross
 
Inlägg: 2058
Blev medlem: 1987-01-01/01:00

Re: Power Commander...

Inläggav Benny.p » 2010-11-15/21:37

Japp ja har skaffat en power commander till min f800gs nyligen monterad och endast en kort provtur
kolla min blog http://bennytouring-mc.blogspot.com
Användarvisningsbild
Benny.p
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2010-08-26/21:32

Re: Power Commander...

Inläggav hegu999 » 2011-06-18/14:42

Hur har det gått med Power Commandern? Är du nöjd med den? Har den löst några problem med insprutningen på hojen? Har effekten ökat?
hegu999
 
Inlägg: 41
Blev medlem: 2009-05-08/13:18

Re: Power Commander...

Inläggav Benny.p » 2011-06-18/21:27

Jo ja jag är väl nöjd =) kört ca 200 mil nu i år . alltså jag monterade Powercomandern sent
i höstas han bara med en liten provrunda då me origianal ljudämpare ,
sen i vinter monterade jag ett slipon "BOS" , jag mappade sedan om
den med en map som finns att ladda ner från power. hemsida !

så det gick ju några månader för att kunna känna skillnaden riktigt , men visst
den är ju starkar på tomgång och lågregistret och är lättare att köra på
ettan och tvåan , inte så lätt att få tjuvstopp heller. effekten räcker ändå
hemligheten är nog! ett lamdasonden är satt ur spel , funkar mer som en motor med förgasre nu !

nackdelen är att färdatorn inte stämmer , efter som powern pytsa i extra soppa som inte datorn mäter
enligt snittförbrukningen så har den minskat nu till 0,41 när den snarare är mellan 0,5 till 0,55

man skulle ju bänka den för att få det exakt ,
har inte kört då mycke i år mest snickrat på vårt uterum =/

skulle nog inte vilja köra utan Powern nu , men om den är prisvärd de vetifanken !
Användarvisningsbild
Benny.p
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2010-08-26/21:32

Re: Power Commander...

Inläggav mapa » 2012-10-08/20:39

Hello!

Har du hunnit mäta upp vilken verklig ökning av bränsleförbrukningen du fick med PowerCommandern? Är det en PCIII eller PCV?

Ha det gott,
Mats P.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Power Commander...

Inläggav Benny.p » 2012-10-09/20:55

Haj !
jag har bytt hoj =) men jag han kolla förbrukningen ca 0,55 va det oftast när jag tankade
men kom ihåg att det var en mapp som jag tog från Power Commanders hemsida
den gick rikligt !
hade man kört den i bänk skulle man nog kunnat sänka förbrukningen och ändå behålla
de förbättrade lågfarts egenskaperna !
Användarvisningsbild
Benny.p
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2010-08-26/21:32

Re: Power Commander...

Inläggav mapa » 2012-10-26/22:37

Thx!

Det låter lovande. Vad blev det för ny hoj? Var du inte nöjd?

/Mats
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Power Commander...

Inläggav Benny.p » 2012-10-28/10:46

Hmm jo visst jag var nöjd ,
men kört tre säsonger var jag sugen på nåt annat en dag när jag va på Claessons
så charmade en KTM 990 ADV mig så ett byte blev av =)

/ Benny.p
Användarvisningsbild
Benny.p
 
Inlägg: 23
Blev medlem: 2010-08-26/21:32

Re: Power Commander V & Autotune

Inläggav mapa » 2013-09-25/21:49

Jahapp, så har man då klåfingrat igen!

Monterade PowerCommander V med Autotune-enhet. Målet var dels att få till det digitala allt-eller-inget-rycket och minska känsligheten i gasrullen, dels få den "starkare" vid krypkörning.

Utgick från DJ:s map för Euromodell med Akra och DBKiller samt stock/moddat luftfilter. Har originalfiltret i.

Resultatet hittills är lysande! Den gick bra i början, med undantag för att tomgången blev ryckig och att den väldigt lätt tjuvstannade. Men det skulle AT-enheten fixa och det gjorde den också. Körde cirka fyra timmar, provocerade hojen hårt, låga varv, höga varv, låg växel, hög växel, full gas från tomgång på 1:an, 2:an och liknande. Motorväg, grushög och liknande. Åkte runt med laptopen i topboxen och var 30:e-40:e minut kopplade jag upp mig, kikade om AT-enheten föreslog några "trimningar" (dvs mer/mindre bränsle per 250/rpm för sex-sju olika gaspådrag). Och det gjorde den alltid. Motorgången blev bara bättre och bättre - mot slutet kunde jag köra uppför snäll lutning på tomgången på ettan. Stabilt, utan motorstopp. De snällaste uppförsbackarna gick att ta på tomgången på 2:an. Betydligt bättre gasrespons, full gas på 1:an från låg fart belönas numera med en wheelie! :twisted:

Projektet är inte klart, sista korta körningen samma dag, med kallnad motor, blev det ösregn och kallt. Motorn gick utmärkt men tomgången blev något ojämn igen. Behöver säkert trimmas för sådana förhållanden också. Så det skall det bli mer av. Om intresse finns kan jag posta mer om hur projektet fortlöper här.

Samt tipsa om en ny, liknande produkt som nu släpps för F800:orna. Clean, enkel, skapligt lågt pris och kräver mindre meck än PCV+AT. Enkelt utrryckt så kan du välja olika target AFR, som rikast 13,8. Och så pratar den lilla boxen med BMW:s egen databox och ger litet fetare blandning i hela registret = mer kraft och vrid. Ingen gigantisk skillnad, men betydligt roligare köregenskaper, till priset av typ 5-10% högre bränsleförbrukning beroende på vilken target AFR man väljer.

Länk till enheten, som nu släpps i USA, och som finns sedan tidigare för boxrar och K-modeller tror jag:
http://sales.nightrider.com/BMW_upgrades.html

Recension:
http://bmwsporttouring.com/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=841929

Ha det gott och kör försiktigt!
Mats P.
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Power Commander...

Inläggav Olof Eriksson » 2013-09-25/22:21

Låter som ett intressant projekt. Återkom gärna med mer info om hur det går.
// Olof
R1200 GSA -17
Husqvarna 701 Enduro -19
D3
Användarvisningsbild
Olof Eriksson
 
Inlägg: 2822
Blev medlem: 2013-05-17/01:45

Re: Power Commander...

Inläggav mapa » 2013-09-25/23:03

Olof Eriksson skrev:Låter som ett intressant projekt. Återkom gärna med mer info om hur det går.


Will do!
    Nu: F800GS

    Fd:W650,K100RS,R100/7,XJ600,Hva 250,TrajjaT120,Zuki 125
Användarvisningsbild
mapa
 
Inlägg: 161
Blev medlem: 2009-02-27/00:40

Re: Power Commander...

Inläggav WoYx » 2013-09-27/19:31

Intressant projekt.
Gillar sånt där, mappade själv min Trans Am med singelturbo. Spännande eftersom den aldrig fick gått snålt på ladd. :lol:
Hade jag haft ett riktigt garage vore det skoj att turbokonvertera en bmw hoj, bara för att..
BMW K1300R -11
BMW F800R -13
BMW 435D -17
Användarvisningsbild
WoYx
 
Inlägg: 148
Blev medlem: 2011-05-01/20:28

Re: Power Commander...

Inläggav tgjoh » 2013-09-30/14:16

Jag har tänkt i precis samma banor som mapa, men jag har kommit till en annan lösning. Jag har en F800GS-10 med Akra och orig luftfilter. Efter ett samtal med Erik på http://proservice.se om hur vi skulle lösa det hela så bestämde vi att inte montera någon ny utrustning utan istället mappa om BMW:s egen data box. Jag bestämde tid och körde över hojen till Erik så att han kunde påbörja jobbet. När jag kom dit så hade han ett ytterligare förslag, nämligen att även byta grenrör till ett utan katalysator. Det förslaget köpte jag efter lite diskussion om livslängden på en katalysator.
När hojen var klar efter ett antal körningar i bänk, så blev det dags att hämta den nymappade hojen. Jag kan efter fem månaders körning konstatera att det var värt varenda öre :D Jag har en sagolikt trevlig hoj utan några som helst tendenser till ryck, känsligheten i gasrullen upplever jag som försumbar. Motorn är starkare i lågfart/krypkörning. Bränsleförbrukningen har gått upp något, när jag jämför med kompis M:s F800GS-09 i helt standard utförande så brukar det skilja 1L vid tankning efter 30 mils grusbus.
/Torbjörn
tgjoh
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 2013-09-30/08:53


Återgå till F radtwins

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst